Näytetään tekstit, joissa on tunniste tv. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste tv. Näytä kaikki tekstit

sunnuntai 11. joulukuuta 2022

ECCE EGO IV

 Ovatko roomalaiset numerot hallussa? Tämä on NELJÄS osa sarjaa, jota kirjoitan vanhojen päiväkirjojeni pohjalta. Juuri hiljattain kuuntelin podcastia homohistoriasta ja tajusin jotain: joskus ennen vanhaan ajattelin, että pitäisi jättää jotain itsestään maailmaan, jokin jälki tai perintö, mutta luovuin tästä ajatuksesta edellisen puolisoni kuoltua, ja tulin siihen tulokseen, että tärkeintä on vain elää paras mahdollinen elämä, jotta voi olla tyytyväinen itseensä. Niinhän se on, mutta nyt tajusin että koska joka tapauksessa olen toivonut päiväkirjani lahjoitettavan kuoltuani Työväenmuseolle, ja vaikka se minusta saattaa tuntua vaatimattomalta, se voi olla erittäin tärkeää - minua itseäni suurempaa. (Ei sillä, että tässä sarjassa vielä pitkään aikaan mitään erityisen "homoa" tapahtuisi, ellei lasketa mainintoja tv-ohjelmista yms.) 

1992 laadin kalenteriini Top 10-listan seuraamistani tv-sarjoista joka kuukausi, mutta se alkoi olla niin yksitoikkoista, että päätin jättää ne pois tästä julkaisusta: aina löytyi sarjoja, joita en edes muista enkä kyennyt löytämään niistä tietoa netistä... joka kuukaudelle kun ei mitenkään saanut kymmentä ikimuistoista sarjaa kokoon, vaan täytyi lisätä täytettä, "kyllähän tätä katsoo, paremman puutteessa." 

Joka tapauksessa olemme siis vuodessa 1992, josta tuli yksi käännekohta elämässäni... Jos edellisinä vuosina maailman uutiset olivat etualalla muistiinpanoissani kun omassa elämässä ei tapahtunut paljoakaan, nyt on toisin. Nyt vihdoinkin minulla alkaa olla myös valokuvia tuolta ajalta! 

Tammikuussa 1992:
minä silloisine kiharoineni
Kuten aina kun olen maininnut Perheniemen ev. opiston, niin nytkin on paikallaan lisätä huomautus: opisto ei ole tänä päivänä entisensä. Kaikki vanhat tutut linjat ovat poissa - ja niiden myötä koko se vapaa ja avara henki, joka silloin vallitsi: muuan ystäväni kertoi lukeneensa nettikeskustelun, jossa iloittiin siitä että opisto on nyt "puhdistettu"! Tänä päivänä se on "raamattuopisto"; sellaiseen en olisi koskaan mennyt, enkä voi sitä enää suositella. 

On mielenkiintoista, että vaikka olin 22 vuotias, niin nyt kun muistelen ja ajattelen asiaa, rakkaus, parisuhde, oli jotain mitä minä en edes tainnut kaivata tuolloin, enkä osannut tosissani ajatellakaan. En olisi tajunnut vaikka se olisi iskenyt minua vasten kasvoja. Pitkälti 20-jotain vuotiaana moni tilanne meni minulta täysin ohi, koska en osannut tulkita sitä sillä hetkellä. Olin monella tapaa hyvin naiivi.  Ystävyys sen sijaan oli jotain jota kaipasin ja idealisoin. Tuohon aikaan monet suosikkielokuvani, jotka koskettivat minua, kertoivat nimenomaan ystävyydestä. Ja se astuikin elämääni uutena ja tuoreena (mutta ei ristiriidattomana) todella pitkästä aikaa! 


- Ihmisen onnentilaa heikontaa hänen tunteensa menneestä ja tulevasta. Hänen läsnäoleva hetkensä kärsii aina jonkun verran muistosta ja toivosta. (E. & J. de Concourt)


1.1.1992 Meillä on jo 42 itsenauhoitettua videokasettia ja kolme viikottaista sarjaa, jotka nauhoitetaan.

4.1.1992 Ruokana misokeittoa.

5.1.1992 Ruokana soijapyörykät + kevyet ranskalaiset.

6.1.1992 Loppiainen, eli pyhäpäivä, ensimmäisen kerran 20 vuoteen perinteisellä paikallaan.

Ruokana kasviskiusaus. Tänä vuonna päätin merkitä ylös, mitä olen tehnyt ruoaksi päivittäin. [Mutta en tietenkään ala niitä luettelemaan joka päivän kohdalla tässä kirjoituksessa! Eiköhän tullut jo selväksi, että olin kasvissyöjä.] 

