Näytetään tekstit, joissa on tunniste Neuvostoliitto. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Neuvostoliitto. Näytä kaikki tekstit

sunnuntai 20. marraskuuta 2022

ECCE EGO III

Jälleen jatketaan sarjaa, jossa tarjoan maistiaisia vuosia pitämistäni päiväkirjoista. 1991 otin käyttöön WWF:stä tilaamani kalenterin - jollaista käytin myös seuraavat kolme vuotta - ja muistiinpanotila pieneni taas. Kaikesta päätellen vuosi oli minulle parempi kuin edellinen, en ainakaan valita niin paljon.  Maailmalla tapahtui isoja asioita - kuten tänäkin päivänä; ajallista perspektiiviä... Uutiset näyttävät valtaavan isomman tilan kuin oman elämäni tapahtumat, eli elämässäni ei tapahtunut paljoakaan, mutta ajankuvaa nekin tarjoavat, samoin kuin monet mainitsemani tv-sarjat, jotka yhä muistan nostalgialla. Pyrin aina johdattamaan lukijat lisätiedon lähteille linkittämällä esim. Wikipedia-artikkeleihin. 

 Mainitsemisen arvoista on, että aviomieheni syntyi vuonna 1991! 👬💕


12.1.1991 Neuvostoliiton laskuvarjojoukot ovat väkivalloin vallanneet Liettuan pääkaupungissa, Vilnassa, puolustusministeriön päämajan, painotalon ja mahdollisesti myös tv-aseman. 

13.1.1991 YK:n pääsihteeri neuvottelee Irakissa, mutta Irak on jo tehnyt selväksi, ettei se aio vetäytyä ehdoitta Kuwaitista USA:n asettaman määräajan (15.1.) umpeutuessa. Yhdysvaltain kongressi on hyväksynyt voimatoimien käytön Irakia vastaan. 

14.1.1991 Vilnan radio- ja tv-keskuksen valtauksessa sunnuntain vastaisena yönä sai surmansa 13 ihmistä ja yli 100 loukkaantui. Tuhannet ovat uhmanneet ulkonaliikkumiskieltoa ja ympäröineet parlamenttitaloa, johon maan johto on linnoittautunut. Mm. Bush on ilmoittanut, että tapahtuma ei voi olla vaikuttamatta maiden välisiin suhteisiin. Ennen tätä Koivisto kiihdytti Latvian [Myös Latviassa tapahtui samaan aikaan: olin itse hämmentynyt tätä lukiessani, että olenko erehtynyt maasta, mutta tarkistin asian] johtoa lausunnollaan "Neuvostoliiton sisäisistä asioista", eikä nytkään esitetä vastalausetta tapahtumien johdosta: tyypillistä Suomen politiikkaa!

17.1.1991 Sota alkoi yöllä kello 2. Monikansalliset joukot hyökkäsivät irakilaisiin kohteisiin. Irakilla on kemiallisia aseita, mahdollisesti jopa ydinase! 

20.1.1991 Neuvostoliitossa Gorbatshovin neuvonantajista on pudotettu seitsemän uudistusmielistä, jota pidetään merkkinä Gorban siirtymisestä vanhoillisten joukkoon ja uudistuspolitiikan päättymisestä.

22.1.1991 Sunnuntaina oli verilöyly Latvian sisäministeriön talossa, kun nk. "Omanin erikoisjoukot, mustat baretit", tulittivat taloa joka puolelta, tunkeutuivat sisään ja etsivät asevaraston. Välikohtaus pääsi suoriin tv-lähetyksiin maailmalle. 

Irak aikoo käyttää sotavankeja ihmiskilpinä strategisissa kohteissa Geneven sopimuksen vastaisesti, jonka Irak on allekirjoittanut. USA ei silti lopeta pommituksia. Vankeja on näytetty tv-lähetyksissä, missä nämä ovat arvostelleet USA:n hyökkäystä samanlaisin sanoin kuin Hussein. Irak on ampunut ohjuksia Saudi-Arabiaan. 

23.1.1991 Lähetin kuudennen oppikirjeen: 1. a) Milloin on sallittua ilmoittaa luontaistuotemainonnassa lääkkeenomainen käyttötarkoitus? b) Milloin yrttivalmisteita saa myydä vain apteekissa? 2. a) Anna mietojen rohdoskasvien yleiset annosteluohjeet, kun käytetään yrttiuutetta. b) Perustele, miksi yrttiuutteissa käytetään liuottimena etanolia. c) Mitkä kauppayrtit eivät sovi munuaistautisille? Miksi? 3. a) Miksi hiivavalmisteita suositellaan diabeetikoille? b) Missä tilanteissa merilevävalmisteiden käyttöä ei suositella? Miksi? c) Mainitse kolme mehiläistuoteryhmää sekä kunkin ryhmän tuotteiden tärkeimmät ominaisuudet. 4. a) Mitä eroa on ravintoainevalmisteella ja ravinnontäydennysvalmisteella? b) Milloin on sallittua markkinoida erityisvalmisteita vitamiinien tai kivennäisaineiden lähteenä? c) Milloin vitamiinivalmisteita saa myydä vain apteekissa?

24.1.1991 Irakin hävittäjät ovat ekan kerran hyökänneet liittoutuneita vastaan. Maajoukot ovat tulittaneet toisiaan Kuwaitin rajalla.

25.1.1991 Israel joutui tähän asti suurimman ohjusiskun kohteeksi, kaikki seitsemän Scud-ohjusta tuhottiin ilmassa USA:n antamilla Patriot-ilmatorjuntaohjuksilla, mutta sirpaleista loukkaantui noin 40 ja yksi kuoli. Liittoutuma on vallannut ensimmäisen kaistaleen Kuwaitia, pienen kalliosaaren. 

26.1.1991 Irak on valuttanut Kuwaitin öljyä mereen estääkseen littoutuneiden maihinnousun; ympäristökatastrofi uhkaa.

27.1.1991 Viikko sitten alkoi uusi amerikkalainen draamasarja "Elämä voittaa" (Life goes on), perheestä, jossa on kehitysvammainen poika.

28.1.1991 USA arvelee tyrehdyttäneensä Persianlahden öljyvuodon öljyterminaalin pommituksilla, mutta vain aika näyttää... Öljylautta on 56 x 16 km, yksi historian pahimmista öljykatastrofeista. Irak on syyttänyt siitä USA:n pommituksia. 

30.1.1991 Neuvostoliitto on vetänyt Baltiasta laskuvarjojoukot ja 2/3 sisäministeriön erikoisjoukoista, mustista bareteista.

3.2.1991 Islanti solmii diplomaattisuhteet Liettuaan ja on valmis tunnustamaan sen itsenäisyyden. Sotilaspartiot ovat ilmestyneet Vilnan katukuvaan ja hakkaavat ihmisiä mielivaltaisesti.

4.2.1991 Amerikkalainen laulu- ja tanssiyhtye New Kids on the Block, jonka muodostaa viisi nuorta, on tosi kovaa kamaa nykyään, teini-idoleita: ykkösenä viime vuoden äänestyksissä Suomessakin. Minäkin pidän heidän musiikistaan (enkä pelkästään siitä)... [Tänä päivänä tiedämme että NKOTB:n Jonathan Knight on homo.] 

New Kids on the Block: Step by Step


5.2.1991 Kävin salilla ja laadittiin todellakin oma, 10-osainen kunto-ohjelma minulle. Rankkaa, mutta ah, niin ihanaa! Torstaina voin käydä vielä harjoittelemassa, ensi viikolla maanantaina ja torstaina (ei mielellään peräkkäisinä päivinä, aikaa lihaksille palautua), sitten ehkä kolme kertaa viikossa. 

10.2.1991 Liettuassa pidettiin kansanäänestys tasavallan itsenäisyydestä: yli 90% oli itsenäisyyden puolella, 84% äänioikeutetuista käytti ääntään. Liettuaan on tullut neuvostojoukkoja tänään alkavaksi ilmoitettuihin sotaharjoituksiin.

Irak on hylännyt sekä Iranin että Pakistanin rauhanaloitteet, mutta kansan taistelumoraali alkaa rakoilla ja tyytymättömyys lisääntyy: 17 sotilasta antautui saudeille, mikä lisää sotavankien määrän tuhanteen.

12.2.1991 Islannin parlamentti on tunnustanut Liettuan itsenäisyyden.

14.2.1991 USA:n ohjukset tuhosivat eilen Bagdadissa pommisuojan: noin 400 siviiliä sai surmansa! USA:n edustajat sanovat kyseessä olleen sotilaallisen bunkkerin. 

15.2.1991 Irak on valmis vetäytymään Kuwaitista, kertoi Bagdadin radio. Irak haluaa näin saavuttaa kunniallisen ja hyväksyttävän poliittisen ratkaisun. Irak lopettaisi samalla kaikki sotatoimet. Kuwait miehitettiin 2.8.1990. Ehtoina liittoutuneiden vetäytyminen Persianlahdelta, Israelin luopuminen miehitetyistä palestiinalaisalueista, Syyrian poistuminen Libanonista, Irakin vastaisten pakotteiden purkaminen. Samalla Irak kuitenkin ilmoittaa hyväksyvänsä YK:n päätöslauselman vetäytymisestä Kuwaitista ehdoitta. USA aikoo jatkaa sotatoimia kunnes toisin määrätään. Puolustusministeriön edustaja kehotti suhtautumaan varauksella Irakin ilmoitukseen, samoin Ranska. Neuvostoliitolla on sormensa pelissä, haluaa lähentää suhteitaan entisiin liittolaisiinsa. 

17.2.1991 Äidiltä ja Mikalta sain kortin + kahdet sukat synttärilahjaksi (21 v.). Alkuruoaksi tein parsaa majoneesikastikkeen kera, pääruoaksi kasvislasagnen ja jälkkäriksi juustokakkua + kermajätskiä + mansikka-banaanikastikkeen. 

18.2.1991 Tänään alkaa kohuttu ja kiitetty amerikkalainen sarja "Twin Peaks", joka kertoo erään murhan tutkimuksista.

Julee Cruise: Falling (Twin Peaksin teema laulettuna)


23.2.1991 Bush tyrmäsi eilen Neuvostoliiton ja Irakin rauhanehdotuksen, koska se oli täynnä ehtoja, ja vaati Irakia aloittamaan vetäytymisen Kuwaitista tänään kello 12 mennessä (klo 19 Suomen aikaa). Irak on sytyttänyt 150 öljylähdettä tuleen Kuwaitissa.

24.2.1991 Maasota on alkanut; kymmenet tuhannet monikansalliset sotilaat ovat tunkeutuneet Kuwaitiin ja Irakiin. Amerikkalaisten mukaan ensimmäisen päivän tavoitteet on saavutettu. USA on järjestänyt uutispimennyksen, mutta tietoja alueelta saadaan mm. kuwaitilaisilta. 

 

- Olkaa oma valonne, olkaa oma turvanne. Ei muuta turvaa. Olkoon totuus valonne, olkoon totuus turvanne. Ei muuta turvaa. (Buddha) [jostain lehdestä leikattu ja liimattu kalenteriini.]


26.2.1991 Hussein ilmoitti aamulla irakilaisten vetäytyvän Kuwaitista ja joukot ovat poistuneet kaikin mahdollisin kulkuneuvoin pääkaupungista. USA tutkii ilmoitusta ja jatkaa toistaiseksi sotatoimia.

28.2.1991 Aamulla alkoi tulitauko Persianlahdella!

2.3.1991 Nyt puhutaan Kuwaitin jälleenrakentamisesta, jossa suomalaisillakin on mahdollisuus alihankkijoina; bisnestä raunioilla... Hussein on kadonnut; Bush on halukas toimittamaan tämän oikeuden eteen. Irakilaiset ja liittoutuneet keskustelevat vankien vaihdosta huomenna. 

4.3.1991 Irak on suostunut kaikkiin YK:n ehtoihin ja Hussein on näyttäytynyt julkisuudessa, rukoillen kaatuneiden puolesta. Etelä-Irakin shiamuslimit ovat ryhtyneet kapinaan Husseinia vastaan ja pitänevät hallussaan maan toiseksi suurinta kaupunkia, Basraa. Kapinalliset ovat pyytäneet liittoutuneiden apua Husseinille uskollisia joukkoja vastaan. 

7.3.1991 Nauhoitin ajastimella MTV:n uuden "eroottisen iltapalan" Pin Up Clubin; aika hyvä - miehiltäkin näytettiin kaikki muutamassa kohtauksessa. [Täytyy muistaa että aikana ennen nettiä, pornoa ei niin vain nähnyt, miesten välisestä puhumattakaan, ja tuo ohjelma oli lähinnä "eroottinen": alastomuutta kyllä, seksiä ei - ei edes simuloituna - joten tietenkin olin innoissani tästäkin vähästä.]

8.3.1991 Tulin käyneeksi luontaistuotekaupassa, vaikka yritin olla menemättä ettei tulisi törsättyä turhaan. 

16.3.1991 Terveen elämän päivät Tampere-talossa tänään ja huomenna klo 10-18. 60 näytteilleasettajaa ja monia esitelmiä... Pääsymaksu messuille 30 markkaa. Kiertelin peräti 3,5 tuntia. Yrtti & Kauneus oli mielenkiintoisin, olenhan turhaan BWC:n kosmetiikkaa metsästänytkin. Ostin kosteusvoiteen ja hiukan myöhemmin Aurelius-partavesi-colognen, jossa on hyvä, vahva tuoksu. [BWC on lyhenne sanoista "Beauty Without Cruelty" ilmeisesti he eivät enää edes valmista tuoksuja. Olin todella ihastunut tuohon tuoksuun, jota tilasin myöhemmin lisää: melkein kylvin siinä!] 

20.3.1991 Työt, nytkin kun niitä olisi, ovat jääneet hiukan vähälle huomiolle - luenhan jo kolmatta viikkoa lopputenttiin, se on toki minulle henkilökohtaisesti paljon tärkeämpää.

24.3.1991 Ilmoittautuminen klo 9. Tarjottiin pikku purtavaa + juotavaa. 9.30 alkoi fysiologian ja ravinto-opin, sekä ruokavalio-opin tentit (eri paperit). Fysiologiaa hermoilin eniten etukäteen, mutta yllättäen ruokavalio-oppi osoittautui tiukemmaksi. Klo 12 lounas (kasvislasagne, kuten viimeksikin). 13.30-16.00 tuoteoppi ja luomu-viljely, ne sujuivat iisisti. Lähteä sai kun oli valmis (noin klo 15). 

