Näytetään tekstit, joissa on tunniste Perheniemen ev. opisto. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Perheniemen ev. opisto. Näytä kaikki tekstit

maanantai 11. marraskuuta 2024

ECCE EGO VII

"Henkinen Odysseia", takakansi: 
tuollaisena kai halusin itseni nähdä
Seitsemäs osa vanhoista päiväkirjoistani 1990-luvulta ammentavassa sarjassa. Nyt tullaan vuoteen 1995, jolloin täytin 25 vuotta. Edellisessä osassa jo päästiin siihen, että olin kohdannut Kultaisen Ruusuristin Kansainvälisen Koulun, Lectorium Rosicrucianumin, ja New Age-hörhöstä alkoi tulla fanaattinen gnostikko: toisessa blogissani olen esittänyt myöhäisen oivallukseni, että kokemukseni ei todennäköisesti poikennut siitä kun ihminen ns. "hurahtaa" uskoon. Omat kirjoitukseni tuolta ajalta ovat melkoista paatosta ja saarnaa: kuuluinhan harvoihin ja valittuihin, jotka tuntevat totuuden ja seuraavat sitä. 

 Tässä kohtaa siirryn kokonaan käyttämään kirjaani "Henkinen Odysseia", johon olen viitannut joitain kertoja, ja joka oli siis yli tuhatsivuinen tyhjä kirja, johon aloin käsin kirjoittaa lukuja elämästäni; se syrjäytti täysin yhden vuoden kalenterimuotoiset päiväkirjani. Käytän sitä pakostakin vain poimien ajatuksen sieltä ja toisen täältä. Vaikka olen sisällyttänyt siihen kirjoittamispäivämäärät, tapanani oli pitemmän aikaa - jopa kuukausia - koota ajatuksia, jotka sitten kirjoitin yhteen luvuksi. Tässä samalla olen uudelleen innostunut tästä yhä jatkuvasta projektista, se tuntuu jälleen tuoreelta ja kiinnostavalta. 

"Henkinen Odysseia", aukeama;
luku, josta tämä kirjoitus alkaa
Luonnollisesti tässä näkyy miten pohdinnat tulevat pidemmiksi - enää ei viitata pieniin arkipäivän asioihin, vaan sukelletaan syvälle päänsisäiseen maailmaan. Näistä asioista en ole vielä koskaan julkisesti näin suoraan ja laveasti kirjoittanut, vaikka olen pari kertaa viitannut tuohon aikaan. Ehkä se auttaa valaisemaan mitä minä silloin kävin läpi, mitä se minulle merkitsi, miten se on vaikuttanut elämänpolkuuni siitä edespäin. Jokainen joka on joskus kuulunut johonkin liikkeeseen, joka vaatii periaatteessa koko elämäsi, olipa se sitten Jehovan todistajat, mormonit, tai mitä vain, saattaa ehkä ymmärtää asemani silloin, vaikka ei välttämättä ymmärrä sanaakaan opista. Luulen, että vielä tänäkin päivänä tämä oppi vaikuttaa vieraalta jopa monille esoteriaan perehtyneille, aivan kuten se oli uutta minulle silloin. Harvoin Lectorium Rosicrucianumiin törmää tänäkään päivänä; itse en ainakaan juurikaan näe nimeä, ellen sitä tarkoituksella etsi, vaikka se ilmeisesti Suomessakin on hiukan kasvanut noista alkuajoista: liike pysyy erillään kaikista muista suuntauksista, koska se pitää itseään erityislaatuisena, eikä sen oppi vaativuudessaan varmasti edes ole suurille massoille mieleen. LR kontrolloi mitä sen "oppilaat" voivat pukea päälleen, mitä syödä ja juoda, millaista musiikkia kuunnella - television katselu ei tule kuuloonkaan. Se vaatii ylipäänsä täydellistä sitoutumista. Jos henkinen liike maalaa maailmasta synkän ja toivottoman kuvan ja tarjoaa ainoan tien pelastukseen, on parempi juosta - toiseen suuntaan. 

Maailmassa on monia eksklusiivisia oppeja. Ex-mormonit usein kertovat saaneensa mielestään todistuksia siitä että heidän kirkkonsa on oikeassa, mutta ulkopuolisten silmin heidän oppinsa saattaa näyttää kummalliselta. On syytä ymmärtää, että LR saa käännynnäisiä etupäässä niiden joukosta, jotka ovat entuudestaan kiinnostuneita New Agesta, uushenkisyydestä, esoteriasta yms., joten sanasto ja kuvasto on jo jollain tapaa tuttua, joskin LR tekee näistä aineksista omanlaisensa keitoksen. 

Ehkä tällä on yhteys myös siihen, miksi kaikenlaiset henkiseen katsomukseen perustuvat elämäntapasäännöt ovat minulle punainen vaate nykyään. Nichiren-buddhalaisuudessa on koulukuntia, jotka eivät pidä edes Buddhan viittä ohjetta olennaisina - ainoa olennainen on harjoitus (Namu Myoho Renge Kyo) - ja itsenäisenä harjoittajana luonnollisesti ilolla tartun tähän, valiten ne opetukset jotka minua puhuttelevat: se on yksi syy lisää miksi koen juuri Nichiren-buddhalaisuuden omakseni. (Joskin Mahayana-tulkinnat viidestä ohjeesta ovat hyvin joustavia ja paremmin sulatettavia kuin esim. Theravadan kirjaimellisempi suhtautuminen: tästä voit lukea lisää sivulta Opillisia peruskäsitteitä, kohdasta Etiikka; viisi ohjetta.) Sehän ei toki tarkoita sitä että kulkisin ympäriinsä tekemässä pahojani. Minulle ei vain tarvitse tulla kertomaan mitä ei saa tehdä ja miten elää elämääni. Muutenkaan en kaipaa absoluuttisia totuuksia enkä tuonpuoleisia palkintoja: minun tapani harjoittaa henkisyyttä pitää minut jalat maassa ja kiinni tässä elämässä. En tarvitse monimutkaisia maailmanselityksiä, vain yksinkertaisen käytännön harjoituksen. 

Muistutan, että kaikki kuvaukset tapahtumista ovat niin kuin ne tapahtuivat ja otteet kirjallisuudesta ovat virallisista julkaisuista, yhtään vääristelemättä. En esitä niitä missään pahansuovassa tarkoituksessa, enkä paljasta mitään raskauttavia salaisuuksia, mutta tänäpäivänä on helppo nähdä mitä se kaikki todella oli, kun lumous on aikaa sitten haihtunut. Haluan ainoastaan antaa autenttisen kuvan, ja mikä olisi autenttisempaa kuin minun ajatukseni ja tunteeni siihen aikaan - mitä minä kävin läpi ja miten sen koin. Minä toki omistan muistoni ja kokemukseni ja minulla on oikeus halutessani niitä jakaa; kauan olenkin lähes vaiennut tästä vaiheesta elämässäni, jolla oli niin kauaskantoiset seuraukset.  Se ei herätä minussa enää minkäänlaisia tunteita, luen muistiinpanojani täysin neutraalissa mielentilassa ja kykenen tarkastelemaan viileän objektiivisesti näitä asioita. Se on kuin jonkun toisen elämää. Enemmän epäröin julkaista henkilökohtaisempia muistojani, jotka eivät liity asiaan ja joita vain sivutaan tässä kirjoituksessa - se saattaa vielä herättää tunteita minussa, koska ihmisenä en ole pohjimmiltani muuttunut paljoakaan, vaikka ajatukseni ja uskomukseni ovat.  

 Nuoruuden kokemattomuudessani ja naiviudessani olin hyvin herkkä ja vaikutteille altis ihminen, kaikkea muuta kuin "kypsä aikuinen", mikä sitten koituikin minulle esteeksi tällä tiellä kun todella aloin kokea elämää! LR toi elämääni uudelleen kuoleman pelon, jonka jo kerran olin jättänyt taakseni, ja sitä jouduin sitten työstämään vuosia; toisaalla olen kertonut että henkisesti kesti yli kymmenen vuotta päästä kokonaan yli liikkeen vaikutuksesta, vielä senkin jälkeen kun erosin, mutta ei mennä asioiden edelle... 

Hakasulkeissa [ ] nykyisiä kommenttejani. 


28.-29.12.1994 

Olen ajautunut uusille tutkimattomille vesille, joka on haastanut totutun ajattelutapani ja asettanut kyseenalaiseksi paljon tähän asti omaksumastani uskomusjärjestelmästä, kun Kultaisen Ruusuristin Kansainvälisen Koulun, Lectorium Rosicrucianumin, voimakenttä kosketti minua ja veti puoleensa (joka saattaa olla enemmän kuin runollinen ilmaus), ja olen astunut esiportille. Perheniemestä lähtien olen elänyt etsikkoaikaa, löydöistäni huolimatta, ja viime Hengen ja Tiedon messuilla aloin olla jo aika kyllästynyt ympäröivään paljouden mereen. Mutta jotain sentään jäi käteen, konkreettisesti, joka nousi yli muiden. 

Toki minulla oli omat epäilyni, en minäkään mitä tahansa purematta niele - ehkä liiankin itsekriittisesti kirjoitin Ullallekin ettei minua vielä ole "aivopesty". Pakko oli kuitenkin myöntää, että näin kaikessa tiettyä logiikkaa, jonka järkeni saattoi sulattaa: "Älkää hyväksykö mitään, minkä minä, Buddha, olen sanonut tai mitä olette lukeneet pyhistä kirjoituksista, ellei teidän järkenne sitä hyväksy." Asiat ovat taas muuttuneet nopeasti - jota jo Perheniemessä melkein pelästyin; Ullan lempilause, "ainoa pysyvä asia on muutos", todistaa itse itsestään. Ainakin Henkisestä Odysseiastani todella näyttää muodostuvan se yhden ihmisen kehityskertomus, jollaista olen johdannossa siitä toivonut. Reilun vuoden tämän rinnalla pitämäni kalenteripäiväkirja (alkaen vuodesta 1983), keskittyen päivittäisiin käytännön tapahtumiin, on nyt menettänyt merkityksensä, joten vuonna 1995 minulla on enää vain Henkinen Odysseia. Samaten uuden vuoden ennustelut Tarot-kortein saavat jäädä: on elettävä tässä ja nyt! 

Minulla oli suorastaan pieni uskonkriisi. Eräskin asia, jossa Lectorium Rosicrucianumilla on valtavirrasta póikkeava ja radikaali näkemys, on meditaatio. Nimittäin ihmisillä on kaksi sielua: katoavaisesta maailmasta syntyisin oleva luonnonsielu, joka on aktiivinen, ja piilevä jumalallinen sielu, joka on peräisin yliluonnosta. Samankaltainen vetää puoleensa samankaltaista, ja niinpä ihminen, joka ei ole tehnyt käännöstä ja puhdistanut olemustaan, mietiskelee oman tietoisuutensa kanssa ja sen pohjalta, voi kutsua luokseen ainoastaan dialektisten energioiden mielivaltaisuuden. Miten ylevää ja kaunista hän saattaakin kokea, on se hyvin petollista. Vanhat metodit olivat aikanaan tietyssä yhteydessä paikallaan, mutta olosuhteet ovat muuttuneet. "Todellinen meditaatio on kaikenkattava tietoisuuden- ja elämäntila. Se on realiteetti, johon hermeettinen ihminen tulee syntymään ja missä se tulee saamaan yhteyden jumalalliseen Henkeen." 

[Sananselitys lienee paikallaan: Dialektinen = dialektiikka/dialektinen elämänalue, on Kultaisen Ruusuristin opissa se maailma missä me elämme, johon sisältyy tämänpuoleinen ja tuonpuoleinen, jota myös peilisfääriksi kutsutaan; olemme vankeja elämän ja kuoleman pyörässä. Dialektisen elämänalueen takana on nk. staattinen elämänalue, alkuperäinen jumalallinen maailma. Tämä on hyvin gnostilainen erotus.] 

Monet ulkoisista siteistä olen jo vauhdilla karistanut yltäni; kun johonkin ryhdyn, teen sen tosissani, ja kuinka muuten voisikaan olla tässä tapauksessa: tämä tie vaatii täydellisen antaumuksen ja omistautumisen; "Isän Kotiin" on kaivattava kuin hukkuva kaipaa happea veden  alla. 

On itseasiassa ollut huojentavaa luopua monista totutuista tavoistani ja hellimistäni uskomuksista; vasta silloin tajuaa, miten ne ovat hallinneet elämääni. Kanavoitu kirjallisuus yms. joka ristiriitaisuuksineen on hämmentävää, saa selityksensä siitä, että tietyt tuonpuoleiset olennot, joiden olisi jo aika inkarnoitua mutta eivät sitä syystä tai toisesta halua, pyrkivät eksyttämään ihmisiä uskomaan että tämä maailma, tämän ja tuonpuoleinen, on Jumalan alkuperäinen luomakunta, jäljitellen oikeaa evankeliumia ja Jumalan ilmestystä oman olemassaolonsa pitkittämiseksi peilisfäärissä. 

[Sanottakoon, että epäluottamus kanavointia kohtaan on ollut niitä opetuksia, jotka olen kokenut arvokkaiksi ja säilyttänyt tähän päivään saakka. Sehän itseasiassa ilmenee jo H.P. Blavatskyn teosofisissa opeissa: ks. käännökseni kanavoinnin vaara ja petos.]

Voisi kai kysyä, tällaistako on ns. "hurahtaa uskoon" [kappas vaan: tulin ajatelleeksi sitä jo silloin!], mutta en minä katso olevani sokea uskovainen ja vielä vähemmän fanaattinen lahkolainen [eihän kukaan sitä itse näe silloin kun se on ajankohtaista!]. Olen vain ymmärtänyt ja hyväksynyt asioita, ja sen myötä toiset asiat ovat yksinkertaisesti käyneet tarpeettomiksi. Toisin sanoen, kysymys on juuri siitä keskittymisestä olennaisiin, hyödyllisiin tosiasioihin, kun aiemmin olen ollut viehtynyt moniin erilaisiin kirjaviin tiedon muruihin. Kuin Lutherin uskonpuhdistus henkilökohtaisella tasolla. Nyt ei mielestäni ole kyse mistään hetkellisestä innostuksesta, kuten Uuden Valamon ja Vapaan Katolisen Kirkon hiljentymispäivien jälkeen, koska tämä ei ole lähtöisin jostain ulkoisesta ärsykkeestä, vaan on oma sisäinen ratkaisuni älyllisen pohdinnan tuloksena, esitettyjen tosiasioiden pohjalta. 

Hiljattain tartuin uudelleen "Hiljaisuuden ääneen", jonka H.P.B. toi länsimaiden tietoisuuteen; Lectorium Rosicrucianumin mukaan se ilmaisee samat ehdottomat vaatimukset vapautuksen tien oppilaalle kuin Vuorisaarna tai Buddhan oppi, ja siinä valossa se vasta alkoikin avautua minulle, kun ensimmäisellä kerralla en ymmärtänyt yhtään mitään. "Luovu elämästäsi, jos tahdot elää", on keskeinen lause, tuttu toisestakin yhteydestä. Kaikkien ongelmien syy ja lähde on itse, joten itsen on kuoltava. Kun on oivaltanut totuuden - niin kuin sen näen - ei voi enää suhtautua elämään samoin kuin ennen. Kaikki saa nyt selityksen: vierauden tunteeni tässä maailmassa, kaipuuni johonkin epämääräiseen "onneen". Tämä ei ole pessimistinen sanoma, vaan päinvastoin valaiseva ja toivorikas: vapautuksen tie on olemassa ja jokaisen ulottuvilla. Kaikkina aikoina on ollut yksilöitä ja ryhmiä, jotka ovat sitä kulkeneet. 

Teosofian, alkaen 1800-luvun lopussa, sanotaan olleen valmisteleva vaihe, joka aina edeltää Universaalin Opin jaksoittaista vuodatusta maailmaan, käsittäen esoteerista kirjallisuutta ja toimintaa. Ja sitä se oli minullekin: nyt olen ottanut askeleen eteenpäin. Tämä voi olla näennäisesti yksinäinen tie - kuten koko elämäni - ja itsekäs tie, mutta erillisyys on yksi harhan ilmenemismuoto, ja yhden yksilön ponnistelu siitä irti koituu kokonaisuuden hyväksi. "Mitä useampi ihminen kulkee tätä polkua ykseydessä ja yhteenkuuluvaisuudessa, sitä suuremmalla voimalla voidaan vetää mukaan muita kypsiä etsijöitä tähän prosessiin. Niin kulku polulla samalla auttaa pyhiinvaeltajaa sovittamaan syntinsä, koska vapautettu voima samanaikaisesti koituu toisten hyväksi." 

11.1.1995 

Eivätköhän kaikki ihmiset ole enemmän tai vähemmän "sielullisesti levottomia", koska Universaali Voima säteilee maailmaan ja ihmiskuntaan, vaikuttaen kaikkiin ihmisiin: siihen ei vain kiinnitetä huomiota kun se suuntautuu yleisesti hyväksyttyihin kohteisiin - jotka ovat korvikkeita kun paremmasta ei ole tietoa. Ja mitä on tuo "todellisuus" ja "normaali elämä" muuta kuin ajallista harhaa. Jos "ulkopuolisuus" ajatellaan siten että ihminen on hengessään sisäisesti ulkopuolinen dialektiikasta, vaikka ulkoisesti siinä vielä elääkin, niin kyllä kiitos! 

On lukematon määrä ihmisiä, jotka ovat sopeutuneet minua paremmin elämään tässä maailmassa, tämän maailman ehdoilla, mutta se on hengetöntä vaellusta kehdosta hautaan: teet työtä, huvittelet, siinä sivussa perustat perheen, eli keräät omaisuutta ja monien ihmisten kiintymyksen, mutta lopulta sinusta jää vain hiipuva muisto. Minun ei tarvitse jättää jälkeeni mitään "museoitavaa", koska se josta nyt sanon "minä", on vain varjo joka kulkee tomusta tomuun. Menneisyyttä ei enää ole; palaamalla sinne ajatuksissani olen haudan ryöstäjä, ja pahempaakin: nekrofiili. Siksi tallettamani menneisyyden ikonit saavat väistyä kuin kellastuneet lehdet, etteivät herätä henkiin vanhoja haamuja. Noin joka neljäs vuosi biologisen kehoni joka ainoa solu on täysin uusiutunut, joten minäkään en ole sama ihminen, ja se pätee myös toisella tasolla: tiedän paljon enemmän kuin esim. vuosi sitten. Mitä tulee erinäisiin ominaisuuksiin, jotka ovat kuin pinttyneitä likatahroja, olen vain näyttelijä, joka on unohtanut rooliasunsa päälle. 

Yleensä jos jokin heikko aavistus iäisyydestä ihmisissä olisikin herännyt, massat tyytyvät kirkkojen pölyiseen dogmaan, teologisten saivartelujen kuolleena syntyneeseen tuotokseen: usko riittää, ja syntisi on sovitettu puolestasi ja sielusi pelastettu. Se on vähintään yhtä taikauskoista kuin monien raja-alueen liikkeiden mielikuvitukselliset käsitykset, saati sitten kylmä materialismi, joka ei anna sijaa Jumalalle laisinkaan. Ja sitten on pelastettava maailma käännyttämällä pakanatkin oikeaan uskoon, vaikka omassa itsessä olisi työsarkaa riittämiin. On niin ihanaa uskoa satuihin, että totuus voi tehdä kipeää: kuin vapaudesta uneksiva orja heräisi karuun todellisuuteen. Mutta miksi vain uneksia? Parempi katkoa kahleensa!

Tämän maailman massat katsovat aina hiukan syrjäkarein niitä, jotka erottautuvat joukosta ja kulkevat omia teitään. Tuollainen yksilö - sanan varsinaisessa merkityksessä - on heille kuin punainen vaate. Onko se pelkoa vai kenties kateutta, en tiedä, mutta he ovat kuin kettingissä ympäriinsä juoksentelevia koiria, jotka räksyttävät irrallaan kulkeville lajitovereilleen. Kahleet ne ovat kultaketjutkin! Varsinkin länsimaissa on nykyaikana kummajainen ihminen, joka pyrkii käytännössä toteuttamaan "Jumalalle otollista" elämää. 

Olen aina tottunut tallaamaan eri polkuja kuin valtavirrat, mutta nyt olen alkanut etääntyä myös omista vanhoista kuvioistani; mahtaako Ullakaan enää ymmärtää minua, hän, joka kerran ääneen päivitteli minun kuulteni, miten oudoilta hänen puheensa mahtavatkaan kuulostaa muiden mielestä. Kun niin rakastan vertauksia, voisi sanoa, että olen kyllästynyt tämän maailman sokkeloisiin polkuihin, jotka eivät johda minnekään, ja astunut ensimmäisen askeleen sillä kapealla ja harvemmin kuljetulla tiellä, joka johtaa vapauteen. Tämä tie ei ole edes tarkoitettu kaikille - tai oikeammin: se ON tarkoitettu kaikille, mutta kaikki eivät ole valmiita sitä kulkemaan. 

Tieto velvoittaa: kun sen on hyväksynyt totuutena, ja jatkaisi kuten aina ennenkin, olisi suuri rikollinen ja synnintekijä itseään ja elämää kohtaan; ei tätä maista elämää eikä persoonallista itseä, vaan sitä suurta, jumalallista elämää, josta olen osa.

Kuten Koulun opastuskirjeessä 12/12 sanotaan: "Jos olet hyväksynyt opastuksessamme välittämämme tiedot, sinussa on herännyt eloon gnostinen elementti. Et voi enää kääntyä pois ja jatkaa elämääsi entisellä tavalla. Se ei nimittäin enää ole entisenlainen etkä sinäkään ole entinen itsesi. Et nyt enää kuulu tietämättömään massaan etkä voi teeskennellä tietämättömyyttä! Kaikkien tietämättömien ihmisten yllä ei lepää pelkästään tietämättömyyden kirous vaan myös tietämättömyyden armo."

Olen kuullut universaalin veljeskunnan kutsun ja reagoinut positiivisesti gnostiseen säteilyyn. Hengen kipinäatomi on herätetty latentista tilastaan, ja kipinä kytee voimistuen kerta kerralta. Perustavanlaatuinen käänne on alkanut! Siteeraan poikkeuksellisesti Pelle Miljoonaa: "Tahdon nähdä tulen, jonka savua jo haistelen!" 

31.1.1995

Niinhän siinä sitten kävi, että vain viikon varoitusajalla ilmoitin tulevani tammikuun konferenssiin Edshultiin (Småland), ja että haluan samantien tulla installoiduksi valmistelevaksi oppilaaksi! Vielä vuosi sitten olisin varmaan nauranut, jos joku olisi väittänyt että teen ensimmäisen ulkomaanmatkani Ruotsiin - tai että ylipäänsä matkustaisin Ruotsiin, joka ei ole koskaan minua kiinnostanut sen paremmin maana, kansana kuin kielenäkään. 

Konferenssipaikan sijainti on syrjäinen, ja siis rauhallinen, vanha kartano, jonka historiasta kuulemma löytyy samantapaista toimintaa aiemminkin. Konferenssiohjelma lauantaina ja sunnuntaina oli hyvin väljä, paljon taukoja, joiden aikana ei oikein tiennyt mitä tehdä. Ainakin tuli ulkoiltua, reitti tosin oli minun makuuni liian lyhyt, mutta eiköhän useampi kierros päivässä korvannut asian. 

Lectorium Rosicrucianumin konferenssikeskus, Edshult, Ruotsi

Temppeli oli hyvin minimaalisesti koristettu: hallitsevana oli takaa valaistun valkoisen irtoseinän keskellä suuri kullanvärinen risti ja tyylitelty samanvärinen ruusu sen keskellä. Sen edessä korokkeella valkoisella matolla oli iso valkoinen maljakko tai ruukku, johon epäilemättä sisältyvää symboliikkaa en toistaiseksi tunne. Matalalla pöydällä oli hopeanvärinen seitsenhaarainen kynttelikkö valkoisine kynttilöineen, varustettuna Koulun ympyrä-neliö-kolmio-logolla; raamattu avoinna Johanneksen evankeliumin alusta (jonka viereisen sivun päälle installaatio-palvelussa oli asetettu nimelläni varustettu kirjekuori, jonka sisältämässä kirjeessä ilmoitetaan oppilaaksi ottamisesta), hopeapaperilla päällystetty tulitikkuaski, kynttilänsammutin ja yksinäinen punainen ruusu maljassa. 

Myös itse palvelut olivat hyvin yksinkertaisia: hiljentyminen ennen ja jälkeen, välillä pianonsoittoa (tai kitaran), pari-kolme yhteislaulua (yritin minäkin tapailla sanoja, vaikken niiden merkitystä ymmärtänytkään), sekä puheita pätkittäin, jotka aina päättyivät "aamen". Hiukan unettavaa, kun ei ymmärrä: Mervi (silloinen yhdyshenkilö Suomessa) kyllä luki jälkeenpäin käännöksen meille "finneille". Olivatpa ruotsalaisetkin välillä samassa asemassa, sillä paikalla oli tällä kertaa hengellinen johto Hollannista, herra van Eijk (joka ensimmäisenä jo etukäteen onnitteli minua oppilaaksi tulon johdosta) sekä Jan van Rijckenborghin [Koulun perustajan] tytär, rouva Hamelink-Leene (Leene oli R:n oikea nimi). 

[Kuten Jehovan todistajilla, samat tekstit luetaan keskuksissa eri puolilla maailmaa.]

Sanotaan, että konferensseissa tuodaan paluutien todellisuus oppilaan eteen. Hän voi etenemisensä mukaisesti käsittää ensikäden oivalluksena, mikä hänen kohdallaan nyt on ajankohtaista. Temppelipalveluksen ydintarkoitus on hengellisen voiman säteilyn muuntaminen ja sen yksilökohtainen vastaanottaminen oman itsen ja toisten hyväksi. Pitkin päivää oli myös erityispalveluita ilmeisesti korkeampien asteiden oppilaille. Lauantai-iltana oli minun installaatiopalveluni. Jännitin etukäteen tavattomasti, mutta temppelissä olinkin aivan tyyni. Noin puoli tuntia ennen minut vietiin sivuhuoneeseen hiljentymään kahden ihmisen seurassa, jotka palveluksessakin olivat molemmin puolin minua, ja menimme ja lähdimme yhdessä, muiden istuessa paikoillaan. Toinen oli mies ja toinen Ruotsin suomalainen nainen. 

Tietyllä hetkellä, vastauksena haluanko tulla oppilaaksi, nousin seisomaan saattajieni esimerkin mukaisesti. Jälkeenpäin temppelin ulkopuolella kaikki tulivat jonossa vuorollaan kättelemään ja onnittelemaan minua. Tyydyin vain nyökkäämään vastauksena, koska urakka oli kuin presidentillä linnan itsenäisyyspäivän vastaanotolla (no, pienemmässä mittakaavassa), mutta hymyni oli kyllä herkässä. 