13.1.1992 MTV 1: Stephen Kingin osittain omaelämäkerralliseen romaaniin [itse asiassa se on novelli!] perustuva elokuva "Stand by me - viimeinen kesä" (USA 1986). [Elokuva on edelleen yksi parhaista ikinä! Mukana oli River Phoenix, idolini ikuisesti. Olisiko ollut ensimmäinen elokuva, jossa hänet näin?] 

Stand by me - traileri


14.1.1992 Suomi on nyt läntisten teollisuusmaiden kallein maa ja täällä syödään maailman kalleinta ruokaa. Ei mikään uutinen.

Haikea tunne tuli eilisen filmin lopussa, se sai ajattelemaan omaa elämääni. Näytin Mikallekin [veljeni] eilisen filmin, ja taisi pitää siitä. 

15.1.1992 Nyt käydään vilkasta keskustelua, pitäisikö Suomen liittyä Euroopan Yhteisöön, EY:n. Etuina mm. työllisyyden kasvu, hintojen lasku. Haittoina esim. maataloustuotannon lasku, kansallisen päätäntävallan kaventuminen. Asiasta aiotaan kansanäänestystä. Itse olen liittymisen kannalla. 

Katsoin kolmannen kerran "Stand by me:n" ja Mikakin halusi nähdä uudelleen!

21.1.1992 Jouni [kaveri] tuli ruokatunnillaan. Kehui "Stand by me"-leffaa. 

30.1.1992 Arkkiatri Arvo Ylppö kuoli tiistaina Helsingissä 104 vuotiaana. Hän oli kansainvälisesti tunnettu lastenlääkäri ja lastentautien tutkija. Neuvolaverkoston ja Mannerheimin lastensuojeluliiton perustaja. Hän oli henkisesti ja fyysisesti vireä loppuun asti. 

31.1.1992 Tänään päättyi Tv:ssä mainio ryhmäteatterin Neil Hardwickin ohjauksessa yleisön edessä tekemä sarja, "Nyhjää tyhjästä", jossa näyttelijät yleisön ehdotusten mukaan improvisoivat lauluja, runoja, sketsejä... (Mm. Ulla Tapaninen, Leena Uotila, Mikko Kivinen, Kari Heiskanen...)

2.2.1992 Teen edelleen kasvo-, käsi- ja jalkahoidon lauantaisin, ja joogaan päivittäin harvoja poikkeuksia lukuunottamatta. 

3.2.1992 Dynastian 217. ja viimeinen jakso. Sarjaa on esitetty Suomessa vuodesta 1984. Sen tekeminen lopetettiin USA:ssa 1989 pudonneiden katsojalukujen ja kohonneiden kustannusten takia. Syksyllä nähdään nelituntinen minisarja "Dynasty: The Reunion". En ole seurannut sarjaa enää aikoihin, vaikka aikanaan niin teinkin. 

9.2.1992 Koivisto piti perjantaina eduskunnassa puheen, jossa selvin sanoin (kerrankin) ilmoitti kannattavansa Suomen liittymistä EY:n. 

10.2.1992 Tv 3: amerikkalainen jännityssarja, "Naarassusi" (She-wolf on London). Ostettu 22 jaksoa. Vihdoinkin kunnon kauhusarja. [Voinee sanoa, että fanitin tätä sarjaa siihen aikaan; nauhoitin kai kaikki jaksot.] 

13.2.1992 Soitin ja kysyin lääninhallituksesta sukunimenmuutosmenettelystä: vapaamuotoinen hakemus, josta ilmenee nykyinen nimi, uusi nimi, perustelut, osoite, allekirjoitus. Mukaan virkatodistus. Hakemus menee nimilautakuntaan, kestää 3-4 kk, ilmoitus viralliseen lehteen. Seuraavaksi soitin väestörekisteriin ja pyysin virkatodistuksen.  [Katso myös Wikipedia: Suomen läänit]

16.2.1992 Nyt sauhutaan kovasti 16 v. mäkihyppääjä Toni Niemisestä, joka voitti tänään kaksi kultaa Albertvillessä. Häneen oli toivo asetettu jo etukäteen. Pyh. [No, penkkiurheilu ei koskaan ole ollut minun lajini...]

