Esittely

Olen pitänyt blogia 2003-vuodesta saakka, ja niitä on itse asiassa kertynyt viisi, mutta ne kaikki käsittelevät henkisyyttä eri näkökulmista, ja hyvin pitkälti olen julkaissut muiden kirjoituksia jotka olen kääntänyt englannista. 
Nyt kun pitkästä aikaa tunnen tarvetta ilmaista itseäni tavalla jonka parhaiten osaan eli kirjoittamalla, aion nimenomaan ilmaista itseäni; tämän blogin on siis tarkoitus olla henkilökohtaisempi kuin yksikään aikaisempi, ja kirjoitan kaikesta maan ja taivaan välillä - henkisyyttäkään kaihtamatta, mutta myös maallisemmista asioista, välttämättä raadollisempiakaan aiheita: sitä pyrkii blogin nimivalintakin ilmaisemaan - viitaten sekä inspiraatioon että riivaajiin (eli riivaaviin ajatuksiin ja tunteisiin). 😇😈
Tämä oli alkuperäinen ajatukseni, joka myös on toteutunut, mutta toisaalta seuraten kääntymystäni buddhalaisuuteen, josta niin ikään kerron tässä blogissa, nimi "Daimonion" saa aivan uusia ulottuvuuksia sen merkitessä jotain korkeaa ja ylevää ihmisessä itsessään (Buddhaluonto), johon olen kyllä aina uskonut.

C.G. Jung kirjoitti: Minun täytyisi niin ikään arvostaa jos termi "Jumala" lauseessa "Jumalan tahto" ymmärretään ei niinkään kristillisessä merkityksessä, kuin Diotiman tarkoittamassa merkityksessä kun hän sanoi: "Eros, rakas Sokrates, on mahtava daimon." Kreikankieliset sanat daimon ja daimonion ilmaisevat ratkaisevasti vaikuttavaa voimaa joka tulee ihmiselle ulkopuolelta, kuten johdatus tai kohtalo, joskin eettinen päätös jätetään ihmiselle. Hänen täytyy kuitenkin tietää mistä hän päättää ja mitä hän tekee. Silloin, jos hän tottelee, hän ei seuraa vain omaa mielipidettään, ja jos hän torjuu, hän ei tuhoa vain omaa keksintöään. 

Blogin osoitteessa "maagikko" viittaa kyseiseen Tarot-korttiin ja sen merkitykseen; "daimonion" ei ollut valittavissa osoitteeksi.
Tällä hetkellä tämä on aktiivisin blogini! Minulle omat blogini ovat aina olleet mieluisinta sisältöä netissä: niin, aivan - luen omia kirjoituksiani yhä uudelleen ja uudelleen, ja nautin siitä kuinka hyvin olen osannut ilmaista ajatukseni (ja myös käännökset ja koosteet muiden ajatuksista vaativat niin ikään omaa panostasi, jotta ne ovat sujuvia)! Mitä se mahtaa kertoa minusta..? 😊
Täytyy myös sanoa, että kun tapanani on joskus tehdä samasta aiheesta, josta olen kirjoittanut suomeksi, kirjoitus myös englanninkieliseen blogiini, siitä usein tulee mielestäni jopa parempi; on jostain syystä helpompi ilmaista asiat jäsennellysti ja harkitusti englanniksi. Tai ehkä aihe on vain kehittynyt ja kypsynyt mielessäni edelleen. 