Seuraavanlainen oli saamani kirjeen sisältö:

"Arvoisa ystävä. Suureksi iloksemme ja kiitollisin mielin voimme ilmoittaa teille, että me tänään olemme ottaneet teidät Lectorium Rosicrucianumin valmistelevien oppilaiden joukkoon. Täten on teidän elämässänne alkanut uusi kausi, jolle epäilemättä monet teille aiemmin tuntemattomat ajatukset ja tunteet tulevat olemaan ominaisia. Te saatte nyt tilaisuuden yhden vuoden kuluessa tutustua meidän työhömme sen monissa aspekteissa, ja me neuvomme vakavasti teitä käymään niin usein kuin mahdollista Koulun konferensseissa ja kokouksissa, mikäli olosuhteet sen teille sallivat, ja syventymään Koulun julkaisemaan kirjallisuuteen. Seuraamalla tätä neuvoa te tulette yhä enemmän tietoiseksi Koulun sisäisestä olemuksesta ja siitä tehtävästä, jota Koulun on suoritettava, nimittäin: johtaa oppilaansa uuteen elämän kenttään. Tekemällä päätöksen seurata elämään johtavaa polkua, te olette ottanut kantaaksenne määrätynlaisen vastuun itseenne nähden. Teidän päätöksenne voi saada hyvin laajalleulottuvia ja ihania seurauksia, kun te tulette tietoiseksi siitä, mitä oppilaanaolo Hengellisessä Koulussa tarkoittaa. On itsestään selvää, että korkea siveellinen elämäntapa on välttämätön valmisteluna uuteen elämän kentään astumista varten. Alkuperäisen taivaallisen ihmisen kasvu Gnosiksen täydessä ihanassa säteilyvoimassa on riippuvainen meidän valmiudestamme minän murtamiseen ja meidän kestävyydestämme siinä. Me toivomme ja rukoilemme, että teidän pääsynne Koulun valmistelevaksi oppilaaksi tulee teille suureksi siunaukseksi. Me toivotamme teidät sydämellisesti tervetulleeksi." 
Allekirjoituksena Lectorium Rosicrucianum, maan johto. Jokainen "te" on kirjeessä isolla alkukirjaimella. [Suomenkielinen käännös "Hengellinen Koulu" muutettiin jossain vaiheessa myöhemmin Hengen Kouluksi. Edellinen voi luoda väärän vaikutelman; vertaa esim. englannin "spiritual".]

Jo paluupäivän iltana oli vähän sellainen tunne, että olinko tosiaan siellä vai oliko se vain unta. 

19.-20.2.1995

Olen tuudittautunut ajatukseen että se merkitsee vain vähän kun on niin pieni osa minua ja plää plää... mutta onhan se aika olennainen osa. Olkoonkin, että "minä" on karman, perintötekijöiden ja ympäristön tuote, väliaikainen hätäapujärjestelmä.

Kukaan ei kenties tahtonut sitä rakkautta, mutta hän ei voinut hävetä sitä, koska se oli "hän", ei ruumis tai sielu eikä ruumis ja sielu vaan sen "hän", joka ilmeni niiden kummankin kautta. - E.M. Forster: Maurice

Toisinaan minulla on tällaisia (tuskallisen) voimallisia tiedostamisen kausia, jotka yleensä laukaisee jokin ulkoinen tekijä, kuten nyt yllämainitun kirjan pohjalta tehty elokuva, joka hiljattain tuli tv:stä ja kuului kategoriaan "tuo pitää joskus nähdä". Lopetin tv:n katsomisen vuodenvaihteessa. Yritin ensin huijata itseäni vähentämällä tuntiin per päivä, mutta ei kun kerralla poikki: noin 20 vuoden säännöllisen katsomisen jälkeen ei minulla ole varaa ottaa pienintäkään riskiä. Kouluhan opettaa mm. että tv-ruudun säteily vaikuttaa silmien kautta kohtalokkaasti tärkeään keskukseen "pään pyhäkössä", ja säännöllinen katselu voi näin ollen katkaista etsijän vapautuksen mahdollisuuden, jolloin uusi ilmestys on välttämätön. Ruumista tarvitaan instrumenttina tässä prosessissa. Tv:stä luopuminen oli jopa helpompaa kuin mietiskelystä, enkä ole horjunut vaikka kaikki vanhat suosikkisarjani ilmestyivät uusintana ruutuun, kuin kiusauksena. 

Tämän elokuvan kohdalla tein kyllä poikkeuksen, joka vahvistaa säännön, vaikka on myös sanottu, että kun antaa pikku sormen se vie koko käden. Tietysti viktoriaaninen ajankuva (kirja on kirjoitettu 1913-14, mutta julkaistiin vasta kirjailijan kuoleman jälkeen) on hiukan... viileä - tai "hienostunut", kuten kansitekstissä luonnehditaan. Uskaliain (hyvällä maulla) aiheesta näkemäni kuvaus - ja samalla ehkä realistisin - on filmissä nimeltä "aika uskaltaa" (Coming out), joka kumma kyllä on entisen DDR:n tuotantoa. Kirja on yleensä poikkeuksetta parempi kuin elokuva. Sen etu on siinä, että henkilöitten ajatuksia ja tunteita pystyy selvittelemään laajemmin, ja myös lukijan mielikuvitukselle jää enemmän tilaa. Maurice-elokuvan hyväksi on todettava, että ainakin se noudattaa uskollisesti kirjan tapahtumia, toisin kuin usein käy. 

Maurice (1987): Traileri (koko elokuva on YouTubessa)

Tiedostamisella tässä tapauksessa tarkoitan lähinnä, että tiedostan yksinäisyyteni; siinä on se tuska. Hengellinen Koulu lienee oikeassa puhuessaan maisen persoonallisuuden kundalini-tulesta ja veren laadusta: polte veressä, voisiko tätä osuvammin luonnehtia. Ei enää henkien taistelua vaan täyttä sotaa. "Kaksi sielua mun rinnassani asuu, toinen toisesta erota tahtoo: toinen rajussa rakkaudenkiihkossa maailmaan tarrautuu; toinen tomusta väkisin kohoo korkeiden esi-isien tasoille.". (Goethen Faust)

Minua revitään kahtaalle, enkä tiedä kuinka ristiriita on sovitettavissa. Kumpaa tulta haluan ruokkia: sitäkö, joka polttaa minut tuhkaksi, vai sitä, joka kasvaa suureksi roihuksi yhtyäkseen korkeimpaan tuleen ja palaa ikuisesti. Mitä on hetken huuma ikuisuuden rinnalla? Mikä voi olla tärkeämpää kuin kuolemattoman sielunsa pelastaminen? Onko niin, että yhden etsikkoajan päätyttyä alkaa toinen? Tässä kirjassa kulkee limittäin kaksi teemaa; kun toinen vakiintuu, sivujuoni nousee esiin (sehän on elämäni tarina). Henkisyys ja seksuaalisuus, kaksi ääripäätä, vai? Täytyy olla piste, jossa nämä kaksi voivat tulla toisiaan vastaan ja saavuttaa tasapainon. 

Tämän tiedostamiskauden ajankohta ja intensiivisyys saavat epäilemään, että kyseessä on minäni vastareaktio, jonka tarkoitus on horjuttaa minua (ja siinä se kieltämättä on onnistunutkin): ns. "korkeampi minä" eli mikroksen auran olemus tai aurinen taivaankansi, jonka käsissä olemme sätkynukkeja luontomme puolesta; peilisfääriolennot ja elementaalit eli omat, kauan vahvistamani ajatusmuodot. Alaspäin vetävät voimat hyökkäävät kimppuuni ehdittyäni tuskin ottaa vasta ensimmäisen askeleen tällä tiellä. Ei tämä totisesti helppoa ole. 

[Taas yksi esimerkki tutuista asioista, joihin LR:lla oli totutusta poikkeava kanta: "Korkeampi minä" tai "korkeampi itse" nähdään yleensä positiivisessa valossa.]

Hengellinen Koulu yrittää ravistaa ihmisiä hereille, mutta lakkaamatta he vaipuvat jälleen uneen. Täytyy tapahtua vain vähän, jotta minä taas määräisi miten pitää toimia, jolloin gnosis vetäytyy taka-alalle. Hengellinen Koulu lahjoittaa ihmiselle voiman lähteä palavasta talosta, mutta ihmisen on juostava itse!

Joka haluaa hankkia helmen, ei saa takertua mihinkään, ei aineellisiin eikä ajateltaviin ominaisuuksiin: hänen on "paastottava". Sillä kun hän takertuu katoavaisiin omistuksiin, hänet sysätään elämän virranpyörteisiin sekä taisteluun näistä omaisuuksista ja hän tuhoutuu siinä. Ja jos hän on riippuvainen katoavaisista ominaisuuksistaan ja on ylpeä niistä - "kallisarvoisesta maisesta vaatteestaan" - hänet ryöstetään ja häntä käytetään hyväksi siten että hänen ominaisuuksiaan käytetään kummallisiin tarkoitusperiin, ilman että hän mahdollisesti edes huomaa näin tapahtuvan. 

Otteet Pentagram-lehden numeroista. Ihminen luotiin Jumalan kuvaksi; sitäkö ihmiset toisissaan etsivät? Kenties on helpompi rakastaa vajavaista, lihallista ihmistä, kuin suurta ja käsittämätöntä Jumalaa (koko sydämellään, koko sielullaan, koko mielellään). 

Homoseksuaalisuus on toiseksi yleisin seksuaalisen käyttäytymisen muoto, ei sen enempää eikä vähempää. Maailma on todella kolkko paikka, kun vaatii suurta rohkeutta olla oma itsensä. Törmäsin vasta äskettäin käsitteeseen "itsesyrjintä"; jos pitkään epäröin paljastaa homouteni edes hyville ystäville, niin kyllähän se on merkki jostain. Tarve on suuri puhua asioista suoraan niiden omilla nimillä, kun on kauan joutunut/tottunut vaikenemaan. Ullan kanssa tuntui kuin painava kivi olisi vierähtänyt sydämeltäni. 

Hengellisen Koulun kirjallisuus (Mervin lainaamana postitse) ilmestyi keskelle mutalammikkoa, jossa olen rypenyt, kuin auringonsäde myrskypilvien lomasta, kuin auttava käsi, joka vetää minut tumman veden alta haukkaamaan happea. Kunpa mikään ei enää tulisi aurinkoni eteen, varjostaen onneni. Ei minkään tulisi syrjäyttää taka-alalle korkeinta - ja ainoaa tavoittelemisen arvoista - päämäärää. Ymmärrän, miksi olisi hyvä mahdollisimman usein päästä Koulun konferensseihin: saada voimaa pysyä tiellä, ja uskoa ja luottamusta että "näin on oikein ja minäkin kykenen." 

10.-11.4.1995

Jan van Rijckenborgh: Tuleva uusi ihminen

Pohtikaamme tilannetta, jossa olisi oppilas, joka oppilaanaolonsa voimasta ja Koulun voimakentässä olemisensa voimasta on kutsuttu ja voimakkaasti puoleensavedetty ilman, että hän on valmis murtamaan, ilman että hän tahtoo murtaa mikä on pakko murtaa, ilman että hän haluaisi luopua siitä mikä on jätettävä taakse. Siitä kaikesta huolimatta mitä hänelle sanotaan, oppilas tarttuu kaksin käsin lukuisiin harhoihin, jotka ovat monien inkarnaatioiden aikana muodostuneet hänelle vallitsevaksi todellisuudeksi ajatusten ja tunteiden avulla. Mitä tapahtuu?

Kun todellinen oppilas reagoi harmoonisesti kutsuun, hän reagoi harmoonisesti myös Kristuksen väliintulon murtavaan aspektiin. Silloin tie silenee hänen edessään. Mutta jos oppilas reagoisi harmoonisesti kutsuvaan aspektiin, muttei murtavaan, kummallakin vaikutuksella olisi tällöin epäharmooninen vaikutus häneen. Tämä on selvää! Silloin kehkeytyisi koko joukko vaikeuksia, hedelmätöntä tuskaa, loputtomia toinen toistaan repiviä huolia, yksinäisyyttä ja murheellisuutta, oppilas käpertyisi häväistynä käärmeenkoloonsa. Nämä eivät ole kuitenkaan Gnosiksen meille aiheuttamia koetuksia. Me ruoskimme itse itseämme dialektiikan ajomiehen ruoskalla eikä tässä olemassaolontilanteessamme ole ketään, joka meitä voisi auttaa, sillä meidän pitää itse katkaista tuo ruoska. Teitä odottaa valtava ilo! Vaikka olette kutsutut kuulumaan Jumalan kansaan, pidätte itseänne tuskassa ja kurjuudessa. Voitteko kuvitella järjettömämpää elämäntapaa?

Tämä auttaa ymmärtämään helmikuista koettelemustani - ei pidä jättää huomiseen sitä minkä voi tehdä jo tänään. Alussa on jouduttava itsevalitun yksinäisyyden tilaan, "Johannes Patmoksella"-tilaan, täydelliseen neutraalisuuden tilaan: haluaminen ja itsesäilytysvietti tässä maailmassa on neutraloitava. Se tarkoittaa irroittautumista dialektiikasta, päätymistä elämänasenteeseen, joka ei tunne sympatiaa eikä antipatiaa. Kandidaatti ei ota kantaa maailman asioihin suuntaan eikä toiseen, vaan jää puolueettomaksi. Hän tulee tyyneksi ja hiljaiseksi. Tunne- ja ajatuselämä on suunnattava yhteen päämäärään, kotiinpaluu alkuperäiseen isänmaahan. Omin sanoin sitä olisi vaikea selittää, ja ajatusspekulaatiot ovat turhia: minä vain pyrin elämään siinä hetkestä hetkeen. Aluksi yritin ehkä liikaakin, pakolla; viikon kuluessa huomasin unielämäni vilkastuneen tavattomasti. Luonnollista, kun astraaliruumis ei saanut päivätajunnassa hekumoida tunneärsykkeillä. 

Uuden elämän vaatimukset tekevät oppilaassa läpimurron ja johtavat hänet moninaisiin ristiriitoihin sekä hänen olemustaan syvälleluotaaviin kriiseihin. Uuden elämän voimat, jotka kehittyvät hänessä, puuttuvat perinpohjin hänen maiseen persoonallisuuteensa. Koska liha ja veri eivät voi periä Jumalan valtakuntaa, on oppilaan omassa maisessa olemuksessaan toteenpantava tuomio ja suoritettava johdonmukaisesti minänmurtamisprosessia.

Jan van Rijckenborgh: Nykyajan Ruururistin perusfilosofia

Tietenkin jokaisen on itse tultava omaa tietään samoihin päätelmiin, ei toiselle voi sanella mikä on oikein, se vain herättää automaattisesti vastustusta. Eihän kukaan halua kuulla olevansa väärässä. On niin helppo yrittää muuttaa muita, mutta tehtävämme on itsensätoteuttaminen. Toisia on kykenevä auttamaan vasta kun on transmutoinut ja transformoinut oman mikrokosmisen majansa.  Lainaan jälleen otteen perusfilosofiasta:

Ruusuristin Koulu vetoaa kolmeen kykyyn, jotka ovat kuin kuolonunessa ihmisen mikroksen järjestelmässä. Koulu pyrkii herättämään nämä kolme kykyä suoraan kaikki esteet voittaen, niin että ne voisivat alkaa jälleen toimia. Niin pian kuin oppilaassa ilmenee jotakin näistä kolmesta kyvystä, syntyy toivottu yhteys Koulun ja oppilaan välille. Kaiken mitä Koulu välittää hänelle ja kaiken mihin se sitoo hänet, oppilas kokee, näkee ja tietää suorana ensikädenkokemuksena. Kun tällainen yhteys on perustavasti luotu, oppilas tiedostaa syvällisesti, että se mitä Koulu hänelle neuvoo on hyödyllistä ja välttämätöntä. Näin on selvää, ettei Hengellinen Koulu vaadi minkäänlaista kansanomaista uskoa vaan selkeää, positiivista tietämystä: ei tietämystä tietoaineistokokoelman, dogmien, fraasien, opinkappaleiden, olettamusten jne. hallitsemisen merkityksessä, mikä jättää ihmisen viime kädessä kuitenkin tyhjin käsin, vaan tietämystä oivaltamisena, asioiden "läpi" näkemisenä, ehdottomana sisäisenä omistamisena. 

Jos Ruusuristin Koulun ja kiinnostuneen oppilaan välille rakentuu yhteys tältä pohjalta, ei ole kysymys auktoriteetista ja typerästä kuuliaisuudesta, vaan sisäisestä tunnistamisesta ja tietoisesta polun seuraamisesta. Kolmen uinuvan kyvyn on siis alettava ilmetä oppilaan elämässä: kyky uuteen tahtoon (jumalallisen hengen sytyttämä), kyky uuteen viisauteen (joka käsittää ja valaisee Jumalan maailmaa ja ihmisiä koskevan suunnitelman), kyky uuteen toimintaan (joka auttaa toteuttamaan tämän Jumalan suunnitelman). 

["Mikros" on lyhenne mikrokosmoksesta; vanhastaan on ajateltu että ihminen on oma pienoismaailmansa suuressa maailmassa eli makrokosmoksessa, ja näiden välillä on tietty vastaavuus.  LR opettaa että mikrokosmos on pallonmuotoinen voimakenttä ihmisen ympärillä, joka muodostaa ikään kuin oman taivaankantensa "tähdistöineen".]

Oppilaalla on oleva kolminainen päämäärä olemassaolonsa tunnuksena: oivallukseltaan gnostilainen, tunnustukseltaan ruusuristiläinen, pyrkimykseltään vapaamuurari. Minä uskon ja toivon ja kaipaan. Olen kuitenkin vielä vaiheessa, missä hyväksyn Koulun esittämät asiat järjellis-eettisesti, "näin on oikein, tämä on totuus". Se on aluksi horjuva perusta. Puhutaan "uudenlaisesta magneettisesta hengityksestä aivojärjestelmän avulla", se on tietoiseksitulemista jota seuraa uusi elämäntila. Se on vaihe, joka oppilaan täytyy saavuttaa tullakseen ajankohtaisesti osalliseksi uudesta ajasta. 

Vaihtoehdot käyvät vähiin, kun on harkittava ammatinvalintaa Hengellisen Koulun oppilaana myös gnostiselta kannalta. Myös hoitomuodot, joissa avataan hermoratoja maisille elämänvirtauksille, ovat pois suljetut; näin esim. shiatsu ja vyöhyketerapia, joita joskus ajattelin. Kosketushoidoista turvallisia ovat tavallinen lihashieronta ja urheiluhieronta. Hoitoalan ammattia valitessa olennaisinta on, ettei ryhdy ammattiin, joka a) operoi okkultismin pohjalta, b) sitoo hoidettavan entistä tiukemmin maiseen kiertoon ja edistää hänen kivettymistään, c) soveltaa nykyistä "psykologia"-tiedettä jollakin tavoin. Jotta tulisi osoitetuksi miten vähäiset tietoni vielä ovat, viimeksi kävi ilmi asiaa kysyessäni, ettei kyseeseen voi tulla myöskään aromaterapia; en lainkaan osannut kuvitella, että jo eteeristen öljyjen käyttö sinänsä olisi millään lailla kyseenalaista, mutta näin kuulemma on: se yrittää saada ihmisen "tuoksumaan Herralle otollisesti" maisin keinoin, siis tuoksun avulla virittää ihmisen olemus "puhtaalle tasolle, terveelle tasolle, myönteiselle tasolle", vaikka mikään dialektiikan pilaantuneista ja nykytasolla voimansa menettäneistä tuoksuista ei voi korvata sitä, että ihminen ei kulje polkua ja muutu "suloiseksi tuoksuksi Herralle". Sama pätee väriterapiaan: Goethen väriopissa on perää, mutta sitä ei saisi vetää maiselle tasolle. Todellinen värioppi gnostisena tieteenä vetoaa oppilaan eri vaiheisiin polulla, tietty seitsemän värin seitsemän sävyn säde koskettaa häntä tietyllä hetkellä erityisesti, mutta minän ei pidä yrittää kiinnittää siihen mitään huomiota. Gnosiksen "väriterapia" kohdistuu kasvavaan sieluun. 

[Homeopatia oli oppilaille OK, ja tietenkään tavallisen lääketieteen metodeja ei kielletty. Kuulin kerrottavan, että C.G. Jungin oli ensin määrä perustaa tämän aikakauden gnostinen mysteerikoulu - hänhän tunnetusti oli kiinnostunut gnostilaisuudesta aikansa - mutta hän valitsi sitten toisen tien.]

Sain vahvistuksen, että Hengellinen Koulu suhtautuu gnostisin perustein kielteisesti - vaan ei tuomitsevasti - homoseksuaalisuuteen. Ei mieluisa uutinen minän kannalta, mutta osasin odottaa sitä. Se ei horjuta luottamustani vähääkään, ei suinkaan: pyrin täyttämään kaikki oppilaanaolon vaatimukset ja pysyn uskollisena gnostilaiselle veljeskunnalle, jotta... minuunkin kerran sopisivat sanat: "Te olette maailman valo ja maan suola." Ei niin, että tuntisin turhaa ylpeyttä kuulumisesta etuoikeutettujen edelläkävijöiden joukkoon, "Herran valittuun kansaan" - pois se minusta! On totta, että kun ensi kerran tulin tuntemaan nimen Lectorium Rosicrucianum, ajattelin, että olisipa hienoa saada sanoa olevansa "ruusuristiläinen". Mutta enää se ei ole "hienoa" vaan välttämätöntä, enkä minä vielä edes ole ruusuristiläinen sanan varsinaisessa merkityksessä. 

Mutta palatakseni homoseksuaalisuuteen, sanotaan, että sellaisen seksuaalisuuden jatkaminen vaikuttaa kaikkiin ruumiisiin - luullakseni häiriten oikeaa polarisaatiota (miehellä on positiivisesti polarisoitunut aineellinen ruumis, negatiivisesti polarisoitunut eetteriruumis, positiivisesti polarisoitunut haluruumis ja negatiivisesti polarisoitunut ajattelukyky; naisella päinvastoin) - niin ettei inhimillisen elämänaallon kahden ominaisuuden yhteistyö - kosminen kaksiykseys - voi toteutua, ja näin ollen se mitätöi paluutien kulkumahdollisuuden. Ratkaisuna tässä(kin) on vähittäinen neutraloituminen - ei itsensä pakottaminen, joka johtaa vain itsepetokseen, patoutumiin, jotka kerran ryöpsähtävät pinnalle räjähdyksenomaisesti. Seksuaalisuus muuttaa painopistettään oppilaanaolon aikana poispäin fyysisistä tarpeista, kuten kaikki muutkin minän omat tarpeet ja mieltymykset/antipatiat vähitellen ikäänkuin liukenevat pois, häviävät auran olemuksestamme kun väreilytasomme kohoaa. Kun kerroin Merville koettelemuksestani, hän totesi kuitenkin tulleensa valtavan iloiseksi luettuaan vankasta luottamuksestani Gnosikseen! Sillä niinhän se on: positiivisen päätöksen tehtyään ja tahtoessaan kulkea vapautuksen tien, kohtaa vastedes aina vastustusta, joka tulee peilisfääristä, korkeammasta itsestä ja karmasta. Hänen tulkintansa mukaan seksuaaliset poikkeamat ovat peräisin edellisistä elämistä karmaan piirtyneistä järisyttävistä kokemuksista. 

Piirrokseni 1995
Kirjoittaisinko vielä muutaman sanan Hengellisen Koulun ilmenemisestä. Koulu on hierarkinen pyramidi, jonka rakennuskivinä ovat oppilaat. Oppilaat eivät ole mitään ilman Koulua, mutta Koulukaan ei ole mitään ilman oppilaita. Koulu on magneettinen todellisuus tai painovoimakenttä. Kaikki siinä vaikuttava voima on peräisin oppilaiden ja Hengellisen Koulun magneettisesta vetovoimasta ja se on jokaisen Koulun työssä mukana olevan käytettävissä. Valmisteleva oppilas valmistaa ulkoiset elämänolosuhteensa noin vuoden ajan sellaisiksi, että voi olla oppilaana Hengellisessä Koulussa. Koeoppilaana oppilas joutuu kohtaamaan dialektiikan kasvavan vastustuksen ja sisäinen kestävyys on siis koetteilla. Tunnustava oppilas tunnustaa oppilaanaolon vaatimukset elämäntapansa muuttumisella, lempeydellä ja neutraalisuudella. Tämä on ulkoista Koulua. Sisäisestä Koulusta ei ole hyötyä eikä haittaa tietää teoreettisesti, mutta siihen kuuluu Korkeamman Tietoisuuden Koulu, ecclesia, Kultainen Pää ja kuudes aspekti. Ecclesian oppilaat ovat sielunsa uudesti synnyttäneitä ja toimivat Herran seurakuntana koko ihmiskunnan hyväksi hyvin aktiivisella tavalla. 

Eri asteet ovat henkisiä, kukin etenee omaa tahtiaan: ryhmässäkin jokainen kulkee omaa polkuaan, vain päämäärä on yksi ja sama. Ihminen todistaa edistymisestään kuin avoin kirja, ei voi piilottaa mitään saati teeskennellä edistyneempää kuin on. Kukin aste edellyttää edellistä voimakkaampaa yhteyttä oppilaan ja gnostisen voimakentän välillä, ts. että oppilas on edennyt ja muuttunut paluutien prosessissa. Seitsenvaiheinen luomisprosessi huipentuu täydelliseen vapautumiseen eli dialektiikan jättämiseen lopullisesti ja yhtymiseen universaaliin veljeskuntaan. Hengellinen veljeskunta, Kristushierarkia, Corpus Christi eli Kristuksen ruumis, Kristuksen ainoa näkymätön kirkko... ilmestyy ihmisessä ja ihmisten kautta: sen muodostavat ensinnäkin ne, jotka alunperinkin voittivat lankeemukseen johtaneen kiusauksen, sekä kaikki paluutien kulkeneet. Se on ollut siis olemassa aikojen alusta asti. Mikä Gnosis, saattaa joku kysyä. Ymmärtääkseni sitä käytetään monissa vivahteissa, jotka pohjimmiltaan viittaavat samaan: säteilyvoima, Jumala, Jumalan staattinen valtakunta, Kristushierarkia... 

[Minäkin kai tavallaan pidin itseäni "kristittynä" jo silloin, vaikka jälkeenpäin olen sen nähnyt toisin, mutta Koulun mukaan ei ole väliä onko Jeesus ikinä elänyt; evankeliumit ovat silti totta, koska ne kuvaavat tien, jota jokaisen ihmisen itse on kuljettava. Ja konferensseissa muistan käsitellyn ainakin Tao Te Chingiä, jota tietenkin tulkittiin oman opin kannalta, ja myös muita uskontoja sivuttiin vastaavasti Koulun julkaisuissa.]

22.-23.7.1995

Minä kesällä 1995
Niin koitti päivä, jolloin jälleen astuin Perheniemen kamaralle. Mitä lähemmäksi tuo päivä tuli, sitä ristiriitaisemmiksi kävivät tunteeni, aivan kuten ravitsemuslinjan alkaessa ja välillä sen aikanakin, tyyliin: "Mitä hittoa minä täällä teen?" Haikeutta parin vuoden takaisista se ei ollut, se on ollutta ja mennyttä, vaikka Ullakin oli paikalla ja muutama muu tuttu noilta ajoilta. Jälleennäkeminen ei saanut meitä hyppimään riemusta, vaan oli pikemminkin pidättyvä ja viileä. 