17.2.1992 Syntymäpäiväni. Täytän 22 vuotta.

18.2.1992 Postitin lääninhallitukseen anomukseni... Ainoastaan Jouni tietää toistaiseksi nimenmuutoshakemuksestani. 

19.2.1992 Huomasin yllätyksekseni ja ilokseni, että Virtain kirjastoon tulee Seta-lehti (yläkerrassa, joten lukurauhakin on taattu). 

Katson "pitkästä aikaa" Stand by me:n. 

20.2.1992 WSOY on ostanut Kustannus Oy Jalavan, joka oli paras kustantaja Suomessa (kauhua, sci-fiä, fantasiaa... mm. "Valerian", "Elfquest", H.P. Lovecraft). 

21.2.1992 "Tom of Finland - Daddy and the Muscle Academy." Dokumentti suomalaisesta taiteilijasta, joka piirroksillaan ja sarjakuvillaan on jättänyt pysyvän jäljen kansainväliseen homokulttuuriin. Sensuroitu tv:tä varten kolme minuuttia. Nauhoitin. 
Joey Lawrence ja Mayim Bialik, The Blossom
24.2.1992 "Kullannuppu" (The Blossom): uusi amerikkalainen komediasarja. [Sarjan pääosan esittäjä, Mayim Bialik, tuli sittemmin tunnetuksi Big Bang Theory (Rillit huurussa)-sarjan Amyna. Minä kyllä katsoin ennemmin Joey Lawrencea, joka esitti Blossomin vähän yksinkertaista mutta komeaa veljeä...] 

25.2.1992 Hämeen lääninhallitukselta tuli kirjattu kirje: pyytävät 14 päivän sisällä lähettämään virkatodistuksen, josta ilmenee äidin tyttönimi. Soitin heti rekisteritoimistoon. Kerroin nyt myös äidille asiasta. 
26.2.1992 Tv 1 Yönäytös: "Lasihäkki". Italialainen elokuva vuodelta 1989. Ohjaus Marco Risi. Erinomainen kuvaus opettajasta nuorisovankilassa! [Tätä elokuvaa olen muistellut joskus vielä tänäkin päivänä. Tietysti siinä oli osin homoeroottinen vire, joskin pakotettuna, suljetussa laitoksessa poikien kesken. Alkuperäinen  nimi on Mery per sempre. Koko elokuva, 1:41, YouTubessa, ilman tekstitystä.]

27.2.1992 Uusi virkatodistus tuli, mutta yllätys: äidin sukunimi oli ennen X, vaikka kävikin koulun [samalla nimellä kuin sisaruksensa] ja sai tietää vasta rippikoulussa! (Tiesin kyllä X:stä, mutta kuvittelin äidin olleen naimisissa ennen isää tai jotain...) Miten vähän sitä tietääkään omasta äidistään. 

28.2.1992 Lähetän lääninhallitukselle korjatun hakemuksen saatteella, jossa selitän tämän "nimikömmähdyksen"...

Maaliskuun alussa olen leikannut Aamulehdestä pienen ilmoituksen ja liimannut kalenteriini: "GAY Club MIXEI ti-su Otavalank.3." Vielä kesti vuosia, ennen kuin siellä kävin.

13.3.1992 Aloin harjoittaa silmäjumppaa Voi hyvin-lehden ohjeiden mukaan. Sen avulla pitäisi päästä silmälaseista eroon, myös hajataitosta kärsivän. Lisäksi olen jo viikon ajan harjoitellut meditaatiota pitkästä aikaa. 

15.3.1992 Päätin vastata Seta-lehdessä 1/92 olleeseen kontakti-ilmoitukseen: "Koko maa/Aloitin 17 v. etsinnän. Nyt olen 22 ja vielä yksin. Eikö löydy toista elämälle hurraavaa ja ristiriidat selvästi näkevää nuorta miestä? Avioliitto tai puhdas ystävyys, jakaminen ja yhteys lähimpien kesken. Avaudu kuorestasi olitpa sitten korvesta tai betonilokerosta!" Kerron ikäni, että haluan lähinnä ystävyyttä, asuinoloni + työttömyys, mutta silti optimisti. Vain yksi ystävä, jolle en ole rohjennut paljastaa poikkeavuuttani. Vihreät aatteet, kuntosaliharjoittelu (muttei muskeleita). Viime vuotinen passikuva mukaan. Todella rohkeaa minulta, mutta enhän voi koko ikääni vain odottaa että jotain tapahtuisi! [En saanut vastausta; huomionarvoista, että tässäkin kerroin etsiväni ystävyyttä.]
18.3.1992 Suomen EY-hakemus jätetään illalla Brysselissä, ilman reunaehtoja! 