25.3.1991 Outo tunne, puoli vuotta opiskelua takanapäin. Nyt kävin taas töihin käsiksi tosissani, jotta saisin ne pois päiväjärjestyksestä. 

1.4.1991 Olin Mikan [veljeni] kanssa ulkona voimalan tienoilla 2,5 tuntia: laskimme mäkeä muovipussilla, teimme lumiukon ja leikimme karhun rinkiä. En ole vuosikausiin tehnyt mitään tällaista!

5.4.1991 Olen koko viikon yrittänyt päättää, mennäkö kotiin vai jäädäkö Ruovedelle viikonlopuksi, mutta se osoittautui niin vaikeaksi että menen kotiin. 

10.4.1991 Kävin luontaistuotekaupassa: Sonett-pesujauhe, tanskalainen resepti sinappi, kotimainen biodynaaminen ketsuppi, viisi maissimallas-tikkaria, Nutanan tummaa pyöreää riisiä, kasvisliemikuutioita, Xylident-puristeita, oluthiivapuristeita, vadelmahilloa, hedelmäleipä, luonnon vaniljaa, mansikkaista mysliä, C-Acerola Plus Xyli (Mikalle lahjaksi - maistoi jotain C-vitamiinia ja tykkäsi); jogurttibanaanilastuja + Vogelin Soija-Mix-mureketta + Tartex-tahnaa + Bearitos Nacho-sipsejä Jounille lahjaksi. 

19.4.1991 Äiti on käynyt Virroilla Mikan kanssa ja ostanut mm. vaa'an: painan sen mukaan 62 kg, hienoa! (Se kun oli kauan 55 kg.)

26.4.1991 Tosi iso uutinen - minä ja P [toinen sivari] joudumme muuttamaan pois lääkärien tieltä! Käytiin katsomassa vaihtoehtoja, puukoulun yläkerrassa ja nuorisotalolla, vain yksi huone kumpaisessakin (joko/tai). Puukoululla joutuisi käymään vessassa ja suihkussa ulkokautta, mutta nuorisotalolla ei taas ole suihkua lainkaan; P:n mielestä se on silti parempi, voi käydä suihkussa toimistossa (ja minä koululla). Harkitsin jo kotiin muuttoa, mutta sekin kävisi kalliiksi kulkea joka päivä. Sovittiin niin, että käyn toukokuun kotoa - saan tiistaina matkahuollosta 40 matkan sarjalipun kunnan laskuun ja sitten kesä-heinäkuun asustelen koulukeskuksessa, kotitalousluokassa, jossa on sellainen mallikämppä kuin Virroillakin oli. Työaikaani täytyy rassata siten, että tulen ja lähden myöhemmin linja-autoyhteyksien takia. P muuttaa jo tänään, mutta minä sain armonaikaa tiistaihin. Jään Ruovedelle viikonlopuksi. 

1.5.1991 Tänään soitti Elsa [tätini], että hänen vanhin poikansa on kuollut - jäi eilen junan alle; ei se kuolema, vaan kuolintapa... ei kovin siisti tapa kuolla. 

4.5.1991 Helalauantai eli pyhäpäivä. Ensi vuonna kuulemma palaa vanha helatorstai. 

5.5.1991 "Aika uskaltaa" (Coming out/DDR 1989): Elokuva homoseksuaalisuudesta Itä-Saksan lopun ajoilta. Kuulemma lännessäkään ei ole tehty yhtä hyvää kuvausta.

Elsa soitti, että S:n hautajaiset ovat ensi lauantaina kymmeneltä... S oli "mielenhäiriössä" (?) laittanut päänsä kiskoille kuullessaan pikajunan tulevan, eli mestasi itsensä - rajua!

6.5.1991 Eilinen elokuva oli tosi hyvä, siinä oli jopa rohkea rakastelukohtaus kahden miehen välillä; nauhoitin filmin, tietysti! [Tämän päivän näkökulmasta sanoisin, että ylipäänsä rakastelukohtaus kahden miehen välillä oli rohkeaa siihen aikaan: ei siinä muuten mitään erityistä ollut. Mutta muistan että elokuva oli kyllä aidosti hyvä.]

17.5.1991 Kirje Luontaistuotealan Keskusliitosta: pääsin läpi, vaikka olin pessimistinen! Fysiologia ja ravinto-oppi + ruokavalio-oppi Hyvä, sekä tuoteoppi + luomuviljely Kiitettävä! 

1.6.1991 Nyt ekan kerran tein täysin oikeaoppisen kasvisaterian: linssimuhennosta (kokojyvä)hirssimakaronin kera. Tein myös ensimmäisen kerran viinimarja-rahkajäätelöä. Leivon korvapuusteja (täysjyvä, tietysti). 

3.6.1991 Kuinka ollakaan, auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto, AKT, on ryhtynyt lakkoon, eli ei tästä tuppukylästä pääse minnekään! Ja minä kun olen ajatellut, ettei oma auto ole tarpeen kun bussillakin pääsee.

4.6.1991 Soitin V:lle aamulla ja tulin Ruovedelle 13.45 postiautolla (perillä 15.10): V tuli koulukeskukseen ja näytti kodinhoitoluokan. Sain sen avaimen, mutta koulukeskuksen avaimen joudun hakemaan teknisestä toimistosta huomenna - sain sitä varten 100 mk. Voin käyttää opettajainhuoneen jääkaappia, kodinhoitoluokassa ei nääs ole (eikä pientä kasaria veden keittoa varten - iso kattila vain - ei veistä, ei patalappuja...)! Vessaakaan ei ole, vaikka V luuli siivouskomeroa siksi - siivoojat eivät ehkä pitäisi...

7.6.1991 Eilen alkoi uusi australialainen perhesarja "Pugwall" 13 v. pojasta, joka unelmoi rockbändistä. 

Pugwall-sarjan tunnari:


8.6.1991 Olen viikonlopun Ruovedellä, suunnittelin niin jo ennen bussilakkoa (joka jatkuu). 

15.6.1991 Eilen oli jo koti-ikävä, mutta ties montako viikonloppua täällä vielä täytyy olla kun bussit eivät kulje edelleenkään. 

17.6.1991 AKT lopetti autoliikenteen lakon, mutta jatkaa satamalakkoa. Tilanne ei silti muutu, sillä työnantajapuoli jatkaa omaa työsulkuaan. Valtakunnansovittelija Jorma Reini ei usko uutta sovintoesitystä syntyvän lähipäivinä. 

18.6.1991 Etelä-Afrikassa on suurella äänten enemmistöllä kumottu rotusorron peruspilarina ollut rekisteröimislaki, joka luokitteli ihmiset syntymästä saakka eri rotuihin. Perustuslaki evää silti vielä äänioikeuden mustilta.

23.6.1991 Otin aurinkoa kattoterassilla (vaikka aurinko vähän väliä meni pilveen ja tuuli), vieläpä nakuna - kiva tunne... 

25.6.1991 Näin ilokseni ekan Lastusen [bussifirma, jota ei enää ole] kolmeen viikkoon. Kuljetusalan työstaistelu työsulkuineen päättyi tänään! Satamalakko jatkuu. 

6.7.1991 Aamulla otin kaksi tuntia aurinkoa kattoterassilla nakuna.

7.7.1991 Tänään otin aurinkoa nakuna klo 12 lähtien kolme tuntia ja vihdoinkin alkaa tulokset näkyä. 

8.7.1991 Otin kaksi tuntia aurinkoa. 

9.7.1991 Viljamakasiinin toiseksi valvojaksi klo 11-19. Siellä on esillä kolmen taiteilijan tauluja, posliinimaalausta, kansallispukuja. Tarkoitus kai oli, että minulla olisi jotain tekemistä, mutta sitähän siellä nimenomaan ei ole! Pidin pitkän ruokatunnin ja lähdin vähän aikaisemmin. 

10.7.1991 Ensi vuonna tulevat kauppoihin muoviset palautuspullot, kuten ulkomailla, aluksi isot litran pullot. Lasi tuskin väistyy pysyvästi aikoihin. 

11.7.1991 Olen kai saanut ns. "aurinkoihottumaa": punaisia näppyjä rintaan, selkään ja takapuoleen - syyhyttää niin perhanasti...

19.7.1991 Tänään koulutoimistoon, eipä sielläkään paljon tekemistä ollut ja suuri osa porukasta on lomalla. 

22.7.1991 Tein jotain pientä, mutta radikaalia (henkilökohtaisesti) - otin korviksen! Varasin ajan vasta tänään, ja vaikka olen pitkään sitä ajatellut, se varsinaisesti tuli päähänpistona eilen: enkä kadu, se on söpö. [Korvis minulla on yhä tänä päivänä, juuri siinä samassa kohtaa, vain toisessa korvassa.]

25.7.1991 Kauhea stressi, juoksentelin vielä ympäri kouluakin viime hetken järjestelyjä toimittaen, en ehtinyt aamupalallekaan. Vein kamani matkahuoltoon säilytykseen. Sain siviilipalvelustodistuksen, johon otatin kunnan laskuun passikuvan Foto-Ruovedessä (hyvän näköinen!) + työtodistuksen. Lounaan jälkeen kiitin keittäjiä... V tarjosi kunniakseni munkit, muille rinkilät, minulle possu. 

18.8.1991 Virrat alkaa kerätä kotitalouksien jätemuovia poltettavaksi lämpölaitoksella, myöhemmin on tarkoitus myös valmistaa kosteiden tilojen muovilankkua kyllästettyä puuta korvaamaan. 99% muovijätteestä kelpaa poltettavaksi; ämpärit, pussit, astiat, jogurttipurkit, styroksi... kirkkaat muovipullot eivät käy myrkyllisen PVC:n vuoksi. Olemme jo alkaneet pistää muovijätteet syrjään. Kokeilu on ainutlaatuinen Suomessa.

19.8.1991 Virroille. Ostin luontaistuotekaupasta soijapapuja ja äidille kukkaissaippuan. Myyjä sanoi, että "mä taidan kaupata sulle tätä liikettä." Kerroin yrittäjä-kurssista, viimeksi kerroin käyneeni luotaistuotealan peruskurssin. Houkuttava ajatus, vaikken olekaan ikinä ajatellut jääväni Virroille. [No, se ei toteutunut taloudellisista syistä, ja hyvä niin!]

20.8.1991 Eilen tuli hälyttävä uutinen: Neuvostoliitossa on tapahtunut vallankaappaus, vanhoilliset ovat syrjäyttäneet Gorbatshovin ja osiin maata on julistettu poikkeustila: poliittiset puolueet on kielletty ja lehdistö sensuurissa. Pitkä harppaus taaksepäin! Baltian maiden itsenäistymisaikeisiin puututaan raskaalla kädellä, joukot ovat jo vallanneet radio-asemat yms. Venäjän federaation uudistusmielinen presidentti Boris Jeltsin on tuominnut kaappauksen ja kehottanut ihmisiä yleislakkoon. Maata hallitsee kahdeksanmiehinen poikkeustilakomitea, keulakuvana varapresidenttinä aiemmin toiminut Gennadi Janajev. Gorbaa on pidetty kotiarestissa. 

21.8.1991 Viro julistautui itsenäiseksi yöllä. Neuvostojoukot valtasivat tv-tornin. Moskovassa kuoli ainakin kolme sotilaiden ja kansan yhteenotossa. 

22.8.1991 Eilen Neuvostoliiton kriisi ratkesi yhtä äkkiä kuin alkoikin: NKP käänsi selkänsä poikkeustilakomitealle, jonka jäsenet on erotettu tehtävistään. Gorbatshov on palannut Moskovaan loma-asunnoltaan Krimillä. Sotilaat vetäytyvät kaikkialla. Venäjän alueen sotilaat olivat Jeltsinin puolella uutta valtaa vastaan. Puna-armeija oli muutenkin haluton nousemaan kansaa vastaan. Myös Latvia antoi itsenäisyysjulistuksen. 

23.8.1991 Suomen viralliset lausunnot Neuvostoliiton kriisin aikana olivat tyypillisen varovaisia (ärsyttävässä määrin): pahoiteltiin demokraattisen kehityksen pysähtymistä ja toivottiin tilanteen normalisoituvan. Edes sanaa "vallankaappaus" ei käytetty. Myös yhteis-pohjoismaisessa lausunnossa Suomi esti jyrkän kannanoton, mitä Tanska arvosteli. 

Päätös yrittäjäkurssista tuli, ja valitettavasti minut hylättiin, koska "kurssi tarkoitettu Tampereen työvoimatoimiston hakijoille."

25.8.1991 Neuvostoliitossa on alettu puhdistaa valtakoneistoa taantumuksellisista voimista. Jeltsin nauttii nyt suunnatonta arvovaltaa. Islanti tunnusti ensimmäisenä Viron ja Latvian itsenäisyyden. 

26.8.1991 Gorbatshov on eronnut NKP:n pääsihteerin tehtävistä, kieltänyt puolueen toiminnan armeijassa, KGP:ssä ja sisäministeriön erikoisjoukoissa ja määrännyt puolueen omaisuuden takavarikoitavaksi. 

Maailmalla menestystä niittänyt piirrossarja "Simpsonit" alkoi Tv 3:lla. 

3.9.1991 Asianajaja Matti Wuori on valittu kansainvälisen Greenpeacen puheenjohtajaksi järjestön perustajan jäädessä eläkkeelle kesken kauden. Wuori on toiminut Suomen ja Ruotsin osastojen puheenjohtajana. 

5.9.1991 Kaksi uutta amerikkalaista sarjaa, "Teinitohtori" (Doogie Howser M.D., 26-osainen komedia) [sarja esitteli meille näyttelijä Neil Patrick Harrisin] ja "L.A. Beat" (Beverly Hills, 90210). 

Doogie Howser M.D. intro



6.9.1991 Neuvostoliiton kansanedustajien kongressi hyväksyi eilen suunnitelman, jonka mukaan nykyisestä Neuvostoliitosta tulee suvereenien valtioiden liitto. Kukin jäsen saa itse päättää, missä muodossa se osallistuu uuteen liittoon. 