Minulla ei ole Ullalle juurikaan sanottavaa, luulin. Kaiken sanottavani olen sanonut kirjeissäni, ja nyt nekin voi unohtaa. Tuntui kuin välillämme ei olisikaan ollut yhteyttä näiden parin viime vuoden aikana, emmekä tiedä toisistamme mitään, varsinkaan Ulla minusta. Taisin olla liian hätäinen arvioissani. Ekana viikonloppuna teimme kävelylenkin ja juttelimme vielä monta tuntia teen äärellä, ihan vanhaan malliin. Kerroin paljon Hengellisestä Koulusta, koska hän oli avoimen kiinnostunut, vaikka tekikin monia huomautuksia jotka osoittivat miten vähän hän lopultakaan ymmärsi (rock-musiikista hän sentään oli samaa mieltä). 

[1980-luvun saatananpalvonta paniikissaan Yhdysvaltain evankelikaaliset hyökkäsivät myös rock-musiikkia vastaan, ja ne aallot löivät Suomeen asti. Minusta oli jo tuolloin outoa, että LR lainasi kritiikittömästi esim. heidän väitettään siitä että KISS-yhtyeen nimi on akronyymi sanoista "Knights in Satan's Service", kun yleensä tavallinen kristinusko oli myös jotain mitä LR kritisoi.]

Koen oppilaanaolon Hengellisessä Koulussa vielä liian muodollisesti. Erossaolo ja yksinäisyydentunne ovat tavallaan luonnon pohjalta normaaleja kokemuksia, mutta ei enää niiden kohdalla, jotka Kristuksen Valo on vapauttanut. Opin ja elämän on tultava yhdeksi. Antakaamme J. van Rijckenborghin jatkaa tästä ja viedä ajatusta pitemmälle:

Täynnä oivallusta ja täynnä iloista spontaania vapaaehtoisuutta, itsestäänselvänä elämänasenteena, elämän tekoina, täytyy teidän kokea Uusi Testamentti. Vasta silloin te olette uudella, todellisella tavalla uskonnollinen. Se on elämänasenne, jonka täytyy tulla ilmi joka sekunti.

 Ulla lähti, sanomatta hyvästi, mutta paljonhan tulikin sanottua puolin ja toisin. Meillä oli paljon selvitettävää, kuten hän totesi, mutta kaikkea ei tarvinnut sanoa ääneen. Kirjoittelemme edelleen epäilemättä säännöllisen epäsäännöllisesti; meidän yhteydenpitomme on vapaa muotoseikoista. Sain kuin sainkin kerrottua reikituttavalleni Tiinalle loppujen lopuksi hyvin helposti jättäneeni Reikin, ja miksipä ei; sehän on minun ratkaisuni. Olen valinnut toisen tien, eikä siitä kenenkään pidä pahastua. Hänkin oli kyllä kiinnostunut, mutta muutoin sama juttu kuin Ullan kanssa. "Kaikki tiet vievät perille, kutsuttiin päämäärää sitten Isän Kodiksi tai miksi tahansa" (Ulla). Mutta meidän ei pidä etsiä omaa totuuttamme, vaan ehdotonta Totuutta, ja se Totuus on meissä itsessämme; "Taivasten valtakunta on teissä itsessänne", se on lähempänä kuin kädet ja jalat, todetaan usein julkaisuissamme. "Tässä on koottu yhteen tuttuja asioita ja yritetty tehdä siitä jotain erityistä" (Tiina). Palasia Universaalista Opista on toki yleisesti tunnettu ennenkin. Lectorium Rosicrucianum on menneisyyden todella vapauttavien Hengellisten Koulujen synteesi meidän ajallemme sovitettuna. 

Lectorium Rosicrucianum esittäytyi ensi kertaa laajemmin Suomessa, Helsingissä, kahden esitelmäpäivän merkeissä. Mukana oli meidän suomalaisten [meitä oli silloin 4] lisäksi noin viisi ruotsalaista ja kymmenen hollantilaista, mm. herra van Eijk, jonka tapasin jo tammikuussa Edshultissa. Ihmisiä ei ollut kovin paljon ulkopuolelta, mutta ei se määrä vaan laatu! Toive, että Suomeenkin vielä perustettaisiin keskus, lienee tässä vaiheessa vielä utopistinen. Mervi sanoi, että jos haluaisin lähteä konferenssiin, minun ei tarvitse maksaa bensakuluja autokyydistä; siitäkös innostuin niin, että vielä samana iltana päätin lähteä kesäkuun konferenssiin! Se on se kohtaamisen sfääri, sisäisen syventymisen ja hiljaisuuden sfääri, ilon ja innostuksen sfääri: "missä kaksi tai kolme kokoontuu minun nimeeni, olen heidän keskellänsä." Konferenssissa oppilas pääsee kontaktiin Hengellisen Koulun Elävän Ruumiin kanssa, samoin kaipuunsa pohjalta milloin ja missä tahansa, ja saa näin vastauksen kysymyksiinsä. 

Vähän esitelmäviikonlopun jälkeen löysin oveni alta mitä merkillisimmän viestin, joka vaati pikaista vastausta. Sen oli kirjoittanut kurssitoverini, muuan Paula. Lainaan sen tähän kokonaisuudessaan, koska se osoittautui merkityksellisemmäksi kuin kumpikaan meistä osasi tuolloin kuvitella:

"Marko, ehkä on vähän tyhmää kirjoittaa kirje, mutta en muuten saa tätä sanotuksi. Ei sinun tarvitse olla vaivaantunut minun takiani. Et ole tehnyt yhtään mitään. Minun mielialojeni ja käytökseni ailahtelun syyt ovat itsessäni ja johtuvat omasta sisäisestä kasvuprosessistani. Joten ole vain ihan oma tavallinen itsesi, äläkä anna olemassaoloni häiritä tai rajoittaa. Ihmisyyden kunnioittaminen on mulle tärkeää. Siksi tuli tarve selvittää tämä. Anteeksi, jos olen aiheuttanut hämmennystä!" 

Jos jokin minussa hämmennystä aiheutti, se oli hänen kirjeensä, ja sen tein selväksi vastauksessanikin; mutta sen kirjoittaminen ei ollut typerää jos asia oli häntä vaivannut. Minä jos kuka tiedän että ihmisiä voi olla vaikea lähestyä, ja minua varmasti erityisesti. Taisin olla ainoa, joka ei kuukaudessa ollut vieläkään täysin oppinut kuka kukin on (miksiköhän, sitä sopii kysyä), joten jouduin hetken miettimään "kuka Paula", ja sittenkään kun muistin, en ollut aivan varma ajatellessani miten vähän olimme olleet tekemisissä toistemme kanssa. Se oli hänen kokemuksensa ja merkityksellinen hänelle. 

Olenhan ennenkin törmännyt siihen, että minua tulkitaan väärin, ja ihmekös tuo, kun en anna itsestäni mitään ulospäin: jätän muut arvailujen varaan. Tavallaan kurssi meni alusta asti poskelleen; lähdin liikkeelle väärällä asenteella, "minä ja ne muut". Mehän olemme toinen toistemme peilejä; jos Paula heijasti minuun jotain mikä oli hänessä itsessään, niin kuin hän kirjoittikin, se on silloin totta, hänelle. Kysynpä vain, näemmekö me ihmiset koskaan toisiamme suoraan, ilman että minä-harha on aina välissämme ja vääristää kaiken mitä näemme? Minulla on omat henkilökohtaiset ongelmani, jotka eivät liity kehenkään tiettyyn ihmiseen, vaan ihmisiin ylipäänsä, enkä ehdi ihmetellä jonkun toisen käytöstä kun en aina ymmärrä omaanikaan. Ainoa, jonka olemassaolo minua rajoittaa, on "MINÄ"; minähän olen "oma tavallinen itseni", mutta en haluaisi olla! En varmasti ole tehnyt mitään, siinäpä se: elämäni tarina. Onneksi tähän on lääke, ja varsinainen yleislääke onkin: se on hyvin vaikea ja pitkällinen prosessi - kutsuttakoon sitä nyt sitten vaikka "sisäiseksi kasvuprosessiksi", vaikkemme tarkoitakaan samaa, siitä olen varma: minä tarkoitan samaa kuin Johannes joka toteaa; "Hän kasvakoon, mutta minun tulee vähetä." Siitä tuli ripittäytyminen puolin ja toisin. Päätin vastaukseni lainauksella Rodney Collinin kirjasta Valon peili: "Ihmiset eivät ymmärrä toisiaan. He eivät näe, että he ovat toistensa kaltaisia - läpikäyvät samoja vaikeuksia, ongelmia ja sairauksia. Kukaan ei ole yhtään toistaan parempi eikä huonompi. Meidän kaikkien on kestettävä kaikkea. Mitta on kaikille sama. Kaiken minkä annamme, saamme takaisin. Jos kunnioitamme toisia, he kunnioittavat meitä, jos ymmärrämme muita, he ymmärtävät meitä. Kaikki minkä annamme, saamme takaisin saman suuruisena, saman värisenä ja saman laatuisena. Meidän on opittava antamaan ja ottamaan. On paljon vaikeampaa ottaa kuin antaa, mutta meidän on opittava."

Sain vastauksen vastaukseeni; kuten arvelinkin, Paulaa helpotti lukea etten pitänyt häntä "sentään aivan pimeänä", kuten hän muotoili. Hän ei kuulemma ollenkaan hämmästynyt tieni valinnasta vaan kertoi oman sisäisen prosessinsa liittyvän samaan asiaan. Hän mainitsee paheensa olevan puhua ensin ja ajatella sitten, ja häntä olikin juuri muistutettu omasta vajavaisuudestaan ja kehotettu opettelemaan hiljaisuutta (sisäinen ääni). En minä kyllä Paulaa sanoisi järin puheliaaksi, mutta jokatapauksessa hän vielä toteaa, että "sinä olet varmasti paljon pitemmällä tuossa nöyryyden opettelussa ja hiljaisuudessa." Hän kiitti Rodney Collinin sanoista; paljon ajatuksia tuli mieleen. Viesti päättyi toteamukseen, että jos haluan vaihtaa ajatuksia kirjoittamalla niin voin sen tehdä. 

Ero on nähdäkseni siinä, miten käsitämme esim. juuri nuo Johanneksen sanat, "Hän kasvakoon, mutta minun tulee vähetä", tai yhtä hyvin Jeesuksen sanat: "Joka kadottaa elämänsä minun tähteni, hän löytää sen" (vrt. Hiljaisuuden ääni, s. 314). Voimme puhua samoin käsittein ihan eri asioista. Minun tarkoituksenihan ei ole jalostaa minää vaan luopua siitä. En ottanut heti kättelyssä esiin hienoja nimityksiä transfiguraatio, endura jne., täytyy edetä varovasti maaperää tunnustellen, varsinkin kun Paulan toinen viesti oli Valamon luostarin Tzasounaa esittävällä postikortilla (sittemmin selvisi, että ravitsemuslinja, jolta Paula jatkoi peruslääketieteeseen, teki syksyllä retken Uuteen Valamoon, ja Paulan äiti on kyllä ortodoksi). Sen sijaan piirsin kyllä kirjeeni kääntöpuolelle ruusu-ristin. Sydämen ruusu: tarkoittaa ihmisen kuolematonta Kristus-periaatetta, joka on alkuperäisestä Henki-Sieluihmisestä säilynyt jäänne. Risti: tarkoittaa kuolevaista ihmistä. Ruusun kiinnittäminen ristiin: tarkoittaa tarkoittaa sisäistä prosessia, jossa minäihmisen aineesta syntynyt tietoisuus alistetaan "päivittäiseen kuolemiseen", niin että tosi Jumal-ihminen voisi nousta ylös hänestä. Saamansa valkoisen ruusun - kylvösiemen koskemattomassa tilassa sydämen pyhäkössä - alkuvaiheen oppilaan on itse värjättävä punaiseksi omalla sydänverellään, persoonallisuusolemuksensa transmutaatiolla. 

Paula kirjoittaa omasta prosessistaan, että "päällepäin se ei tietenkään näy vielä". Samaa voin sanoa minäkin: 

Sinun itse pitää täyttää, pitää tulla laiksi. Uuden elämän lain täyttäminen ei tarkoita, että sinun pitäisi opiskella, oppia joukko sääntöjä sydämellä ja seurata niitä ulkoisesti, vaan että uuden toiminnan kautta käytöksesi on sellainen, että erotus sinun ja Gnosiksen välillä neutraloituu. Niin kauan kuin tämä ovi on suljettu, on vähän mitä hyväksesi voidaan tehdä. Sinun itsesi täytyy avata ovi uudenlaisella toiminnalla sisäisen tarpeesi seurauksena. 

Jan van Rijckenborgh/Catharose de Petri: The Universal Gnosis

Velvollisuutemme on toimia, tekonamme on valita. Mitä tulee ajatustenvaihtoon, aika hassu tilanne - melkeinpä skitsofreeninen: olemmehan keskusteluetäisyydellä. Tuumin, ettei minulla ole pakottavaa tarvetta vaihtaa ajatuksia, kun jokatapauksessa kirjoitan pitkiä ja syvällisiä kirjeitä ystävilleni, mutta minähän yksinkertaisesti pidän kirjoittamisesta! Sillä hetkellä en vielä nähnyt - niin kuin nyt - että tämä on ensimmäinen ihminen, jonka kanssa voin todella vaihtaa ajatuksia kirjeitse; ei millään pahalla Tiinaa, tai Ullaakaan, kohtaan. Eipä silti, ettenkö nauttisi kunnon keskustelustakin silloin harvoin kun siihen tarjoutuu tilaisuus; siis tilaisuuksiahan yleisesti ottaen on ollut, mutta harvemmin keskustelun taso liikkuun pintaa syvemmällä, ja sitten on vielä tämä kumppanin vastaanottavaisuus joka täytyy huomioida. Toisaalta samat kirjoitetut asiat ääneen lausuttuna voivat kuulostaa omituiselta, luulen, ja paperille nyt vain on helpompi koota ajatuksensa. 

"Ajatusten vaihdossa" on aina riskinsä, varsinkin kun et vielä tunne toista kunnolla; minullehan jokainen on epäilty kunnes toisin todistetaan. Ja mietin sitäkin millaisiin siteisiin tämä saattaa pidemmän päälle johtaa, mutta enhän voi karttaa läheisiä ihmissuhteita vain niistä mahdollisesti seuraavien ongelmien vuoksi: siitä taas seuraisi omat ongelmansa, vaikka Ullalle sanoinkin enemmän tai vähemmän piloillani, että elämä olisi helpompaa ilman ihmissuhteita - pötyä! Ehkä on niin, että minä voin antaa Paulalle jotain, kuten Ulla aikoinaan minulle; ehkä se on tarkoituskin, mutta kutsumuksena sitä on turha ottaa, teen vain niin kuin parhaaksi näen kunakin hetkenä. Ja tietenkään ei ole pois suljettua, että myös hän voi antaa jotain minulle - siitähän ajatusten vaihdossa on kysymys. Saattoipa niin jo tapahtuakin, sillä suunnittelin pitkään aamunavausta lempiaiheestani "vaikeneminen on kultaa, puhuminen hopeaa", ja Paulan sanat hiljaisuudesta tulivat ikään kuin johdatuksena, että NYT on aika! Luin lyhyitä yhteen sopivia otteita eri läheistä... Lopuksi pidettiin viiden minuutin hiljainen hetki, kuinkas muuten. Monille oli varmasti yllätys että seisoin heidän edessään puhumassa, eikä se minullekaan mikään itsestäänselvä pikku juttu ollut. Viimeksi juuri samalla viikolla sain kuulla, hyväntahtoisesti mutta kiusallisesti, että "kun tämä poika ei virka mittään". Tuokin henkilö sai vastauksen tässä muodossa...

Paula kirjoitti ettei pystynyt sanomaan minulle että aamunavaukseni oli hyvä, kuten oli aikonut, koska alkoi tuntea syyllisyyttä siitä "että me puheliaat taidammekin olla aikamoisia turhan höpöttäjiä". Enhän minä sitä sentään niin jyrkästi tarkoittanut; kyllähän puhua saa, ja pitääkin. Mutta kuten Catharose de Petri kirjoittaa kirjassa Kultainen Ruusuristi:

Tiesittekö, että ihmisääni samoin kuin puhumamme sanat ovat tulosta koko aistielintemme suuntautuneisuudesta, ts. ajatustemme, tunne-elämämme, veremme jännitystilojen ja koko olemassaolontilamme suuntautuneisuuden tulos? Tiesittekö, ettemme äänemme avulla pelkästään tuo ilmi olemassaolontilamme laatua, vaan myös levitämme koko olemassaolontilamme ympärillemme? Emme levitä olemassaolontilaamme pelkästään säteilyllämme, vaan saatamme äänemme avulla säteilymme tässä maailmassa toimivaksi maagiseksi kyvyksi. Kun joku puhuttelee meitä henkilökohtaisessa suuntaumuksessa ja kun kuuntelemme, kokonainen olemassaolontila tuodaan tietoisesti toimintasäteemme sisälle ja otamme sen vastaan. Meitä puhuttelevan äänen takana ei nimittäin ole pelkästään ajatuksia ja tahdon toimintaa vaan neljä eetteriä, joista kukin ilmenee kolmessa tilassa, ts. 12 aspektia. Keuhkojen ilmavirran avulla, joka saa äänen kuulumaan, nämä 12 henkilökohtaista eetteritilaa tuodaan yhdessä meidän omaan järjestelmäämme, jossa ne suurimmalta osaltaan tulevat hyväksytyiksi tullen siten toimiviksi. Näin kudomme keskinäisellä puheellamme lukemattomia siteitä, ja tämän luonnon kudelmiin jäämme peruuttamattomasti roikkumaan kuin hyönteiset hämähäkinseittiin. Siksi oikeamielisen Hengellisen Koulun todellinen oppilas puhuu, jos vain mitenkään mahdollista, ainoastaan persoonattomasti. Todellinen oppilas välttää tavanomaista keskustelua mahdollisimman paljon. Toistuvasti oppilaille tähdennetään hiljaisuutta ja vaiteliaisuutta. Näin hän voi suojella itseään ja välttää estämästä toisia. Koulu odottaa oppilaiden henkilökohtaisissa keskusteluissaan käyttäytyvän niin, että kaikki vaara heille itselleen ja toisille vältetään.

Paulan kolmas viesti olikin sitten jo pitempi kirje, joka viimeistään hälvensi epäilyni häntä kohtaan, ja rohkenin antaa hänelle Koulun esitteitä (jotka hän ilokseni koki Hengen ravinnoksi itselleen)... Myöhemmässä vaiheessa jouduin kuitenkin kasvotusten ongelman kanssa, kun minun täytyi tarkkaan punnita onko "rehellistä" kertoa Paulalle Koulun näkemystä henkiyhteyksistä, kun hän kirjoitti että "meille on annettu henkiopettajia, -oppaita ja -auttajia", vai sekaantuisinko liikaa toisen asioihin. Kallistuin sille kannalle, että se on velvollisuuteni, ei vain oppilaana vaan kanssaihmisenä, ja niinpä tietämättä että hän parhaillaan kirjoitti vastausta "älä koe velvollisuudeksesi puuttua asiaan", lainasin Paulalle Jan van Rijckenborghin Demasqui - Naamioiden Riisuminen, joka juuri on saatu suomeksi. Kyllä hän luki sen, vaikken voinut taata että se olisi mieluista luettavaa - itseasiassa jopa suuresti epäilin sitä. 

Niin kuin Tiinan ja Ullan kommenteista kävi ilmi, ja sikäli kun muistan omia epäilyjäni viime syksyltä, mikä nyt tuntuu hyvin kaukaiselta, ihmisten on vaikea ymmärtää Hengellisen Koulun tehtävää ja oppilaanaolon merkitystä; he katsovat asioita puhtaasti tämän luonnon perspektiivistä. Minä olen alkanut nähdä - vielä hapuillen - toisesta näkökulmasta, sellaisen ihmisen näkökulmasta, joka on saanut yhteyden Hengellisen Koulun Elävään Ruumiiseen. Olkoonkin, että näin alussa ylilyönnit ja suoranaiset väärinkäsitykset ovat mahdollisia: innostus on palava, mutta käytännössä seison vielä sivussa. Se suotakoon anteeksi. Ainakin tein Paulalle selväksi missä itse seison tiettyihin asioihin nähden. 

On kuitenkin syytä ottaa vakavasti seuraava varoitus kirjasta The Universal Gnosis:

Se saattaa olla selvää jokaiselle teistä, että hän, joka - toistettujen varoitusten jälkeen - kulkee kutsuen itseään oppilaaksi, vaikka syvimmässä tietoisuudessaan hän ei ole, tuomitaan itse-ylläpitämisensä mukaan. Kaikkien oppilaiden nykyaikaisessa Hengellisessä Koulussa odotetaan tulevan Pistis Sofiaksi, se on oppilas, joka uskon vakaumuksessaan murtautuu tietoisesti läpi ikuiseen viisauteen. Sellainen perustaa liiton Gnosiksen kanssa ylösnousemista varten. Kaikille muille, jotka ylläpitävät itseään Koulussa, se aiheuttaa kauemmaksi lankeemuksen. Katso, olemme ilmoittaneet teille.

Niin ikään on hyvä pitää mielessä ote Catharose de Petrin kirjasta Kirjeitä

"Ajan" ilmiö synnyttää monia elämän täyttymystä etsiviä ihmisiä, joitakin puhtaan uskonnon pohjalta, mutta myös okkultismiin suuntautuneita ja okkultisuskonnollisia ihmisiä. Nämä aspektit me voimme nähdä yhtä monena "siltana" lopulta ainoan päämäärän, henkisielun kotiinpaluun, saavuttamiseksi. Joku ihminen on valinnut vähän suoremman tien kuin joku toinen. Mutta kaikkien täytyy aloittaa puhtaasta lähtökohdasta: En minä, vaan toinen minussa. Niin kauan kuin ihmisellä ei ole lujuutta omassa olemuksessaan, tulevat epäilykset toisten tekemisistä ja tekemättä jättämisistä yhä uudelleen ilmestymään hänen olemuksensa pinnalle. 

Piirrokseni 1995
Ihana konferenssiviikonloppu takana! Palasin opistolle täynnä hengellistä voimaa - siinä määrin kuin tässä vaiheessa kykenen vastaanottamaan - kuin toiseen maailmaan, kuin olisin ollut poissa kauemminkin; kurssi olikin sellaista pakkopullaa, vaikka ei voinut sanoa että koti-ikävä vaivaisi - paitsi Ikuiseen Kotiin, joka on meille kaikille yhteinen. Sain Merviltä lisävalaistusta kysymykseen homoseksuaalisuudesta. Lyhyesti: munkin tai nunnan menneisyys omassa karmassa voi tuoda homoseksuaaliset taipumukset esille jossakin seuraavassa elämässä (ahaa-elämys!). Jan van Rijckenborgh sanoo:

Parannuksena tämän sairauden kantajille on, että he ensinnäkään eivät elä vääristyneen taipumuksensa mukaisesti (!) ja toiseksi että he suuntautuvat polkuun täydellä suuntautumuksellaan ja kulkevat sen päättäväisesti.
[Korostuksen ja huutomerkin lisäsin tekstiin itse tuolloin.]

Vähän aikaa harkittuani ilmoittauduin myös elokuun kansainväliseen konferenssiin, vaikka toukokuun lopussa olin sitä mieltä että en usko osallistuvani. Tilaisuus nähdä oppilaita ainakin Saksasta ja Hollannista oli liian houkutteleva, olenhan kasvanut kuin tynnyrissä, ja nyt yht'äkkiä kansainväliset tuulet puhaltavat elämääni. 

Ullakin kiinnitti huomiota siihen, että keskukselle pyydetään ilmoittamaan heti jos sairastuu vakavasti. No, Hollannissa on tämä keskus, Rozenhof, josta saa jonkinlaista apua: Suomessa oli jonkin aikaa koeoppilaana muuan Heikki, joka sairastui syöpään, ja häntä kehotettiin keskittymään päivittäin tiettyyn aikaan vastaanottamaan tuota apua. Kuten arvelinkin, ruumiillisen prosessin vuoksi veren ja elinten luovutus ei ole suotavaa kuin äärimmäisessä hädässä. Peruslääketieteen kurssillakin olemme kuulleet nk. "solumuistista", eli siirrännäisen tai verensiirron saaneet ihmiset usein kokevat muistikuvia, jotka selvästi kuuluvat luovuttajalle... Mitä hautaukseen tulee, ruumiin on kuoleman jälkeen oltava rauhassa kolme päivää - mikä yleensä tuleekin täyteen - jonka aikana prosessi täyttyy. Hautaustavalla sitten tuskin on enää olennaista merkitystä, kun jäljellä on vain tyhjä kuori, joten tuhkaus käy...

Päätösjuhlassa vedin taas yllätyksen takataskustani - kirjaimellisesti - ja jaoin kaikille halauslippuja, jotka sitten panimme täytäntöön: vapauttava kokemus! Mainio ohjelmanumero oli Marketallakin [opettajamme]: kirjoitimme nimemme paperille, jotka levitettiin pöydille, ja kierrettiin kirjoittamassa toisten - ja miksei omaankin - papereihin jotain myönteistä tuosta ihmisestä. Minulle kertyi kaikkea vanhastaan tuttua, tyyliin: rauhallinen, kuuntelija, mietiskelijiä, arvoituksellinen... mutta eniten minua lämmitti lukea kolme kommenttia: kaunis/kiva/salaperäinen hymy! Se on piirre jota minäkin arvostan ihmisissä. Täytyisi kai muistaa väläytellä sitä nyt useammin, mutta miksiköhän kotipuolessa harvemmin hymyilyttää? Tämä ei ollut sellainen kurssi, jonka jälkeen kyynelehtisin kuten kaksi vuotta sitten. Jäin vielä opistolle yhteen putkeen kahdeksi viikoksi, muutamaksi päiväksi talkootöihin, sitten luomu-kasvitarhan hoitokurssille ja yrttilääkinnän kenttäkurssille, saadakseni ravinto- ja luontaisneuvojan paperit. 