19.3.1992 Toissapäivänä Etelä-Afrikan valkoisten keskuudessa pidetyssä kansanäänestyksessä yli 70% antoi tukensa presidentti de Klerkin rotuerottelun purkavalle politiikalle! 
[Suomessa] Työttömien määrä on noussut uusiin historiallisiin ennätyslukemiin, 343 500, ja tilanteen uskotaan pahenevan.

23.3.1992 ETYKin huippukokous Helsingissä. 

6.4.1992 Linja-autossa pikkulikat ramppasivat eestaas käytävää ja pysähtyivät tuijottamaan minua häpeämättömästi. Lopulta eräs tuli kysymään: "Mikä sun nimi on?" Vastasin vain "mitä sitten?" Arvuuttelivat taas kumpaa sukupuolta olen. Mikä päivä!

9.4.1992 Parturi klo 14: leikaus + värjäys vaaleaksi. Luovun vaihteeksi kiharoista, tukka pystyyn. 

9.5.1992 Tv 1: Freddie Mercuryn muistokonsertti, neljän tunnin taltiointi pääsiäisenä Wembleyllä pidetystä ja monissa maissa suorana nähdystä konsertista. Mukana oli monia suuria artisteja ja bändejä, jotka esittivät Queenin kappaleita. Välissä paloja Queenin videoilta ja Freddien haastattelusta. Elizabeth Taylor piti puheen Aidsista, mm. Elton John ja Axl Rose esittivät duettona "Bohemian Rapsodyn". Viimeksi Freddien ihanne, Liza Minnelli, esitti "We are the Champions". Mahtavaa! Itku tuli lopussa kun "God save the Queen" soi, ja näytettiin Freddie kruunun ja viitan kera. 

13.5.1992 Pikkulikkojen arvuuttelu sukupuolestani ei vieläkään ole päättynyt, uusi leikkaus ei siis tuonut selvyyttä. Samantekevää, olen mielelläni androgyyni. 

18.5.1992 [Muuttuvan työelämän] kurssi alkoi klo 9 ekana päivänä. 

20.5.1992 Alkaa masentaa tämä kurssi, olen taas joutunut muiden silmätikuksi syrjään vetäytymiseni ansiosta. Kyselin harjoittelupaikkaa Helsingistä: Itu oy ei ota ketään harjoittelijoita, Kasvis ja Green Way ovat jo täyttäneet paikat, Aurinkotuulessa olisi ollut kiinnostusta, mutta vasta heinäkuussa pari viikkoa ja keittiöalan ammattilaiselle. Adukissa vastaava henkilö on paikalla vasta maanantaina. Tosi epätoivoista! 

21.5.1992 Eiliset tuntemukseni vahvistuivat entisestään... Pate [vetäjä] vei minut alakerran toimistoonsa juttelemaan ja kerroinkin aika tarkkaan tuntemuksistani. Soitin hänen kehotuksestaan Perheniemen evankeliseen opistoon ja pyysin esitteen hakemuslappuineen ravitsemus- ja luontaistietouden linjasta 24.8.-18.12. 

25.5.1992 Päätin yksinkertaisesti lintsata tämän päivän... Perheniemen evankelisen opiston esite tuli. Tilasin hakemusta varten virkatodistuksen ja varasin ajan lääkärintarkastukseen (T-lomake), lisäksi tarvitaan kopio koulutodistuksesta. 

27.5.1992 ...Kerroin päättäneeni keskeyttää kurssin. Tämä tapahtui klo 13, sain ajan työvoimatoimistoon ja lähdin heti. Muut irvailivat tapansa mukaan. Mikä helpotus! 

14.6.1992 YK:n ympäristökokous, Earth Summit'92, päättyi tänään Riossa, allekirjoitettiin "maapallon tulevaisuutta suojelevat sopimukset". USA oli kovasti vastahankaan: teollisuus on tärkeämpi kuin ympäristö. USA ei suostunut allekirjoittamaan eläin- ja kasvilajien monimuotoisuutta koskevaa biodiversiteettisopimusta. Toinen sopimus oli ilmastosopimus, jolla pyritään vähentämään ilmaston lämpenemistä edistävien kasvihuonekaasujen päästöjä. 