7.9.1991 Neuvostoliitto tunnusti eilen virallisesti Baltian maiden itsenäisyyden!

14.9.1991 Viikko sitten alkoi uusi kotimainen komediasarja "Hynttyyt yhteen", pääosissa Hannele Lauri & Eija Vilpas. 

15.9.1991 Uuden tutkimuksen mukaan homoseksuaalisuus voi olla myötäsyntyistä, johtuen sikiökauden hormoneista.

19.9.1991 Suomen pankki on ottanut hallintaansa SKOP:n (Säästöpankkien keskusosakepankki) luottamuksen palauttamiseksi rahalaitoksiin. Tallettajien säästöt eivät vaarannu. [Minä olin  Säästöpankin asiakas.]

26.9.1991 Ammatinvalinnan ohjaajalta kirje: työvoimatoimisto voi kustantaa työharjoittelun luontaistuotekaupassa vuoden loppuun. Maksetaan työllistämistuki, matkakorvaukset ja järjestetään vakuutukset. Minun itse täytyy kysyä omistajan halukkuutta asiaan.

27.9.1991 Kävin luontaistuotekaupassa juttelemassa omistajan kanssa työharjoittelusta. Ihmetteli ensin, miten töitä riittäisi kahdelle, mutta alkoi sitten innostua... 

29.9.1991 Presidentti George Bush ilmoitti eilen Yhdysvaltain tuhoavan kaikki maalla ja merellä olevat lyhyen kantaman ydinaseensa! 

30.9.1991 Ensin luontaistuotekauppaan, sitten työvoimatoimistoon, jossa laadittiin sopimukset, jotka käytin allekirjoitettavana. Työharjoittelun kesto 1.10.-31.12.91. 

1.10.1991 Eka työpäiväni luontaistuotekaupassa, menin kymmeneksi, pääsin 16.30... Todella hiljaista. 

6.10.1991 Luontaistuotekaupan omistaja soitti: on tullut samaan tulokseen kuin minäkin, eli minun ei tarvitse enää mennä sinne... Täytyy todeta, että olen vain helpottunut; työttömänä olossa on hyvät puolensa... 

7.10.1991 Työvoimatoimistosta soitettiin ja sovimme viikon kuluttua tapaamisesta, vaikken järin halukas olekaan. Kysyi mm. olenko nyt masentunut! Asiahan on aivan päinvastoin... 

9.10.1991 Työväentalolla kaksi elokuvaa: "Lastentarhan kyttä" klo 17.30 ja Stephen Kingin "Uinu, uinu lemmikkini" 19.15, 30 markkaa. Menin jälkimmäiseen, vain seitsemän ihmistä, ekaa katsomassa oli enemmän. 

11.10.1991 Siviilipalvelusaika lyhenee 13 kuukaudeksi. Sivarit eivät ole tähän tyytyväisiä (!), vaan tahtoisivat saman kuin varusmiehet (8-11 kk). [Näköjään se on nykyään hieman alle 12 kk; minulla se oli 16 kk!]

21.10.1991 Työvoimatoimistossa ehdotettiin että hakisin Perheniemen evankelisen opiston ravitsemus- ja luontaistietouden linjalle, keväällä ja syksyllä-92. 

3.11.1991 New Kids on the Block yhtye esiintyy toistamiseen Suomessa huomenna, Helsingin jäähallissa. Konsertti myyty loppuun jo keväällä parissa tunnissa. 

5.11.1991 Työvoimatoimistosta soitettiin aamulla. Sanoin, etten ainakaan vielä keväällä ole kiinnostunut siitä kansanopistosta, ja etten toistaiseksi halua jatkaa ammatinvalinnan ohjausta. [Mutta opistosta kuulemme vielä, tämän sarjan tulevissa jaksoissa!]

6.11.1991 Viimeinen irakilaisten Kuwaitissa sytyttämä öljylähde sammutettiin juhlamenoin. Noin 5000 irakilaissotilaiden raiskaamaa kuwaitilaisnaista synnyttää näinä aikoina: lapsilla tuskin on ruusuista tulevaisuutta.

8.11.1991 Dallasin kymmenen vuoden taipaleen päättää kahden tunnin erikoisjakso, jonka katson tietysti, vaikken yleensä olekaan sarjaa seurannut. 

11.11.1991 Päätin tilata Franklin Mintiltä Sword of the kings-rannekellon: Sterling-hopeaa 22 karaatin kultauksella, nahkahihna. 1750 markkaa (10 x 175 mk)... Oikea kultakello on ollut haaveena, mutta olisi liian tyyris: tämä on lähellä sitä. [Tämä luxus-keräilytavaraa myynyt postimyyntifirma vetäytyi jossain vaiheessa Suomesta.]

15.11.1991 Suomen markka on devalvoitu (= rahan arvon tarkoituksellinen alentaminen ulkomaisten valuuttojen virallisia kursseja nostamalla. Helpottaa vientiä, hillitsee tuontia) 14%. Jo kuukausia on puhuttu, että Suomessa on lama, mitä se sitten tarkoittaneekin. [No, se on kyllä totta että minulla ei ole sen ihmeempiä muistikuvia lamasta, en kokenut sitä mitenkään huomattavalla tavalla omassa elämässäni.]

18.11.1991 Juhan af Grannin UFO-dokumentti "Vieraita taivaalta" on ennakkokohun saattelemana myyty jo seitsemään maahan. Suomessa se esitetään tammikuussa 1992. [Koko dokumentti, 55:47 min, YouTubessa.]

22.11.1991 YK:n uudeksi pääsihteeriksi on valittu 69 v. Egyptin varapääministeri Boutros Boutros Ghali ("Butros Butros Gali"). 

24.11.1991 Sunnuntairaportissa Rauni-Leena Luukanen puhuu humanoideista ja UFOista. 

27.11.1991 Queen-yhtyeen laulusolisti Freddie Mercury kuoli Aidsiin viime sunnuntaina.

9.12.1991 Linja-autossa pari pikkutyttöä kuiskaillen arvaili sukupuoltani: "Miehillä ei yleensä ole tuollaista kampausta..!" 

12.12.1991 Ihoni on niin hyvässä kunnossa, ettei se kaipaa peitepuikkoa: todella harvinaista. 

15.12.1991 David Lynchin kohusarja "Twin Peaks" päättyy. Se on ollut todella ainutlaatuinen kokemus: draamaa, huumoria, jännitystä... ja paljon yliluonnollisia aineksia.

Sword of the kings-kelloni Franklin Mintiltä tuli: tosi komea! [En ole käyttänyt sitä varmaan reiluun pariinkymmeneen vuoteen, mutta olen kyllä ajatellut ottaa sen taas käyttöön, onhan se kuin koru; tarvitaan vain uudet paristot ja uusi hihna, ja kellotaulu on ed. paristonvaihdossa mennyt hieman vinoon. Panttilainaamoon se ei joskus aikoinaan kelvannut, joten se siitä arvosta.] 

Sword of the kings

20.12.1991 Tein joulutorttuja, hunaja-marsipaania, hunaja-halvaa, hedelmäisiä, carob-suklaata. 

Venäjä aikoo pitkällä tähtäimellä anoa Nato-jäsenyyttä! 

21.12.1991 Neuvostoliitto lakkasi olemasta tänään ja syntyi 11 valtion "itsenäisten valtioiden yhteisö", IVY. Gorbatshov on siis viraton. Ydinaseet ovat yhteisessä valvonnassa. 

24.12.1991 Jouluaatto! Nousin klo 7 tekemään uuniriisipuuroa ja sekahedelmäkiisseliä. Sen jälkeen tein uunissa haudutettua lohta, cashew-kastiketta, kaali-avocadosalaattia, taateliparfair + carob-kastike. 

Tv-TOP 10 1991:

  1. Twin Peaks
  2. Star Trek - uusi sukupolvi
  3. Ankronikka
  4. Pulmuset
  5. Salainen agentti 86
  6. Mummo
  7. Tyttökullat
  8. Ednan piinapenkki
  9. Simpsonit
  10. Nolojen tilanteiden mies

tiistai 15. marraskuuta 2022

ECCE EGO II

 Tämä julkaisu jatkaa päiväkirjojeni pohjalta kirjoittamaani sarjaa. Ensimmäisessä osassa kävin lyhyesti läpi koko 1980-luvun, mutta lisääntyneen tilan vuoksi myös muistiinpanojeni määrä on selvästi lisääntynyt - ja toisaalta elämässäni ehkä tapahtui sen verran enemmän - ja sen tähden ratkaisuni on tällä kertaa käsitellä pelkästään vuosi 1990! Silloin täytin helmikuussa 20 vuotta. 

Tämä ei ole ollut pelkästään miellyttävää: se on vienyt minut mielessäni aikamatkalle takaisin noihin päiviin, ja löytyy paljon sellaista mitä en haluaisi muistaa; kaikkea en edes kerro - lähinnä loukkaavia asioita mitä minulle ja/tai minusta on sanottu. Niitä riitti. Ja minä en todellakaan kohtaa sellaista käytöstä enää (kypsänä aikuisena aikuisten kesken ei pitäisikään, mutta kyllähän sitä silti tiettävästi tapahtuu). Onko kaikki ilkeys vain siirtynyt sosiaaliseen mediaan? (Ja sielläkin vältän viisaasti osallistumasta provosoiviin  keskusteluihin yms.) 

No, kyllä minun tuon aikaisesta itsestänikin hahmottuu kuva, joka ei ole niin mairitteleva, sen voin myöntää itsekin. Jotkut asiat lähinnä huvittavat tänä päivänä, toisille asioille en itse mahtanut mitään: täytyy muistaa että esim. intensiivisestä koulukiusaamisesta oli kulunut vasta muutama vuosi, ja kannoin sen jättämiä henkisiä arpia vielä tuoreeltaan. Kuten olen usein todennut, olin ennen aivan eri ihminen. 

Edelleenkään minulla ei ole tuon aikaisia valokuvia hallussani. 


4.1.1990 Torstaiset-lehdessä esittelyni: "Marko on piirroksissaan terävästi kantaaottava, sarjakuvissaan hän pysyttelee tutuissa hahmoissa, joille hän kuitenkin antaa itsellisen ja oivaltavan hahmon ja kerronnan." Voiko sen paremmin sanoa?! Lisäksi ilmoitetaan ikäni, että olen piirtänyt sarjakuvia jo joitakin vuosia ja "Ratman" on ensimmäinen julkaistu, sekä että olen virtolainen, asun Killissä ja työskentelen "koulun ja kirjaston kansliassa." (Kuva ei ollut oikein edukseni.) Olen kerännyt talteen kaikki numerot, joissa piirroksiani on. Enää kaksi jaksoa "Ratmania" on julkaisematta ja se saakin olla hahmon loppu: se on niin loppuun kaluttu milloin "Fatmanina", milloin minäkin pilaversiona, ja itse tv-sarja on parasta parodiaa - yritä sitten tehdä parodiaa parodiasta. Palaan takaisin "juurilleni", ensimmäiseen vuosia sitten luomaani hahmoon, "Kreivi Krapulaan"; se on sittenkin ominta itseäni, jonka piirtämisestä varmasti nautin enemmän - ja piloja on jo valmiina vaikka kuinka. [En ole säästänyt mitään!]

 

- Älä valita liikaa pienen kärsimyksen takia: kohtalo saattaa parantaa sen suuremmalla. (Hebbel)


 15.1.1990 Tv-ohjelmistossa on tästä päivästä lähtien suuri muutos vuosikymmenten (?) perinteeseen: 20.30 pääuutislähetys jää pois 2-kanavalta, tulee siis vain tv 1:ltä. 

17.1.1990 Pankkitoimihenkilöt (paitsi PSP) uhkaavat maksuvälityssaarrolla alkaen ensi maanantaina. Se keskeyttäisi pankkien välisen maksuliikenteen, pankit käsittelisivät vain oman pankkiryhmän sisäisiä maksuja. Mm. palkanmaksut viivästyvät, maksupalvelu ei toimi, eivätkä automaatit ym. Kaikkia vaikutuksia ei voida ennakoida, koska tällaista ei ole ennen ollut. Työnantajapuoli taasen ilmoitti työsulusta helmikuussa. Valtakunnansovittelija Teuvo Kallio hoitaa asiaa.

20.1.1990 Tein korvapuusteja, kuten viime keskiviikkona, mutta nyt korvasin sokerinkin hunajalla ja vaahterasiirapilla. 

22.1.1990 Pankkialan neuvottelut kariutuivat eilen, joten maksusaarto alkaa tänään. Automaatit toimivat sittenkin, mutta laskut täytyy maksaa juosten pankista toiseen (minulla ei nyt mitään olekaan). 

30.1.1990 Maistoin illalla ensimmäisen kerran yrittiteetä viime kesänä keräämistäni kanervankukista; sen pitäisi rauhoittaa.

2.2.1990 Teen korvapuusteja oman reseptini mukaan: nyt käytän vain hunajaa, kun vaahterasiirappia ei ole, ja pinnallekin sirotan sokerin sijasta mantelirouhetta.

Tv 1; 2001: Avaruusseikkailu. Stanley Kubrickin 1968 ohjaama legendaarinen tieteiselokuva. (2001: A Space Odyssey) En mennyt saunaan filmin takia (alkoi klo 21.15), vaikka otinkin sen nauhalle (2 h 15 min) ja ihme kyllä, ei ollut MTV:n ohjelmistoa, joten mainoksetkaan eivät haitanneet. "Avaruussinfonia" olisi osuvampi nimi: klassinen musa (mm. Straussia) syntikoiden sijaan on erikoinen ratkaisu tieteisfilmissä; harvinainen on myöskin se oivallus, että avaruuden tyhjiössä ei ole ääntä. Puhetta filmissä oli uskomattoman vähän, eikä toimintaakaan juuri sen enempää. Loppu oli niin abstrakti, että siinä täytyy piillä jotain syvällistä: ehkä kirjan lukeminen auttaisi. Tämä on esitelty Peter von Baghin "elämää suuremmat elokuvat"-radiosarjassa. 