Se ei ollut suunnitelmissani tullessani peruslääketieteen kurssille, mutta siitä vain kun tilaisuus on, tuumin... Yrttilääkinnän kenttäkurssilla kukin kymmenestä neuvojakandidaatista sai vedettäväkseen ryhmän, kun haimme yrttejä luonnosta. Koin tosin olevani ennemminkin osa ryhmää kuin sen vetäjä. Ehkä juuri se koitui turmiokseni. Viikon lopussa teimme kukkatippoja, minä voikukasta, koska eräs kukkaterapeutti peruslääketieteen kurssilla kertoi sen auttavan kaikkiin patoutuneisiin tunteisiin. Osasin siis odottaa jotain, mutta en sitä mitä siitä sitten seurasi. Join koko 100 ml kulauksittain vähän väliä, ja jokin tuntui liikkuvan sisällä etsien ulospääsyä, mutta tarvittiin laukaiseva tekijä ulkoapäin. Se tuli kun neuvojat kokoontuivat palaveriin ja saivat kirjallista palautetta ryhmiltään. Sain yhden lapun, joka alkoi: "hiljainen, vetäytyvä, hymyilevä", ja jatkui että "tuntee reitit, mutta neuvontaa ei saanut. Ei saanut kontaktia vaikka kuinka yritti kysellä". Mitä puppua! Olen taatusti vastannut niin hyvin kuin olen osannut, mutta lieventävänä asianhaarana siitä on sentään kaksi vuotta kun viimeksi näitä asioita opiskelin. Ja kaiken huippuna lause: "Hymyilemällä ei neuvota, vaikka onhan se parempi kuin olla vakava." Teki mieli todeta: "Kiitti vaan helvetisti, hymy on hyytynyt!"

En pystynyt puhumaan Marketalle kun jäimme kahden kesken, enkä mennyt päivälliselle. Hän päätti olla antamatta minulle diplomia, ennen kuin olen saanut lisää harjoitusta. Muut olivatkin opistossa koko talven, minun aikanani koko neuvojan koulutusta ei vielä ollut... Minähän imen tuollaisen itseeni kuin pesusieni, ulkoisesta tekijästä tulee sisäinen tekijä. Ensin tuli itku, mutta ei tarpeeksi, sillä kuten olen oppinut, poistuu kyynelten mukana ylimääräistä adrenaliinia. Loogista, kun asiaa oikein ajattelee; fytoterapiassa voikukka vaikuttaa mm. maksaan, ja kiinalaisen lääketieteen mukaan maksaan varastoituu viha. Sopii kuvaan. Kovin tervehdyttäväksi reaktiotani ei voi sanoa, sillä en kyennyt purkamaan sitä. Olisin halunnut huutaa ja raivota, mutta aina järjen ääni kuiski ettei noin sovi tehdä; "mitä muut mahtaisivat ajatella" (niin kuin ei opistolla oltaisi totuttu  kaikkeen). Kiehuin vain hiljaisella tulella, ja vastoin kaikkia pyrkimyksiäni toivotin ihmisiä helvettiin, niin että jo pää tuntui raskaalta moisesta saasteesta. 

Seuraavana päivänä, lähtöpäivänä, luulin jo päässeeni sen yli, mutta aamupalalle mennessäni totesin toisin olevan; pinnan alla kyti... Pettynyt? Katkera?  Kyllä! En kuitenkaan syytä ketään - enää, vaikka ryhmässäni oli kaksi varsinaista tyhjänhölöttäjää ja yksi tosikko hapannaama. Löytyi toinenkin palaute, jossa minun sanottiin vastanneen kysyttäessä, mutta etten ollut puhunut oma-aloitteisesti. Tyypillistä, eikä edes pidä paikkaansa... Parhaasi teet ja luulet selviytyneesi vähintäänkin kiitettävästi, niin tässä on kiitos! En osallistunut tilaisuuteen jossa neuvojat saivat diplominsa, en ollut juhlatuulella sen paremmin kuin hempeissä jäähyväistunnelmissakaan. 

Kokemussaldo on plussan puolella, olenhan yhtä uutta ystävää rikkaampi! Näin siitä huolimatta että puhuin Paulan kanssa toden teolla vain kerran, näyttäessäni valokuvia viime vuoden reissuiltani, ja tunnelma oli vapautunut, jopa siinä määrin, että Paula kertoi myöhemmin tunteneensa löytäneensä "kauan kadoksissa olleen veljensä"; kauneinta mitä olen kuullut! Meillä on paljon samanlaisia kokemuksia, olimmepa mm. yhtä aikaa Denise Linnin kurssilla (menneet elämät)... Tämä ihmissuhde on enemmän kuin osasin kuvitellakaan, vaikka alkoi niin erikoisissa merkeissä. Sattumaako? Tuskin. 

21.-22.10.1995

Kansainvälisessä konferenssissa 4.-6.8.1995 puhuttiin juuri sellaisista asioista, joita olen pohtinut viime aikoina. Välillä minua on ahdistanut huoli ja epäily, olenko sittenkään kelvollinen tähän, kykenenkö tekemään sitä mitä on tehtävä - murtamaan mikä on murrettava. Jälkeenpäin minut täytti kuitenkin jälleen suuri sisäinen varmuus ja luottamus! Nyt suunnittelen jo seuraavaa konferenssimatkaa, vaikka alkuvuonna en ajatellut käydä siellä näinkään usein; kun mitään estettä ei tällä hetkellä varsinaisesti ole, ja tunnen todella jotain sieltä saavani, niin tietenkin haluan käydä mahdollisimman usein... Catharose de Petri kirjoittaa: 

Todellinen oppilaanaolo alkaa aina yksinäisyydessä, mutta sitä mukaan kuin veli tai sisar edistyy vapatuksen tiellä, kasvu alkaa näkyä, ja se johtaa lopulta täydelliseen yhtenäisyyteen jokaisen toisen veljen tai sisaren kanssa. 

Mutta palatakseni konferenssiin, jouduin tällä kertaa työhön, vaikka itsepä niin halusin päästäkseni vähän halvemmalla. Ehkä se oli huonosti organisoitu koska eri keskusten oppilaat olivat tottumattomia työskentelemään yhdessä eikä kukaan oikein ottanut vastuuta, joten aina ei tiennyt mitä tehdä ja se jos mikä on kiusallista. 

Piirrokseni 1995
Sain lisävalaistusta asiaan, johon kiinnitin huomiota lukiessani Demasquita. Siellä viitataan vuoteen 2001, ja Paula tulkitsi sen merkitsevän "maailmanloppua", mutta aavistin ettei siitä voi olla kyse, kun sanotaan: "Kuka voi sanoa, kuinka paljon nuorella gnostisella Veljeskunnalla on käytännössä enää aikaa tehdä vapauttavaa ja pelastavaa työtään? On ainoastaan selvää, että työn ensimmäiselle vaiheelle aikaa on vielä vuoteen 2001 asti. Suuren pyramidin kronologia osoittaa nykyisen ajanjakson lainmukaisen lopun osuvan vuoteen 2001." Ensinnäkin, annettu aika on alustava, sitä voidaan joutua lykkäämään tai lyhentämään olosuhteiden pakosta. Koulun lainat on kuitenkin ajoitettu niin, että ne on siihen mennessä maksettu. Siihen mennessä yritetään koota mahdollisimman suuri sato. Koulu muuttaa muotoaan, sisäinen Koulu katoaa maailmasta, arkki lähtee. Koulu toimii edelleen, mutta työ on enempi valmistelevaa; myöhemmin oppilaaksi tulevat eivät voi enää edetä polulla säteilyolosuhteiden muuttuessa, mutta he voivat olla ensimmäisiä jotka seuraavana Ilmestyspäivänä reagoivat positiivisesti. Suunnitelmasta ollaan jäljessä, sillä Perfektejä eli Täydellisiä (Kataarien termi) - joihin kuuluvat ainakin kaikki 5. ja 6. aspektin oppilaat, joita mm. Ruotsissa ei ole yhtään, ja joita muutenkin on hyvin vähän - pitäisi jo olla enemmän. 

["Ilmestyspäivä" viittaa mm. hindulaisuudessa tunnettuun sykliseen aikakäsitykseen. Se on käsittämättömän pitkä ajanjakso, joka päättyy tuhoon: maailma puhdistetaan, jotta se voi alkaa ikään kuin alusta, "puhtaalta pöydältä". Kataareista taas sen verran, että Koulu katsoo jatkavansa kataarien henkistä perintöä; se on pitänyt konferensseja Etelä-Ranskassa kataarien mailla, ja siellä on myös Koulun pystyttämä muistomerkki kataareille, jonka sisään on kuulemma kätketty Koulun kirjallisuutta tulevia aikoja varten. Ks. kokoamani kirjoitus, "Katarismi".]

Sielunsa synnyttäneitä (viimeistään Ecclesia, mahdollisesti jo Tunnustava oppilas) pitäisi olla tarpeeksi kantamaan muut, muutoin voivat Shamballan tiiviössäkin olevat joutua syntymään uudelleen. Periaatteessa pitäisi olla vähintään Tunnustava oppilas päästäkseen Shamballan tiiviöön kuoleman jälkeen, mutta toisinaan vasta Kouluun tullutkin voi omata riittävän avoimuuden. Kuolemasta pitää välittömästi ilmoittaa keskukselle, jotta kolmen päivän sisällä voidaan järjestää erikoispalvelu, jonka voi pitää vain joku korkeamman aspektin oppilas; täällä käytännössä vain herra van Eijk, joka vastaa Ruotsin työstä (hänen Perfektiytensä kyllä huomaa - hän suorastaan säteilee!). Ruotsissa ei vielä ole ollut tarvetta. Läsnä pitää olla joku joka tunsi vainajan, jota palvelussa "kutsutaan ja hän vastaa" - ilmeisesti tarkoituksessa johtaa hänet Shamballan tiiviöön. Hyvin voimallinen palvelu, sanovat mukana olleet. Minäkin sain "hoitotestamentin", jossa vaatimukset tehdään selväksi. Polttohautaus on parempi, kuten teosofiankin mukaan, jotta vapautuu nopeammin. 

["Shamballan tiiviö" ymmärrettiin eräänlaisena Koulun kuolemanjälkeisenä osana, voimakenttänä, joka oli erillään tuonpuoleisesta peilisfääristä, jonne tavalliset ihmiset kuoltuaan joutuvat, suojellen oppilaita sen petollisilta vaikutuksilta, ja joka sitten lopulta muodostaa "arkin" joka kantaa heidät staattiselle elämänalueelle kun aika on täysi.]

Ketähän minä yritän huijata kirjoittamalla Paulalle pitkiä lainauksia Koulun kirjallisuudesta, kuin mikäkin fariseus. Luoja varjelkoon minua yrittämästä toimia opettajana: sokea taluttamassa sokeaa! Olenhan itsekin yhä etsijä; polku on edessäni, mutta päämäärän näen uskon silmin... Löysin lohtua oivalluksesta, että kenties tämä kaikki on Paulalle valmistelua; ehkä tultuaan näin välillisesti Koulun kanssa tekemisiin hänen mikrokosmoksensa ajautuu seuraavana Ilmestyspäivänä silloin ilmenevän Hengellisen Koulun yhteyteen. Myötä- ja vastoinkäymisiä tämä on ollut edelleen. Olen hyväksynyt Koulun kannan homoseksuaalisuuteen vielä enemmän järjellä kuin tunteella. Sellaista ei hetkessä murreta mitä on vahvistettu yli kymmenen vuotta... Jos eteeni ilmaantuisi kiusaaja, hyvännäköisen ja muutenkin mukavan miehen hahmossa, joka osoittaisi selvää kiinnostusta minua kohtaan, toivoisin voivani olla varma että voittaisin sen, mutta en todellakaan tiedä! Omaan seksuaalisuuteensa tulisi suhtautua luonnollisesti, kirjoitti Mervi taannoin, mutta minähän olen tehnyt itsestäni luonnottoman. Edustan epänormaalia ihmistyyppiä, joka ei ole mies eikä nainen, kuten Rijckenborgh asian ilmaisee, ja siltä minusta on aina tuntunutkin... 

Se on kuten Koulun kirjallisuudessa kuvataan, heittelehtimisenä vasemmalta oikealle, ei tasapainoa; ei sielunlepoa; "En kestä enää, ne eivät jätä minua rauhaan Hengellisessä Koulussa". Mutta painotetaan ettei tällainen olemassaolontila voi jatkua koska kukaan ei kykenisi kestämään tasapainon toistuvaa järkkymistä. Edessä on siis joko paluu tavalliseen luonnonelämään tai kehittyminen uuteen olemassaolontilaan. Mutta paluuta entisenlaiseen elämään ei enää ole, jokin on jo peruuttamattomasti muuttunut. 

Olenko kehittynyt yhtään viime syksystä? Missä on lujuus? Missä luottamus? Paulallekaan ei enää jaksa Koulusta "puhua", kun tuntuu että sitähän se minullekin on, vain puhetta. Parempi säästää puheet kunnes on sanojensa mittainen ja tietää mistä puhuu. Alussa oli niin älyllisesti innostunut, nyt enemmän tunnetasolla. Koulun julkaisuissa sanotaankin, että järjellistä kosketusta seuraa moraalinen kosketus. En voi jouduttaa kehitystäni: jos en vielä täysin ymmärrä jotain, en osaa toimia oikein. Paitsi etten ole vielä tosi ruusuristiläinen, tosi kristitty, onko minulla edes oikeutta kutsua itseäni "oppilaaksi"? Puhun usein meistä tai meikäläisistä, mutta olen mitä suurimmassa määrin MINÄ... Ympäröivä todellisuus on niin kouriin tuntuva ja silmin nähtävä, eikä dialektinen tietoisuus kykene edes ymmärtämään staattista tilaa, ilman vastakohtia ja alinomaista muutosta. Catharose de Petri kirjoittaa:

Dialektisen tietoisuutenne neutraloitte suuntaamalla koko sisäisen olemuksenne päämäärän keskipisteeseen: pukeutua kerran uuteen ihmisyyteen ja tietää tulleensa hyväksytyksi Hengellisen Koulun voimakenttään, mikä mahdollistuu tahtomalla kulkea ainoa tie elämään, jonka Hengellinen Koulu teille osoittaa samalla lahjoittaen teille avomielisyyden avautua gnosiksen voimalle, joka ilmenee synnittömän ihmisen, Jeesuksen, hahmossa. Siinä mitassa kuin tämä prosessi etenee oppilaassa, astuu dialektinen persoonallisuus ikään kuin itsestään taka-alalle ja kuningas Minä lakkaa hallitsemasta dialektista elämänympäristöään. Näin ollen yhden murtaminen on edellytyksenä rakentaa "sitä toista itsessämme". Silloin olette kuin Johannes Kastaja: hän on prosessin alainen, hän valmistautuu. Hän toimii hyvin dynaamisesti ja kuitenkin hän tietää, että se joka tulee hänen jälkeensä on häntä väkevämpi. Tämä on suuren uhrin prosessi, jonka dialektinen minä voi suorittaa alusta loppuun Kristuksen voimassa. Kun valmistelutyön aika on ohi, Jeesus-ihminen astuu esiin. Alkuperäinen Henki ottaa vastaan tehtävänsä ja Johannes asettaa päänsä mestauspölkylle ja kuolee. 

Piirrokseni: "Via Dolorosa,
tai Ruusuristin vaellus"
Epäröin pitkään kysyä Merviltä mitä tuo itseasiassa tarkoittaa, tai kun kehotetaan suuntautumaan polkuun täydellä suuntautumisellaan. Olen vähän väliä palannut aiheeseen ajatuksissani, mutta tuuminut josko se on jotain mistä minun pitäisi omaa tietäni tulla varmuuteen. Tietenkin olen jonkinlaisen käsityksen siitä muodostanut, mutta luettuani monia varoituksia miten voi mennä vikaan, en uskalla luottaa ymmärrykseeni etten saisi aikaan jotain ihan muuta kuin olisi tarkoitus tai jäisi lopulta yhtä tyhjin käsin kuin ennenkin. Tässä asiassa lukeminen on vain hämmentänyt entisestään moninaisten ilmausten myötä, vaikka muuten olen saanut vastauksia sellaisiinkin kysymyksiin joita en olisi osannut esittää. 

Tunnen itseni vielä niin harrastelijaksi, mutta ehkä olen liian ankara itselleni kun kuitenkin elän vasta ensimmäistä vuottani oppilaana. Ennen Mervin vastausta tuli yhteyskirje Hollannista, "Armon kolme tuntia", kuin tilauksesta; se puhutteli minua suuresti, mutta ei siitä nyt sen enempää. Kun sitten Mervin vastaus saapui, oli lohdullista lukea, että jokainen vakavamielinen oppilas pohtii tätä kysymystä. Maallisesti usein tulee kuviteltua itsestään jotain erinomaista muihin verrattuna, älyllisesti, kun taas oppilaana on kai taipuvainen luulemaan että kaikki muut ymmärtävät varmaan paremmin näitä asioita. Mutta ihmisymmärrys on hulluutta Jumalan edessä; tuollaiset vertailut pitää jättää sikseen. Ainakin nyt uskon ymmärtäväni mitä suuntautuminen ei voi olla! "Se on alkumuiston perusteella syntyvä avoimuus kuunnella sisäistä ääntä." On vaikea mieltää asennetta, "nostan silmäni vuorille, mistä minulle tulee apu", kuten psalmissa sanotaan (suomalaisessa Raamatussa se on kysymyslause), kun on tottunut siihen, että pitäisi olla jotain johon tarttua, niin kuin silloin kun vielä uskoi mietiskelyllä voitavan saavuttaa jotain hyvää. Tämä on jotain enemmän kuin "tee-niin-ja-niin-siihen-aikaan". 

Minun pitäisi olla "työtön työnhakija", mutten ole koskaan mitään hakenut, vaan odottanut ainoastaan. Eipä minua olekaan kehuttu oma-aloitteiseksi ja aktiiviseksi, pelkäänpä olevani pikemminkin laiskaa ja työtävieroksuvaa sorttia. Olen sopeutunut työttömyyteen ehkä liiankin hyvin; ellei vaivaisi huoli yhteiskunnasta syrjäytymisestä... Olen sen verran pessimistinen - vaiko realistinen - etten usko työtä löytyvän hakemallakaan meikäläisen taustalla ja näinä aikoina. Kauan olenkin ollut optimistinen, mutta enää en jaksa uskoa haaveisiin. Viime aikoina olen kiinnittänyt huomiota siihen, miten monia ihmisiä heti kättelyssä kiinnostaa olenko työssä tai opiskelemassa. Melkein tuntee syyllisyyttä kun täytyy vastata kieltävästi. Aivan kuin arvioitaisiin kuulunko A- vai B-luokan kansalaisiin. 

Lähimmäksi tavoitteeksi asetin itselleni Viittakiven opiston kansainvälisen talvikurssin vuoden kuluttua; täytyy säästää rahaa. Siitä olen pitkään haaveillut. Se ei suoranaisesti ammatillisia valmiuksia tarjoa, nyt haluankin opiskella itseäni ja elämääni varten (vaan eikös kaikki viime kädessä palvele juuri sitä), saada uusia kokemuksia ja uusia ystäviä, ja niin muodoin, kehittää vuorovaikutustaitojani. 



 

Linkkejä:

Massimo Introvigne: Lectorium Rosicrucianum: A Dutch Movement Becomes International (pdf). Massimo Introvigne on italialainen uskontososiologi, Center for Studies on New Religions-järjestön yksi perustaja ja toimitusjohtaja. 

Uskonnot Suomessa: Lectorium Rosicrucianum ry


sunnuntai 2. heinäkuuta 2023

ECCE EGO V

 Olen pitänyt taukoa tästä vanhoista päiväkirjoistani kokoamastani sarjasta, mutta nyt kun vuosi on jo puolivälissä, on aika jatkaa: olemme tulleet viidenteen osaan ja tarkalleen 30 vuotta sitten tapahtuneisiin asioihin. Se onkin hyvä pitää mielessä lukiessaan, sillä olin todella viaton ja naivi, niin ihmisten kuin henkisyydenkin suhteen! Mutta se oli myös ihanaa aikaa kieltämättä: Perheniemen ev. opistossa ravitsemus- ja luontaistietouden linjalla vietetty lukuvuosi 1992-93 oli käänteentekevä siihen astisessa elämässäni. (Ja jälleen on syytä muistuttaa että opisto ei ole enää samanlainen kuin silloin, se on kaikki mennyttä!) 

Silloisesta asennoitumisestani henkisyyteen ei tarvitse paljoa sanoa - päiväkirjamerkintäni puhuvat puolestaan; ei minun tarvitse silti hävetä, olinhan nuori, otin vasta ensimmäisiä haparoivia askelia tällä tiellä (ja luulin varmasti olevani jo hyvinkin pitkällä!), ja miten mielenkiintoinen matka se on ollutkaan! Voiko pientä lasta kritisoida siitä ettei hän vielä osaa kävellä ja puhua? Sama asia, henkiseltä kannalta. Kaikki oli vielä hyvin ulkokohtaista - harrastelin sitä sun tätä terapiaa yms., ja luin paljon kirjoja, joista siteerasin pitkiä pätkiä. Paloin halusta puhua näistä uusista ja jännittävistä ajatuksista muiden kanssa - se oli minulle yhtäkkiä koko elämä. Iän ja kokemuksen myötä henkisyydestä on tullut sisäisempää, sisäistettyä, ja sitä vähemmän haluan puhua aiheesta kenenkään kanssa! Se on minun omaa pyhää aluettani, jota en voi sallia loukattavan vahingossakaan. Kirjoitan kyllä varsin avoimesti pohdinnoistani, mutta sillä tavalla käyn ikään kuin keskustelua itseni kanssa; en ajattele ensisijaisesti että joku muukin saattaa tätä lukea. Ja loukkaamattomuus-periaate pätee edelleen: olenhan tehnyt selväksi etten ota vastaan negatiivista palautetta. Eri mieltä saa tietenkin olla, mutta sen voi pitää omana tietonaan. Mitä minä sillä tiedolla tekisin? Muuttaisin mieltäni, vai? Tuskin. 

Ihmisiltä saatoin nuorena ehkä joskus odottaa liikoja, koska minulla ei ollut juurikaan kokemusta ihmissuhteista, mutta siinä ikä ja kokemus on puolestaan tuonut tiettyä kyynisyyttä, eikä sekään ole välttämättä niin hyvä asia. 

Valokuvista sen verran, että jos joku asianosainen löytää itsensä ja haluaa kuvansa poistettavan, ottakoon yhteyttä suoraan minuun kommentoimalla julkaisua! Sen sijaan mainintoja ihmisistä en suostu poistamaan; minulla on oikeus muistoihini ja ajatuksiini, enkä ole mielestäni kirjoittanut muista mitään asiatonta tai loukkaavaa, enkä kerro sukunimiä; ainoastaan tunnetuista henkilöistä tai henkilöistä, jotka edustavat jotain muuta kuin itseään, eli ovat mukana ammattinsa puolesta (luennoivat, tekevät terapiatyötä tms.), olen käyttänyt sukunimeä. 

Hakasulkein [ ] varustetut lauseet ovat nykyisiä kommenttejani ja selvennyksiäni.


01.01.1993 Puhdistin jalokivikokoelmani eilen, hiekalla, tulella, vedellä ja ajatuksella. Sain tosi hyvät Tarot-kortit alkaneelle vuodelle seitsemän kortin systeemillä, vastauksena kysymykseen "mitä pitäisi tehdä, jotta pääsisin eteenpäin elämässäni." Äitikin uskaltautui kokeilemaan (aika sopivat kortit minusta). 

03.01.1993 Jouni kävi [kaverini]... Muistutti unestaan, jossa esittelin hänelle ryhmän kanssani samanhenkisiä ihmisiä (ennen Perheniemeä)! Jossain vaiheessa juttuni alkavat aina kyllästyttää häntä, olen huomannut. 

04.01.1993 Lähdin aamulla 5.50 autolla Tampereelle, 9.00 edelleen Kausalaan ja 13.25 opistolle Perheniemeen... Kello 19 oli iltapala. Ennen sitä kävelin Ullan kanssa ja tein mitä olin jo jonkin aikaa harkinnut: kerroin olevani homo! Se kävi yllättävän luontevasti ja kevensi huomattavasti oloa. Ulla on tuntenut muitakin, mm. eräs John Findhornissa. Vasta toinen ihminen jolle kerroin, K.K. mielenterveystoimistosta oli eka. 

05.01.1993 Tämä viikko on luonnonmukaisen terveydenhoidon perinteet ja periaatteet... Kävelylle Ullan kanssa. Tarot antoi selkeän vastauksen epäselvyyteeni, pitäisikö minun olla kevät täällä ylipäänsä: kyllä! Kysyin myös mitä homouteni tunnustaminen minulle merkitsee. Nostin maljojen prinssin: "Hyväksy seksuaaliset tarpeesi ja intohimosi ja elä ne tietoisesti. Saat paljon tehdessäsi niin. Antaudu täysin kokemuksille ja tarkkaile itseäsi tehdessäsi niin." Huudahdin ääneen lukiessani!

06.01.1993 Minä, Ulla, Eija, Seija, Nina, Risto ja Kati menimme kello 10.00 polttamaan Marketan [toinen opettajamme] orapihlaja-aidan risut. Hiukan märkä keli, mutta kun se lopulta syttyi kunnolla, siitä tulikin komea roihu. Marketta tarjosi hernesoppaa ja kotiviiniä (mustaherukasta, ilman rikkiä; hyvää). 

07.01.1993 Lounaan jälkeen idut [toinen kahdesta ryhmästä, johon kuuluin] keittiöön... Tein kukkakaalisalaatin ja pistin alulle ituveden. Kieltäydyin Sacher-kakusta kuten päiväjuomalla pullasta, olen päättänyt yrittää välttää sokeria niin kuin tapanani oli ennen tänne tuloa syksyllä. R.H. piti teoriaa uusille puutyöläisille, joten Ulla joka tekee nukkekotia, lähti kanssani kävelemään.

08.01.1993 Juha [16 v. musiikkilinjalainen] kysyi mitä mieltä olen jos hän ja Mikko [kämppikseni] muuttaisivat samaan kämppään, ja mikäs siinä, ne kaksi todella ansaitsevat toisensa... Kävelylle Ullan kanssa ja sen jälkeen teelle. 

09.01.1993 Ei tarvinnut ostaa mitään syötävää viikonlopuksi, sillä Kaarina [kotitalousopettajamme] antoi Ullalle opetuskeittiön avaimen itujen ja versojen hoitoa varten, sekä luvan syödä jääkaappiin jääneet salaatin, raasteen ja kasvispihvit, ja Ulla jakoi ne kanssani... Juha kysyi, ärsyttävätkö hänen kysymyksensä minua; hyvä huomio. [Taisin joskus selvittää netin avulla, että Juhasta on tullut jonkin kristillisen kansanopiston rehtori!!!] 

10.01.1993 Kävelylle Ullan kanssa illalla. 

11.01.1993 Elävän ravinnon viikko, jota ei tarvitse tenttiä enää toistamiseen (oli myös syksyllä). 

12.01.1993 Keittiössä tein "puutarhurin salaisuus"-murekkeen. Kysyin Kaarinalta voinko tehdä perjantaiksi elävän ravinnon samppanjaa ja laitoin sen tulemaan... Suureksi ilokseni ja yllätyksekseni Mikko on tänään todella muuttanut toiseen huoneeseen! 

