lauantai 13. maaliskuuta 2021

Teemeditaatio


 Tämä kirjoitus - nyt uudelleen muokattuna ja täydennettynä - on aikaisemmin ollut vanhalla nettisivullani, jota ei enää ole ollut olemassa sen jälkeen kun kotisivutyökalu ja verkkoyhteisö Suntuubi lopetti toimintansa 2020. Tähän blogiin teksti sopii mainiosti. Käyttämiäni lähteitä en tällä kertaa liitä mukaan - osa on vanhentunut - mutta nämä ovat koottuja vinkkejä, joita ei ole tarkoituskaan noudattaa kirjaimellisesti, vaan soveltaa siltä osin kuin kukin hyväksi näkee.  

Artikkelissa "Miten päästä yhteyteen introvertin kanssa", sanotaan mm. näin: "Hiljaisuuden jakaminen toisen henkilön kanssa voi johtaa maagisiin hetkiin. Näissä hetkissä ihmiset tuntevat olonsa luonnolliseksi. Hiljaisuus ei saa olla pakotettua, ja asenteet ja keskustelut voivat olla luonnollisia. Ympäristömme pitäisi olla rauhallinen ja sillä pitäisi olla rauhoittavia vaikutuksia. Hiljaisuuden pitäisi luoda yhteys kahden henkilön välillä. Tämä kumppanuus voi kestää koko loppuelämän." 

Olen itse käytännössä kokenut tämän todeksi, kuten olen joissain kirjoituksissani kertonut, ja siksi olikin ilo lukea tuollainen vahvistus, mutta on myös totta, että se ei saa olla pakotettua. Varsinainen meditaatio voi olla liian muodollista, mutta teen juonti yhdessä voi olla luonnollinen tapa hiljentyä hetkeksi. Tätäkin olen testannut henkisen keskusteluryhmän vetäjänä aikoinaan, ja se toimii! Odotan, että pääsisin kokeilemaan taas teemeditaatiota vanhan ystäväni kanssa, joka kuului keskusteluryhmääni, mutta välimme ovat etääntyneet luovuttuani kristinuskosta, ja kaipaisivat jotain syventävää metodia. Ryhmän puitteissa oli helppo kokeilla erilaisia meditaatioita yms., mutta kun kohtaamme epämuodollisesti, on vaikeampi ehdottaa mitään. Harvoin nykyään edes juomme teetä yhdessä.
Mielessäni on kai jo vuosia ollut kuva-aihe, jonka haluaisin piirtää/maalata, mutta en ole saanut vielä aikaiseksi tehdä edes luonnoksia: Buddha ja Jeesus juomassa teetä! Aihe on saanut innoituksensa juuri minun ja ystäväni tilanteesta.
Viime joulun alla tarjosin hänelle teen kahvilassa ja annoin lahjaksi teelajitelman, sekä ison tuoksukynttilän (vihreä tee-sitruuna), johon oli kuvattu teekannu, kuppi ja teepusseja. 

Tämä kupillinen teetä 

käsissäni - mielellisyys

on käsin kosketeltavaa!

Mieleni ja ruumiini ovat

läsnä juuri tässä ja nyt.

- Thich Nhat Hanh


Jos olet kylmissäsi, tee lämmittää sinua;

jos sinulla on liian kuuma, se viilentää sinut;

jos olet masentunut, se piristää sinua;

jos olet uupunut, se tyynnyttää sinut. 

- William Gladstone 


Meditaatio on hiljaa olemisen taito,

joka yhdistää sinut henkiseen itseesi

ja antaa täyden huomion sisäiselle elämällesi.

- Jayme Barrett 

 Ajoittain kun juomme teetä ystävän kanssa, emme ole tietoisia teestä tai edes siinä istuvasta ystävästämme. Teemeditaation harjoittaminen on todella läsnä olemista teemme ja ystäviemme kanssa. Tunnistamme että voimme oleilla onnellisesti nykyhetkessä huolimatta kaikista suruistamme ja huolistamme. Istumme siinä rentoutuneina tarvitsematta sanoa mitään. 

Teemeditaatio on meditaation muoto samalla kun juodaan teetä. Jokainen voi harjoittaa teemeditaatiota, kaiken ikäiset tai mistä tahansa kulttuurillisesta tai poliittisesta taustasta. Se on metodi, jolla sitoudumme hiljaiseen kontemplaatioon. Pohjimmiltaan teemeditaation aikana katsotaan sisäänpäin nähdäksemme mielemme sellaisena kuin se on, vailla pyrkimystä tulkita tai tuomita. Olipa mielemme puhdas tai saastunut, kirkas tai hämmentynyt, meidän tarvitsee vain todistaa sitä. Ollessamme vapaat tuomitsemisesta tai moittimisesta, olemme henkisesti avoimia, ymmärrämme itseämme syvemmin, ja tulemme vastaanottavaisemmiksi syleilemään muita ja heidän näkemyksiään. 