5.2.1990 Killin työväentalolla (!) klo 17.30 "Batman" ja 19.30 "Indiana Jones ja viimeinen ristiretki"; liput 30 markkaa. Kävin katsomassa Batmanin: meitä oli vain kuusi... Indiana Jonesiin olikin sitten tuvan täydeltä väkeä. Projektorin rätinä vähän häiritsi tunnelmaa. 

8.2.1990 Neuvostoliiton kommunistinen puolue on lähes yksimielisesti kokouksessaan päättänyt Gorbatshovin ehdotuksesta luopua puolueen yksinvallasta, mikä merkitsee monipuolue-järjestelmän tuloa.

11.2.1990 Nelson Mandela vapautetaan Etelä-Afrikassa tänään!

Albania on Euroopan viimeinen vanhoillisen kommunismin linnake, jossa Josef Stalinia - miestä, jonka nimi liittyy joukkomurhiin ja "puhdistuksiin" - kunnioitetaan yhä. 

15.2.1990 Pankkilakko alkoi, vaikka eihän se tuo mitään muutosta työsulun aikana vallinneeseen tilanteeseen. Seuraavan kerran osapuolet neuvottelevat ensi viikon lopulla.

Abien penkinpainajaispäivä. Virroilla olivat tänä vuonna naamioituneet mustiksi. [Tämä oli pakko ottaa mukaan: ei tulisi kysymykseenkään enää tänä päivänä, mutta tuolloin sitä ei kyseenalaistanut kukaan! No, hyvä etten itse käyttänyt n-sanaa.]

16.2.1990 Kirjattu kirje työministeriöstä: KUTSU SIVIILIPALVELUKSEEN 2.4.1990!!! Eivät siis ottaneet huomioon hakemustani elokuun erään. Jyväskylän ammatillinen kurssikeskus Leivonmäellä lähettää "matkalitterat". Koulutusjakso noin kaksi kuukautta, tieto palveluspaikasta lähetetään kurssijaksolle.

20.2.1990 Koska on ollut ajankohtaista valita vuoden -89 sitä sun tätä, laadin huvikseni vastaavan oman listani ja kopioin sen tähän: 

  • Vuoden villitys: Lambada (lat. tanssi)
  • Vuoden ilmiö: Batman
  • Vuoden tragedia: Myllypuron lastensurma (eläkeläismies houkutteli mukaansa kaksi pikkutyttöä, käytti seksuaalisesti hyväkseen ja poltti ruumiit)
  • Vuoden vieras: Paavi
  • Vuoden eläkeläinen: Ronald Reagan
  • Vuoden synttärit: Hitler 100 v.
  • Vuoden vainaja: Ajatollah Khomeini
  • Vuoden kirja: Salman Rushdie - "Saatanalliset säkeet"
  • Vuoden merkkipäivä: Ranskan vallankumous 200 v.
  • Vuoden vaikuttaja: Mihail Gorbatshov
  • Vuoden verenvuodatus: Kiinan mielenosoitusten kukistaminen
  • Vuoden uudistuja: Romania
  • Vuoden vaalit: Puola/Tsekkoslovakia
  • Vuoden rajanavaus: DDR
24.2.1990 "Kaislikossa suhisee" päättyi: kertakaikkiaan mainio nukkeanimaatio, ja mikä parasta, onnistunut jälkiäänitys! 

28.2.1990 Koiso Oy:ssä aioin teettää mittapuvun, mutta ystävällinen kauppias vakuutti että valmispuvuista löytyy minullekin tarpeeksi pientä, niin kuin löytyikin: luumunpunainen, raidoitus, puuvilla-viskoosi-polyesteri. Housuja kävi pikaisesti kavennuttamassa vyötäröstä. 998 markkaa, lisäksi luonnonsilkki-solmio 170 markkaa. 

4.3.1990 Pankkilakko päättyi viimein runsaan kuukauden kestettyään. Pankkitoimihenkilöt hyväksyivät yksimielisesti Jorma Reinin toisen sovintoehdotuksen, joka oli melkein sama kuin viime viikkoinen. Automaatit toimivat jo huomenna, konttorit avaavat tiistaina. Ruuhkia odotettavissa aluksi, siksi pankkiasiat pitäisi pistää tärkeysjärjestykseen (esim. erääntyneet laskut yms.).

12.3.1990 Liettuan parlamentti antoi eilen itsenäisyysjulistuksen hyväksymällä vuodelta 1918 peräisin olevan itsenäisyysjulistuksen. Samalla otettiin käyttöön vuoden 1939 perustuslaki ja muutettiin valtion nimi Liettuan tasavallaksi, pudottamalla vanhasta virallisesta nimestä pois määreet "sosialistinen" ja neuvosto-". Niin ikään hyväksyttiin Liettuan vanhan lipun uudelleenkäyttö ja parlamentti valitsi tasavallan uudeksi presidentiksi Liettuan kansanrintaman johtajan Vitautas Landsbergisin - ensimmäinen ei-kommunistinen valtionpäämies Neuvostoliiton historiassa. Liettua oli itsenäinen valtio 1918-40. Moskovan ei uskota käyttävän sotilaallista voimaa, koska se romahduttaisi uskon Gorbatshovin perestroika-politiikkaan, mutta talouspakotteet ovat mahdollisia. USA on kehottanut Neuvostoliittoa kunnioittamaan Liettuan päätöstä. Käytännössä se ei vielä lopullisesti synnytä itsenäistä valtiota, mutta on tärkeä askel sitä kohti. Edessä on vaikeat neuvottelut Neuvostoliiton kanssa.

23.3.1990 Klo 13 Optiikkaan. Piilolasien laitto ja otto alkoi jo sujua. Piilolasioptikko sanoi hämmästyneensä miten hyvin näen niillä hajataitostani huolimatta. 

25.3.1990 "Kun mies haluaa miehen": puolen tunnin keskustelu iltamyöhään TV 1:ssä kahden homon ja heteron välillä. Alunperin piti nähtämän kahden nuoren lääkärin, Karin ja Tapion, suhteesta kertova dokumentti "liitto", joka esitettiin viime keväänä Tampereen elokuvajuhlilla, mutta esiintyjät kielsivät sen valtakunnallisen julkisuuden pelossa.

26.3.1990 Teetin tämän hetken muotikampauksen, eli sivuilta ja niskasta lyhyt, päältä kihara (pehmennys). En kylläkään muodin vuoksi vaan koska se vaikutti kivalta - upea lopputulos! ...Hiukseni ovat juuri niin kuin ajattelin ja näyttää paremmalta kuin uskalsin toivoakaan. [Tänä päivänä näen hiukan toisin kun katson valokuvia...]

28.3.1990 Kauneushoitolassa ihonpuhdistus + ripsien värjäys! Kolme värisävyä, käytti tumminta. Kirveli poistettaessa. Kesto kolmesta viikosta kolmeen kuukauteen, keskimäärin yksi kuukausi; kuluu aina kun pesee. Pirjo kehui vaikka vaihtavansa ripsiä kanssani, ovat minulla niin pitkät. (Vähän kyllä epäröin ennen värjäystä, mutta tuli tehtyä ja kyllähän se aikanaan lähtee.) Kysyi haluanko kulmiinkin väriä, mutta enpä nyt. Sanoi lisäksi tukkaani "söpöksi" (pitäisiköhän olla immarreltu; "söpö"?). 

1.4.1990 Eilen siivosin huoneeni ja aloitin pakkaamisen, kaksi kassia: toilettilaukku tarvikkeineen, kenkäpussi (urheilutossut, kenkävaha + nauhat), sukkia ja alushousuja joka viikonpäivälle (lyhyet kalsarit, koska vievät vähemmän tilaa), toiset housut, viisi kauluspaitaa, farkut, oloasu, henkselit, kahdet solmiot ym. pientä, piilolasinesteet (silmälasit povitaskuun), kalenteri + tulo/meno-vihko, kynäpenaali sisältöineen, kirjekuoria, lehtiö yms., taskuradio, kamera, särkylääkkeitä, vitamiinit, laastaria, vanua, pumpulipuikkoja. (Ihme että mahtuivat.)

2.4.1990 Siviilipalvelus! ...Kumma kyllä ei hermostuttanut tippaakaan. Kun ajattelee vain kaikkea negatiivista mikä taakse jää, ei tulevaisuus huolestuta. Vaikka kyllä esim. eilinen käynti Mikan [veljeni] kanssa kahviossa tuntuu haikealta; elämän pieniä iloja. Jyväskylän asemalla tapasin erään toisen samasta autosta, samalla matkalla; kuulemma asunut itsekin joskus Virroilla...
Ilmoittautumisen jälkeen varustehaku: otin vain kolme pyyhettä (lukon kaappiin saa myöhemminkin), sillä vuodevaatteet on valmiina siellä minne majotuin. Kuulun nimittäin kouluhallituksen sijoitusvelvollisiin ja meikäläiset majoitettiin koululle noin 1 km kurssikeskuksesta (oma sauna mm.): huoneeni numero on viisi. Iltapala tiedotustilaisuuden jälkeen noin 18.30. (Leipä, tee, jogurtti.) Ilmoittauduin kasvisruokailijaksi... Täytimme kyselylomakkeen, jätimme siviilipalveluskutsun ja saimme palvelukseen astumistodistuksen. 

3.4.1990 En nukkunut koko viime yönä, vaikka luulin olevani kuoleman väsynyt. Nukkumista ei totisesti edesauttanut puoleen yöhön (ehkä ylikin) jatkunut mökä käytävässä: solussa ei ole väliovea... 
Tämä on kyllä oikea pakkolaitos, olisiko vankila yhtään pahempi? Olisi edes Jyväskylän välittömässä läheisyydessä, mutta täällä korven kätköissä! Killinkoski tuntuu isoltakin paikalta tähän verrattuna ja jo nyt toisena päivänä todella rakkaalta...
Anoin ilmaismatkaa kotiin viikonlopuksi, sillä olen suoraan sanoen masentunut - itku ei ole kaukana; kaikki menee päin helvettiä ja olen ulkopuolinen kaikessa kuten aina! Keskivertosivari ei olekaan sen järkevämpi kuin muut, kuten kuvittelin: monien kohdalla ihmettelen, ovatko ne täällä vain ettei tarvitsisi leikata tukkaa. 

4.4.1990 Tänään olisi Keski-Suomen sivarien lakkopalaveri kahvila-ravintola Katrillissa klo 18. Lakko alkaa kaikkien siihen lähtevien osalta maanantaina 23.4. (Meikä ei halua kurinpidollisia seuraamuksia, joten ei kiitos: kunhan selviäisi kunnialla läpi aluksi nämä kaksi kuukautta). Sillä protestoidaan palvelun kestoa mm. 
Eilen illalla taas soi musiikki kovalla ja pidettiin ryyppäjäisiä tuossa aulassa. En ole enää niin allapäin kuin eilen; jos viikonloppuisin pääsee kotiin, niin kai tämän kestää? (Vetäjien suhtautuminen alkoholiin on, että "kunhan se ei näy tunneilla...")
Ihana hiljaisuus, kun väki on kaupungissa: bussi takaisin lähtee vasta 1.00 (tavallisesti 23.20). 

5.4.1990 Joukossa on hopeaseppä ja ympäristöfyysikko, jopa YLEn yö- ja rockradion toimittaja! (Enää kolme yöradiota tässä kuussa, toukokuun viimeisenä päivänä rockradion "hautajaiset": radion kakkosverkosta tulee nuortenkanava). 

15.4.1990 Ruotsalaissyntyinen valkokankaan legenda, jumalainen Greta Garbo kuoli 84-vuotiaana New Yorkilaisessa sairaalassa. Hän esiintyi kymmenessä mykkä- ja 14 äänifilmissä, muistetaan traagisista hahmoistaan, mm. Kamelianainen, Mata Hari. Vetäytyi julkisuudesta jo vuonna 1941 vain 36-vuotiaana. 13 vuotta sen jälkeen sai erikois-Oscarin (ainoansa, ehdolla kolme kertaa), jota ei saapunut noutamaan. Omaiset hautaavat hiljaisuudessa perjantaina. 

23.4.1990 Sivarilakko, sekä täällä että muissa koulutuspaikoissa vain yhden päivän tempaus... III ryhmästä oli lisäkseni vain yksi "rikkuri"... kaikkiaan "rikkureita" oli 11 eri ryhmistä...
Paikalla kävi yksi radiotoimittaja sekä kaksi tyyppiä "Ajankohtaisesta Kakkosesta" - tulee huomenna ulos! (Saattaa olla, että minunkin piirteeni jossain vaiheessa ikuistuivat filmille.) Sattuma nimittäin madalsi julkisuuskynnystä: työvoimaministeri Matti Puhakka oli rutiinikiertueella Keski-Suomessa - jo alkuvuodesta sovitulla - ja kävi täällä seurueineen! Kysyi meiltäkin mistä olimme kotoisin yms. [Todellakin kävi niin, että myös minä vilahdin Ajankohtaisessa Kakkosessa - soitin äidille ja pyysin nauhoittamaan sen; ensiesiintymiseni televisiossa, heh.]

25.4.1990 Tämä paikka on muuten kuulemma joskus ollut todella eräänlainen rangaistussiirtola: puolustusvoimat lähetti tänne riviin sopeutumattomia suota kuokkimaan! Kuka sanoikaan, että historia toistaa itseään. 
Suomen tällä hetkellä noin 800 sivarista runsas kolmannes, noin 300 sivaria, osallistui lakkoon. Uuden lain mukaan palvelusaika lyhenisi 13 kuukauteen. Noin 60 sivaria oli valmis jatkamaan pitempäänkin seuraamuksista piittaamatta. 

3.5.1990 Kirje Jounilta [kaveri]: kirjoitti, että pisti toisen synttärilahja-patukkani [carob-patukoita, joita tuolloin söin suklaan sijasta] roskiin, kun oli niin pahaa että meinasi oksentaa! No, makunsa kullakin. Lisäksi Body Shopin voiteet joutuivat kuulemma hyllylle, kun "eivät tehonneet vaaditulla tavalla". (Ihmeitäkö se odottaa?) Ja tee kuulemma joutui "kokoelmaan". - Ensi vuonna taidan lähettää kortin?! 