13.01.1993 Päivällisen jälkeen Tiinan ja Ullan kanssa Karin asunnolle Sääksjärven koululle, viivyimme 23 asti (Tiina jäi; halasimme läksiäisiksi). Esittelin kivikokoelmani, tuoksulamppu ja Medwyn Goodallin [New Age-muusikko] kasetit olivat mukana, ja tietysti kokeilimme Tarotia. Kävi ilmi, että Karikin harrastaa sitä, on käynyt kurssinkin. Teki minullekin kelttiläisen ristin hieman eri järjestyksessä kuin kirjassani, vain isoa Arcanaa käyttäen, ja tulkitsi ihan spontaanisti. 

Ulla, Tiina ja Kari tuona iltana (vuorokausi ehti vaihtua)

14.01.1993 Kello 10-16.30 Marjatta Svennevig luennoi elävästä ravinnosta, siitä ilmoitettiin lehdessäkin, joten ulkopuolisiakin oli paikalla. Hän osasi esittää asiansa mukaansatempaavasti, upea persoona - ihailen häntä! ... Kari otti minusta valokuvia puutöissä opistoesitteeseen, olin vain sen ajan. 

15.01.1993 Herkkupäivä opetuskeittiössä... Minua pyydettiin kohottamaan malja, joten tein sen, "tälle keväälle". Hilpeyttä herätti taas, kun halusin kaikkea lisää, en tosin jaksanut syödä loppuun, vaan otin mukaan. 

16.01.1993 Kävin mäellä rannassa ja tein lumiveistoksen kasvonsa peittävästä alastomasta naisesta, kutsun sitä tuntemattomaksi jumalattareksi. 

17.01.1993 Kirjoitin kirjeen Jounille. Ulla tuli hakemaan minut kävelemään ja kävimme teelläkin... Päivän päätteeksi vielä hennaan hiukseni. 

18.01.1993 Pehmeä paasto. Söin aamupalan sen mukaan, eli marjoja ja pellavansiemenlimaa, mutta lounaaseen mennessä päätin olla paastoamatta tällä kertaa... Laitoin taas valokuvatilausnäyttelyn järviluokkaan. Pyysin Ullan kävelylle. Kivet ovat taas pakkomielteeni; haikailen punakivistä sormusta! Tiedustelin asiaa korteilta, erittäin valaisevaa. 

19.01.1993 Kävimme Hiisiön kynttiläpajassa ja kultauskeskuksessa, joka lienee ainutlaatuinen ehkä koko maailmassa. Sitten menimme Kaarinan mökille, jossa syötiin eväät ja tutustuttiin verkkokalastukseen... 19.00 Veistolan yläkerrassa oppilaskunnan järkkäämä tutustumisilta. Lähdin jo puolen tunnin kuluttua katsomaan töllöä. Yksi asia, jota en siedä, on tyhmät yhteisleikit. 

20.01.1993 Menin ekan kerran viikon herkkuun [kokkikerho]: tein juustosarvia ja misokeittoa. Meitä oli kahdeksan; Juha ja yksi käsityöläinen joukossa, söimme yhdessä. Aika kivaa: pieni porukka ja saa tehdä mitä haluaa. Pyysin Ullan kävelylle.

21.01.1993 Näin muuten toissayönä unta, että jouduin keskeyttämään opiskeluni taloudellisista syistä. Se tuntui niin pahalta, että olin helpottunut herätessäni kun se olikin vain unta... toistaiseksi. Olen alkanut tuntea suurta tarvetta saada punakivinen sormus; tänäänkin raamattutunnilla tunne paisui lähes epätoivoksi, kunnes riisuin Onyks-sormukseni, se ei enää tunnu hyvältä eli on täyttänyt tehtävänsä; Tarotin mukaan tämä liittyy itsetutemukseen ja muutokseen... Puutöissä aloin tehdä pientä rasiaa, Reijon [opettajan] avulla. 

24.01.1993 Juha kysyi eilen pidetäänkö yhteyttä opiston jälkeen koska on oltu yhdessä niin paljon; se huvitti minua, sillä emmehän kuitenkaan todella tunne toisiamme kovin hyvin - varsinkaan hän minua. 

25.01.1993 Laihdutus luonnon keinoin. Mahdollisuus noudattaa ruokavaliota 800 kaloria/pv: päivänselvää, ettei se ole minua varten... Pyysin Ullan kävelylle. Olen saanut päähäni opiskella jalokivisepäksi: hyvin äkillistä ja yllättävää! 

26.01.1993 Puutöissä sain rasian kantta vaille valmiiksi. 

Tulin kai tahtomattani loukanneeksi Juhaa, kun tokaisin "jos viitsisit olla kysymättä aina tota samaa" hänen kysymykseensä - tällä kertaa englanniksi - "how are you doing", eli mitä kuuluu. Olisin voinut ilmaista itseäni tahdikkaamminkin. Se on niin typerä ja turha kysymys, ainahan ihmisille kuuluu hyvää tai ei mitään erikoista, vaikka kaikki olisi päin helvettiä. Illalla Juha sanoi "sori, mä oon vaan tämmönen." Siis asia selvä.

28.01.1993 Näin unta että olin paikassa missä kalliossa oli runsaasti erilaisia korukiviä, ja siellä myös myytiin kiviesineitä... Tiina on ollut Valamossa talkoissa, kyselin siitä, koska itse suunnittelen meneväni: siivousta, keittiötöitä, kirjastoonkin voi päästä. Kasvisruokaa on. Majoitusolot aika alkeelliset ainakin tyttöjen puolella, pojilla kuulemma vähän paremmat. Pyysin Ullan kävelylle, vaikka pakkasta on -13 ja matkalla tuulikin kovasti. 

29.01.1993 Mikalla [veljelläni] kuulemma kamala ikävä (ja minulla taas ei ole ollut yhtään ikävä kotiväkeä). 

31.01.1993 Lämpöä tuntui edelleen olevan, mutta lähdin kävelylle kun Ulla tuli hakemaan. Toin pajunoksia pureskeltavaksi; niiden sisältämä salisiinihan muttuu elimistössä salisyylihapoksi, tjs., eli samaksi aineeksi joka aspiriinissa vaikuttaa. 

01.02.1993 Lääkintäjärjestelmät, terveelliset perinneruoat... Puhuttiin fytoterapiasta, vertailtiin ryhmissä yrttikirjoja siinä mielessä mitä niissä yrtillä tarkoitetaan: lääkekasvia, maustekasvia vai kasvitieteellistä ruohomaista kasvia... Annoin Päiville [rehtorille] yhteishakukortin: haen metalli- ja kivialan linjalle Pohjois-Karjalan ja Tervolan käsi- ja taideteollisuuskouluihin. Lähetin ilmoittautumislapun Frantsilan talkooviikolle & Shiatsun ja akupainalluksen peruskurssille toukokuun lopussa, sekä talkoisiin Valamoon koko kesäkuuksi. 

02.02.1993 Katsottiin Vogelilta tulleita lahjoituksia - uutteita, puristeita, Molkosania, Vitaforcea, Vita7-mehua, Bambua... ja ennen kaikkea, iso laatikollinen hunajakeksejä, joita tulee päiväjuomalle! Todella arvokas lahja... Puutöissä, jotka siis on siirretty torstaista tiistaihin, sain jo rasian kannenkin paikoilleen.

03.02.1993 Pyysin Ullan kävelylle. 

05.02.1993 Tiinan ehdotuksesta vietettiin "Valamolaista teehetkeä": kolmen vuoden teetä vadelmahillon kera, ja mukailtua hunajakakkua, jota Kari teki (valmista voitaikinaa, sisälle mantelia, kanelia. Pinnalle voisulan ja hunajan sekoitusta. Leikattu pieniksi paloiksi: fantastista!). 

07.02.1993 Ulla pyysi minua kävelylle jo päivällä (ja kaunis päivä olikin). Näytin hänelle piirrokseni, pyysin ottamaan valokuvan minusta huoneessani. Menimme hänen luokseen teelle ja katsomaan "Beverly Hillsiä." 

08.02.1993 Kello 9 minä, Tiina ja Ulla lähdimme talkkari-Veijon kyydissä Iitin vuodenvaihteessa avattuun uuteen kirjastoon, sillä on kansalaisopisto-viikko ja Perheniemi esillä näyttelyn merkeissä. Näin ekana päivänä vielä yrttiteetarjoilu. Vapaaehtoiset jaettiin kolmeen vuoroon, me kello 13 asti (kirjasto avattiin kello 11, hiljaista). Musiikkilinjalaisia kävi alussa soittamassa, ja esillä on aivan juuri tulleet uudet esitteet, minä molemmissa - kurssiesitteessä vieläpä kannessa, joka on sen ainoa kuva kaiken lisäksi! (Hämmentävää, mutta upeaa.)

09.02.1993 Terveyden Kuvalehden toimittaja kävi, jututti Elinaa, Ninaa ja minua, otti kuviakin kartanon kuistilla (rakastan julkisuutta)! Toimittaja muuten luuli ensin Karia ryhmämme ainoaksi mieheksi, ei muka katsonut tarkkaan (olen tottunut). [Kuva tästä ja edellä mainituista esitteistä löytyy tämän blogin julkaisussani Puoli vuosisataa elämää.]

11.02.1993 Vierailijana Airi Rekilä, joka kertoi homeopatiasta... Pyysin Ullan kävelylle. Hain puurasiani Veistolasta; laitan siihen Tarot-korttini ja teen kanteen Horuksen silmän. Kerran opetuskeittiössä viime viikolla tajusin yhtä-äkkiä että olen ONNELLINEN, täällä, näiden ihmisten seurassa... Melkein tuli tippa silmään. Tällä viikolla taas melkein pelotti kun tulin ajatelleeksi miten nopeasti elämäni on muuttunut ja muuttumassa - onneksi parempaan! 

Tekemäni puurasia; tänä päivänä korujani varten.

12.02.1993 Todella mielenkiintoista, puhuttiin Bachin kukkaterapiasta ja aromaterapiasta. 

13.02.1993 Eräät eivät kyllä noudata alkoholikieltoa täällä, kuulin sen sorttista ääntelyä eilen. Juha kysyi, häiriinnyinkö kello kolmen aikoihin, mutta silloin onneksi nukuin. Ulla kertoi, että Juha olisi ajanut autoa kännissä Kausalassa - voi aikoja!

16.02.1993 Tein nyt carobtortun, kuten Kaarinalle ehdotin jo keskiviikkona, huomisen syntymäpäiväni kunniaksi. Lisäsin reseptin ulkopuolelta aprikoosisosetta täytteeksi ja kuorrutukseen luonnonvaniljaa ja maissimallassiirappia: puolet siitä maustoin carobjauheella ja tein tai ji eli yin & yang-kuvion kakun päälle viikon teemaan sopivasti (vyöhyketerapia, makrobioottinen ruokavalio). Fantastinen luomus! 

Minä ja kakkuni 16.2.1993

17.02.1993 Täytin 23 vuotta: elämäni onnellisin syntymäpäivä!!! Heti aamulla Kaarina halasi minua, sitten aamiaisella Eija & Ulla lauloivat "hyvää syntymäpäivää" ja sain Ullalta kauniin lilan samettipussin kivilleni, jollaisen olin aikonut tehdä itse. Seuraavaksi Tiina halasi minua ja sain kauniin kortin ("kulje pitkin sateenkaaren polkua, kulje polkua laulun, ja kaikki sinussa on oleva kaunista" - Navajo laulu), caroblevyn ja mustan turmaliini-kiteen (Tiina kysyi jo aikaa sitten onko minulla turmaliinia, ja myöhemmin tulin kyllä ajatelleeksi tätä). Jopa Risto onnitteli ja antoi kiwin... Skoolasimme Vita7:llä minun kunniakseni ja Marja-Liisa halusi laulaa Ullan kanssa "Happy Birthday to you"! Viikon herkussa tein voileipäkakun Voi hyvin-lehden tapaan, ja Ari-Pekka, joka oli mukana ekan kerran, teki toivomuksestani kasvislasagnen. Meidän lisäksemme oli vain Kari & Tiina, mutta kutsuin Ullan ja Ninan syömään. Luin ruokarukouksena Michio Kushin kauniin ajatelman, joka on viime vuoden päiväkirjassani (olen kauan halunnut lukea sen). Sain vielä Ullalta silkkihuivin Tarot-korttien kääreeksi, josta on ollut puhetta. Menimme kävelylle... Kuin kaikki olisi pyörinyt minun ympärilläni tänään! 

18.02.1993 Vierailijana Ersdalin suuntauksen vyöhyketerapeutti Veikko Mäkinen Sysmästä koko päivän; antoi hoitonäytteitäkin ainakin musiikkilinjan Hannan migreeniin. 

19.02.1993 Pyysin Ullan kävelylle noin kello 17. Kirjoitan Jounille. 

20.02.1993 Istuin koko päivän kirjoituspöydän ääressä suunnittelemassa heinäkuista reissua Lappiin ja samalla ympäri Suomen. 

22.02.1993 Viikon teemana kääre-, savi- ja vesihoidot. 

23.02.1993 Täydet pisteet lääkintäjärjestelmä-tentistä ja Marketan kommentti: "olipa hyvä suoritus!" 

25.02.1993 Vierailijana koko päivän Kuhnehoitaja Ritva L., ent. R., joka sai huonoa julkisuutta muutama vuosi sitten sokeritautia sairastaneen lapsipotilaan kuoltua kun insuliini jätettiin pois. Tarjoutui itse tulemaan, mukava ihminen - nauru herkässä - mutta fanaattinen: lääkkeitä ja lääkäreitä vastaan. Ammeet mukana, neljä naista sai kokeilla kylpyjä saunassa... Lahjoitti meille purkin keitettyä hiekkaa: 1 tl sisäisesti veden kera aterian jälkeen ja suoli toimii: sitä minäkin kokeilin... Ritvakin sanoi yhdessä vaiheessa ettei ole yhtään miestä läsnä, vaikka minä olin paikalla: olen niin androgyyni. 

Pyysin Ullan kävelylle... Todella kaunista: valkoinen lumi ja sumu sulautuivat yhteen, taivaanrannassa punerrus, kuunsirppi ja yksinäinen Venus. Ulla kysyi olenko varma, että todella olen homo, mutta sitä en 11 vuoden jälkeen epäile [tajusin sen 12-vuotiaana; onko hetero varma että on hetero? No, ei se ehkä kaikille ole välttämättä niin selvää - lukemani perusteella - mutta minulle on aina ollut!]... Ulla menee hiihtolomaviikolla Findhorniin, Skotlantiin... Ulla totesi kävelymme aikana että minulla on kauniit kasvot, kun oli puhe androgyynisyydestäni (hänestä en ole mitenkään naismainen kuitenkaan). 

26.02.1993 7.00 aamiainen, 7.30 lähtö tilausbussilla retkelle... Ensin Rejtex oy:lle, joka valmistaa lumpuista kierrätystuotteita aika isossa mittakaavassa... Nautimme juomat siellä, sen jälkeen Hopeaniemen kuntoparantolaan... 13.30 halukkaat vietiin Helsinkiin... 15.40 bussilla kotiin, Tiinan seurassa: menee Virroille vanhempiensa luo, ja kutsui minut kylään maanantaina! 

01.03.1993 Kävin kylässä Tiinan luona... Hänen äitinsä Hilkka oli myös kotona, isä Olavi Ikaalisten kylpylässä (sotaveteraanikuntoutuksessa)... (Varmistin tuloni soittamalla ennen lähtöä, viivyin 1,5 h eli 12.30 asti)... Sain kirjeen Uudesta Valamosta: pääsen talkoisiin 1.-14.6., siis pari viikkoa lyhyemmäksi ajaksi kuin hain. 

04.03.1993 Näin viime yönä unta ufoista; valtavia, laivaa muistuttavia aluksia aluksi ainakin kolme kappaletta, sitten enemmänkin... Laitoin komeroni oviin kaikki yhdeksän Perheniemessä tekemääni vesivärityötä. 

08.03.1993 Mitenköhän aina loman jälkeen on sellainen fiilis, että mitä minä täällä teen? Se kuuluu olevan aika yleistä... On laktoosi-intoleranssi-viikko... Terveyden Kuvalehti 2/93 on ilmestynyt, mukana juttu täältä: minä olen kahdessa kuvassa - nimenikin mainitaan - mutta yhtään kommenttiani ei julkaistu! Ulla haki minut kävelylle. 

09.03.1993 Käytiin jälkipuintia Ritva L:n luennosta. Marketta oli soittanut Jouko Pursiaiselle, joka sanoi Kuhnen käyttäneen Saksan dyynien hienoa lentohiekkaa sisäisesti, ei karkeaa kuten Ritva. 

10.03.1993 Juhan kanssa oli eilen puhetta (ts. Juha enimmäkseen hoiti puhumisen) itsemurhasta, ja miten on hyvä kun on löytänyt oman tiensä... Olen kuulemma "ihan hyvä tyyppi." 

11.03.1993 Raamattutunnilla yllätyksekseni Päivi toi esiin ettei hän kiistä ufojen ja humanoidien olemassaoloa, vaan näkee mahdollisen elämän toisilla planeetoillakin olevan osa Jumalan suunnitelmaa!

13.03.1993 Olen jo saanut lähes valmiiksi matkasuunnitelmani Lappiin, käyttäen matkailuoppaita ja Suomen kulkuneuvot-kirjaa. Kova työ (ja hintava reissu, vaikka opiskelijakorttini on voimassa syyskuuhun). 

15.03.1993 Viikon teemana keliakia ja hiiivasyndrooma, joista Marketta puhui... Päivin tunneilla Marketta kertoi kaikille väriterapiasta. Lopuksi juteltiin hetki aiheesta pareittain, minä Tiinan kanssa... Pyysin Ullaa kävelylle, mutta hänellä oli muuta. Jotenkin tuntuu että olemme etääntyneet. Ehkä minä itse otan etäisyyttä; kevät kuluu todella nopeasti ja pohdin kuinka paljon aikaisemmin lähtisin että olisi varaa toteuttaa kesäsuunnitelmat. 

17.03.1993 Tiinan 32 v. synttärit. Onnittelin ja halasin (sujuu jo todella luontevasti); annoin itse tekemäni kortin ja 26.2. ostamani lahjan kauniisti paketoituna. Tiinan pyynnöstä pidin hänelle Tarot-konsultaation kirjastossa lounaan jälkeen. Ennen lounasta tunnit piti opiston käynyt, johtokuntaankin kuulunut puutarhuri Inkeri Halso, joka on saanut tunnustuspalkinnon erikoisvihanneksistaan; näytti dioja ja istutettiin taimia kasvamaan. Lounaan jälkeen Airi Rekilä aiheenä hiivasyndrooman maitohappobakteerihoito. Viikon herkussa vain minä ja Ari-Pekka (kommunikoimme ensimmäisen kerran keskenämme). Tiinan toiveesta improvisoin carobkakun, jota hän tuli syömään ja kutsui Ullankin jälkiruoalle... Jälkeenpäin juttelin Tiinan kanssa etääntymisestäni Ullasta ja rahatilanteestani. Hänen mielestään olisi jotenkin luonnotonta jos lähtisin aikaisemmin, ja ettei raha ole pääasia. 

18.03.1993 Kello 10-15.30 luennoi kirkkosalissa kuulu Voi hyvin-lehden päätoimittaja Marika Burton mm. positiivisesta ajattelusta, sanojen ja asennon vaikutuksesta mieleen yms. Siitä oli ilmoitettu lehdessä ja paikalla oli paljon ulkopuolista yleisöä. Todella mielenkiintoista!!! ... Välillä tehtiin venyttelyjä, harjoituksia ja hierottiin hartioita. 

19.03.1993 Eilinen antoi paljon uusia virikkeitä, mm. 10 pv positiivinen dietti: ilmaistaan vain positiivisia asioita. Kaksi minuuttia saa ajatella kielteisiä asioita, muttei ilmaista, tai joutuu aloittamaan alusta. Samoin anteeksiantoharjoitus: rentoutuneena käydään läpi kaikki, joille tulisi antaa anteeksi tai joiden haluaisi antavan anteeksi. Kolmas harjoitus peilin edessä itseään silmiin katsoen sanotaan: "hyväksyn itseni sellaisena kuin olen." 

22.03.1993 Teemana allergioiden lunnonmukainen hoito. 

23.03.1993 Antero Karimo luennoi kiinalaisesta lääketieteestä. Hän on entinen Frantsilan kouluttaja, luontaisterapeutti (shiatsu ja akupainallus), Steinerkoulun opettaja, itämainen hoitoperinne ry:n aktivisti. 

26.03.1993 Retki Lahteen. Ensin kotitalousneuvonta-asemalle, jossa esiteltiin ekopesuaineita. Sitten Lahden kansanopistossa lounas ja esittelykierros: täyttää 100 v... 

Kittilän Iriadamant-intiaaniyhteisö on jo jonkin aikaa ollut hajalla. Heidän oleskelulupansa päätettiin jättää uusimatta. On ilmennyt, että kyseessä onkin elämäntapaintiaanien yhteisö - aitojakin toki on joukossa. Ainakin osa on nyt Kuhmoisissa, missä he haluavat viettää yhteisönsä uutta vuotta. Yhteisön puhemiehen henkilöllisyys on epäselvä, ja on väitteitä ranskalaisnuorten "aivopesusta" yhteisön jäseniksi yms. skandaalinkäryistä. 

Kävelyllä rantaan kohtasin Ullan & Seijan, jotka tulivat poispäin lauleskellen. Outoa, että emme enää juuri vaihda sanaakaan Ullan kanssa; tunnen oloni suorastaan kiusallisen vaivaantuneeksi hänen lähellään. Tarotin mukaan ei ole oikea aika kysyä Ullasta, kun kokeilin. 

28.03.1993 Myös Suomessa siirrytään kesäaikaan, 1 h eteenpäin kello kolme yöllä. [Tämä oli siis ensimmäinen kerta!]

29.03.1993 Lapsen luonnonmukainen hoito. 

30.03.1993 Ihana jakso "Indiana Jones Juniorissa": Indy oli vanhempiensa kanssa Intiassa teosofisessa seurassa ja tutustui ennustettuun uuteen hengelliseen johtajaan, nuoreen Krishnamurtiin, joka esitteli hänelle eri uskontoja ja kertoi, että Jumala ei ole hindu, buddhalainen, muslimi, kristitty eikä juutalainen; Jumala on kaikissa elävissä olennoissa ja Jumala on rakkaus! "Teosofia" on kreikaksi "Jumalan viisaus": hyväksyy eri uskonnot. 

31.03.1993 Viime yö oli unimaailmaltaan rikkain mitä olen tänä vuonna kirjannut pitämääni unipäiväkirjaan, kaikkea en edes muistanut tarkalleen. 

[Välissä oli lomaviikko, jonka vietin kotona.]

14.04.1993 Sydän- ja verisuonitautiviikko. 

15.04.1993 Tänään molemmille ryhmille luennoi Kairon-instituutin perustaja ja rehtori Antti Pietiäinen modernista vyöhyketerapiasta, erityisesti kehittämästään psykologisesta vyöhyketerapiasta. Lopuksi antoi hoitonäytteitä korvan vyöhykepisteisiin ns. BAS-laitteella ja magneeteilla. 

19.04.1993 Diabetes-viikko... Marketta piti myös Päivin tunnit aiheenaan unet ja niiden merkitys hyvinvoinnillemme. 

21.04.1993 Marketta haastattelee meitä alkaen niistä joiden kanssa on vähiten jutellut - eli minusta, tänään lounaan jälkeen opettajainhuoneessa. Kysyi mitä olen täällä oppinut ja mitä suunnitelmia minulla on. Kerroin huomanneeni opintojen jääneen toissijaisiksi ja henkisen kasvun nousseen päällimmäiseksi...

22.04.1993 Kysyin Kaarinalta tehdäänkö simaa ensiviikolla, että voisi juhlia myös yhteisen aikamme piakkoin loppumista. Hän ehdotti että tekisimme taas elävän ravinnon samppanjaa. 

23.04.1993 Vierailijana virolainen lääkäri Ragnar Viir, aiheena vauvajumppa. Vähän väliä käytiin selälleen lattialle sätkyttelemään raajoja. Suositteli myös kylpyjä, koska silloin ikään kuin vapaudutaan painovoimasta. Rönsyili asiasta toiseen ja asian vierestä, mutta oikein mielenkiintoista oli. 

24.04.1993 Tasan kello 8.00 tilausbussilla lähtö linjaretkelle... Klo 11.00 Frantsilan yrittitilalla lounas; oli niin monta kurssia menossa ettei oikein voinut kierrellä paikkoja (pienempää kuin olin kuvitellut), joten siirryttiin Kyröspohjasta 3,5 km. Hämeenkyröön kahvila Kehäkukkaan, jossa Virpi Raipala-Cormier kertoi heidän toiminnastaan ja sai tehdä ostoksia... Sitten vähän jälkeen klo 14 noin 25 min ajomatkan päähän Ikaalisten kylpylään, missä ikävystyneenä kiertelin ja istuskelin. Tuhlasin viimeiset 9 markkaani rahapeliin: voitin yht. 18 mk, mutta hävisin ne. Kello 17 päivällinen, todella runsas ja tukeva... Paluumatkalle klo 18. Bussissa vielä sai Vogelin keksejä, ja pysähdyttiin kahvila Aapiskukkoon: matkakassasta jäi sen verran, että jokainen sai ottaa mitä halusi, minä Africolan; vaikken yleensä juo virvoitusjuomia, en joskus voi vastustaa tätä eettisesti parempaa vaihtoehtoa Pepsille ja Kokikselle. Opistolla 21.30. Kaarina onnitteli sunnuntaisen nimipäiväni johdosta ja kysyi haluaisinko juhlia sitä ensi viikolla: ehdotin täytekakkua uudesta Voi hyvin-lehdestä. 

Minä Kehäkukan portailla.

26.04.1993 Reuma ja sen luonnonmukainen hoito. Kuulin eilen Ullan juttelevan Kisulle järviluokassa että "mä tiedän miksen mä enää kestä Markoa. Se heijastaa mua itseäni..." Enempää en kehdannut kuunnella. Olen melko varma että juuri minun nimeni mainittiin, vaikka olenkin joskus aika paranoidi. Olen hyväksynyt sen faktan, etten ole koskaan menettänyt ystävää yhtä nopeasti. En kadu kaikkia hänelle kertomiani intiimejäkin asioita, luulen että Ulla joka tapauksessa jo täytti tehtävänsä tässä elämässäni (olemme ehkä tunteneet ennenkin). 

[En koskaan saanut selvyyttä mikä hänelle tuli, mikä yhä tänäkin päivänä mielestäni oli aika epäreilua minua kohtaan; kyllä se oli nimenomaan yksin hänen ongelmansa.]

27.04.1993 Kello 13.30 kaikki kartanon taakse, missä A.V. näytti mahlan valutuksen koivusta. 

28.04.1993 Päiväjuomalla keskusteltiin mitä tehdään lopuilla rahoilla, joita on yli tuhat markkaa: lahja opettajille ja linjojen yhteinen juhla viimeisellä viikolla. 

29.04.1993 Tänään torstaina luennoi Sirkka-Leena E., joka itse on toipunut reumasta elävällä ravinnolla ja kokeillut monia luontaishoitojakin. 