22.6.1992 Virtain Rantarockissa rikottiin yleisöennätys, jopa yli 25 000. Juhlat sujuivat Aamulehden mukaan "siististi" (ei kyllä sen perusteella, mitä näin ohimennessäni tänään). Suojelijana oli SMP:n rasisti-kansanedustaja Sulo "Suti" Aittoniemi. 

23.6.1992 Olen iltaisin lukenut Mikalle Kiblingin "Meren urhoja". 

27.6.1992 Kysyin aamulla Mikalta, "mitä tehdään tänään?" Ja niin siinä kävi, että vaikka Mika toisin vannoi viimeksi, lähdimme klo 12.10 Ähtäriin, Mini-Suomeen pyörillä. Ihme kyllä, matka sujui nyt aika leppoisasti - koko paluumatkakin laskettiin leikkiä vaikka oltiin kotona vasta klo 24 (ensi kerralla enemmän vaatetta mukaan - paleli). Mini-Suomesta lähdimme sulkemisaikaan klo 20. Lyhyen kierroksen jälkeen vain pelasimme Nintendoa ja rahapelejä. Ei hassumpaa!

29.6.1992 Ruokolahdella on viikonloppuna havaittu LEIJONA, yksi silminnäkijä + erikoistutkijan lausunto = ongelma ministeriöille, sillä maan lainsäädäntö ei tunne leijonaa, vaakunaeläintämme. 

4.7.1992 Ruokolahden leijona yritetään pyydystää elävänä, tanskalainen leijonapuisto on lupautunut ottamaan sen. Kristiinankaupungissa on tehty havaintoja kahdesta leijonasta! Ulkomaiset sirkusryhmät aiotaan tarkistaa.

5.7.1992 Loppukesän sunnuntaisin klo 22.10 Ylen Ykkösessä kuullaan jatko-osia jo 12 vuotta pyörineestä suosikkisarjasta "Knalli ja sateenvarjo", joka on englantilaisen Edward Taylorin kirjoittama. Sadas osa 23.8. Uusinta tiistaisin 18.03. On kauan kuulunut minunkin radio-suosikkeihini. 

Kävin Mikan kanssa urheilukentällä: yritimme lennättää leijaa, heitimme frisbeetä, hyppäsimme pituutta, työnsimme kuulaa. 

8.7.1992 Helsinki on muutaman päivän todella kansainvälinen ja vilkas kaupunki - ETY-kokous 8.-10. päivä. Valtioiden päämiehet ovat paikalla Bushia myöten!

10.7.1992 Suuri uutinen: päätös lääninhallituksesta tuli viimein, sukunimeni on nyt virallisesti...

11.7.1992 Ruoveden noitatorille, äiti & Mika bussilla ja minä pyörällä - Virroilta 35 km eli yhteensä 57 km, melkein kolme tuntia meni ja ehdin kirota monta kertaa säästäväisyyttä ja pyöräilyhimoani. Kaiken lisäksi satoi kuuroittain. Takaisin tulin bussilla pyörineni ja silloin tietenkin paistoi aurinko. 

17.7.1992 Uusi liputuspäivä tänään, kansanvallan päivä. 

10.8.1992 ...Tuli kirje Perheniemen evankelisesta opistosta: minut on valittu ravitsemus- ja luotaistietouden linjalle!

Tv 3: "Ufojen arvoitus" (U.F.O.'s, Miracle of the unknown), amerikkalainen dokumentti, jonka jälkeen ufovalvojaiset - asiantuntijat vastaavat katsojien lähettämiin kysymyksiin. Kolmosen kuva katkesi aivan ufovalvojaisten alussa, odotin pitkään turhaan sitä palaavaksi (ensin oli pätkimistä); kun kerrankin olisi ollut mielenkiintoista - aivan kuin tarkoituksellista sabotaasia... Äiti kertoi Paulankin [serkkuni] nähneen UFO:n työskennellessään jossain sairaalassa: valo laskeutui katolle ja sähkölaitteet menivät epäkuntoon kunnes se lähti.

11.8.1992 Viime yönä oli ukkonen, jollaista en koskaan muista kokeneeni - taisi olla aivan päällä: minäkin pelkäsin (äiti nukkui koko ajan). Jo tunteja aikaisemmin ihmettelin äänetöntä välähtelyä horisontissa. Siksi siis kolmosen kuvakin meni. 