Kalenteriini liimaamani lehtileike toukokuussa 1990 kertoo: "54-vuotias näyttelijä Richard Chamberlain on kyllästynyt faniklubilaisten ja muiden naisten objektina olemiseen. Joten hän totesi avoimesti: - Olen homoseksuaali ja rakastan yhtä miestä! En voi valehdella enää." Hmmm... Wikipedian mukaan hän kertoi homoudestaan julkisesti 2003, mikä ei siis selvästikään pidä paikkaansa.

8.5.1990 Olen saanut soittopyynnön Ruoveden kunnasta/sivistysosasto palveluspaikkaa koskien! Upeaa, paremmin ei voisi sopia - vain noin 34 km Virroilta! 

9.5.1990 Minun piti osallistua I ryhmän palontorjuntaopetukseen, koska ATK menee päällekkäin III:n palontorjunnan kanssa. (Ja mielelläni osallistuinkin: viime aikoina on ollut mukavaa juuri siksi, ettei ole ollut III ryhmän tunteja - mitä vähemmän näkee sitä porukkaa, sen parempi: varsinkin eräs hesalainen hopeaseppä, X.X., ärsyttää suunnattomasti: jo ulkomuoto, iso korsto, sitten puhetapa, "tota, niinku, sillee..." oikein hitaasti venytellen, ja lopuksi nauru: HEH HEH HEH!)
Pari lakkolaista muualta kiersi ryhmissä provosoimassa lisää väkeä riveihinsä. Muutama löytyikin ainakin päiväksi, pariksi. 

19.5.1990 Torstaiset-lehti on lakkautettu, viime viikolla ilmestyi viimeinen numero! Suomen Selän Sanomat osti sen... Helpotus siinä mielessä, että minulla ei olisikaan yhtään uusia ideoita sarjiksiini ja piirtäminen oli aina kovan työn takana. Vahinko vain, että niin paljon jäi julkaisematta.

25.5.1990 Aksel Kallen-Gallela on sanonut nerokkaan lauseen, jonka minäkin allekirjoitan omalta kohdaltani: "En rakasta elämää sellaisena kuin se on, vaan sellaisena kuin sen pitäisi olla." 

28.5.1990 Tänä iltana on päättäjäisbileet, joihin on tehty kiljua. [henkilö x] tuli pyytämään minuakin mukaan edes katsomaan touhua... No, minähän en juo (seikka, joka taatusti järkyttäisi perinpohjin muut täällä), enkä niin ollen viihtyisi humalaisten seurassa. Viinanjuonti ei vastaa käsityksiäni hauskanpidosta - eipä silti, että edes muistaisin milloin minulla on ollut hauskaa viimeksi. 

30.5.1990 Keksin kaksi uutta filosofista määritelmää, joihin vallitsevat olot inspiroivat;
- Minun koko elämäni on ollut kuin bussimatka: istumista paikallaan katsellen vaihtuvia maisemia.
- Eniten äänessä olevat sanovat vähiten.

1.6.1990 YLEn uusi kanavajako toteutuu tänään: radion 2-verkko on nyt Radio Mafia, nuorten oma kanava.

4.6.1990 Ruovedelle 8.20 kamat mukana (yksi kassi kokemuksesta viisastuneena)... Klo 15 jälkeen V vei minut asuntooni, vain vähän matkaa koulutoimistosta. [Hän oli lähin esimieheni, miespuolinen. Olen aivan pöyristynyt luettuani tätä kirjoitusta varten kaikki muistiin merkitsemäni suoranaiset ilkeydet minua kohtaan, mitä hänen suustaan kuulin kuukausien aikana vasten naamaa! Ei mikään mukava ihminen. Lisäksi hän pystyi vääntämään asiasta kuin asiasta kaksimielisen vitsin, ja viljeli niitä ahkerasti. Hänen asemassaan. Sellaista odottaisi korkeintaan rakennustyömaalla. Kai se siihen maailman aikaan vielä oli hyväksyttyä.]

5.6.1990 Täytyy sanoa, että ainakin Ruovesi on kauniimpi kuin Virrat: täällä on paljon enemmän vihreää... Sain toimistosta vähän paksummat verhot että saan paremmin nukuttua ja puhdistusaineita + rättejä (fosfaatteja, synteettisiä tensidejä, klooria... eihän niitä voi käyttää ekologisesti ajatteleva ihminen!) 

8.6.1990 Kämppääni vietiin sänky, yöpöytä ja pyynnöstäni myös matto (iso sellainen, jonka imurointiin tarvitessani saan toimistosta vanhan pölynimurin), jotta voisin joogata täälläkin.

9.6.1990 Viikon aikana en kaivannut kotiin kertaakaan ja nyt maltan tuskin odottaa maanantaita, että pääsen takaisin Ruovedelle. Koen Killinkosken ilmapiirin ahdasmielisenä, kun kaikki tuntevat ja naureskelevat selän takana (usein kyllä ihan avoimestikin). 

10.6.1990 Ehdotin äidille ettei enää ostaisi valkoisia vehnäjauhoja ja puhdistettua sokeria ja lupasin tuoda luontaistuotekaupan vaihtoehtoja lisää. Sanoin myös, että käyttäisi voita margariinin sijasta, kuten luontaistuoteala suosittelee, mutta on kuulemma kallista.

11.6.1990 Ruovedellä on lasinkeräyslaatikko kunnantalon edessä: tänne täytyykin kotoa raahata kaikki luontaistuotekaupan pullot ja purkit! Miksei Virroilla olla yhtä edistyneitä, vasta hiljattain sinne saatiin paperinkeräyspisteet (Killinkoski oli siinä edelläkävijä).

14.6.1990 Kahvitauolla on monesti sellaisia sisäpiirin keskusteluja, että vaikka haluaisi osallistua, ei voisi, kun ei tiedä paljoa paikallisista asioista. Tänään sentään kääntyi puhe siviilipalvelukseen ja varsinkin x.x. kehui kovasti sen ratkaisun tehneitä ja sanoi että sivarit ovat älykkäämpiä kuin muut! (Noin minäkin luulin ennen koulutusjaksoa - omalla kohdallani se kyllä pätee, kerskumatta.) Olin syystäkin hieman vaivautunut. 

16.6.1990 Tein Voi Hyvin-lehden reseptillä hampurilaisia (kokojyväsämpylä + kasvispihvi) ja marjajäätelöä soijamaidosta ja pakastemansikoista! 

19.6.1990 Neuvostoliiton kotimaan lennolla Riikasta Leningradin kautta Murmanskiin olleen Tupolev-matkustajakoneen kaappasi heti nousun jälkeen 20 v. Oleg Kozlov aamupäivällä, valepommilla uhaten, päämääränään Tukholma. Koneen kapteeni harhautti miestä ja laskeutui klo 10.41 Helsinki-Vantaan lentokentälle. Suomalaisviranomaisten kanssa käymänsä lyhyehkön neuvottelun jälkeen kaappari antautui puolilta päivin ja pyysi poliittista turvapaikkaa Suomessa. Odottaa poliisin hoivissa päätöstä.

24.6.1990 Jo toinen neuvostoliittolainen konekaappari on päätynyt Suomeen ja anonut turvapaikkaa!

28.6.1990 Kaksi neuvostoliittolaista konekaapparia on vaihteeksi epäonnistunut yrityksessään kaapata Neuvostoliiton sisäisellä lennolla ollut kone Turkkiin. (Toisaalta eiväthän edellisetkään aivan onnistuneet.) Jo ennen kahta Helsinki-Vantaan lentokentälle päätynyttä kaappausta kaapattiin kone Tukholmaan, niin että vilskettä on riittänyt sillä rintamalla viime aikoina. 

1.7.1990 Tänään yhdistyvät Itä- ja Länsi-Saksan taloudet, eli maksuvälineeksi tulee vahvempi D-markka. Samoin lakkaa olemasta Saksoja jakanut rajalinja. Loppuviikosta 27 aloitetaan neuvottelut yhdistymisen toisesta vaiheesta, mm. Bonn vai Berliini pääkaupungiksi.

9.7.1990 Kurssiesite Luontaistuotealan keskusliitto ry:ltä tuli (uusiopaperikuoressa tietysti, mukana Herbamare-näyte). Kurssi alkaa Helsingissä järjestettävällä luentopäivällä ja päättyy lopputenttiin. Kurssimaksu kahdessa erässä kattaa osallistumisen aloituspäivään + lounaan, kurssikansion, kirjat, opintojen ohjauksen ja oppikirjeiden korjauksen, osallistumisen lopputenttiin + lounaan sekä todistuksen kurssista. Kurssi antaa perustiedot alasta, luontaistuotteista, niiden raaka-aineista, valmistuksesta ja käytöstä, lainsäädännöstä sekä ravitsemustieteestä. Oppiaineita neljä: fysiologia ja ravinto-oppi, ruokavalio-oppi, tuoteoppi, kauppayrttioppi ja luontaiskosmetiikka, luonnonmukainen viljely. Kuhunkin aineeseen liittyy 1-4 oppikirjettä, luettavaa aineistoa yhteensä noin 1000 sivua. 

10.7.1990 Soitin Marketta Hoogestegerille ja ilmoittauduin luontaistuotetietouden peruskurssille!

13.7.1990 Viime tiistaina ja torstaina on taas kerran (siis kaksi kertaa) yritetty kaapata kone Neuvostoliitossa; alkaa tuntua todella surkuhupaisalta...

- Kun on tehtävä valinta ja jättää sen tekemättä, sekin on sinänsä valinta. (William James)

29.7.1990 Olen löytänyt uuden herkun - paahdetut auringonkukan siemenet soijakastikkeen kera.

30.7.1990 "Life returns on its way into a mist, its speed is its quietness again: existence of this world of things and men renews ultimately their never needing to exist. Again knowledge will study others, wisdom is self-known and muscle masters brothers: self-mastery is bone; content may never need to borrow, ambition will wonder blind, and as vitality cleaves to the marrow leaving death behind. The universe is deathless because having no infinite self it stays infinite. Clarity has been manifest in heaven and purity in the spirit. Man has no death to die."
Oheinen teksti on edesmenneen filosofi lordi Bertrand Russellin vastaus kysymykseen "ovatko mielipiteenne kuolemanjälkeisestä elämästä muuttuneet oman kuolemanne jälkeen vai uskotteko yhä, ettei kuoleman jälkeen ole elämää" automaatti-kirjoituksella Matthew Manningin kautta. Suomennettuna suurinpiirtein:
"Elämä palaa matkallaan usvaan, sen vauhti on jälleen sen hiljaisuus: tämän maailman asioiden ja ihmisten olemassaolo palaa lopulta siihen, ettei niiden koskaan enää tarvitse olla olemassa. Tieto on jälleen tutkiva muita, viisaus on itsekussakin ja lihasvoima hallitsee veljiä; itsekuri on opittu, tyytyväisen ei koskaan tarvitse lainata, kunnianhimo harhailee sokeana, ja kun elinvoima tunkeutuu ytimeen jättää se kuoleman taakseen. Maailmankaikkeus on kuolematon koska sillä ei itsessään ole ääriä, se pysyy äärettömänä. Kirkkaus on nähty taivaassa ja puhtaus sielussa. Ihmisellä ei ole ainuttakaan kuolemaa kuoltavana." 
(Matthew Manning: Linkki tuntemattomaan, Otava/Keuruu 1975. Suomentanut Kirsti Jaantila. Englanninkielinen alkuteos: The Link, The Extraordinary gifts of a teenage psychic.)

1.8.1990 Tampereelle... Aika suggestoterapeutti Risto Niilekselle klo 9.00... Kyseli aluksi kaikenlaista elämästäni ja kertoi hypnoosista ensin itse, sitten kasetilta käväistessään kaupassa. Suositteli Dyerin kirjaa "Hyväksy itsesi, uskalla elää", ja lainasi kasetin, jolla kertoo ahdistuksen synnystä ja itseluottamuksen puutteesta, sekä myi 90 markalla rentoutuskasetin, jota voi kuunnella mihin aikaan vain päivästä, ei kuitenkaan mielellään illalla väsyneenä. Mieluiten joka päivä (ainakin 5 pv/vko) ja joskus kaksikin kertaa - toisella kerralla parempi vaikutus. Käytyäni vessassa ja poistettuani piilolasit, mentiin asiaan: istuin nojatuolissa selkä suorana, jalat melkein yhdessä, piti kohottaa kädet vaakatasoon ja puristaa kevyesti nyrkkiin liki toisiaan, katsoa katonrajassa olevaan pisteeseen ja sulkea silmät hitaasti. Sitten Risto antoi suggestion, että vasen käsi tulee koko ajan painavammaksi. Se todella pikku hiljaa laskeutui polvelle, jonka jälkeen sain ottaa mukavan asennon. Risto jatkoi vastaavia suggestioita käyden läpi kaikki ruumiinosat, mutta en oikein tuntenut lämpöä jännityksen laukeamisesta, enkä ainakaan usko olleeni hypnoosissa - koko ajan oli kontrolli päällä. Lopussa rentouduin enemmän, kuten ihosähkömittari sormissani myös osoitti. Risto antoi varsinaisia suggestioita itseluottamustani "pönkittämään", mutta myös sellaisia että alkaisin kuntoilla; sanoin sen jääneen vähiin alussa (kysyi myös onko syömispulmia, laihuuteni vuoksi). 250 markkaa oli maksu... Jatkossa etsitään elämästäni jännityksen alkuunpanijoita.

2.8.1990 Tampereelle kuten eilen, klo 9.00 naprapaatti. Mukavan näköinen tyyppi. Paita pois ja mahalleen tutkimuspöydälle, teki jotain selälle. Sitten kylkiasentoon ja lopuksi selälleen. Ei kestänyt kauan. Pari käsittelyä vielä tarvittaisiin, mutta tarvitsen sitä ennen röntgenkuvan rintarangan alaosasta ja yleislääkärin lausunnon siitä. 

8.8.1990 Irak on joitain aikoja sitten hyökännyt Kuwaitiin, muut maat ovat ryhtymässä talouspakotteisiin (öljyputkia suljetaan) ja USA vie joukkoja Saudi-Arabian rajalle, koska maan suojeleminen kuuluu Yhdysvaltain "elintärkeisiin etuihin". Irak antoi ilmoituksen, että Kuwait on osa Irakia. 

13.8.1990 Kävin luontaistuotekaupassa ja tuli taas törsättyä, vaikka olisi syytä säästää, mutta turha tuntea omantunnon tuskia. 