01.05.1993 Vappu... Sain eilen Kaarinalta luottamustehtävän kastella taimia ympäri taloa kaksi kertaa päivässä ja noutaa puista astioihin kertyneet mahlat - sain luvan juodakin sitä, ja eilen sain myös versojen aterian tähteitä ikään kuin palkaksi. Minulla on avain opetuskeittiöön, joten olen siellä keitellyt juotavaa ja napostellutkin jotain pientä. Tilaisuuteni tuli kun Ulla potee iskias-vaivoja. 

02.05.1993 Kolme tuntia auringonottoa, sen jälkeen vielä luin ulkona kartanon takapihalla ja siinä välissä pyöräilin erottajalle ja takaisin. Ihana rusketus! 

03.05.1993 Yrttiviikko... Vogelilta tuli taas suuri lahjoitus: Biottan uutta viljajuomaa, 12 prk yrttisuolaa, kaksi isoa laatikollista mysliä! 

05.05.1993 Keittiössä tein voikukkasämpyläsydämen + kevyttä rahkalevitettä. Koko aterian teemana oli voikukka, koska Hesarin Lahden aluetoimittaja tuli valokuvaajan kera tekemään juttua siitä ruokatorstai-palstalle. 

06.05.1993 Aamupalalla Ulla kysyi yllättäen haluaisinko lähiaikoina lähteä jollekin maatilalle, missä hevonen varsoo yms., vastasin myöntävästi. Raamattutunnilla hän piti hienon puheen New Agestä, miten se ei ole uskonto vaan tarkoittaa yksinkertaisesti että 2000 v. jakso Jeesuksen syntymästä - kalojen aika - päättyy, ja alkaa vesimiehen aika. Ja miten New Age liikkeenä hyväksyy kaikki uskonnot, sillä niissä kaikissa on tärkeintä rakkaus. 

07.05.1993 Sain taas Kaarinalta tehtäväksi huolehtia taimista viikonloppuna, samoin kuivureissa olevista yrteistä... Saan lounaalla keittiöstä ruokaa palkkioksi. Tänään luennoi venäläinen lääkäri Kaustisen kansanparannuskeskuksesta - Lujdmila Rumjantseva - fytoterapiasta... Keittäjät sanoivat että saan itse ottaa mitä tahdon kylmiöstä ja pakasteestakin viikonloppuna! P.S. Lujdmilalla oli nuori ja komea miestulkki; silmäniloa naisille... ja vähän muillekin. 

08.05.1993 Olen täällä oppinut, ettei kannata kerätä tavaraa - sen tuoma ilo on tilapäistä; sen sijaan kannattaa kerätä kokemuksia, jotka säilyvät muistoissa. (Tämä lukuvuosi on tuollainen kokemus.)... Vaikkei Kaarina sitä pyytänytkään, olen jopa purkittanut kuivatut yrtit. Kävin keräämässä yrttejä itsellenikin ja panin ne kuivuriin. 

10.05.1993 Luonnonmukainen viljely, istutus ja kylvö. Vierailevana opettajana syksyn sadonkorjuu-viikolta tuttu Hannele Vainio. Kolme viikko-opiskelijaakin, kaksi naista ja Samuli Vantaalta - komea poninhäntäpoika... Loppupäivä - myös Päivin tunnit - pellolla; minä mm. kylvin punajuurta. Komposti laitettiin kuntoon... Klo 17.15 Kaarinan mökille... Paistettiin muurinpohjalettuja ja muutakin tarjoilua oli. Opin soutamaan Katin ja Ninan kanssa ja kokeilin vielä yksinkin; tuli niin lämmin etten enää tarvinnut Kaarinan lainaamaa villapuseroa. Sen jälkeen kävin vikana saunassa ja järvessä! Halasimme Kaarinaa läksiäisiksi. Aamulla hän muuten kehui ahkeruuttani yrttien suhteen. 

11.05.1993 17.00 lähdettiin retkelle... Ensin Mouhun luomutilalle, sitten Hiidensaareen Rolcerin biodynaamiselle tilalle, joka erityisesti oi hieno kokemus. Isäntä Joakim on syntyjään saksalainen ja vaimo Daniella ranskalainen. Heillä oli hevosia, kanoja, vuohia, lampaita, kissoja ja koira. Tarjosivat mehua upeasti sisustetussa kodissaan, jossa yksi huone oli pieni myymälä: myös kiviä olisi ollut kaupan, sillä mies on koulutukseltaan geologi. Eivät viljele aivan tarkkaan biodynaamisesti, tuotteet myydään luomuna. 

13.05.1993 Päiväjuoman jälkeen retki Orimattilaan Inkeri Halson tilalle, josta sai ostaa taimia. 

14.05.1993 Kello 12 linjamme kokoontui järviluokkaan. Kaarina & Marketta saivat meiltä kukkia, kortit ja lahjakortit Kouvolaan erääseen luontaishoitolaan! Molemmat saivat kaikilta myös halauksen! Toivottelivat tervetulleeksi käymään sekä opistolle että koteihinsa jos liikumme lähistöllä. Minua Marketta pyysi vielä ilmoittelemaan itsestäni... Riston ehdotuksesta mentiin ulos tekemään tuttu energianavaus-harjoitus ja lopuksi vielä liikuttunut Kaarina luki runoa... Linjojen yhteiset juhlat Sääksjärven hiihtomajalla klo 19.00. Ari-Pekka piti todella koskettavan puheen kertoen elämäntarinansa: ryyppäämistä, vankilaa, narkomaanikoti... siinä miehessä on enemmän kuin päälle näkyy. 

15.05.1993 Kukin sai muuten eilen laittaa järviluokan taululle itselleen tärkeimmät asiat tästä lukukaudesta, minä kirjoitin "ihmiset". Monilla oli "henkinen kasvu"... Juha kysyi tapaammeko enää koskaan ja sanoin että maailma on pieni: pyysi moikkaamaan jos tunnistan hänet jossain. 

16.05.1993 Hautasin eilen rannan mäelle kivilohkareiden keskelle sammaleen alle muoviin käärittynä hopeisen onyks-sormukseni viestilapun kera, odottamaan että palaan... Sain Karilta ja Tiinalta kauniin kuvan seinälle raamatun lauseella. Lupasin pitää yhteyttä. Ullakin tuli halaamaan ja pahoitteli ettemme ehtineetkään varsaa katsomaan. Kehotti kirjoittamaan tai soittamaan kun siltä tuntuu, sillä niin hänkin tekee! 

17.05.1993 Valvoin yli puolenyön kävellen ulkona; tuntui, että jos menen nukkumaan, menetän arvokkaita hetkiä! Ruohikossa kävi kova kahina kun pysähtyi kuuntelemaan. Itku tuli viimein. Kotiin samoilla vuoroilla kuin viimeksi. Kaarina tuli juttelemaan pysäkille. Hänen äitinsä on kotoisin Liedenpohjasta ja hänellä on mm. paljon serkkuja Virroilla. Kesällä voi tulla töihin ruokapalkalla, jos en muuta keksi. Halasimme vielä... Greenpeacen jäsenmaksulasku on tullut, samoin maksukuitti Frantsilan talkooleiristä, eräpäivä tänään; tekisi kyllä mieli mennä - on vaikea olla kun on niin ikävä opistolle, itkin jälleen; voisi tehdä hyvää päästä pois kotoa mahdollisimman pian ja saada muuta ajateltavaa... Voiko mikään enää tuntua miltään Perheniemen jälkeen? 

18.05.1993 Tapasin Jounin... Yritin kertoa ikävästäni, mutta ei hänkään sitä tainnut ymmärtää - ei ainakaan osoittanut. Äiti ei tunnu koskaan kovin kiinnostuneelta minun asioistani... Maksoin Frantsilan ilmoittautumismaksun... Tänään tuli Frantsilasta shiatsun peruskurssilasku, 550 mk - käsitin hinnan olevan 225 mk, siihen ei ole varaa. 

19.05.1993 Eilen illalla oli taas haikea olo: nukun kaksi pehmoeläintä kainalossa lohtuna. Olen alkanut epäillä Lapin reissuani: miksi tieten tahtoen haluaisin yksin johonkin korpeen kun olen yksinäinen täälläkin. Lähetän Frantsilaan kortin, etten voi osallistua shiatsukurssille... 

20.05.1993 Tänään olisi Hesarin ruokatorstaissa se meidän voikukka-ateriamme... Pahin ikävä taitaa olla ohi. Kerroin äidillekin tulleeni toisiin aatoksiin Lapin suhteen: miksi niin hirveästi tuhlata aikaa, vaivaa ja rahaa sormuskiven takia (granaatti), kun ei ole takeita että edes löytäisin sellaisen: vähemmällä pääsee kun ostaa. 

21.05.1993 Vielä Lapin matkasta: elättelin kai kuvitelmaa jostain romanttisesta seikkailusta, mutta kylmä todellisuus romahduttaa pilvilinnat - onneksi tulin järkiini, säästyvät nekin rahat tärkeämpään. 

22.05.1993 Kokeilin eilen saunassa kehäkukka-kamomilla- ja omenaviinietikkahuuhtelua [hiuksille]. 

23.05.1993 14.35 pikavuorolla Tampereelle, 17.15 Länsilinjalla Hämeenkyröön (22,50 mk), josta kävelin 3,5 km. Kyröspohjalle Frantsilan yrttitilalle (vajaan tunnin). Minulle näytettiin heti neljän hengen huone, josta sain itse valita vuoteeni. Päärakennuksessa tarjottiin teetä ja leipää. Lähdin kartan kanssa ulkoilureitille kävelemään, mutta joko vika oli minussa tai kartassa, mutta harhailin ties kuinka kauan kunnes palasin samaa reittiä. 

24.05.1993 Päivälleen kuukausi sitten olimme linjaretkellä Frantsilassa (huokaus); ei mikään voita Perheniemen opistoa! Nousin jo kuudelta ja kävin saunassa suihkussa. Aamiainen 8.00, työnjako sinisessä salissa 8.30. Meitä on seitsemän ja minä ainoa mies: saan pitää koko huoneen itselläni! Minä ja eräs toinen menimme yhden harjoittelijan johdolla Kehäkukan näyteyrttimaata kitkemään ja istuttamaan. Välillä pari teetaukoa. Lopetettiin noin 16.30. 12-13 lounas, 17.00 illallinen. Juotavaa + korppua & näkkäriä oli tarjolla illallakin. Kello 18 kokoonnuttiin yläsaliin erään Antin johdolla. Huomioni kiinnitti iso vuorikide ikään kuin alttarilla; myös sinisessä salissa on kiviä ja kirjakaapissa paljon mm. kivikirjoja - etupäässä englanniksi. Jokaisen piti kirjoittaa kaikkien nimi - oikea tai keksitty - ja kasvi jota henkilö muistuttaa, ja ne sanottiin kunkin kohdalla vuorotellen. Ei inspiroinut minua. Sitten seurasi piiritanssi ja mantran laulu sekä meditaatio. Jätin väliin nekin. Mantra oli "Baba nam Kevalam", sanskritiksi "vain rakkaimman nimi" eli vapaasti käännettynä "kaikki on rakkautta". 

25.05.1993 Aamuohjelmassa olisi ollut jooga-asanoita Antin johdolla, mutta minulla jooga kuuluu iltaan ja tai ji aamuun. Talon kissa tuli tekemään tuttavuutta kanssani: kiipesi syliin eikä meinannut enää lähteä pois - söpöä! Tänään pääsin yrttipellolle siirtämään oreganoa paikasta toiseen. Paljon mukavampaa kuin eilinen, koko ajan tiesi mitä tehdä. Toisin kuin eilen, sää oli viileä ja välillä satoikin - sekä vettä että rakeita. Tulipahan käyttöä mukaan ottamilleni puserolle, farkkutakille ja kumisaappaille. Välillä kyllä manasin mielessäni miten saatoin vapaaehtoisesti hakeutua tällaiseen. Iltaohjelmassa olisi ollut polariaterapian esittelyä, en osallistunut. Eräät talkoolaiset kuuluivat toisessa huoneessa puhuvan Perheniemen opistosta, katselivat Kaarinan jättämiä esitteitä, joissa komeilee kuvani. Yhdelle kerroinkin eilen olleeni siellä. 

26.05.1993 Yrttipellolle lounaan yli, sitten pääsin vaihteeksi keräämään voikukan lehtiä ja juuria uutteita varten siitä läheltä... Illallisen jälkeen kuljin läpi yrttipolun, joka alkaa yrittipellolta. Siellä oli komeasti soliseva puro, jonka keskelle oli hyvä istua sammalaiselle kivelle ja rentoutua. Mirri - kuten talon kissa on yksinkertaisesti nimeltään - tuli taas syliini vähäksi aikaa silitettäväksi, ennen kuin käpertyi sohvalle nukkumaan niin somasti, että oli pakko ottaa kuva. 

27.05.1993 Voikukan keruu jatkui, sitä tarvitaan kilokaupalla... Mirri tuli taas illalla syliin: muiden sylissä en ole sitä nähnyt. Ainakin yhden ystävän olen saanut täältä. Kyllä alkoi jo tuntua oikein kotoisalta oikeastaan. 

28.05.1993 Keräsin koivunlehtiä puutarhuriharjoittelija Mikan kanssa (kaadettiin pari koivua). Lähdin vaivihkaa lounaan jälkeen, virallinen päättymisaika olisi ollut 15.00... 

29.05.1993 Minulle valkeni siellä lukiessani Helena Luukkosen "parantavaa sateenkaarta", että minulla on liian vähän punaista energiaa ja liikaa sinistä: ilmenee mm. huonona suhteena omaan kehoon, pilvilinnoissa eläminen, taloudellinen riippuvuus muista, rakkauden puute yms. Se selittää miksi niin tunnen vetoa granaattiin. 

30.05.1993 Eilen illalla pelasin kaksi tuntia Mikan kanssa urheilukentällä sulkapalloa - Mika on ostanut varusteet: se oli hauskaa... Pelasimme taas pari tuntia, Mika & minä; tällä kertaa vanhalla kaukalolla. 

31.05.1993 Tänään matkustin Valamoon talkoolaiseksi... Majoituin munkkien vanhaan asuintaloon.

01.06.1993 Paikallisten murre tuntui eilen vähän hassulta. Eräs Tapio tuli tekemään tuttavuutta. Kuulin heti ekana iltana kahta sääntöä rikottavan - hiljaisuutta klo 21 jälkeen ja alkoholin käytön kieltoa! Läheinen hautausmaa teki vaikutuksen; kävelin sinne tänäänkin... Minulle tiskausta 15-22 - vapaa aamupäivä siis... Tutustuin kirkkoon: voimakas tunnelma! 

02.06.1993 Perunateatteriin Tapion ja Ari-nimisen sivarin kanssa. 

03.06.1993 Eilen kävin kirkossa ehtoopalveluksessa klo 17-17.40. Samaten iltarukouksessa vanhassa kirkossa ison turistilauman kanssa... Tänään taas iltatiskivuoro erään vanhemman miehen kanssa, joka päästi minut menemään jo vähän yli klo 20... Tässä vaiheessa tuntuu että Frantsilassa oli viihtyisämpää (ainakin erilaista) ja kauhistuttaa vielä toinen viikko. 

04.06.1993 ... Pääsin perunateatteriin, missä oli hyvät jutut: minun lisäkseni Tapio ja pari "mummoa", joilla on tuttuja ja sukulaisia Virroilla. 

05.06.1993 Kävelin eilenkin hautausmaalle, vaikka satoi, ja kävin ehtoopalvelussa sekä iltarukouksessa. Taidan harkita vakavasti liittymistä ortodoksiseen kirkkoon; siinä on sellaista mystiikkaa ja eksotiikkaa, jota minä uskonnolta kaipaan, ja se antaa yhteenkuuluvuuden tunnetta, mutta on kuitenkin vähemmistö. Sain veli Tiihoselta tehtäväksi viedä pois koivut ulkoa ja kirkosta. Sitten kannoimme papinkaapuja kirkkoon ja pesin ulkokalusteita. Kävin hautausmaalla, ns. matkamiehen ristillä 2,5 km metsäpolkua, ja Vigilia-palveluksessa 18-20: seisoin koko ajan. 

06.06.1993 Vapaapäivä; menin liturgiaan 9-11, jossa mm. toimitettiin ehtoollinen ja kolehti kirjallisuuden toimittamiseksi Viroon. Melkein koko eilisen pyöri päässä yhä uudestaan lause "Pyhä Jumala, Pyhä Väkevä, Pyhä Kuolematon, armahda meitä." Kävin hautausmaalla parikin kertaa ja sateesta huolimatta myös matkamiehen ristillä, klo 17-18.30 ehtoopalvelus, kolmikaanoni, akatistos. En vielä rohjennut lopussa mennä eteen muiden muassa siunattavaksi. 

07.06.1993 Iltatiski erään Teron kanssa: lähdin ennen klo 21 - turhauttavaa seisoskella jouten. Aamupäivällä kävin taas hautausmaalla ja 11-11.30 rukouspalveluksessa vanhassa kirkossa. 

08.06.1993 Ensin veli Tihon (eli "Tiihonen") meinasi minut siivoamaan ja lämmittämään saunaa, mutta olin niin epävarma jälkimmäisen onnistumisesta, että pääsinkin haravoimaan pihamaalta ruohonleikkuujätteitä... Yllättävän iso urakka, jäi vielä keskenkin. Mies, jonka kanssa tiskasin viime torstaina ja joka on aina tiskaamassa, tuli kyselemään vähän liiankin syvällisiä Tai ji-harrastuksestani ja sanoi kunnioittavansa sitä; itse on pari vuotta harrastanut joogaa. 

09.06.1993 Aamutiski Tapion ja erään ruotsalaisen tytön kanssa, kova ruuhka. Kävelin taas hautausmaalle ja matkamiehen ristille, sekä kävin ehtoopalvelussa ja iltarukouksessa. 

10.06.1993 Kuorin sipuleita, porkkanoita ja perunoita ruotsittaren, Tapion ja parin nuoren tytön kanssa: kauhean epäkunnioittavia puheita munkkien homoudesta yms... Ostin viimein matkamuistoja Tuohuksesta: kaularistin, 4 korttia, 3 tikkunekkua, 2 pkt Valamon teetä, 2 tuohusta ja kirjasen "Ortodoksisuuden mitä, miksi, miten - kirkkotiedon käsikirja"... Ehtoopalveluksessa rohkenin vihdoin tehdä ristinmerkin Jumalan Äidin ikonin edessä ja sytyttää tuohuksen. Iltarukouksessa menin papin siunattavaksi...

11.06.1993 Kävin aamurukouksessa klo 6: sytytyin tuohuksen ja tein ristinmerkin lähtiessäni. 

12.06.1993 Vähän kurja palata taas kotiin, kun kukaan ei edes tunnu olevan kiinnostunut asioistani - selitä siinä sitten, että olet kokenut hengellisesti suuria. Enää en epäile Jeesuksen jumalallisuutta kuten ennen: "Herra Jeesus Kristus, Jumalan Poika, armahda minua syntistä." ... Pari viikkoa sitten kysyin Tarot-korteilta mitä aika Valamossa merkitsee elämässäni, ja nyt mitä liittyminen ortodoksiseen kirkkoon antaisi minulle: nostin kummallakin kerralla "Erakon", joka on persoonallisuus- ja sielukorttini, ja merkitsee mm. oman sisäisen valon löytämistä! Kasvukorttini tänä vuonna on "Ylipappi": itseni etsiminen johtaa jonkinlaisen hengellisen kokemuksen piiriin!

19.06.1993 Näin unen, jossa olin juuri saapunut talkoolaiseksi Perheniemen opistolle, ja kaikki oli jotenkin vierasta; Tiina & Kari olivat mukana, muttemme puhuneet. Se sai herättyäni tuumimaan, onko järkevää palata sinne näin pian ja repiä auki tuoreet haavat. Tarotin mukaan pikaisen paluun merkitys minulle on kaipuu kanssakäymiseen samanmielisten ihmisten kanssa, ja totta onkin, että haluaisin jutella Tiinan kanssa: Jounin kanssa on osoittautunut turhauttavaksi yrittää puhua syvällisesti henkisistä asioista. 

21.06.1993 Harkitsin viime tippaan lähteäkö vai ei Perheniemeen talkoolaiseksi: en laittanut kelloa herättämään, mutta heräsin 4.00 täysin pirteänä, enkä ollut edes pakannut illalla, mutta lähdin kuin lähdinkin, eikä tullut edes kiire... Odottaessani Kausalassa lainasin kirjastosta Elisabeth Haichin "Vihkimyksen", jota Ulla kehui: yli 400 sivua - ihme jos saan sen luettua! Perillä vähän pelästyin kun talo näytti niin autiolta, mutta kyllä väki sitten löytyi grillikatokselta kahveilta... Ihanaa jutella Tiinan kanssa; näytän kuulemma ihan valamolaiselta! ... Minun lisäkseni päärakennuksessa asuu vain puutarhuri Päivi; ent. oppilas, oli töissä viime kesänkin ja oli viljelyviikollamme. Autoin häntä tänään haraamalla rivivälejä pellolla. 

22.06.1993 Nyt ymmärrän paremmin lauantaisen uneni: paikka on sama, mutta mikään ei ole samanlaista kun tärkein puuttuu, eli kaikki ne ihanat ihmiset. Ts. turha haikailla mennyttä, jota ei kuitenkaan saa takaisin. Ehkä se on läksy, joka minun piti konkreettisesti oppia. Aamupäivän satoi, joten pidin vapaata. Sitten haravoin pihaa, muuta en tehnytkään. 

23.06.1993 Tänään tunsin tehneeni työtä: leikkasin kuolleet oksat pensasaidasta ja niitin aluskasvillisuutta toisten pensaiden juurelta. 

24.06.1993 Marketta toivotti hyvät jatkot ja tervetulleeksi uudelleen tullessaan töihin kun odotin 7.55 bussia Helsinkiin: ei tunnu yhtään haikealta - opin sen läksyn mikä pitikin. 

25.06.1993 Kyllä, minut on hyväksytty Tervolan käsi- ja taideteollisuusoppilaitokseen. Opiskelupaikka varmistettava 2.7. mennessä, ja työvuosi alkaisi 16.8. klo 10. Itse opiskelu ja ruoka on maksutonta, mutta raaka-aineet yms. maksavat, ja opintotukihan on naurettava. Lisäksi on välimatka ja kaikki inhoamani "yleissivistävät aineet", kuten matikka ja liikunta. Epäilykseni ovat suuret, vaikka Tarot näyttikin vihreää valoa. 

30.06.1993 Lähetin Tervolaan kielteisen päätökseni tosi vaikean sisäisen kamppailun jälkeen (joka ei ehkä vieläkään ole täysin ohi); toisaalta tuntuu siltä, että mikä tahansa voittaa kotiolot, mutta haluanko todella opiskella moisen ammatin - kiviseppä, kun lopultakin haluan vain oman kaupan & kahvilan. 

02.07.1993 Soitin Frantsilaan ja ilmoittauduin elokuun talkooleirille, jota on siirretty viikolla kurssikalenterissa ilmoitetusta ajankohdasta. 

03.07.1993 Ikävystyminen vain jatkuu, miten tätä jaksaa kuukaudesta toiseen. 

06.07.1993 Joensuun käsi- ja taideteollisuuskoulusta soitettiin ja tarjottiin peruutuspaikkaa! En suoralta kädeltä osannut sanoa, joten lähettävät hyväksymisilmoituksen ja saan miettimisaikaa. Lukuvuosi alkaisi 9.8. Palaaminen näin pian opiskelun kahleisiin ei toisaalta houkuttele: ei aikaa eikä rahaa ostaa mitä haluaa tai käydä missä haluaa. Olen jo vähän suunnitellut menoja lähitulevaisuudessa, myös itseni kehittämistä: tänään aiemmin yritin soittaa Tampereelle Rosen-terapeutille, mutta tuuttasi varattua. Rosen-menetelmässä kevyin kosketuksin ja painalluksin lihasjännityksiä laukaisemalla nostetaan tietoisuuteen tukahdutettuja tunteita. 

07.07.1993 Pyöräilin taas Virroille. Nyt menin salille: lähes vuoden tauko totisesti tuntuu, mutta kyllä se siitä... [Kirjastossa] Sain viimein myös kopion Hesarin ruokatorstaista 20.5., jossa oli meidän voikukka-ateriamme. 

09.07.1993 Postitin kielteisen vastauksen Joensuuhun, nyt ei tarvinnut miettiä. 

10.07.1993 Ruoveden noitatori... menin Jounin kyydissä kelo 10... Klo 14 yläasteen vanhassa salissa Tapani Kuninkaan luento "Ufot ja nykypäivän noituus"; ehkä hivenen rönsyilevä, mutta loppua kohti parempi... Kesti runsaat kaksi tuntia. Sen jälkeen ostin R-kiskalta Ultra-lehden, ensimmäiseni; olen jo jonkin aikaa ajatellut tilata sen... Tunnen taas hieman pettyneeni Jouniin, kun hänen kanssaan ei pysty keskustelemaan syvällisesti hengen asioista, toisin kuin Tiinan ja Ullan. 

12.07.1993 Soitin Ultran toimitukseen, josta vastasi todella ystävällinen nainen: ilmoittauduin Ultra-päiville, jotka järjestetään 18. kerran Kuortaneen urheiluopistolla 22.-25.7. Varasin telttapaikan ja aion mennä pyörällä säästäväisyyssyistä. Samalla tilasin lehden jatkuvana tilauksena. 

14.07.1993 Pyöräilin Virroille. Kuntostudiolla eräs tuntematon nainen kysyi olenko ollut joskus Valamon luostarissa, sillä hän oli ostanut sieltä samanlaisen kaularistin, sinisen vain. 

22.07.1993 Lähtö pyörällä Ultra-päiville Kuortaneen urheiluopistolle, Alavudelta vielä 25 km, aikaa kului yhteensä kolme tuntia... Kello 13.30 palloiluhallissa Tapani Kuninkaan avaussanat ja oheistapahtumien esittely. 14.00-16.00 Heli Sarre: muinaiset astronautit. 19.00 Marjut Eckstein: homeopaattinen ensiapu. Ennen ensimmäistä luentoa eräs mies tuijotti minua ulkona ja sisällä istui viereeni kysyen mistä olen kotoisin. Sama peli jatkui illalla. Kävin illalla luennon jälkeen taidenäyttelyssä ja Jani Mikael Marosin kivinäyttelyssä, missä esitettiin video tantrasta ja Tao-seksistä. 

23.07.1993 Eilinen äijä jätti minut vihdoin rauhaan. 10.00 Bey Heng: Urantia-kirja suomeksi. Vaikuttaa muuten mielenkiintoiselta opukselta, mutta sen suhde jälleensyntymään jättää minut kylmäksi; ihminen muka syntyisi vain poikkeustapauksessa uudelleen tänne ja normaalisti toisille tasoille. 14.00 Heikki Heimola: raja-alueet romaanikirjallisuudessa. 19.00 "Are we alone?" video, esitetään kahdessa erässä, sillä aikaa Heikki kertoo parantumisestaan vaikeasta sairaudesta. Ostin kauan himoitsemani Anne Hietasen kivi- ja väriterapiaoppaan, "Valonvoimaa". Ruokalassa klo 21.30 oli vielä Heli Sarren kirjan "Kaloista vesimieheen" esittely. Eräs tyyppi kysyi "onkos poika ortodoksi?"