Niin monet ihmiset uskovat että he eivät osaa meditoida tai eivät meditoi. Kuitenkin tämä teemeditaatio on vain eräs esimerkki siitä kuinka voimme tuoda tietoisuuden ja hiljaisuuden mihin tahansa arkiseen hetkeen. Pyyhkäise pois ajatus, että ainoa tapa meditoida on istua jalat ristissä matolla, messuten "Om", mieli täydellisesti hallittuna ja kokonaan ilman harhailevia ajatuksia. 

Luultavasti jo meditoit etkä edes tiedä sitä. Onko sinulla kiinnostus tai luova harrastus, joka täysin imee sinut itseensä? Kun olet uppoutunut siihen, viekö hetki sinut täysin mukanaan, jokaisen vivahteen ja yksityiskohdan läpäistessä sinut niin että tuntuu kuin aika olisi pysähtynyt? Silloin tämä voi olla alkusoittoa tyyneydelle ja hiljaisuudelle.

Se johtuu siitä, että olet tietoisesti sitoutunut toimintaan, olkoon se niin yksinkertaista kuin teetauko, tuijottaen ulos ikkunasta; puutarhanhoito, tanssiminen tai luominen; on mahdollista löytää rikas tyyneys tuossa nykyhetkessä sallimalla uppoutumisesi toimintaan viedä sinut ulos päästäsi ja sisään sydämeesi, kuvaannollisesti puhuen... ja mitä se on, ellei meditaatiota? Kun lopetat toiminnan ja pysähdyt hetkeksi, voit tuntea tyyneyden ja "kuulla" hiljaisuuden, ilman että sinun tarvitsi pistää takamustasi matolle. 

Teellä on tapana hidastaa meitä tarpeeksi kauan jotta hengitämme hiukan syvemmin ja päästämme hiukan irti jännityksestä, jota usein kannamme ympäriinsä tunnistamatta, ja se sallii tarpeeksi tilaa oivalluksille ja luoville ratkaisuille leijailla mieleemme. Sellaisten, jotka saattavat tehdä loppupäivästämme hiukan helpomman. Keskity hengitykseesi ja anna mielesi tyynnyttää itsensä. Juodessasi teetä, keskity siemauksiisi kuin keskittyisit hengitykseesi meditoidessa. Älä unohda hengittää, mutta salli mielesi keskittyä tietoiseen siemailuun. Yritä imeä kaikki maku ja aromi juodessasi, jättämättä pisaraakaan nautiskelematta. Teessä on se hyvä puoli että se on kuumaa. Et voi vain horia sitä alas kuin vettä vaan. Pidä kuppisi jäähtymistä ajastusmekanismina. Teen juominen auttaa sinua säätelemään itseäsi, ei liian hitaasti eikä liian lujaa. Nautiskele jokaisesta siemauksesta. Se harjoittaa mieltäsi olemaan juuri tässä, juuri nyt, aivan kuten meditaatio. 

Kuin kuppi joka on täytetty vedellä, mielemme voi olla täytetty joko hämmentyneen mielen satunnaisilla ajatuksilla, tai valaistuvan mielen kirkkaalla horjumattomalla keskittymisellä. Haasteena on tunnistaa ja hyväksyä molemmat kuten ne ovat, ja tulla tietoiseksi sisäisistä tiloistaan. Valaistuva mieli vai hämmentynyt mieli... mitä sinä näet kupillisessa teetä?

Hämmentynyt mieli määritellään mielentilana, joka on täyttynyt kaikilla satunnaisilla ajatuksilla, mielikuvilla, äänillä ja tunteilla, jotka täysin imevät huomion ja saavat menettämään itsetietoisuuden. 

Valaistuva mieli on avomielisyyttä, mieli joka jatkuvasti pysyy avoinna, järjestyksessä, rajoittamattomana, vapaana ja kirkkaana. Kun valaistuva mieli ilmenee, huomaa olevansa rauhassa; tuntemusten, halujen, ajatusten ja huolien nousu- ja laskuvesien liikuttamatta jokapäiväisessä elämässä. Harjoittamalla tätä valaistuvaa mieltä, me vähitellen kehitämme valaistuneen mielen, ei-dualistisen mielen. Ei-dualistinen mieli ylittää kaikki muodot, kaiken käsitteellistämisen. Tätä ei-dualistisuuden tilaa symboloi tyhjyys kupissa. Teemeditaatiossa, riippumatta siitä mikä on mielentilamme, valaistuva tai hämmentynyt, kun juomme teen, näemme tyhjyyden kupissa, eli metaforisesti näemme mielen todellisen tyhjyyden. Haasteena on nähdä ja kokea tämä tyhjyys, sen sijaan että näemme vain tyhjän kupin.