15.8.1990 Muutto neuvolan yläkertaan piti tapahtuman tänään - siivosin eilen ja kävin ruokatunnilla pakkaamassa - mutta koska ei saanut ulko-oven avainta eikä huonetta oltu siivottu, nukun vielä ensi yön vanhassa kämpässä. Kävin kyllä V:n kanssa klo 15 jälkeen katsomassa luukkuani, ilmeisesti huone numero 3. Käytävässä miesten ja naisten vessat, erillinen suihku sekä yhteinen keittiö. 

24.8.1990 Soitin Ruoveden Kuntoutus ky:hyn, olen nääs päättänyt ruveta käymään salilla - ehkä Niileksen antamilla suggestioilla on osuutta asiaan - ja saada lisää painoa ja kuntoa muutenkin.

27.8.1990 Alkaa vähän potuttaa tämä yksitoikkoisuus ja rutiini, viihdyn kyllä Ruovedellä mutta en töissä: olen kurkkua myöten täynnä sitä yhtä ja samaa, jota olen aina tehnyt - ja nyt vielä niin naurettavaa korvausta vastaan. 

28.8.1990 Englannin pääministeri, "rautarouva" Margaret Thatcher vierailulla Suomessa torstai-iltapäivään asti. 
Ruokatunnilla pistäydyin 15 minuutiksi kämpille kirjoittamaan muistiinpanoja Dyerin kirjasta "hyväksy itsesi, uskalla elää": täyttä asiaa kannesta kanteen!
Illalla sitten tein sen: klo 17-18 menin kuntosalille... Sen jälkeen lähdin vielä pururadalle hölkkäämään, juoksinkin lähes koko matkan, vain muutama vastaantulija (urheilukentän takana). Uskomatonta että minä, vannoutunut koululiikunnan vihaaja, halusin tuskaa ja hikeä vapaaehtoisesti (ja hyvää teki): useimmat ihmiset lienevät pohjimmiltaan masokisteja. 

4.9.1990 Tampereelle naprapaatille klo 10.00. Käsittely oli rajumpi kuin viimeksi, mutta nyt selkä on kuulemma kunnossa. Kehotti soittamaan taas jos oikuttelee joskus. Tänään täytyy "laiskotella", joten ei siis kuntosalille. No, kun kerran lääkäri määrää, niin mikäs siinä!

7.9.1990 T [silloinen pomo, mies] sanoi kahvitauolla, että x.x:n kanssa oli puhetta ruokavaliostani: kokevat keittiössä työläänä tehdä yhdelle ihmiselle erilaista. Pitäisi olla lääkärintodistus, ettei terveydellisistä syistä voi syödä lihaa... Tänään lounaalla ei sitten enää ollutkaan mitään minulle, söin perunoita, salaattia ja leipää. Tässä loukataan minun vakaumustani, eikä henkilökohtainen vakaumus ole asia josta voisi tinkiä; inhoaisin itseäni jos nyt enää lipeäisin siitä, enkä sitä aio tehdäkään. Pitäisikö ryhtyä syömälakkoon? Myöhemmin T jatkoi, että asia on terveyskeskuksen puolelta otettu esille, eikä ole mitään "vittuilua". Katson, jos löydän jotain mitä syödä, ja jos on ongelmia, voin kertoa T:lle.

9.9.1990 Yhdysvaltain ja Neuvostoliiton presidentit George Bush ja Mihail Gorbatshov tapaavat tänään Helsingissä, päällimmäisenä keskustelunaiheena Persianlahden kriisi. Tapaaminen on presidenttien kolmas sen jälkeen kun Bush astui virkaansa viime vuoden tammikuussa. Edellinen kerta oli Washingtonissa touko-kesäkuun vaihteessa. Tapaamisesta on kehkeytymässä kaikkien aikojen suurin poliittinen mediatapahtuma Suomessa, yli 2000 tiedotusvälineiden edustajaa saapuu seuraamaan vierailua. Tapaaminen järjestetään presidentin linnassa.

10.9.1990 Lounaalla oli lihakeittoa, joten söin vain voileipää ja jälkiruoka-kiisseliä. Eräs keittäjä kysyi, onko X kertonut kasvisruoka-asiasta. Kuulemma häneltä on tullut semmoinen määräys, ettei sitä saa tarjota ilman lääkärintodistusta. (T:hän sanoi, että keittäjät kokevat sen työlääksi...) Iltapäivällä oli sentään kesäkeittoa. 

12.9.1990 Tampereen delfinaariossa syntyi viime yönä vilkas tyttö-delfiini Näsi-emolle. Jokin aika sitten Veera synnytti poikasen, joka kuoli kolmen minuutin kuluttua sisäiseen verenvuotoon. Niki synnytti kuolleen poikasen. Isäksi oletettu Joona kuoli perjantaina keuhkokuumeeseen. Sekä vapaudessa että vankeudessa joka kolmas poikanen vain jää eloon. 

3.10.1990 Vuorokauden vaihteessa sitten lopulta todellakin SAKSAT YHDISTYIVÄT!

7.10.1990 Tampereen delfiinityttö löydettiin perjantaina hukkuneena, syy ei ole vielä selvillä.

8.10.1990 Ruovedelle. Tapasin x.x:n [lääkärin sijaisen terveyskeskuksessa] yllättäen aamulla, asustelee nyt huoneessa 5... Otti puheeksi X:n "juonen" - kuten itse sanoi, koska on kasvissyöjä (ja viikonloppuna saikin kasvisruokaa), yrittää puhua X:lle ja jos se ei johda mihinkään, keksii jonkin syyn ja kirjoittaa minulle todistuksen. Hyvä kun on suhteita!

15.10.1990 Puupää-hatun (kotimainen sarjakuvapalkinto) on voittanut USA:ssa ja muualla enemmän tunnettu ja tunnustettu nimimerkki Tom of Finland, noin 70 v., jonka homoeroottisia sarjakuvia (esim. "Mike") on täällä nähty vain Setan lehdessä. 

16.10.1990 Yllätys, yllätys: KASVISRUOKA ON PALAUTETTU! 

19.10.1990 Ekan kerran vuosiin tilini saldo on alle tonnin: 956,19 markkaa! Kamalaa! 

Aamulehden liitteessä 20.10.1990 julkaistu lukijan kirjoitus: "Suomessa homot ovat aina olleet syrjitty ja halveksittu ryhmä. Kuitenkin on arvioitu, että kaikista Suomen kansalaisista joka kymmenes tuntee vetoa omaa sukupuolta kohtaan. Tähän lukuun sisältyy myös biseksuaalit eli ihmiset, jotka pitävät sekä miehistä että naisista. En oikeen ymmärrä tätä homovainoa! Miks ei jokainen saa olla sitä mitä on? Kukaan homo ei ole poikkeava omasta tahdostaan, niin kuin eivät esimerkiksi vammaisetkaan. Homoja luullaan sairaiksi, iljettäviksi jne. Se on kuitenkin vain uskomus, jonka niin sanotut normaalit ihmiset ovat homoista luoneet. Homofobiasta kärsivät ovat sellaista jengiä, joka ei ainakaan tietoisesti tunne ketään homoa tai lesboa, vaikka kuka tahansa heidän normaalia esittävistä kavereista sellainen olisikin. Mä oon ite 19-vuotias homopoika Hesasta ja olen päällisin puolin heteron näköinen. Tytöt ovat musta kiinnostuneita, mutta mä en silleen... Tietty sitä kavereille on esitettävä täysheteroa, muuten mä olisin yksin. Älkää viitsikö olla niin asennevammaisia, hyväksykää asiat asioina! Ainoa ikävä puoli tässä on, etten tunne muita samallaisia tyyppejä."
Different side of love

25.10.1990 Marraskuun alussa otetaan käyttöön ensimmäiset kuvanveistäjä Antti Neuvosen suunnittelemat luontokolikot, kielo-10 penniä ja karhu-50 penniä. 5 ja 20 pennin kolikoiden valmistus lopetetaan. Samalla astuu voimaan uusi pyöristyssääntö, jonka mukaan 1-4 penniin päättyvät maksut pyöristetään alaspäin lähimpään täyteen kymmenen pennin määrään ja 5-9 penniin päättyvät vastaavasti ylöspäin (tähän asti lähimpään viiteen penniin)... 1993 otetaan käyttöön leijonamarkka, norppaviitonen ja metsokymppi. 

Aamulehden liitteessä 3.11.1990 julkaistu vastaus edelliseen lukijan kirjeeseen: "Luin sinun, Different side of love, kirjoituksesi 'Homoudesta on puhuttava!' ja olen täysin samaa mieltä kanssasi. Olen myös nuori poika ja tunnen vetoa samaan sukupuoleen, mutta en ole uskaltanut näyttää tunteitani kenellekään saati sitten kertoa asiasta. Jos puhuisin asiasta kavereilleni olisin sen jälkeen yksin ja saisin kuunnella erilaisia haukkumisia ja huutoja joka puolelta. Miksi 'poikkeavia' ei suvaita? En usko, että yksikään homo on vaaraksi muille ihmisille. En usko myöskään sitä, että ketään pakotetaan ilman omaa tahtoa esimerkiksi homoseksuaaliseen suhteeseen. Olisi kiva tietää mistä homoviha johtuu? Sääli, että sinä Different side of love, asut Hesassa. Sun kanssasi voi kenties olla joskus oma itsensä ja puhua avoimesti."

7.11.1990 Ilta-Sanomissa oi eilen etusivun otsikko isolla: "Joka 20. on homo Tampereella" - halleluja! Ei muuta kuin laskemaan vastaantulijoita ensi kerralla. 

15.11.1990 Klo 14.00 jouduin OM-keskukseen [oppimateriaali-], jossa tulen kai olemaan tämän kuukauden ajan... Tv:stä nauhoitetaan ohjelmia, videoita esitetään viereisessä huoneessa käyville oppilailel, lainataan videoita, kirjoja, dioja, kalvoja, kasetteja opettajille. Vuokrataan laitteita ym. 

- Rakastatko elämää? Älä silloin tuhlaa aikaa, sillä se on ainetta, josta elämä on tehty. (Franklin)

11.12.1990 T soitti aamulla ja kysyi minne olen pannut alkuperäisen lautakunnan esityslistan, jonka monistin viikko sitten; kun en meinannut muistaa, sanoi suurinpiirtein että "muisti pätkii noin nuorella miehellä. Yritä nyt muistella kun teet jotain." Harmitti niin, että tirautin pari kyyneltäkin: siihen sekoittui kaikki se mielipaha, mitä tunnen koko siviilipalvelusta kohtaan, nyt kun vielä puolet on jäljellä - rangaistus tämä todellakin on. (Silti se oli minulle ainoa vaihtoehto ja Ruovesi on paras mahdollinen paikka.)

14.12.1990 Yösydännä tein piparkakkutaikinan huomiseksi, käyttäen raakaruokosokeria, täysjyvävehnäjauhoa ja melassia siirapin sijaan. 

17.12.1990 Pitkäaikainen aavistukseni osui oikeaan, vaikkei sitä minulle ole suoraan sanottu kertaakaan: menen OM-keskukseen huomenna ja tämä x.x. tulee koulutoimistoon. Ei kovin kauan sitten olin suorastaan raivoissani pelkästä mahdollisuudesta, että näin voisi käydä, mutta nämä päivät toimistossa tässä välissä ovat muuttaneet mieleni, olen alkanut viihtyä OM-keskuksessa ja pelkäsin jo, etten pääsisikään sinne enää. Siellä saa rauhassa vaikka pyöritellä peukaloitaan, kun ei koko ajan olla niskaan hengittämässä. 

22.12.1990 Leivoin joulutorttuja, niitä tuli 40 kpl eli huomattavasti enemmän kuin reseptissä sanotaan. Luumusoseen tein myös itse, sitä jäi vielä puolet yli, kun käytin kaksi pussia kuivattuja luumuja. Lisäksi tein neljä joululimppua, joista kahteen laitoin rusinoita. Lopuksi vielä glögiä Biotta-rypälemehusta. 

23.12.1990 Tein huomiseksi tofu-porkkanapateen, kasvistahnapaistoksen ja punajuurimurekkeen. 

24.12.1990 Tein lounaaksi uuniriisipuuroa täysjyväriisistä (maku aivan kuten riisipuurossa pitääkin ja ohjeesta - Vogelin terveydenhoitouutiset 12/89 - tuli juuri kaksi annosta) ja luumusoppaa... Päivällistä aloin tehdä noin klo 16. Pääruokana lohta ja maustevoikastiketta. 

1.1.1991 Laadin huvikseni pari Top 10-listaa, jotka eivät tietenkään ole ehdottomia vaan suuntaa antavia. Vuoden 1990 tv-sarjat:

sunnuntai 6. marraskuuta 2022

ECCE EGO I

"Ecce Ego", latinaksi kirjaimellisesti "Katso, Minä", 1. Sam. 3: "Tässä olen", oli yhteen aikaan eräänlainen mottoni, kokonaisuudessaan "Tässä olen, sinä kutsuit minua" (Ecce Ego, quia vocasti me) - Samuelin vastaus jumalan kutsuun. 

Tämä kirjoitus avaa sarjan, joka perustuu suoraan vanhoihin päiväkirjamerkintöihini. Ensimmäisen päiväkirjani kirjoitin 1979/1980, 9-10 vuotiaana, sen jälkeen säännöllisesti 1983-1994; ne olivat kalenteri-muotoisia, rajoitetusti muistiinpano-tilaa, ja keskittyivätkin enemmän jokapäiväisen elämän tapahtumiin. 
1993-2000 kirjoitin täyteen lahjaksi saamani paksun, yli tuhatsivuisen tyhjän kirjan. Nimesin sen "Henkiseksi Odysseiaksi". Tuohon aikahaarukkaan sisältyi niin herääminen henkisyyteen ja totuuden etsintä, kuin myös ensiaskeleet homomiehenä ja suhteen alku edesmenneen puolison kanssa, ja lähestymistapani oli pohdiskelevampi. 