24.07.1993 10.00 Ahti J. Karivieri: Ihmisen luominen (muinaisten astronauttien kannalta ja sumerien myyttien valossa). 12.00 julkistettiin ufokirja "Yhteys avaruudesta". 14.30 odotetuin luento, Rauni-Leena Luukanen-Kilde: Ihmisen rajat (avaruuskontaktien yhteydessä tietysti). Väkeä on tullut lisää ja oli kuulemma enemmän kuin koskaan ennen. 19.00 paneelikeskustelu ufoista, mukana Siriukseen yhteydessä oleva selvänäkijä-parantaja, kaimat Kuningas & Koivula, Ahti J. Karivieri, Rauni-Leena, eräs miespuolinen kontaktihenkilö, sekä hieman myöhässä saapunut Juhan af Gran, jolta ensi vuonna tulee 5-6 tuntinen sarja parapsykologiasta. 

Ultra-päivien ufopaneeli

25.07.1993 Tänään sunnuntaina 10.00 Esko Mustonen: tuntematon enkeli. Aloitettiin lyhyellä meditaatiolla ja energian lähettämisellä Maaäidille... Lähdin noin klo 13 kotimatkalle pienessä tihkusateessa... Kokeilin chakrojen tasapainottamista kivillä, ja aloitin väriterapian punaisella valolla ja värihengityksellä tarkoituksena saattaa sini/puna-energiani tasapainoon. Ylisiniseni on torjuvaa energiaa: "älä tule lähelle" - tunteiden voimakas hallinta, heikko fyysinen keho, mieluummin kuuntelee muita kuin paljastaa ajatuksiaan, ääni usein varovainen, passiivinen; odottaa muiden työntävän liikkeelle. Liika sininen voi painaa sydänkeskusta, jolloin se vaikeuttaa ihmissuhteita. Todella tuttua! 

26.07.1993 Aloin käyttää granaattivettä, eli granaatit vesilasin ympärille joksikin aikaa, jolloin niiden värähtelyt siirtyvät veteen. Niissä voi olla hionta-aineiden jäänteitä, joten itse veteen ei suositella laitettavaksi. Myöskin käytän solaroitua vettä, eli esim. punaisella kankaalla peitetty vesilasi lähelle lamppua joksikin aikaa tai vielä mieluummin aurinkoon. 

28.07.1993 Kohtasin Jounin... Kerroin varsin laveasti Ultra-päivien annista ja väriterapiastani; huomautin myös, että yleensä kun yritän puhua tällaisista asioista Jounille, minusta tuntuu kuin hän yrittäisi vältellä aihetta, ja siinä hän myönsikin ehkä olevan perää.

30.07.1993 Helsinkiin. Päivä oli kuuma. Ostin Body Shopista kosteusvoidetta, puhdistusvoidetta, minttu-persiljakasvonaamion ja vaaleaa yrttihiusväriä (jota käytin jo illalla). Mostly Men-miestensarja on täysin uudistunut: siinä on nyt mm. kolme entistä voimakkaampaa tuoksua kauniissa suihkepulloissa. Lounastin Green Wayssä, jossa en olekaan käynyt sen jälkeen kun se muutti Erottajalta Kaisaniemenkadulle... Kiersin katselemassa Länsi-Koru ky:ssä, WWF-infopisteessä ja Mirjam Ahon rajatiedon kirjakaupassa, sekä ortodoksisessa Lampukassa. Kello 14 aika Rosen-terapeutti Maria Flinckille Aleksin lääkäriasemalla. Kesti tunnin. Maria kertoi yhdeksän vuotta sitten aloittaessaan olleensa ainoa Rosen-terapeutti Suomessa. Kehui miten hyvä on tulla hoitoon nuorena, kun monet tulevasta vasta viisikymppisinä. Varasin uuden ajan. Alhosella & Lastusella on sitten nuoria ja komeita kuskeja... 

31.07.1993 Eilisestä Rosen-terapiasta... Maria Flinck vaikutti todella mukavalta. Kysyi ensin miksi tulin (kehittääkseni itseäni, ihmissuhdeongelmat), mistä sain tietää paikasta, tunnenko Rosen-terapiaa, onko lääkitystä tai muita hoitoja. Riisuuduin alushoususilleni hoitopöydälle, aloitettiin selkäpuolelta. Maria sanoi pian jotain irtoavan ja hengitykseni helpottuvan. Vatsa oli arka, sinne varastoituvat pelot. Rinnan kohdalla hän kysyi: "Mitä isästäsi?" Kerroin minkä taisin. Jalat rentoutuivat niin, että kuulemma pitenin pari senttiä! Olo oli todella hyvä, ei mitään tietoisia tunnereaktioita. Saavutettu rentous kuulemma on pysyvää ja kehon jännityksen myötä poistuu mielenkin jännitys. 2-3 pv jälkeenpäin voi tulla tunteita ja muistoja pintaan, joista voi olla hyvä puhua jollekin. Unien avulla voi myös poistua patoumia alitajunnasta. 

01.08.1993 Kirjoitin kirjeen Tiinalle, kertoen missä olen käynyt, missä aion käydä yms. Liitin mukaan sopivan lainauksen Eddan jumalrunojen Korkean runosta: "Mutkainen matka on vihamiehen taloon, tien varrella vaikka se olkoon, ystävän luokse on oikoteitä, vaikka olisi etäälle mennyt." 

03.08.1993 Teosofia/Kristosofia on suuntaus, joka tuntuu minulle hyvin läheiseltä. Vaikka Valamon jälkeen aloin harkita liittymistä ortodoksiseen kirkkoon, tuskin se olisi viisasta: en voi allekirjoittaa moniakaan kirkon dogmeja, eikä kirkollisverokaan houkuttele... Muuten: seuraavana yönä Rosen-terapian jälkeen näin todellakin unta isästä: oli jouluaatto, mutten ollut leiponut mitään. Kirjahyllyn kulmaa olin kiinnittänyt lapun, jossa oli ajatukseni isästä, ja kauhukseni hän huomasi ja luki sen, muttei reagoinut. 

05.08.1993 Kävin katsomassa löytyykö mustikoita - ei, mutta sen sijaan yllin kyllin kangasrouskuja, joka olikin toinen vaihtoehto. Lounaaksi tein sitten sienipiiraan itselleni - äitihän ei sieniä syö. 

08.08.1993 Läksin klo 8.30 pyörällä Vilppulaan, Kotalasta vielä 42 km ja tie oli yhtä mäkeä. Ilma oli tuulinen, muuten suotuisa. Neljä tuntia meni, pisin päivämatkani - ei enää koskaan! Silti se oli joka hikipisaran arvoinen. Vilppulassa en ensin meinannut löytää tietä Väinölä-yhteisöön. Taidenäyttely oli upea, yli 200 työtä. Näytelmä "ihmiskunnan auttajat" oli fantastinen! Se kertoi nuoren Pekka Ervastin totuuden etsinnästä, välillä nähtiin katkelmia Buddhan ja Jeesuksen elämästä (varsin toisenlaisen Jeesuksen kuin totuttu: hän oli essealaisten Kuolleen meren luostariyhteisössä)! Ostin kaksi Pekka Ervastin kirjaa, "Valoa kohti" + "Vuorisaarna". Törmäsin mänttäläiseen tyttöön, joka oli Valamon kansanopistossa ikonimaalauskurssilla minun ollessani talkoolaisena: pieni maa - samoista asioista kiinnostuneet ihmiset pakostakin kohtaavat vähän väliä. 

10.08.1993 Tapasin Jounin... Ei ollut löytänyt kiinnostavia artikkeleita lainaamistani lehdistä, paitsi joku ufohavainto, mikä taas ei minua kiinnostanut. Kysyinkin, mistä hän sitten on kiinnostunut. Vastauksena jälleensyntymä, selvänäköisyys, PK. Kysyin myös millainen on hänen jumalakuvansa, mutta ei osannut sanoa. 

21.08.1993 Särkänniemen delfinaarion Näsi-delfiini synnytti keskiviikkona poikasen, raskaus - joka salattiin julkisuudelta - oli ongelmaton ja synnytys kesti vain 45 min. Aiemmat poikasethan menehtyivät. 

22.08.1993 Frantsilan yrttitilalle talkooleirille... Sama huonekin, "takiainen" Vihtorissa eli asuntolarakennuksessa, mutta nyt kaksi parasta vuodetta oli varattu, joten valitsin kerrossängyn alapetin. Myöhemmin yläpetiinkin tuli nukkuja, joka osallistuu parin päivän "kommunikaatio ja ohjaaminen 2"-kurssille; tuttu naama viime syksyltä Perheniemessä jollain lyhytkurssilla. 

23.08.1993 En saanut unta yöllä. Nousin kuten viimeksikin jo 6.00, jotta ehdin käydä suihkussa ennen muita. Tein aamulenkin yrttipolulle: pikku puro sen varrella virtaa vuolaana kuin koski. Aamiaisen jälkeen työnjako sinisessä salissa. Meitä on nyt huomattavasti enemmän kuin toukokuussa. Minä lähdin yrttipellolle: ennen lounasta harattiin timjamipenkit ja sitten korjattiin kurkkuyrttiä, mikä yleensä tapahtuu koneellisesti, mutta nyt on liian märkää - täällä on satanut viikkoja. 

24.08.1993 Kerättiin pellolta heinäratamoa, voikukkaan, nokkosta, ampiaisyrttiä. Lopetettiin klo 16 sateen takia (joka oli kuitenkin vain kuuro). Ostin Taikapalsamista Bachin kukkatippoja: Scleranthus/epäröinti, valinnan vaikeus; Clematis/uneksiminen, välinpitämättömyys; Wild Rose/saamattomuus, apatia; Larch/itseluottamuksen puute, epäonnistumisen pelko, alemmuuden tunne. Alan käyttää niitä päivittäin... 

25.08.1993 Ensin kerättiin loput ampiaisyrtit, lopun päivää rohtoraunioyrtin juurta. 

26.08.1993 Tarjouduin vapaaehtoiseksi Frantsilan jalostuslaitokseen Tippavaaraan (mikä paljastui teollisuusalueen nimeksi - varsin osuva). Minä ja kolme muuta jouduimme siivoamaan, koska aamupäivällä tuli Tv2:n kuvausryhmä... Kaipasin reippaaseen ulkotyöhön, joka tuntuu kropassa, joten iltapäiväksi sain pyynnöstäni lähteä sitruunamelissaa korjaamaan. Illalla oli retki vanhalle uhrilähteelle, jonka veden energiakenttä on kuulemma kolme metriä, kun se normaalisti on ehkä noin 30 cm, sekä 500 vuotta vanhalle Timin männylle... Silitin tunnin Mirriä sylissäni!

27.08.1993 Kitkimme helokkia ja keräsimme kamomillan kukkia. Yleensä ei kuulemma ole ollut miehiä leirillä, ja nyt peräti viisi. Lähdin lounaan jälkeen, puutarhuri Marianne heitti autolla matkahuoltoon ja toivotti tervetulleeksi ensi kesänäkin; sanoin varmaan tulevanikin! 

30.08.1993 Soitin ja varasin ajan Rosen-terapiaan Tampereelle lääkäriasema Diastoleen, jossa sivariaikana kävin naprapaatilla. Peruin aikani Helsinkiin 10.9. 

31.08.1993 Eilen illalla ilmeisesti onnistuin helpottamaan Mikan päänsärkyä energiansiirrolla!

05.09.1993 Eilen illalla välitin taas energiaa Mikalle ihan vain harjoituksen vuoksi... 

06.09.1993 Lähetin kupongin Ultrasta Ruusuristin veljeskunta A.M.O.R.C:ille saadakseni lisätietoa, ja talkoolaishakemuksen Valamoon ajalle 13.-20.12., jotta kerrankin voisin virittyä oikeaan joulutunnelmaan. 

07.09.1993 Tampereelle... Rosen-terapia klo 10.30, Anneli Koskela. Jännitin kuulemma lantiota ja sille seudulle pakkautuvat tunteet kuten ettei ole hyväksytty sellaisena kuin on. Lantion ja selkärangan asennosta Annelille tuli mieleen n. 10 v. poika, mutta en muistanut niiltä ajoilta kuin Mikan syntymän - ei mitään negatiivista. Lapaluiden välissä oli jännitystä kuin käsilläni torjuisin jotain: mieleeni tuli yläasteen helvetti! Kävin Tampereen taidemuseossa "muinainen Egypti"-näyttelyssä: vaikuttavaa.

08.09.1993 A.M.O.R.C:ilta tuli kirje, oikein vaikuttava, "suursihteerin ja kirjurin hyväksymä ja sinetillä vahvistama julkaisu". A.M.O.R.C. (Antiquus Mysticus Ordo Rosae Crucis) on tällä nimellä rekisteröity kaikkialla maailmassa, toimii 86 maassa, tuli Skandinaviaan 20-luvulla, suomenkielinen toiminta alkoi 80-luvun alussa. Dokumentoitua historiaa järjestöstä löytyy jo v. 1115 ja runsaammin 1600-luvulta lähtien. Se opettaa miten hallita elämäänsä kosmisten lakien puitteissa opintokirjeiden muodossa, jotka annetaan lahjaksi jäsenyyden ajaksi. Valitettavasti vain liittyymismaksu 75 mk + jäsenmaksu 160 mk neljännesvuodelta! Meissä kaikissa on jumalallinen kipinä ja minä haluan sytyttää siitä soihdun valaisemaan tietäni. Tai Pelle Miljoonan sanoin: "tahdon nähdä tulen jonka savua jo haistelen". Joku on myös osuvasti sanonut että itse kunkin täytyy ensin kantaa ristinsä, ennen kuin ruusu puhkeaa kukkaan. 

10.09.1993 Israel ja PLO tunnustavat toisensa! PLO luopuu terrorismista, tunnustaa Israelin olemassaolon oikeudet ja poistaa peruskirjansa artiklat Israelin tuhoamisesta. 

Pyöräilin Kuntostudiolle. Ruumis on sielun asumus (kunnes tulee muuton aika) ja kukapa haluaisi asua murjussa. Koko menomatkan toistelin mielessäni affirmaatiota: "rakastan itseäni ja hyväksyn itseni sellaisena kuin olen", jota toistan myös yksin aamuisin peilin edessä ääneen, sekä "minua rakastetaan sellaisena kuin olen", "annan anteeksi vanhemmilleni ja vapautan itseni", "annan anteeksi itselleni ja löydän sisäisen voimani", "opin menneisyydestäni ja päästän siitä ilolla irti", "nautin elämästäni hetki hetkeltä enemmän". Kaikki muu on tukihoitoa, tärkeintä on muuttaa omat ajatuksensa. Kun hallitsee ajatuksensa, hallitsee elämänsä. Auttaakseni muita - mitä todella haluaisin - täytyy ensin auttaa itseään. 

12.09.1993 Olen vähän alkanut pohtia seksuaalisuutta - yleensä ottaen, ei vain homoutta; se on niin pieni osa ihmistä, mutta niin hallitseva, alhainen ja eläimellinen vietti. Haluaisin löytää ja ilmentää jumalallista itsessäni, eikä se onnistu seuraamalla ruumiin haluja - tämä ruumis en ole minä ITSE. "Kuoleta lihasi", helppo sanoa. Haluaisinpa vetäytyä erämaahan yksinäisyyteen 40 päiväksi ruokoilemaan ja meditoimaan kuten eräät. 

15.09.1993 Valamon luostarista tuli kirje: pääsen talkoolaiseksi 13.-20.12.! Maanantain elokuvassa [Indiana Jones ja viimeinen ristiretki] eräs roolihahmo totesi että Graalin maljassa on kyse Jumaluuden etsimisestä itsestämme. Niinpä. Ihminen on luotu Jumalan kuvaksi ja Paavalikin kirjoittaa "sisäisestä Kristuksesta". Jeesus oli ihminen, joka monien ruumiillistumien myötä oli kehittynyt täydelliseksi verrattuna ihmiskuntaan; Jumalan pojaksi, Kristukseksi. Seuraamalla Vuorisaarnan käskyjä, jotka hän antoi vanhan liiton 10 käskyn tilalle, jokainen voi kehittyä ainakin hiukan tässä elämässä: 1. Älä suutu. 2. Älä ajatuksissakaan ole epäpuhdas. 3. Älä vanno. 4. Älä vastusta pahaa pahalla. 5. Älä sodi vaan rakasta kaikkia ihmisiä. Juuri näin minäkin haluan yrittää elää! 

16.09.1993 Äidin ammattiosasto arpoo joka viikko Koskenkorva-pullon, äiti osti yhden 5 markan arvan/50 ja voitti! Nyt saa kukkatipoista säilyvämpiä. [Otin tämän muiston mukaan johtuen jälkimmäisen lauseen tahattomasta huumorista: kun oli kyse viinasta, tuo oli se mitä minä ajattelin!]

Ervast kirjoittaa, että juutalaisten Jumalan nimi, jota ei saanut ääneen lausua, "Jahweh", merkitsee hepreankielessä sanasta sanaan "minä olen" tai "minä olen se, mikä olen", eikä sitä voi kukaan sanoa toiselle tai toisesta, vaan ainoastaan jokainen itsestään. 

18.09.1993 Olen tehnyt listan mitä haluan elämältä: 1. Henkinen kehitys (löytää itseni ja Jumalan, voittaa jähmettyneet ajatusmallini) 2. Uusia ystäviä, samanhenkisiä ja luotettavia, joiden kanssa voisi keskustella syvällisesti, harrastaa ja matkustaa 3. Muuttaa pois kotoa (palaaminen tänne esim. Perheniemestä on kuin palaisi taaksepäin ajassa) 4. Työpaikka; mahdollisuus olla avuksi muille (luontaistuotekauppa, kasvisravintola...) 5. Matkustaa, avartaa mieltään ja kokea uutta 6. Oma yritys (ekokahvila + kauppa/esoteerinen kirjakauppa & luontaishoitola.)

19.09.1993 "Etsikää ensin Jumalan valtakuntaa, niin kaikki muukin teille annetaan!" (Jeesuksen sanat) Viitaten sivun yläreunan lauseeseen [eli edelliseen], Jeesus sanoi myös: "Etsikää, niin te löydätte; kolkuttakaa, niin teille avataan; anokaa, niin teille annetaan!" Sekä: "Etsikää Pyhää Henkeä, rukoilkaa Pyhää Henkeä; kuinka ei Jumala sitä teille antaisi!" Ervastin kirja herätti kysymyksen, olenko liian kiinni mammonassa ja materiassa, liian itsekäs? Vaikka kyllähän haaveilemallani sormuksellakin on minulle hyvin henkinen merkitys, koriste- ja statusarvon lisäksi. [Anne] Hietanen kirjoittaa että savukvartsi mm. opettaa kuuntelemaan omaa kehoa ja sen tarpeita, auttaa tarttumaan asioihin ja päästämään myös irti. Hajottaa ja purkaa negatiivisuutta. Kulta taas kohottaa energioita. Olen pitkään ihaillut Villi pohjola-sarjan Joelin ja Mauricen sormuksia, ja yleensäkin miesten sormuksia kun niitä näen. Suosikkibiisini on tällä hetkellä Freddie Mercuryn uusmixattu hitti "Living on my own": "Sometimes I feel like I wanna break down and cry. Nowhere to go, nothing to do with my time. Sometimes I get so lonely... living on my own." Puhuttelevaa. 

20.09.1993 Lainasin kirjastosta: Eunice S. Layton & Felix Layton: "Teosofia - avain ymmärtämiseen", "Teosofia ja muuttuva maailma", Erik Gullman: "Teosofia ja Suomen uusromantiikka", Pekka Ervast: "Mitä on magia". Kirjasto yllätti minut, en vain ole osannut katsoa oikeasta luokasta. 

21.09.1993 Tapasin Jounin... Olen jo vähän aikaa halunnut yrittää taas keskustella hänen kanssaan syvällisemmin, minulla on tarve kertoa siitä henkisestä prosessista jota käyn parhaillaan läpi, suunnattomasta kaipuustani takaisin Jumalan yhteyteen, josta olen lähtöisin. Vaikka eihän omaa sisäistä juttuaan pysty täysin muille selittämään, ja miksi pitäisikään? Ehkä se on vähän sama kuin ns. "herätyksen" kokenut haluaa jakaa kokemuksensa. 

22.09.1993 Satoi (kuurottaisesti tosin), joten lykkäsin Virroille lähtöä. Klo 13 jo lähdinkin, mutta viivytellen, kunnes käännyin takaisin kiireesti. Vaikka muuta tahtoisin uskotella, syynä oli lihan himo. Rikoin eilen päivällä Valamon aikaisen selibaatti-ennätykseni, nyt kahdeksan päivää. Pidättelin pitkään laukeamista (taoismin mukaan mies menettää elinvoimaansa siemenensä mukana), mutta lopulta oli pakko tai en olisi päässyt minua riivanneesta halusta. Kehitin uuden fantasiankin, jossa olin oma itseni. Yleensä toistelen samoja vanhoja, kuvitellen olevani joku muu - usein jopa nainen - ja yleensä se passiivinen osapuoli. Mitä "likaisempi" fantasia, sen kiihottavampaa. Taistelu on hävitty mutta ei sotaa. Paitsin fyysiseen ruumiiseen, ihmisen tulisi välttää samaistumista myös tunneruumiiseensa, joka pitää voimakkaista värähtelyistä kuten viha, kateus, katkeruus, epätoivo, rahanhimo, sekä mentaaliruumiiseensa, joka tahtoo ajatella itsekkäästi ja pitää itseään ylpeillen eristäytyneenä olentona, toisia suurempana. 

24.09.1993 Poikkeuksellisesti tapasin Jounin... Emme paljon puhelleet, mutta sovimme että ensi kerralla sitten puhutaan syvällisiä. Koska kalenteri ei enää riitä ajatuksilleni, aloitan Jounilta saamani paksun tyhjän kirjan, nimellä "Henkinen Odysseia eli ajatuksia matkan varrelta." Teen kansikuvat ja kaikki. 

27.09.1993 Ei tee mieli lukea fiktiota tällä hetkellä, vaan haluan ahmia kirjallisuutta henkisestä kehityksestä. 

28.09.1993 Tapasin Jounin... Nyt keskustelimme syvällisiä, ts. siitä tuli minun monologini, lyhyt oppimäärä aiheesta mikä on ihminen ja mitä on elämä; kerroin mm. ihmisen seitsenäisestä rakenteesta, ja esitin vertauksia, esim. ihmisen sielu on kuin kotka, joka pesii korkealla järven yläpuolella, laskeutuen välillä sieppaamaan kalan, jota se palaa syömään ja sulattamaan. Laskeutuminen vastaa inkarnoitumista, kalan sieppaaminen kokemusten saamista lihan maailmasta, joita täytyy sulattaa elämien välillä, joiden välinen aika riippuu "kalan" suuruudesta. 

30.09.1993 Elämäntapaintiaanit, jotka ovat palanneet Kuhmoisiin pystyttämään talvileiriä, saavat nyt lopulliset lähtöpassit maasta kun heidän valituksensa karkoituspäätöksestä on hylätty. Todella sääli. Dokumentti San Franciscon Gay-kuorosta Tv2:lla. Eilen uusittiin Ilpo Pohjolan dokumentti Tom of Finlandista, joka minulla on nauhalla. 

01.10.1993 Osho kirjoittaa, että kun ihminen löytää jumaluuden, seksi jää automaattisesti pois kun energia suuntautuu uusiin kanaviin, mutta päinvastoin se ei toimi ja voi olla jopa haitallista. Kun osallistumme aktiin tietoisesti käytämme sitä tienä meditaatioon - seksillä on vähäisempi valta meihin, kuin todistaisimme sitä ulkopuolelta. Osho kirjoittaa myös että rakkaus syntyy vasta kun seksi on mennyt, ennen sitä se on pelkkä houkutin. Rakkaus ei ole suhde kahden ihmisen välillä vaan sisäinen tila, joka hallitsee mieltämme. 

02.10.1993 Oshon mukaan meditaation esteenä on se, että ihmisen mieli verbalisoi kaiken: jokainen ruusu on erilainen kuin yksikään toinen, silti nimitämme sitä vanhalla ja kuluneella nimellä "ruusu". Sanoista ei voi vapautua mantran avulla, koska se perustuu sanoille. Täytyy tulla tietoiseksi mielen prosesseista, jolloin ei ole enää yhtä mielensä kanssa. Oshon mielestä jännitystilamme johtuvat ristiriidasta mitä olemme ja mitä haluaisimme olla, oli se sitten vaikka sisäistä vapautta ja jumaluutta. Mitä suurempi etäisyys, sitä suurempi jännite välillä joka erottaa meidät ihanteestamme. Jännite voi alkaa mistä hyvänsä kehostamme ja levitä muihin. Jännitys suuntautuu tulevaisuuteen ja syntyy mielikuvituksen toiminnan tuloksena. 

03.10.1993 Moskovassa on meneillään aseellinen yhteenotto vanhoillisten ja Jeltsinin kannattajien välillä: Jeltsin on julistanut kaupunkiin poikkeustilan. Kaikki sai alkunsa jo jokin aika sitten, kun Jeltsin hajotti parlamentin, mutta vanhoilliset linnoittautuivat parlamenttirakennukseen. 

Osho lainaa Jeesuksen sanoja: "Se, joka menettää itsensä, löytää itsensä", ja sanoo sen viittaavan kuudenteen kehoon. Pisaran on kadotettava itsensä muuttuakseen mereksi. [Päiväkirjassa seuraa kopioitu kaavio ihmisen seitsenäisestä rakenteesta; Osho käyttää omia nimityksiään, mutta tuttua asiaa teosofiasta.] 

04.10.1993 Osho, jota nyt jatkuvasti lainaan - niin viisaita ovat hänen ajatuksensa - kirjoittaa myös että tieto ja tietäminen ovat kaksi eri asiaa: vaikka lukisi kuinka monta kirjaa ei tiedä ennen kuin kokee. Karmahoroskooppini sanookin että minulla on valitettava taipumus olla enemmän teoreetikko kuin käytännön ihminen. 

Jeltsinin kaksi päävastustajaa pidätettiin, mutta näiden aseistettuja kannattajia on vielä vapaalla jalalla. 

05.10.1993 Tampereelle. Rosen-terapia 10.30. Vatsan herkkyydestä tuli taas mieleen isäsuhteeni, erityisesti kerta jolloin hän taas riiteli äidin kanssa ja minua alkoi oksettaa ja piti mennä vessaan heidän ohitseen. Ei kuitenkaan tullut mitään, joten se lieni reagointia tilanteeseen. Sanoin lopuksi, että tätä joutuu varmaan purkamaan vielä monta kertaa. Anneli neuvoi, että kirjoittaminenkin auttaa, ja sitähän minä olen tehnytkin "henkiseen odysseiaani."