Hiljainen ja irrottautunut mutta kuitenkin hyvin tarkkaavainen mieli teenjuomisseremoniassa on erityisen hyvin soveltuva meditatiivisen tietoisuuden harjaannuttamiseen. Käydessämme läpi teen juomisen liikkeen teesalin tyynessä ja rentouttavassa tilassa, me yksinkertaisesti katselemme mielentiloja, jotka nousevat tietoisuutemme sisällä. Tietoisuuden kohde, joko hämmentynyt mieli tai valaistuva mieli, ei ole keskipiste; tietoisuus itse on.

Teemeditaatio voi auttaa meitä näkemään itsemme selvemmin ja yhdistymään syvään henkisyyteemme. Hiljaisuudessa voimme mietiskellä sisäisesti, nähdäksemme emotionaaliset sokeat pisteemme ja varjomme. Sitten jakamalla tuon henkisen kokemuksen muiden teevieraiden kanssa, joilla on erilainen kulttuurillinen tausta kuin meillä, voimme yhdistyä heidän kanssaan kaikkein inhimillisimmällä tavalla, ylittäen itseään luovat ja ihmistekoiset rajat. Siten teemeditaatio on keino monikulttuuriseen kommunikaatioon ja konfliktin ratkaisuun. 

Yksi tapa meditoida teen kanssa on yksinkertaisesti alkaa tekemällä teetä. Käytä aikaa ja valitse lempiteetäsi (irtolehti-tee on suosituinta, koska se sallii enemmän aromeja ja makuja vapautua). 

Vihreää teetä ei ole tarkoitus valmistaa samalla lämpötilalla kuin mustaa teetä, valkoista teetä samalla kuin vihreää jne. Veden lämpötila ja haudutusaika ovat avaintekijöitä. 

Kuppi symboloi ruumistamme.

Astia (kuppi tai teekannu) myös muistuttaa meille siitä henkisestä periaatteesta, että osan meistä täytyy tyhjentyä jotta voimme täyttyä jollain paremmalla.

Tee symboloi mieltämme.

Teelehdet edustavat elämää ja elämänyhteisöä (ihmisiä, luontoa) ympärillämme.

Veden juoksevuus muistuttaa meille jatkuvista muutoksista joita kohtaamme.

Kun tee on valmista, istu alas mihin tahansa mukavaan asentoon, ja pitele kuppia käsiesi välissä tai rintaasi vasten. Pitele sitä missä tahansa asennossa, joka sallii sinun tuntea teen lämmön sen siirtyessä itse teestä kehoosi. Anna sen imeytyä ytimeesi asti; itse asiassa sellainen visualisointi on tavanomaista meditaatiossa. Sitten kun olet valmis, ota ensimmäinen siemaus teetä, ja nauti värikkäistä mauista. Viivy ja toista.