Päiväkirjoihini minulla oli tapana teipata liitteeksi minua kiinnostaneita lehtileikkeitä. Lisäksi saatoin useinkin kirjoittaa myös ajankohtaisia uutisia; niiden perusteella saa kuvan, että 1980-luku oli hyvin kuohuvaa aikaa maailman politiikassa... vaikka ehkä joka vuosikymmenellä on omat kuohunsa, ja joskus ne aaltoilevat hyvinkin kauas. Paljon olen myös merkinnyt muistiin katsomiani tv-ohjelmia, toisinaan erittäin yksityiskohtaisesti juonta läpi käyden. Kaikki nämä luovat tällekin julkaisulle kiinnostavaa ajankuvaa. Tässä ensimmäisessä osassa käyn nopeasti läpi koko 1980-luvun. Käytettävissäni ei ole sen aikaisia valokuvia itsestäni ja elämästäni (on niitä toki olemassa, vaan ei minun hallussani tällä hetkellä). 

Päiväkirjani. Olen toivonut että ne lahjoitetaan
kuolemani jälkeen työväenmuseolle.

Nykyään päiväkirjojani vastaa esim. tämä blogi. Täyttäessäni 50 vuotta, kirjoitin siihen astisen elämäni ulkoisista tapahtumista tässä blogissa


Ihan vain esimerkkinä mitä 9 v. Marko kirjoitti 1.1.1980: "Heräsin vasta 12.00. Tänään ulkona satoi lunta. Äiti leipoi tänään korvapuusteja. Minä leikin vähän aikaa koulua. Äiti teki myös tiikerikakkua, ja isä tuli tänään kotiin."

Uudenvuoden yönä 1983/84 esitettiin televisiossa Michael Jacksonin Thriller-video, ja olin vaikuttunut, koska kirjoitin ylös erillisille papereille kalenterin väliin koko juonen! Näin sen tosin mustavalkoisena, koska tuolloin meillä oli vielä vanha mustavalko-telkkari. 

1984 Herreysin mormoniveljekset, jotka voittivat Euroviisut Ruotsin edustajina kappaleellaan "Diggy loo, diggy lei", tekivät minuun niin ikään ilmeisesti vaikutuksen, koska keräsin paljonkin heitä koskevia lehtileikkeitä. Muistan että pidin erityisesti nuorimmasta veljeksestä, tuolloin 17 v. Louisista, joka oli mielestäni söpö. 
Siitäköhän sai jo alkunsa myöhempi "mormoni-fetissini"? (Mormonilähetyssaarnaajien imago ja olemus on niin viaton ja puhtoinen; ei ihme, että on olemassa gay-pornoa mormoneista, vaikka se onkin melkoinen paradoksi! Ja yhä edelleen mormoninuoret, jotka huomaavat olevansa homoja, joutuvat käymään läpi vakavan sisäisen kamppailun itsensä ja uskonsa välillä.) Ulkonäkö taisikin olla pääasiallinen syyni pitää heistä; itse kappale oli aika mitäänsanomaton renkutus, eikä ole kestänyt aikaa. Koko kilpailu oli siihen aikaan toisenlainen, oli live-orkesteri kapellimestareineen, paljon vaatimattomammat puitteet kuin nykyään, jäykempää ja totisempaa. En ollut mikään Euroviisu-fani; joskus katsoin, joskus en. Tämä on ensimmäinen voittobiisi jonka minä muistan, enkä sen jälkeenkään muista kisoista juuri mitään pariin vuosikymmeneen, ennen Lordin voittoa! 

Herreys: Diggy loo, diggy lei


11.12.1984 RAZZLE [Hanoi Rocksin rumpali] ON KUOLLUT SUNNUNTAINA [8.12.1984] AUTO-ONNETTOMUUDESSA (surupäivä minulle). 

Nicholas Charles Dingley ("Razzle"),
2.12.1960-8.12.1984

Kesäkuussa 1985 lehtileikkeet kalenterin välissä kertovat, että brittisarja "Mennyt maailma" nähdään pikauusintana. Siitä pidin todella, todella paljon. Varmasti yksi kaikkien aikojen parhaimpia tv-sarjoja! 1980-luvussa parasta olivat juuri tietyt tv-sarjat, elokuvat, ja musiikki. Minun murrosikäisen elämässäni ei silloin muutoin ollut hurraamista. 

Brideshead Revisited (Mennyt maailma): Charles & Sebastian



14.8.1985 esitettiin viimeinen jakso Mennyt maailma-sarjasta, ja samalla oli viimeinen kesälomapäivä; koulu alkoi taas seuraavana päivänä (torstaina). Kirjoitin yöllä: 
Klo 00.05 itkin kun ajattelin miten kaikki taas pilkkaavat minua. Radio on vielä päällä, samoin valo, mutta kohta täytynee sammuttaa ja yrittää nukkua. I hate teachers, I hate other pupils, I hate SCHOOL! Ajattelin (ajattelen usein - on aikaa) myös miten ihanalta kotiin paluu tuntuu, kun sitä ajattelee koulussa, mutta sitten kun nuo kuusi painajaismaista tuntia ovat ohi ja paluusta tulee totta, se tuntuu ihan tavalliselta. Usein tuntuu myös että elän vain koulua varten; aamuisin ajattelen mitä kamaluuksia tuleva päivä tuo. Muutama tunti iltapäivällä (koulun jälkeen) on vapaana oloa koulun kahleista - tosin niitäkin tunteja varjostaa kaiken yllä leijuva musta pilvi, jota myös kouluksi kutsutaan. (Klo 00.30) Sitten mitä lähemmäs vuorokauden vaihdetta tullaan, sitä enemmän tulevan päivän synkkyys synkistää mieleni - edellyttäen tietenkin, että seuraavana päivänä on koulua. Perjantait ovat mukavia - sitten kun ne kuusi tuntia ovat ohi - viikon viimeinen koulupäivä nääs! Lauantai on fantastinen, mutta... sunnuntaina jälleen kaiken yllä leijuva musta pilvi, jota... jne. 00.31 Taidanpa käydä nukkumaan. Hyvää yötä. 
31.10.1985 Neljä vaihtoehtoa keväällä (kaksi ensimmäistä ennen kaikkea):
  • a) Ähtärin ammattikoulu, talousala
  • b) Kauppaoppilaitos, toimistotekniikan linja
  • c) Kansalaisopisto (koulun oppimäärä uusiksi). Joutuisi asumaan asuntolassa. Pauli (opinto-ohjaaja) sanoi, että jos harkitsen sitä, voimme käydä siellä (mutta en harkitse).
  • d) 9. lk uudestaan (hui!)

Tuntuu oudolta lukea näitä juttuja tänä päivänä: olenko minä tosiaan ollut tuo ihminen, oliko tuo minun elämääni? Sitäkin tyytyväisempi olen itseeni ja elämääni tänään! Jos välillä elämä tuntuukin vähän rutiinimaiselta, ainakaan ei ole mitään suurempia huolia ja murheita.  Vielä vuosia koulun jälkeen saatoin joskus nähdä painajaisia, että olin koulussa; siitä herääminen oli aina suuri helpotus. 

Vaikka suuren osan elämääni olin ammattitaidoton ja enimmäkseen työtön, en oikein voi tuntea "katumusta" siitä etten hankkinut ammattia jo nuorena. Kamalat kokemukset koulusta olivat hyvin pitkälti syynä siihen. Sen lisäksi, tai siitä johtuen - kukapa tietää - olin aivan tavattoman arka ja pelokas nuori. Kuten olen kirjoittanut 50 v. jutussani, koin silloin ja näen sen niin edelleen, että aikuisista ei ollut tuolloin mitään apua - enimmäkseen se oli vain minun syyllistämistäni; ei yritettykään puuttua syihin, vaan hoidettiin vain seurauksia. Voisin sanoa sen aikaisille "kasvatusasiantuntijoille", että helvetin huonoa työtä teitte!
Ikinä en ole kyennyt antamaan anteeksi kiusaajilleni: miten se olisi edes mahdollista ja miksi pitäisikään!? Enkä toki tarkoita että vieläkin hautoisin vihaa heitä kohtaan: en edes ajattele heitä ikinä. Siitähän on ikuisuus ja olen itse ihan eri ihminen tänä päivänä. 
14.10.1986 Se [kirje kaverilta] masensi minut täysin optimistisuudellaan ("mennyt aika kivasti, kuuluu hyvää, tuttavia lähellä, ja muutenkin mukavaa...")! Tuntikausia kävelin ympäri huonetta ja mietin vastauskirjeen muotoa; lopulta tulin siihen tulokseen, etten edes parhaalle/ainoalle ystävälleni, johon luotan 100%:sti, voi paljastaa syvimpiä ja salatuimpia ajatuksiani, vaikka olisinkin halunnutn keventää mieltäni. Olen myös "herkutellut" ajatuksella "unohtaa" hänen kirjeensä pöytälaatikkoon, toisin sanoen, ihan piruuttani jättää vastaamatta.

15.10.1986 Olen pessimisti; pukeudun mustaan, koska se tavallaan kuvastaa ajatusmaailmaani. Rakastan synkkiä päiviä, sumua ja sadetta, ja suorastaan vihaan kesää! Olen toivottoman alemmuuden tuntoinen; tunnen olevani häviäjä ja epäonnistuja, ja tunnen syyllisyyttä siitä etten uskalla ELÄÄ: pakenen suurta, pahaa maailmaa tänne neljän seinän sisälle. Olen oman itseni vanki. Näin ajattelen itsestäni. 

Masentunut minä olin. 5.1.1987 kirjoitin kalenterini muistiinpanoihin pitkän pätkän siihen astisesta elämästäni, eräänlaisen historiikin siis, koska... "tunnen tarvetta jättää 'jälkimaailmalle' jotain tietoa itsestäni". Olin aikeissa tappaa itseni. Mutta sitten... 

25.3.1987 Suhtaudun todellakin taas optimistisesti tulevaisuuteen ja yleensäkin uskon että on tulevaisuus! Siitä psykiatrilla käynnistä se lähti; se teki todella ihmeitä. Musta kausi pukeutumisessakin alkaa osoittaa laantumisen merkkejä; kuten arvelinkin, mielentilasta se johtui. [...]
Haluaisinkin muuttaa jonnekin vähän suuremmalle paikkakunnalle, kenties jopa kaupunkiin, missä läheskään kaikki eivät tunne toisiaan ja voisin ikään kuin alkaa alusta. 
Ja ennen kaikkea: haluaisin löytää ihmisen, joka rakastaa, jota rakastaa, joka ymmärtää, jota ymmärtää, joka luottaa, johon luottaa... juuri näin sanottiin eräässä helmikuun Annassa [lehti], nuorten palstalla, RICKY-69:n Jyväskylästä ilmoituksessa, joka alkoi: "Mistä minulle löytyisi poika, ihminen joka rakastaa..." jne. Kyllä: minäkin olen homo! Olen tiennyt 12 v. saakka ja hyväksyin itseni muistaakseni aika pian. Kenellekään en ole kertonut, vaikka olisin halunnutkin; typerät ja turhat ennakkoluulot! Päiväkirjassanikin mainitsen asiasta nyt ensi kertaa kiertelemättä ja suomenkielellä. 
19.9.1987 Elsa [tätini] soitti: niillä on alkanut tapahtua yliluonnollisia asioita. Valituksia, kävelyä..! Elsa herännyt yläkerrassa useana yönä kauhusta kankeana, eikä olekaan pitkään aikaan uskaltanut nukkua siellä. Arveli, että kenties mummun sielu ei ole saanut rauhaa. Hyvin mahdollista; täytyykin rukoilla mummun puolesta.

25.12.1987 Mummun henki valitti toista kuukautta, muutkin kuin Elsa kuulivat. Elsa pyysi lähtemään (minä olen rukoillut mummun puolesta) ja se on lakannut.

1987-88 seurasin aktiivisesti Dynastia-sarjaa, ja nimenomaan Steven Carringtonin ja Luke Fullerin romanssin takia, mikä oli välillä turhauttavaa kun Steven souti ja huopasi - turhauttavaa oli alun alkaenkin katsoa Stevenin tapailevan naisia - ja juuri kun kaikki näytti kääntyvän parhain päin, tietenkin käsikirjoittajat tapattivat Luken, vieläpä hyvin dramaattisessa terroristi-iskussa! (Eikä hän ollut edes ensimmäinen Stevenin poikaystävä, joka kuoli väkivaltaisesti.) Katsojat eivät koskaan nähneet heidän muuta kuin halaavan miehekkäästi. Aika oli erilainen. Englanninkielisessä blogissani on kirjoitus, "Gays on tv and film: and HEARTSTOPPER!"

Steven ja Luke Moldaviassa

 

1988 täytin 18-vuotta, ja valitsin motokseni lauseen "Per aspera ad astra" - vaikeuksien kautta voittoon (kyllä, olin mieltynyt latinaan jo tuolloin).  
25.5.1988 Ensi yönä USA:n presidentti Ronald Reagan Nancy-vaimoineen saapuu maahamme lepäämään tiukkojen turvatoimien ympäröimänä, ennen kuin jatkaa sunnuntaina Moskovaan neuvottelemaan Mihail Gorbatshovin kanssa. - On vasta toinen maassamme vieraillut Yhdysvaltain presidentti (edellinen Gerald Ford). 

21.7.1988 Tilaan videonauhurin Anttilasta!

12.9.1988 ...Minäkin lähdin mukaan [Tampereelle] taas, ihan ennakkosuunnittelematta: kaupunki lumosi minut perjantaina niin, että voisin käydä siellä yhä uudelleen ja uudelleen (matka vain on pitkä ja kallis)! Menin aivan yksin bussilla keskustaan ja kiertelin kauppoja Itsenäisyyden kadulla [olenkohan kuitenkin tarkoittanut Hämeenkatua?]: mahtava tunne huomata tulevansa toimeen omillaan isossa oudossa kaupungissa! Mikä parasta, ei tarvitse pelätä törmäävänsä tuttuihin... Seuraavaksi voisin joskus mennä kokonaan yksin Tampereelle, ostoksille. 

2.10.1988 Neuvostoliiton kommunistipuolueen pääsihteeri, Mihail Gorbatshov, valittiin eilen yksimielisesti myös Neuvostoliiton uudeksi presidentiksi, Andrei Gromykon jäätyä eläkkeelle. Tämä lujittaa hänen asemaansa, varsinkin kun perjantaisessa keskuskomitean kokouksessa "iso luuta lakaisi", eli toisin sanoen, useat politbyroon jäsenet "jäivät eläkkeelle" ja Gorbatshovin ajaman radikaalin uudistuspolitiikan - Perestroikan - vastustajia siirrettiin alemmas ja tukijoiden asemaan vahvistettiin.