06.10.1993 Eilisestä Rosen-hoidosta vielä sen verran, että lopussa Annelin mukaan jotain oli kovasti tulossa - ja saatoin tunteakin sen - mutta rintalihakseni alkoivat vastustaa ja tukahduttaa sitä. On niin helppo antaa anteeksi mielessään, mutta vaikeaa sydämessään. Kerroin, että nykyään tunnen lähinnä sääliä isää kohtaan, ja Anneli esitti kysymyksen, johon en osannut vastata - se ei ollut koskaan käynyt mielessäni - tunnenko sääliä isää kohtaan vai itseäni?! 

07.10.1993 En nähnyt Jounia - ja olin oikeastaan helpottunut! Olen paljon ajatellut ystävyyttämme viime aikoina. Joskus ajattelin että meillä on paljon yhteistä ja hänen kanssaan voi puhua melkein mistä vain. Ehkä niin olikin ennen, mutta Perheniemen jälkeen olen yhä enemmän joutunut pettymään ja turhautumaan. Hänen kiinnostuksensa rajatietoon on yhä samalla lapsenomaisen uteliaisuuden asteella, jonka minä olen jo jättänyt taakseni; emme ole enää samalla aallonpituudella. En voi moittia häntä, sillä jokaisella on oma polkunsa kuljettavanaan: yksi vasta saattaa raottaa ovea, kun toinen jo astuu sisään. 

08.10.1993 Illalla tein ennätykseni meditoinnissa - puoli tuntia, eikä se ollut yhtään hassumpaa, varsinkin yhdessä vaiheessa kun tuntui että alan pian poistua ruumiistani! 

Siemenessä on sisäsään kaikki se kauneus, joka on avautuneessa kukassa. Kun siemen kylvetään, se alkaa kasvaa itsestään oman luontonsa mukaisesti. Lopulta siihen kehittyy kukka. Tämä kuvaa myös ihmisen todellista olemusta ja elämää. (White Eagle)

09.10.1993 Jos kuvittelemme olemassaolomme vain 24 tunniksi ja tietäisimme maailmasta vain mitä sinä aikana näemme... pieni, heikko ja avuton lapsi täysin toisten armoilla - mitä hän on tehnyt sen ansaitakseen? Emme tietäisi, että hänestä ajallaan kasvaa itsenäinen aikuinen. Mitä lahjakas muusikko on tehnyt ansaitakseen lahjansa? Emme tietäisi hänen opiskelleen ja harjoitelleen vuosikausia. Mitä krapulainen on tehnyt ansaitakseen kärsimyksensä? Emme tietäisi edellisillan juomingeista, emmekä sitä että seuraavana päivänä hän on taas terve ja kenties hiukan viisaampi. Entä henkilö, jolla on vuoden ainoa vapaapäivä, kaikkina muina aikoina hän tekee lujasti töitä, mutta näkisimme vain laiskottelun. Emme tietäisi, että pimeän jälkeen kaikkien mentyä nukkumaan, aurinko nousee taas ja jokainen jatkaa elämäänsä siitä, mihin se edellisenä iltana jäi: ojankaivajasta ei yhdessä yössä tule kemistiä, eikä lääkäri herää kykenevänä vain kiillottamaan kenkiä. Tämä on erinomainen vertaus karman lain vaikutuksesta: maailma on vain näennäisesti epäoikeudenmukainen. 

13.09.1993 "Oi sinä Jumaluus, joka asut ruumiissani. Sinua minä rakastan ja tottelen. Minulla ei ole ketään mutta kuin sinut kenen puoleen kääntyä. Ja kuitenkin sinä olet verhoutunut läpäisemättömään pimeyteen. Sinua minä etsin, mutta kuinka löydän sinut? Kunpa sinun valosi johdattaisi minut inhimillisen olennon, opettajan, luo ja saisin kohdata hänet pian ja kohdatessani tunnistaisin hänet heti. Mutta jos sinä tahdot että tulen tuntemaan sinut itse ilman muiden apua, niin silloin avaa armostasi portti sisimpääni, sillä itse olen avuton sen tekemään." (Paul Brunton)

[Tässä vaiheessa näyttää että jokaikinen päivä sisältää sitaatteja jostain lukemastani kirjasta!]

16.10.1993 Helsinkiin. Jäin pois Haagassa - pikavuoropysäkki hotelli Haagan edessä. Odottelin eväitä syöden viereisessä puistossa hengen- ja tiedon messujen aukeamista klo 11 Helsingin suomalaisella yhteiskoululla. kahden päivän lippu 60 mk. Sää lämmin ja aurinkoinen. Kiertelin kolme tuntia. Esitteitä taas kertyi... Kirjokannesta Lao-Tsen "Tao-te-king" + buddhalainen mietelausekokoelma "Dhammapada". Ruusu-Ristiltä Ervastin vanhoja 50-luvun painoksia halvalla, "Pieni Ruusu-Risti katekismus", "Kristus meissä", "Jeesus Kristuksen elämänymmärrys", "Christosophia". 

Teetin auravalokuvan... kuvaus ei kestänyt ja kuva on polaroidi, mutta jonotusta riitti, varsinkin tulkitsijalle, vaikka näitä oli useita. En yhtään epäile kuvan aitoutta, sillä tulkitsijan selostus vastasi täysin omia kokemuksiani. Huomasin itsekin, että aurani värit olivat vaaleita, kun monilla oli hyvinkin kirkkaita. Paljon vaaleanpunaista, paljon herkkyyttä ja rakkautta - sen ilmaiseminen onkin toinen juttu. Sieluni tuli valkoisena voimakkaasti esiin; jokin prosessi meneillään, kuten totta onkin. Parantava voima näkyi oranssina, eli ehkä parannan itseäni saamistani "kolhuista", tai myös minulla voi olla kykyä parantaa - ei edes välttämättä energianvälityksellä, vaan jo pelkästään rakkaudellani. Näkyi myös vaaleanpunainen universaalisen rakkauden säde voimakkaana oikeaan intuitiiviseen aivopuoliskoon. Minun täytyisi rohkaistua ja taistella - ei nyrkein vaan rakkaudella - vihamielistä yms. vastaan. Sitä varten lienen tähän elämään tullut. 

Auravalokuvani

17.10.1993 [Yövyin Tiinan & Karin luona.] Kävimme Karin autolla klo 10 Uspenski-katedraalissa liturgiassa: olin itsekin ajatellut kirkkoon menoa, tosin olisin kernaasti käynyt Vapaan Katolisen kirkon messussa - en vain tiedä missä se on - siitä oli juttu Ultrassa... Sain kyydin messuille asti... Ei ihan mennyt kuten suunnittelin: keskustelimme aika pinnallisesti ja Karin läsnäolo vähän häiritsi. Ostin tiibetiläinen elämänpyörä-julisteen, kuva on tuttu jostain kirjasta ja olen kauan halunnut sellaista... Summit Lighthousesta Buddha- & Shiva-kortit ja iso Jeesus Kristus-juliste. Katselin videoesityksen Saint Germainin sanelusta. Kenties mielenkiintoisin osasto! Kuuntelin intialaista musiikkiesitystä Ananda Margan osastolla... Kotiin 21.00-1.00. 

18.10.1993 Eilen ostin messuilta mitä mieli teki, mutta kun lähdettyäni sieltä eräs nainen kysyi 12 mk - varmasti tarpeeseen - sanoin automaattisesti ettei muka ole: ei kovin kristillistä.

20.10.1993 Jo Valamossa kesäkuussa rikoin sokerilakkoni, ja viime aikoina yhä enemmän: joka päivä jäätelöä, ja välillä jopa tavallisia keksejä yms. Onkohan minulla kromin puutetta? En voi kohdella näin ruumistani, hengen temppeliä, täytyy yrittää taas vieroittua! Eilen radio Mafian vapaa vyöhykkeellä lyhyesti messuista: "Summa summarum: kaikki oli kaupan." 

22.10.1993 Hengen ja tiedon messut sekä lukemani kirjat ovat kohottaneet henkeäni niin, etten ainakaan viikkoon ole ollut "ajatuksissakaan epäpuhdas", ts. en ole tuntenut ruumiillista himoa. Ihanteellinen olotila! 

Suomen säästöpankki on nyt pilkottu ja myyty OP:lle, SYP:ille, KOP:ille ja PSP:lle. Pitäisi käydä maanantaina kysymässä meidän konttorimme kohtaloa. Lienee paras suosiolla siirtyä Osuuspankkiin, joka on lähin vaihtoehto. 

23.10.1993 Aamulehdessä kerrottiin että SSP:n konttorit jatkavat toistaiseksi normaalisti ja pankkikorttikin käy vielä. Uudelta isäntäpankilta tulee sitten aikanaan ilmoitus järjestelyistä. Killinkosken konttori siirtyi OP:lle, Virtain KOP:lle. 

Heli Sarre kirjoittaa mielenkiintoisesti juutalais-kristillisen patriarkaaisen uskonnon kehityksestä. On todella niin kuin Ervast mainitsee: kristikunta palvoo Israelin ankaraa, oikukasta ja pelättävää heimojumalaa, eikä sitä rakkauden Jumalaa, josta Jeesus puhui. Samoin kuin pannaan enemmän painoa Jeesuksen kuolemalle, kuin elämälle ja opetuksille, ja palvotaan häntä persoonana. Usein unohdetaan että Paavali perusti kristinuskon - ei Jeesus. Kaikki suuret uskonnot ovat eri teitä saman Jumalan luo, mutta toki länsimaiselle ihmiselle on luontevaa kääntyä Jeesuksen puoleen etsiessään mestaria jota seurata. 

24.10.1993 Summit Lighthouse "Suuren valkoisen veljeskunnan ylösnousseiden mestarien" opetuksineen kiinnostaa minua: Sarre ei laske Church Universal and Triumphant-liikettä, johon se kuuluu, uuden ajan hengellisyyteen, vaan luokittelee sen yhteen mm. Hare Krishnan ja Scientologian kanssa, koska näiltä kaikilta puuttuu mm. älyllinen vapaus ja suvaitsevaisuus. Itsekin olen ihmetellyt esim. perustajan Elizabeth Clare Prophetin ympärille kehitettyä henkilökulttia. Ja miksi uusi järjestö, kun Valkoinen Veljeskunta on tuttu käsite teosofiasta. Henkilökohtaisesti vierastan myös mestari St. Germainin korostamista, kun itse koen Jeesus Kristuksen mestarikseni. 

25.10.1993 Hävisin taas taistelun alemmalla luonnolleni, mutta uusi ennätys tuli. 

27.10.1993 Laitoin seinälleni tiibetiläisen elämänpyörän... Nurkkaan tuli kotialttari Mestarin kuvineen. 

Ensimmäinen kotialttarini 1993

02.11.1993 Tampereelle. Rosen-terapia 10.30: Jotain oli taas tulossa, mutta kun Anneli kiinnitti huomiota siihen, se palasi takaisin "lukkoon". Hän kysyi jälkeenpäin olenko kokenut saavani tästä jotain irti; vaikea sanoa, kun elämä on sisäisesti sellaisessa mullistuksessa, ettei tiedä mikä vaikuttaa mihinkin. Kerroin käyttäväni Bachin kukkatippojakin, sekä auravalokuvassani näkyvästä parantavasta voimasta. 

05.11.1993 Aamulehdessä oli pikku juttu että amerikkalainen suosikkinäyttelijäni River Phoenix kuoli viime viikonvaihteessa - yksinkertaisesti vain tuupertui maahan erään discon ulkopuolella: huhutaan, että kyseessä olisi ollut keinohuumeen yliannostus, mutta ruumiinavaus selvittänee asian. River oli vain 23 vuotias. 

09.11.1993 Radio Mafian vapaa vyöhykkeellä nyt pidempi raportti hengen ja tiedon messuilta, joilla rikottiin sekä yleisö- että näytteilleasettajaennätykset aiemmilta vuosilta; olivatpa jopa suurimmat alan messut koko Euroopassa tänä vuonna. Pahoiteltiin, että nyt oli enemmän erilaisia kauppiaita kuin uskonnollisia liikkeitä. Jutussa kuultiin ainakin Valonkantajia, astraalimaalaria, teosofisen seuran edustajaa, sekä kerrottiin esoteerisesta varvusta. Asiallista sinänsä, mutta silti toimittajien asenne tuntuu olevan: "tässä olisi nyt tällaista, uskokoon ken tahtoo, heh heh." 

13.11.1993 Tasavallan presidentin uusi 250 milj. mk virka-asunto, Mäntyniemi, on valmis - viimeisiä kalusteita vaille. 

14.11.1993 River Phoenixin elimistöstä on löydetty kuolettavia määriä kokaiinia ja morfiinia, ja myös merkkejä marijuanasta ja Valiumista. Ja Riveriä pidettiin elintavoiltaan nuhteettomana, hän oli mm. kasvissyöjä. 

15.11.1993 Tänään meditoidessani koin hetkellisesti miellyttävän tuntemuksen rinnassani, mihin Paul Brunton sijoittaa yliminän, ja vielä jonkin aikaa meditaation jälkeen olen ikään kuin kohotetussa tilassa - itseasiassa tunsin olevani lähempänä Kristus-tajuntaani. Meditoin vielä vuoteessakin, ja olin taas lähellä ruumiista irtautumista. 

16.11.1993 En ehtinyt illalla ulos, kun luonnostelin Jounille jouluksi aikomaani kirjettä, jossa selvittelen ystävyyttämme sisäisen muutokseni valossa. 

17.11.1993 Iltalenkille... Jos joku sattuisi paikalle, minua pidettäisiin entistäkin omituisempana, sillä kävellessäni toistelen ääneen affirmaatioita, teen energianavausharjoituksen, ja tänään vieläpä laulelin pätkää, jonka opin Ullalta. 

19.11.1993 Kirjasta "Mihin Suomi uskoo": "Kristosofia on ei-juridinen teosofinen yhteisö, joka sai alkunsa Pekka Ervastin perustaman Ruusu-Ristin piiristä 1930-luvun jälkipuoliskolla Ervastin kuoltua. J.R. Hannulan alettua opettaa että Ervast oli Kristuksen kaltainen uuden aikakauden opettaja, Ruusu-Risti erotti Hannulan ja nelisenkymmentä hänen kannattajaansa." Tätä en tiennyt, enkä usko että Ervast pitäisi moisesta. 

Vapaa Katolinen kirkko, joka hyvin teosofisine näkemyksineen kiinnostaa minua, on todellakin saanut alkunsa lähinnä teosofisista vaikutteista.

21.11.1993 Näin unta että aloin irtaantua ruumiistani - tunne oli kyllä enemmän kuin unta; pelästyin ja hoin "haluan takaisin ruumiiseeni", johon sitten palauduinkin ja aloin tehdä ristinmerkkejä ja toistaa "Pyhä Jumala, Pyhä Väkevä, Pyhä Kuolematon, armahda meitä" suojatakseni itseäni mahdollisilta astraalitason pahantahtoisilta henkivalloilta, joista Tapio Kaitaharju kirjoittaa. Unielämäni on ollut muutenkin vilkasta viime aikoina, mutta niistä kirjoittamisen olen laiminlyönyt. 

Iltalenkillä kaiken muun lisäksi toistelen "violettiliekkejä" ja lausun Alice A. Baileyn (oletan) välittämän Suuren Avuksipyynnön johtamaan jumalallista energiaa. 

25.11.1993 Jouni kävi ruokatunnillaan, mutta eipä meillä paljon puhuttavaa ollut. 

Iltalenkille: tunsin itseni todella energiseksi, kun toisen kerran peräjälkeen 10 min halasin puuta ja samalla toistin "violettiliekkejä". 

26.11.1993 Vaihdoin Tiinan & Ullan kuvan tilalle River Phoenixin kuvan; tavallaan samaistun häneen: olihan hänkin 23 vuotias, kasvissyöjä, ja tuki eläinsuojelujärjestö PETAa. 

A Minute's Silence for... River Phoenix

30.11.1993 Puhdistin uudet kiveni ja magnetisoin ne, vuorikiteet kanavoimaan valon voimia hoidoissa ja huoneen nurkkiin asetettuna, ruusukvartsi avaamaan sydänchakraa. 

04.12.1993 [Äitini syntymäpäivä] Tein jotain todella merkittävää ja halasin häntä!!! Tänään olemme lähentyneet huomattavasti toisiamme. 

06.12.1993 Sari Norkolan kirja bioenergiasta [Sinäkin voit parantaa: Bionergia ja sen mahdollisuudet. WSOY 1993] on ERITTÄIN mielenkiintoinen: olen oppinut ja omaksunut paljon uutta. Tanssi puolesta tunnista tuntiin/pv virittää korkeammalle värähtelytasolle, omia energiavirtoja seuraten ja avaten. Värimeditaatiossa visualisoidaan vuorollaan kutakin chakraa vastaavan värin nousevan jalkoja myöten maasta sydänkeskukseen, ja siihen yhtyy samanvärinen taivaasta laskeutuva liekki. Viimeksi lähetetään vaaleanpunaista valoa sitä tarvitseville. Otsachakraa voi vahvistaa visualisoimalla kullankeltaisen valon virtaavan siitä sisään sisäänhengityksellä. 

07.12.1993 Tampereelle Rosen-terapiaan. Tämä kerta oli harvinaisen miellyttävä, kuten sanoin Annelillekin, tuli tosi hyvä, energinen ja rento olo; hymy nousi huulille pakostakin. Kehoni kuulemma alkoi elää, jotain suurta vapautui - ehkä se mikä pari kertaa on ollut tuloillaan! 

08.12.1993 Oloni oli huomattavasti vapaampi kadulla ihmisjoukossa, kun noudatin S. Norkolan suojausmenetelmiä: ennen lähtöä ulos voi laittaa käden solar plexukselle ja visualisoida valkoisen valon virtaavan siitä, sanoen mielessä "suljen solar plexuksen", ristinmerkki päälle. Vatsan alueen voi kietoa kolme kertaa myötäpäivään valkoiseen valoon. Visualisoidaan suuri valkoinen valoristi eteen, taakse, sivuille sanoen mielessä, "pyydän kosmisen valon suojelusta". Tai yksinkertaisesti valkoinen valoaura ympärille. Vahvistetaan tarvittaessa ja keskitetään tietoisuus sydänkeskukseen. 

09.12.1993 Tein kodin tunne- ja ajatustason puhdistuksen: magnetisoitua vettä nurkkiin, oviaukkoihin, istuimiin. Suitsukkeella piirretään iso risti oven, ikkunan ja seinien kohdalle. 

10.12.1993 Soitin eilen Valamoon ja peruin menoni talkoolaiseksi 13.-20.12. säästäväisyyssyistä (mutta säästänkö taas väärässä paikassa: mitä tapahtui kokemusten keräämiselle tavaran sijasta?), ja onhan kotonakin joulun alla paljon työtä. 

12.12.1993 Tänään käytin suuren osan päivää kirjoittamiseen... Myöskin Ullalle laitan vähän isomman kortin, johon pienellä käsialalla selostin vaiheeni Perheniemen jälkeen. Jounille kortin lisäksi suunnittelemani kirje. 

13.12.1993 Sanoin muuten viime viikolla äidille, etten välttämättä tarvitse häneltä mitään lahjaa, ja ettei tarvitse ostaa lohta jouluksi tänä vuonna; en ole enää niin kalaruokien perään ja vaivaakin siitä on. 

14.12.1993 Tunsin suuttumusta kun kuulin J:n [veljeni kaverin] puhuvan pilkallisesti Jeesuksesta; Jumala varjelkoon minua ahdasmielisestä ja suvaitsemattomasta uskonkiihkoilusta. Enhän keväällä pitänyt itseäni edes kristittynä ja Jeesusta muuna kuin historiallisena henkilönä. Jos joku ei ymmärrä hänen merkitystään, sehän on oma vahinkonsa. Ja J. on vasta lapsi. Sellaista se on kun koulussa pumpataan täyteen uskonnollista propagandaa; siitä saa tarpeekseen. 

16.12.1993 Jouni kävi ruokatunnillaan ja antoi lahjansa, oli kuulemma vaikea keksiä... En antanut vielä omaa lahjaani, koska ensimmäinen versio kirjeestä ei tyydyttänyt minua: käytin koko päivän uuden kirjoittamiseen. Siitä tuli pidempi - kerron laveasti henkisestä tiestäni, karsin uskonnollisia aineksia ja tavoittelin myönteisempää sävyä. 

18.12.1993 Kysyin korteilta mitä seuraa jos annan sen kirjeen hänelle [Jounille], vastaus oli "täydentyminen": vakiintunut tilanne asetetaan kyseenalaiseksi ja siitä puhutaan avoimesti. Vanhan selkiinnyttäminen on uuden ykseyden, uuden alun, edellytys jne. 

Näin joulun alla olen sortunut yösyöpöksi, kun yleensä olen pitänyt kiinni säännöstä "ei ruokaa klo 19 jälkeen."

19.12.1993 Annoin sen kirjeen + lahjani... Korteilla teimme yhdessä tutkimuksen suhteestamme; kumpikin sai ensin vapaasti kertoa mitä nostamansa kortti toi asiasta mieleen. Pidän Jounia liian materialistisena, hän nosti Erakon kuvaamaan minua! Itseäni nostin kuvaamaan menestyksen - sisäisen ulkoinen ilmentäminen, transformaatio. Jouni nosti sauvojen ritarin - eteenpäin pyrkiminen. Suhteeni Jouniin - rikkaus; haluan jakaa sisäistä rikkauttani muille. Jounin suhde minuun - torni; kokee ehkä minut liian etäiseksi. Kenties muutos. Tein myös Jounille 55 (!) eri lähteistä poimimaani kysymystä valottaakseni hänen persoonaansa... 

23.12.1993 Tänään tein huomisen ruoat: kasvistahnapaistos, kasvissyöjän joulukinkku, juhlava kikpapupatee, tofu-porkkanapatee, cashew-kastike. 

24.12.1993 Uuniriisipuuro + luumukiisseli lounaaksi. 

25.12.1993 Oli sekin jouluaatto: katsottiin Tv:stä "kauniita ja rohkeita" - ei kiitos enää tällaista! 

Puhdasmieliselle, Kristus syntyy nöyrään sydämeen. Jumalan kirkkaus johtotähtenä. Suo viisaus lahjojaan. Vain paimenet, hengessä korkeat, saavat ilosanoman. (Oma runoni, jossa olen tulkinnut vertauskuvallisesti tuttua tarinaa.) 

26.12.1993 Illalla harjoittelin bioenergiahoitoa Mikan kanssa, n. 40 min puhdistavaa hoitoa apuna kiteitä. Alussa Mika sanoi tunteneensa "jotain", mutta myöhemmin hän ei enää jaksanut keskittyä. 

Sieluni halvan metallin haluan muuttaa kullaksi. Graalin maljan löydän sydämestäni. 

27.12.1993 Seuraavaksi muutama haiku, jotka runoilin kävelyretkillä Perheniemessä alkuvuodesta: 

  1. Narskuva lumi, pysähdyn kuuntelemaan: vain hiljaisuus.
  2. Kulkiessani, kuusten kuiske tuulessa: veljemme saapuu.
  3. Siunaa Venus, kuu, liiton lumen ja sumun; taivas punastuu.
  4. Loistavat kasvot, sinun katseesi alla, oi Jumalatar.
  5. Ikiaikainen, uinuva voima herää: kivet puhuvat.
  6. Veden äärellä, mäki tähtien alla. Helmikuun ilta.
  7. On vain muutos, kuin lumi haihtuu muu; enää en pelkää!
[En muistanut näitä ollenkaan, ja täytyy sanoa että olen yhä vaikuttunut! Todellista inspiraatiota.]

29.12.1993 Testasimme illalla Mikan kanssa telepatiaa Zener-korteillani, ei sattumaa kummempaa tulosta. Ennaltatietämistestissä Mika sai 8/25 oikein. Kiinan shakin kuulilla kokeiltiin vielä selvänäköä, 4 x 6 väriä: minä melkein järjestään sekoitin mustat ja siniset toisiinsa, samoin keltaiset ja valkoiset. Vihreät tiesin yhtä lukuunottamatta, ja sain oikein neljä peräjälkeen, yhteensä kai kahdeksan. 

31.12.1993 Kävely metsässä antaa minulle energiaa. Kun laulelen, lausun affirmaatioita, mantroja ja rukouksia, polttaen kynttilää kuusten katveessa lumiveistokseni jäännöksillä, on se kuin jumalanpalvelusta - Hänen Itsensä luomassa temppelissä (tosin myös ruumis on Hengen temppeli). 

Kumppanuuden riimut 7.11. kertoivat minun ja Jounin ystävyydestä mm. seuraavaa: ensinnäkin Jounille riimut näyttivät että on aika lähteä liikkeelle, muutos edessä, paluuta ei ole. Mutta hän takertuu vanhaan ja uusi pelottaa. Huomio on kiinnittynyt käytännöllisiin tapahtumiin, jotka tuntuvat negatiivisilta; nämä ovat vanginneet tähän hetkeen, umpikuja on tullut vastaan. Ei jaksa käydä taistelua loppuun, löytää uusia uria... taistelukenttä laajenee itsestä ympäristöön, sulkee toiset todellisuudet ympäriltään. Viimeisenä kuitenkin yllättävien muutosten riimu. Aivan kuten itsekin ajattelin: hän on jäänyt paikalleen (vaikka korteissa on kauan näkynyt henkisen muutoksen mahdollisuus) minun mennessäni eteenpäin. Mutta en toki itsekään ole syytön tilanteeseen, sillä: Olen tullut sokeaksi omalle itselleni ja ympäristöni tapahtumille, näen vain päämäärän, joka minut on lumonnut. Täytyy elää tässä hetkessä tai löytää vähintään yhtä suuri vastavoima. Egoistinen minä toteuttaa itsekkäitä pyrkimyksiään, taistelee niitä voimia vastaan, jotka pyrkivät tekemään onnettomaksi. Pyrkimys vain miellyttäviin tilanteisiin. Mutta kuitenkin: elämä näyttää selkeältä ja valoisalta, uutta rohkeutta tarttua asioihin. Tilanne, jossa selkeys ja päämäärätietoisuus saavat kanssaihmisissä aikaan monenlaisia tuntemuksia: pelkoa, kateutta, vihaa, ihastusta, kunnioitusta, arvostusta, hämmennystä. Tulisi kehittää ajattelukykyä, joka synnyttää ajatuksia ja unelmia. Niistä pitäisi myös kertoa muille, koska jakaminen synnyttää uusia ajatuksia. Lopuksi: mahdollisuus solmia elävä suhde, jossa kumpikin on oma itsensä, ja kummallakin omat tekonsa. Kun olette tai teette jotain yhdessä, iloitkaa niistä hedelmistä, joita yhdessäolonne saa aikaan. Kiinnittäkää huomiota niihin, sen sijaan että pyrkisitte tarkkailemaan itseänne ja miellyttämään kumppania. Kumpikin katsoo toista tasaveroisesti vaakasuorassa tasossa. Vanhan kumppanin kohtaaminen uudella tavalla, hänen näkemisensä toisenlaisena tai myös uuden puolen löytäminen itsestään on lahja.