C.G. Jung kirjoittaa Punaisessa kirjassaan:
Ihminen erottaa itsensä sekä henkisyydestä että seksuaalisuudesta. Hän kutsuu henkisyyttä äidiksi, ja asettaa hänet Taivaan ja maan väliin. Hän kutsuu seksuaalisuutta Fallokseksi, ja asettaa hänet itsensä ja maan väliin. Sillä äiti ja Fallos ovat yli-inhimillisiä daimoneita, jotka paljastavat Jumalten maailman. Ne vaikuttavat meihin enemmän kuin Jumalat, koska ne ovat läheisesti sukua meidän olemuksellemme. Jos ette erota itseänne seksuaalisuudesta ja henkisyydestä, ettekä pidä niitä olemuksena joka on sekä tuolla puolen että yläpuolella teitä, teidät luovutetaan niille Pleroman ominaisuuksina. Henkisyys ja seksuaalisuus eivät ole teidän ominaisuuksianne, eivät asioita jotka omistatte tai sisällätte. Pikemminkin ne omistavat ja sisältävät teidät, koska ne ovat voimakkaita daimoneita, Jumalten manifestaatioita, ja siksi yltävät teidän yläpuolellenne, ollen olemassa itsessään. Yhdelläkään ihmisellä ei ole henkisyyttä itsellään tai seksuaalisuutta itsellään. Sen sijaan hän seisoo henkisyyden ja seksuaalisuuden lain alaisuudessa. Sen tähden kukaan ei pakene näiltä daimoneilta. Katsotte heihin daimoneina, ja yhteisenä tehtävänä ja vaarana, yhteisenä taakkana jonka elämä on asettanut teille. Siten elämä myös on teille yhteinen tehtävä ja vaara, kuten ovat Jumalat, ja ennen kaikkea kammottava Abraxas.*
Itse henkisyyteen heräämisen myötä parikymppisenä koin alussa valtavan ristiriidan henkisyyden ja seksuaalisuuden välillä. Myöhemmin tunsin miten lähellä toisiaan ovat uskonto/henkisyys ja seksi, eikä suinkaan missään "synnin" merkityksessä, vaan hurmion ja ekstaasin mielessä! Monien kristillisten mystikoiden kokemukset kuvaavat samaa asiaa.

University of Metaphysics kirjoittaa: "Carl Jung, jonka monet uskovat olleen 1900-luvun suurin psykologi, ajatteli että libido - jotain jonka psykologit laskivat yksinomaan seksuaalisen vietin ansioksi - oli todellisuudessa elämän voima, eli halu itse elämään. Mystikot ymmärtävät tämän halun itse elämään haluna Universaaliin Elämään, eli Jumalaan. Kuten tantrisen joogan koulukunnissa opetetaan, tämä halu - korkeimmalla inhimillisen ilmaisun tasollaan - voi tulla keinoksi yhteyteen Jumalan kanssa, eli mystiseksi valaistumiseksi."

Punaisessa kirjassa Jung kirjoitti myös:
Kaikessa mikä koskee pelastustasi ja armon saavuttamista olet riippuvainen sielustasi. Siten mikään uhraus ei voi olla liian suuri sinulle. Jos hyveesi pidättävät sinua pelastuksesta, hylkää ne, koska niistä on tullut pahoja sinulle. Hyveiden orja löytää tien yhtä vähän kuin paheiden orja. [...]
Kauhulla näet olevasi puolustuskyvytön, ja että hyveidesi armeija putoaa voimattomana polvilleen. Daimonien voimalla otat kiinni pahan, ja hyveesi siirtyvät hänelle. Olet täysin yksin tässä kamppailussa, koska Jumalasi ovat tulleet kuuroiksi. Et tiedä mitkä paholaiset ovat mahtavampia, paheesi vai hyveesi. Mutta yhdestä asiasta olet varma, että hyveet ja paheet ovat veljeksiä. 
Niinpä niin. Tasapaino kaikessa. Ihanne on ihanne ja todellisuus on toinen. Minä en halua olla niitä ihmisiä, jotka hampaat irvessä yrittävät olla pyhimyksiä. Pyhimykset, joilla on sädekehä liian kireällä pään ympärillä, ovat yleensä niitä kaikkein pahimpia! 

Alunperin en halunnut tähän blogiin linkkiluetteloa, mutta päätin kuitenkin sellaisen tehdä - buddhalaisuudesta ja muusta itämaisesta viisaudesta. Olen lisännyt myös jotain käännösmateriaalia, erillisille sivuille koskien harjoitustani, kohtuudella.

Koska jotain historiaa ja taustatietoa on ehkä hyvä kertoa, tässä hiukan elämäntarinaani yhdestä näkökulmasta: Minun tieni.

Ja koska itseään ei pidä ottaa liian vakavasti - Todella upeeta:



Täytyy kuitenkin sanoa, että ainoastaan puolisoni saa laskea leikkiä harjoituksestani - kuten hän tekeekin - koska tiedän että se on häneltä hyväntahtoista. Hän kutsuu Daimokua leikillisesti "manaamiseksi".