  • Sano itseksesi tai ääneen: "Kuppi on hyödyllinen siinä määrin kuin se on tyhjä." Kaataessasi vettä kuppiin: "yksi mahdollisuus, yksi hetki."*
  • Tunne kupin paino, rakenne ja lämpötila pidellessäsi sitä käsissäsi.
  • Vietä muutama hetki istuaksesi teekuppisi kanssa ennen kuin alat juoda siitä. Haluat tämän ajan olevan meditaatiotauko yhtälailla kuin teetauko. 
  • Näe maaperä, sade ja aurinko, jotka vaadittiin tämän juoman luomiseen, ja naiset ja miehet joiden kädet korjasivat sadon, valmistivat, pakkasivat, rahtasivat ja myivät sen. "Koko maailmankaikkeus voidaan nähdä kukassa", Thich Nhat Hanh kirjoittaa. Tämä näky on palkitseva itsessään, ja on hyvää harjoitusta kaiken näkemiseksi samoin silmin, mukaan lukien henkilö joka istuu edessäsi.
  • Nuuhki teen tuoretta aromia, nuuhkaise kolme kertaa hitaasti ja syvään, hengitä ulos suun kautta. Tule tietoiseksi ajatuksista, jotka tulevat mieleesi pidellessäsi kuppia.
  • Stressisi, onnesi ja onnettomuutesi on tehty sinun mielipiteistäsi ja asenteistasi. Sinun mielentilasi vuorostaan vaikuttaa siihen kuinka toiset voivat ympärilläsi. Päästä irti mielipiteistäsi ja asenteistasi. Tunne stressisi liukenevan. Tunne sen lipuvan pois. Tunne sen putoavan maahan.
  • Havainnoi aikomusta liikuttaa kättä lähemmäs suuta, avata suu, koskettaa kuppia huulilla.
  • Tunne kupin kallistuminen ja lämpimän teen siirtyminen suuhusi, koskettaen huulia ja kieltä.
  • Hörpi ja pyörittele teetä suussasi, käyttäen aikaa maistaaksesi teen täysin. 
  • Katso, voitko huomata paikan missä maku tulee selväksi, ja kuuntele nielemisen ääntä, ja tule tietoiseksi juoman koko liikkeestä kehosi sisällä.
  • Kysy itseltäsi joka siemauksella, kuka nauttii tästä teestä? Kun kohtaat tuon henkilön, anna sen mennä. Tarvitset tauon hänen tarinastaan silloin tällöin. Muutoin teetaukosi ei ole tauko lainkaan.
  • "Vain tämä", muistuta itseäsi joka siemauksella. "Vain tämä." Istu ja hengitä kuin kukka niityllä, nauttien auringosta.
  • "Olla tässä ja nyt ja nauttia nykyhetkestä on tärkein tehtävämme", sanoo Thich Nhat Hanh. Anna teen aromin täyttää mielesi avaruus kunnes siellä ei ole sijaa ajatuksille. Anna ajattelevasta mielestä tulla teestä nauttiva mieli.
  • Ehkä voit toistaa prosessin useita kertoja jos aika sallii.
  • Viimein, kysy itseltäsi tai muilta: "Mitä muutoksia minä (tai sinä) kohtaan tällä hetkellä? Kuinka minä (tai sinä) reagoin näihin muutoksiin?"
* Yksi mahdollisuus, yksi hetki - Ichigo, Ichie: tämä tietty yhdistelmä teetä, ympäristöä ja ihmisiä (eli heidän havaintojaan) eivät koskaan enää kohtaa täsmälleen samalla tavoin. Nauti hetkestä tarkoituksella. 

Kuten viini kristillisellä ehtoollisella, se ei ole tee itse joka on pääasiallinen hengen vahvistaja. Se on teen käyttäminen henkisessä kurinalaisuudessa, joka saa teen muovaamaan sielujamme.

Tee on yksi parhaista esimerkeistä neljästä elementistä yhdistettynä yhteen nautittavaan asiaan. Aluksi tee voi vaikuttaa olevan kokonaan vesi-elementtiä. Vesi on ensimmäinen askel teen valmistamisessa. Tietenkin tämä muodostaa suurimman osan teestä fyysisesti, mutta esoteerisesti se ei ole lainkaan sen kokonaisuus. Kun vesi on valutettu, seuraava askel on sen keittäminen. Tässä kohtaa sisällytetään tulen elementti. Ei ainoastaan vettä pistetä tulelle, vaan tulen kuumuus säilyy teevedessä pitkän aikaa. Kolmas askel teen valmistamisessa on lisätä kuumaa vettä teelehdille, jotka ovat maan elementtiä. Tämä tekee siitä teetä eikä kuumaa vettä. Ilman osa on höyry ja tuoksu, jotka tulevat teestä. Hyvän teen pitäisi olla aromaattista ja hyvältä tuoksuvaa.

Teen myytti liittyy läheisesti jokapäiväiseen elämään Japanissa. Legendan mukaan teepensas kasvoi paikalle, missä Bodhidharma, väsyneenä yhdeksänvuotiseen meditaatioonsa, laski silmäluomensa maahan (eli legendan mukaan repi ne irti). Hänen oppilaillaan oli tapana hauduttaa tämän pensaan lehtiä kiehuvassa vedessä auttamaan heitä meditaatiossaan. Teeseremonia tapahtuu teehuoneessa eli "mielikuvituksen kodissa", jossa ei ole koristekuvioita ja se on koristettu ainoastaan ikebana kukka-asetelmalla tai maalauksella, ja hiljaisuudessa "joka sisältää ajallisen olemassaolon salaisuuden" ja sallii kunkin henkilön syventää kokemusta kontemplaatiossa. Rituaali, joka ympäröi tätä seremoniaa, suosii rauhaa, rentoutumista ja aitoutta: hiljainen valmistus, minuutin tarkat eleet... kaikki palvelee hengen vapauttamista, sen irrottamista arkisista tapahtumista ja vastaanottavaiseksi tekemistä.