13.10.1988 Sain eilen "Kärpästen herran" luettua - hurjaa: 6-12 vuotiaat englantilaiset koulupojat joutuvat toisessa maailmansodassa autiolle saarelle koneen pudottua, ja suurin osa heistä "muuttuu" vähitellen alkukantaisiksi villeiksi, jotka säälittä raa'asti murhaavat pienen "toisin ajattelijoiden" joukon jäseniä! Homo homini lupus. Harva kirja on tehnyt meikään yhtä suurta vaikutusta; kumma kyllä, yksi oli muistaakseni "Korallisaari", jossa oli sama aihe - nuoria autiolla saarella! Kun sain kirjan luettua, jäin kaipaamaan sen tunnelmaa ja tapahtumat elivät mielessäni - kuin olisi juuri syönyt, mutta on yhä nälkä! Tällaisen jälkeen on vaikea löytää edes lähes samanveroista lukemista. Kirja onkin käsittääkseni oikea "klassikko": muistan joskus lukeneeni siitä kehuja. Valitsinkin sen tutun nimen ja mielenkiintoisen takakannen esittelyn perusteella.
I hold that when a person dies, his soul returns again to earth. Arrayed in some new flesh-disguise: Another mother gives him birth. With sturdier limbs and brighter brain, the old soul takes the road again.
Uskon, että kun ihminen kuolee, hänen sielunsa palaa jälleen maan päälle uudessa maisessa asussa. Uusi äiti antaa hänelle elämän ja paremmin jäsenin ja kirkkaammin aivoin vanha sielu aloittaa matkan uudelleen.
(John Masefield)
Ensimmäinen viittaus jälleensyntymis-uskoon, jonka olen jostain kirjasta kopioinut; 19.7.1988 kirjoitan erääseen tv-sarjaan viitaten, että "jälleensyntyminen, henkimaailma ja vierailijat (ufot) ovat minunkin maailmankuvaani kuuluvia asioita: mitään en ole hyväksynyt hetkessä, vaan vuosien aikana pala palalta alaan (rajatietoon) tutustuttuani - jälleensyntymisen viimeksi, aika hiljattain." 

21.11.1988 Minulla ja Jounilla [kaverini] on muuten yhteinen kiinnostuksen kohde - parapsykologia, ja kumpikin meistä on yrittänyt poistua ruumiistaan aika hyvinkin tuloksin, vaikkemme olekaan täysin onnistuneet. Kai joskus viime vuonna, luettuani O. Reposen "Isä, minä elän", yritin ensi kerran, kirjojen antamilla ohjeilla. Pulssi kiihtyi villisti, raajat nykivät ja tajunta tuntui miellyttävästi vajoavan pimeyteen - aivan kuten kirjojen kuvauksissa - mutta siihen se keskeytyi. Jounilla on ollut ruumiin viilenemistä ja jotain valopyörteitä myös. Olemme sopineet, että jos jompikumpi onnistuu, käy toisen luona todistamassa. Keskittyminen on kuitenkin niin rankkaa, etten ole siinä aikoihin onnistunut. 
26.11.1988 Ns. "Baltian maissa" Neuvostoliitossa on viime aikoina ollut kova kansallinen kuohunta (Viro, Latvia...), pyrkimys suurempaan itsenäisyyteen. Varsinkin Virossa, jossa on otettu käyttöön maan oma sini-musta-valkoinen lippu, ja perustettu "Kansanrintama". Heinäkuun 21. 1940 neuvostojoukkojen miehittämän Viron eduskunta päätti anoa tasavallan liittämistä Neuvostoliittoon. Siihen parlamenttiin oli valittu vain Neuvostoliiton hyväksymiä henkilöitä ja neuvostosotilaita oli istuntosalissa valvomassa vaalin toimittamista. Se tapahtui kättä nostamalla ja oli yksimielinen. Nyt Viron neuvostotasavalta on astunut uhmaamaan Moskovaa. Ennen kokematon tilanne neuvostovaltion historiassa. Se on sitä Perestroikaa! 

29.11.1988 Kirje Jounilta: hänkään ei enää yrittämällä yritä ruumiista irtaantumista, mutta on päässyt jo niin pitkälle, että on nähnyt minun huoneeni! (Kuka tahansa, joka tuntee hänet niin kuin minä, tietää, ettei hän valehtele!) Hän näki huoneeni ylhäältä käsin. Yritykset ovat aina uuvuttaneet hänet tyystin (en uskaltanut edes kysyä, mitä minä mahdollisesti tein silloin). 
8.12.1988 Neuvostoliiton puoluejohtaja Mihail Gorbatshov on vierailulla Yhdysvalloissa, ja puhui eilen YK:ssa. Hän sanoi, että Neuvostoliitto vähentää joukkojaan puolella miljoonalla, ja tavanomaista aseistusta supistetaan myös. Lisäksi hän lupasi jäädyttää 100 vuodeksi tai kokonaan antaa anteeksi köyhimpien kehitysmaiden velat. Hänellä oli myös uusi aloite Afganistanin sodan lopettamiseksi. Sympatiani häntä kohtaan senkun kasvavat!
Joulukuussa 1988 talteen leikkaamani lehtileike kertoo, että "Tanskasta on tulossa maailman ensimmäinen maa, joka myöntää homoseksuaaleille tasavertaiset avioliitto-oikeudet. Tanskan parlamentin vasemmisto-keskusta-oppositio sai lakiesityksen läpi ensimmäisessä käsittelyssä joulukuun 15. päivänä, ja lopullista lakia odotetaan ensi vuoden alkupäivinä." Kuitenkin Alankomaat ehti ensin, ja vasta vuonna 2001; Tanska paljon myöhemmin, 2012. Uutisessa onkin sekoitettu käsitteitä, sillä avioliiton sijasta lokakuussa 1989 tanskalainen homopari solmi maailman ensimmäisen rekisteröidyn parisuhteen, mikä myös Suomessa edelsi tasaveroista avioliittoa. 
20.1.1989 George Bush ottaa tänään klo 19 Suomen aikaa vastaan Yhdysvaltain presidentin viran. Juhlallisuudet kestävät viisi päivää. Ronald Reagan jää eläkkeelle USA:n suosituimpana presidenttinä. Bush on maan 41. pressa. [Huom: kyseessä oli siis George Bush vanhempi, George W. Bushin isä.]

15.2.1989 Islamilaisissa maissa on noussut iso haloo intialaissyntyisen englantilaisen kirjailijan, Salman Rushdien, kirjasta "Saatanalliset säkeet" (Satanic Verses), jossa muka pilkataan Mohammedia. Länsimaissa melkein vastaava kohu syntyi hiljattain elokuvasta "Kristuksen viimeinen kiusaus", mutta islamilaiset ottavat uskon asiat herkemmin: Iranin hengellinen johtaja ajatollah Rudollah Khomeini on kehottanut surmaamaan kirjailijan, ja verta on vuodatettu kiihkoilijoiden mellakoissa. Ihan järjetöntä! 

29.3.1989 Sunnuntaina Neuvostoliitossa pidettiin ensimmäiset demokraattiset parlamenttivaalit, joissa kansa sai valita useammasta ehdokkaasta. Moskovassa sai murskavoiton, lähes 90% äänistä, erotettu puoluejohtaja Boris Jeltsin. Myös muualla ovat uudistusmieliset menestyneet ja puolueen viralliset ehdokkaat jääneet valitsematta.

22.4.1989 Olen varmaan jo viikon pitänyt huoneeni ikkunaa auki yötä päivää; kuuluu olevan terveellistä. Samoin olen taas talven jälkeen alkanut nukkua alasti, kuten myös voimistelen aamuisin avoimen ikkunan ääressä - terveellistä sekin, ilmakylvyt nääs.

7.5.1989 Teimme telepatia-kokeen omatekoisilla Zener-korteillani; tulokset hämmästyttivät. Jounilla seitsemän oikein - alussa jopa kuusi lähes peräkkäin. Luultavasti hän alussa keskittyi kunnolla, mutta sitten alkoi arvailla. (Pelkän sattuman perusteella on odotettavissa 5 oikein 25:stä) Edellä hän siis oli koehenkilö ja minä testaaja, sitten vaihdoimme osia - ja minulla peräti yhdeksän oikein! (En kyllä huomannut mitään erityistä.) Alussa neljä osumaa peräkkäin. Kyllä siinä jotain täytyy olla...

17.5.1989 Neuvostoliiton presidentti ja pääsihteeri Mihail Gorbatshov saapui eilen vierailulle Kiinan kansantasavaltaan. Siellä on jo pitkään jatkuneet laajat opiskelija-mielenosoitukset demokratian puolesta. Monikymmentuhatpäinen joukko on kansoittanut Taivaallisen rauhan aukion ja ollut nälkälakossakin. Gorbatshovin oli käytettävä takaovea päästäkseen kansojen halliin puhumaan ja muitakin muutoksia on täytynyt tehdä: Kiinan johtajat eivät ole mahtaneet mitään! Pekingin keskustaan kokoontui päivällä yli miljoona ihmistä tukemaan opiskelijoita, mukana myös mm. virkamiehiä, toimittajia, poliiseja. Mielenosoituksia muuallakin.

19.5.1989 Kiinan opiskelijat lopettivat syömälakkonsa hallituksen luvattua jatkaa neuvotteluja sen jälkeen. Puoluejohtaja Zhao Ziyang kävi keskustelemassa opiskelijoiden kanssa, mutta hänen sovinnollinen kantansa hävisi kovan linjan pääministeri Li Pengille: armeija on valmiustilassa ja Zhaon mahdollisesta erosta on kerrottu. 

4.6.1989 Paavi Johannes Paavali II on ensimmäisenä katolisen kirkon päämiehenä pohjoismaiden kierroksella, tänään Suomessa (saapuu klo 19)! 
La-su yönä sotilaat alkoivat väkivalloin tyhjentää Pekingin Taivaallisen rauhan (mikä ironia) aukiota: kymmeniä kuollut. 

5.6.1989 Paavi pitää Pyhän Messun Helsingin jäähallissa. 

10.6.1989 Kiinassa on pidätetty mielenosoituksen johtohenkilöitä. 

12.6.1989 Äiti osti kehoituksestani valkaisemattomia Bruno-suodatinpusseja (myös Bruno-leivinpaperia on olemassa) ja kehoitin myös jatkossakin ostamaan luonnonystävän wc- ja talouspaperia (uusiopaperista), kuten jo jonkin aikaa on tehnytkin. 

21.6.1989 Kokeilin kuorintavoidetta ja kasvonaamiota, joita alan käyttää ihon puhdistukseen kerran viikossa. 

4.7.1989 Kävin kirkkoherranvirastossa eroamassa kirkosta (siviilirekisteriin): kuten kuvittelinkin, kappalainen - tai mikä lie - saarnasi synnistä yms. Syyksi laitoin kirkon maallisuuden. [En tiedä itsekään mitä olen tarkoittanut; en ollut mitenkään uskonnollinen tuohon aikaan.]

23.8.1989 Liityin tukijäseneksi poliittisesti ja taloudellisesti sitoutumattomaan kansainväliseen Geenpeace-ympäristöjärjestöön, joka on järjestänyt maailmalla monia tiedotusvälineissäkin huomattuja tempauksia (mm. viime kesänä painosti Suomen palauttamaan Helsingistä löytyneen valaanlihaerän takaisin toimittajalleen) ja on juuri avannut toimiston Suomessa. 

18.9.1989 Soitin kauneushoitolaan ja varasin ajan ihonpuhdistukseen: on viimeinkin aika tehdä jotain konkreettista aknen suhteen.

21.10.1989 Aloin harjoittaa joogaa lainaamani kirjan ohjeiden mukaan. Korvaan sillä aamuvoimisteluni. 

29.10.1989 Eilen lisäsin jooga-venytysten aikaa ja otin uusia liikkeitä tehtäväksi, kuten aina viikoittain kuuden viikon ajan. 

10.11.1989 Kutsunta Kisapirtillä klo 9.00. Sotilaspiirin päällikkö, kaupungin edustaja ja pappi puhuivat. Sitten oli kahvitarjoilu, nimenhuuto, joku majuri esitteli eri vaihtoehtoja, katsottiin filmi ja kaikki kutsuttiin yksitellen pöydän ääreen henkkareineen osoite- ym. tietoja antamaan. Sain siviilipalvelu-hakemuksen ja täytin sen kahtena kappaleena. Sitten lääkärin luo alakerran ensimmäiseen pukuhuoneeseen. Sen jälkeen kutsuntalautakunnan eteen: asia oli heti selvä. Toinen kopio hakemuksesta toimitetaan työvoimaviranomaisille, jotka Helsingistä järjestävät paikan ja ottavat yhteyttä. Paikkoja on "Inarista Hankoon". (En osannut nimetä mitään toivepaikkaa tai -alaa, joten rastitin kohdan "mikä vain".) 

15.11.1989 Parturi klo 15.15. Värjäytän punaiseksi - se on vielä kokeilematta.

25.12.1989 Odotettu kohokohta oli ja meni, eikä - ikävä kyllä - tuntunut paljon miltään: missä on se lapsuuden joulujen taika?

26.12.1989 Romanian vihattu diktaattori Nikolai Ceausescu teloitettiin Elena-vaimoineen eilen klo 16 Suomen aikaa kahden tunnin pikaoikeudenkäynnin jälkeen syytettynä kansanmurhasta ja valtion varojen kavaltamisesta. Elena C. sanoi heidän haluavan kuolla yhdessä. Teloitus suoritettiin ampumalla ja Romanian televisio näytti Ceausescun ruumiin. Maata johtaa "kansallisen vapautuksen neuvosto". Aiemmin on jo Tsekkoslovakiakin lähtenyt perestroikan tielle, eli itä-blokin maissa tapahtuu näinä päivinä paljon. Romanian salainen poliisi taistelee uutta hallintoa vastaan, jonka monet ovat jo tunnustaneet ja lähettäneet apua mm. haavoittuneille.