Minä itse lausumassa mantraa: linkki YouTubeen.

Näkemässäni Kontio & Parmas tv-sarjan mainoksessa oranssikaapuinen heppu toteaa toiselle, "pamahdin buddhalaiseksi", ja se nasevuudessaan sopisi hyvin minuunkin - toki samalla mitä suurimmalla vakavuudella. 😄 En ole edes kyseistä sarjaa seurannut, mutta odotan että tuo pätkä tulisi YouTubeen. 

Vaikka minuun saa mieluusti ottaa yhteyttä, en toivota tervetulleeksi minkäänlaista väittelyä. Ehkä se jonkun mielestä on ylimielistä, etten suhtaudu suopeasti eriäviin mielipiteisiin, mutta en ymmärrä mitä pointtia siinä olisi. Uskonto on hyvin henkilökohtainen asia. Jokaisella saa olla mielipiteensä, mutta niitä ei tarvitse hieroa kenenkään naamaan tai hyökätä toisen mielipiteitä vastaan. Voin kyllä keskustella harjoituksesta ja opeista rakentavasti esim. jotain tiettyä Nichiren-koulukuntaa edustavan ihmisen kanssa; pääasia, että keskustelun sävy ei ole "minä tiedän paremmin kuin sinä". "Juupas/eipäs"-väittely on hedelmätöntä: kukaan ei koskaan muuta mieltään sellaisen perusteella. 

Yhteydenotot kommentoimalla mitä tahansa kirjoitusta tässä blogissa: jos viestisi on tarkoitettu vain minulle, en tietenkään julkaise sitä, kunhan mainitset asiasta (kommentit eivät näy ilman että tarkistan ja hyväksyn ne): muista e-mail osoitteesi, jotta voin vastata siihen!




[* Abraxas on tärkeä hahmo Carl Jungin kirjassa Seitsemän saarnaa kuolleille vuodelta 1916, individuaation (synteesi, kypsyys, ykseys) motivoiva voima, johon viitataan eriytymisen (tietoisuuden ja vastakohtien syntyminen) motivoivien voimien hahmojen kera, Aurinko-Jumala Helios ja Paholainen. "Se jonka puhuu Aurinko-Jumala, on elämä; se jonka puhuu Paholainen, on kuolema; Abraxas puhuu tuon pyhitetyn ja kirotun sanan, joka on elämä ja kuolema samalla kertaa. Abraxas synnyttää totuuden ja valehtelun, hyvän ja pahan, valon ja pimeyden samalla sanalla ja samalla teolla. Minkä takia on Abraxas kammottava." (Kolmas saarna). Katso myös Kulmakivi-blogi: Abraxas.]

Tässä lista muissa blogeissani julkaisemistani buddhalaisuutta käsittelevistä käännösteksteistä ja kirjallisuusotteista: 


John Makransky: Mahayana-buddhalaisen kokemus kristillisestä ehtoollisesta

Buddhalainen suitsukemeditaatio

Buddhalaisuus ja kristinusko

Carl Gustav Jungin ajatuksia uskonnosta

Buddhalaisuus ja gnostilaisuus

Buddhalaisuus ja HLBTQ-ihmiset

Surun jakaminen ja muuntaminen; Tiibetiläisen tonglen-harjoituksen mukaelma Toby Johnsonin mukaan

Tao/Zen

Kuoleva ihminen

Pysymättömyys ja kuolema

Buddhalaisuus, kuolema ja uudelleen syntyminen

Syntymä ja kuolema

Opi kuolemaan - ja opit elämään

Kuoleman meditoiminen

Paholainen Buddhalaisuudessa





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Vain asialliset kommentit ovat tervetulleita; kaikki kommentit tarkistetaan ennen julkaisua. Henkilökohtaisia viestejä ei julkaista (kunhan sanot että se on henkilökohtaista, ja muista e-mail osoitteesi, jos haluat vastauksen!)/Only suitable comments are welcome; all comments are checked before publishing; Personal messages are not published (if you SAY it's personal; add your e-mail address if you want a reply!).