Siitä asti kun varhaiset munkit huomasivat että hauduke fermentoiduista Kamelia-lehdistä tuotti hitaasti toimivan mutta pitkään vaikuttavan stimulantin, buddhalaiset ovat pitäneet teetä arvossa. Sen kofeiini auttaa tavoittamaan täysin tietoisena olemisen päämäärän. Sen takia sitä tarjotaan usein luostareissa noin kello 16 - siihen aikaan kun aineenvaihdunta alkaa hiipua ja meditoijat alkavat tuntea olonsa uniseksi. Teen juominen levisi kautta Aasian buddhalaisuuden osana, ja luultavasti auttoi buddhalaisuutta leviämään: aina käytännölliset kiinalaiset nopeasti hyväksyivät sen, ei niinkään sen lupaaman henkisen kyvykkyyden takia kuin lääkinnällisestä avusta jota tee tarjosi. Sitä oli paljon turvallisempi juoda kuin vettä, ja se sekoittui helposti vahvoihin lääkeyrtteihin. Havaittuna hyvän terveyden ja hyveen lähteeksi (se ei ollut alkoholipitoinen, joten se ei dementoinut mieltä), teestä tuli suosittu uhri jumalille. Yksityiskohtaisia rituaaliseremonioita suunniteltiin sen juomista varten. Nyt maailmankuulu zen-buddhalainen Chado eli Teen tie suunniteltiin Japanissa täydellisesti ilmentämään yhden kupillisen hauduttamisessa ja tarjoilemisessa ensisijaisten pyhien periaatteiden yhteyttä: taivas ja maa, monta ja yksi, pysymättömyys ja transsendenssi, toiminta ja tyyneys. 

Ilmari Vesterinen kertoo kirjassaan Shintolaisuus - Japanin kansallisuskonto (Gaudeamus Oy 2012): Eisai oli Kiinassa tutustunut myös teehen, ja koska se osoittautui oivalliseksi juomaksi, hän toi senkin mukanaan [Japaniin]. Pian tee sai keskeisen sijan zeniläisyydessä, ei vain juomana vaan myös osana zeniläistä filosofiaa ja taidetta. Eisai asettui Heianiin ja alkoi opettaa uutta uskontoa ja teen käyttöä...
Myös teenjuonti kohosi arkipäiväisestä tapahtumasta taiteeksi, uskonnolliseksi symboliksi ja filosofiaksi. 
Kun Eisai palasi toiselta matkaltaan, hän toi tullessaan teensiemeniä ja istutti ne Heiankyon lähelle. Hän teki ankarasti propagandaa teen puolesta säästääkseen kansan alkoholin pahoilta vaikutuksilta ja kirjoitti teenjuontia puolustavan kirjankin. Uusi juoma vaati uudet astiat, ja kun Dogen lähti Kiinaan, hänen mukaansa pantiin käsityöläinen, jonka oli määrä opetella teekuppien valmistusta. Tämäkään ei vielä riittänyt perusteellisille japanilaisille. Japanin varhaisen zenin ensimmäisiin mestareihin lukeutuva Muso Soseki (1275-1351) näki paljon vaivaa tehdäkseen zeniä tunnetuksi. Hän rakensi esimerkiksi eristettyyn puutarhaan mietiskelymajan. Se todettiin sopivaksi teennauttimispaikaksi. Näin oli syntynyt teeseremonian (chanoyu, "kuuma teevesi") kolme elementtiä: sopiva alkoholiton juoma, tarkoituksenmukainen kalusto ja rauhallinen ympäristö. Teenjuonnista kehittyi nopeasti rauhallinen, syvähenkinen toimitus, jonka kehittämiseen zenin parhaat mestarit osallistuivat. Teehuoneetkin rakennettiin niin, että ne koostuivat kolmesta elementistä: ulko-osasta, puutarhasta ja sisätilasta. Nämä vastaavat buddhismin kolmea perusoppia: kaiken katoavaisuutta, epäitsekkyyttä ja nirvanaa. 


Lue myös:


Japanilainen teeseremonia 

Wikipedia: Japanilainen teetaide

Teeseremonia ja tietoinen meditaatio

Teen tie - Chado

Teen Ystävät ry



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Vain asialliset kommentit ovat tervetulleita; kaikki kommentit tarkistetaan ennen julkaisua. Henkilökohtaisia viestejä ei julkaista (kunhan sanot että se on henkilökohtaista, ja muista e-mail osoitteesi, jos haluat vastauksen!)/Only suitable comments are welcome; all comments are checked before publishing; Personal messages are not published (if you SAY it's personal; add your e-mail address if you want a reply!).