24.8.1992 Myöhästyin 12.10 autosta Perheniemeen, koska en yksinkertaisesti tajunnut että se oli juuri se auto, joten odotin seuraavaa 13.25 Savonlinjaa Metsälään - ystävällinen ja avulias kuski, pysäytti ihan opiston eteen. Missasin esittelykierroksen, klo 14 päiväjuoma, 14.30 ravitsemuslinjalaiset juhlasaliin, mm. käytiin läpi nimileikki: kukin vuorollaan luetteli edellisten nimet ja lisäsi omansa (olin viimeisiä). Ryhmäjako kahtia "versoihin" ja "ituihin" - minä kuulun jälkimmäisiin. Huoneeni A2, toverina Mikko (pitkätukkainen, sama linja). Oma wc + suihku! 16.45 päivällinen, kasvisruokavaihtoehto on normaalisti...

27.8.1992 Koko päivä Marketan kanssa. Aluksi keräsimme ryhmissä kasveja eri paikoilta ja nk. "järviluokassa" (maiseman takia) ne lajiteltiin heimoittain ja Marketta kertoi niistä. Lopuksi lajiteltiin syötäviin, myrkyllisiin, lääkkeellisiin ja hyödyttömiin. 

29.8.1992 Eilen oli tosi kivaa: torin jälkeen minä, Ulla, Katriina ja joku neljäs (tyttö) menimme C-asuntolaan tv-huoneeseen, joimme laku-ja hedelmäteetä, söimme leipää, pullaa, munkkeja. Katsoimme tv:tä, kokeilimme korttileikkejä, keskustelimme aina 10.30 asti (minä lähinnä kuuntelin, mutta nautin siitä). 

31.8.1992 Kaarinan kanssa opetuskeittiössä laitettiin ruokaa ensimmäisen kerran: vihreä salaatti, nokkosriisipiirakka, nokkoskeitto, sienitäytteiset poimulehtisämpylät, vuohenputkipaistos, pihlajanmarjatee. 

6.9.1992 Pelasin aamulla shakkia 16 v. musiikkilinjalaisen Juhan kanssa, luovutusvoitto minulle (sain kyllä kullanarvoisia vinkkejä). 
Minä, Ulla, Tiina (jonka vanhemmat asuvat Virroilla), Lea, Niina ja Juha kävelimme Hiisiön käsityöläiskylään ja kävimme kynttiläpajassa ja ullakkogalleriassa. Matkan piti olla seitsemän kilometriä, mutta tulimme siihen tulokseen, että ainakin kymmenen. 

9.9.1992 Marketta piti teoriaa, klo 13 tentti juhlasalissa. Kolme kysymystä: yleisiä ohjeita yrttien keruuseen, mitä tiedät huulikukkaisista, punaherukka/siankärsämö/kataja - valittava yksi ja kerrottava siitä (otin siankärsämön). 

10.9.1992 Lähdimme jonekin Kausalaan sienipoimijakoulutukseen... Kerättiin tiettyä lajia noin 10 minuuttia ja siitä saa merkinnän poimijakorttiin. 

13.9.1992 Kello 13-16 leikillinen värianaluusi C-asuntolassa. Käytettiin mitä vain eri värisiä vaatekappaleita, joita ihmiset toivat. Mielipide oli, että oranssi sopii minulle (olin ainoa poika muuten), keltainenkin ehkä ainakin kesällä - muuten voi viedä väriä kasvoilta, oliivinvihreä sopii, ja tummansininen puku kuulemma tekisi miehekkään näköiseksi!

14.9.1992 "Herra kädelläsi", virsi 517 on muuten kaunis.

"Jumala on antanut meille tämän ruoan. Tämän ruoan avulla todellistamme itsemme tällä planeetalla. Olemme kiitollisia tästä ruoasta. Kiitämme luontoa ja ihmisiä, jotka tämän ruoan ovat tuottaneet. Tämä ruoka muuttuu meiksi. Syömällä yhteistä ruokaa meistä tulee tämän planeetan yhtenäinen perhe. Tämän ruoan kautta olemme yhtä. Osoittakaamme rakkautta toisillemme tässä elämässä. Toteuttakaamme katoamaton unelmamme." - Michio Kushi, elokuu 1984 (Makrobiotiikka, terveyden, onnen ja rauhan tie/WSOY 1989)
[Tuo kirja oli opetuskeittiössämme, ja ihastuin tähän tekstiin niin, että taisin käyttää sitä aina ruoan siunaukseen, kun oli minun vuoroni tehdä se.]

15.9.1992 Kartanossa kuulemma kummittelee, mm. joku Katariina, ja vasta pari yötä sitten joku näki univormuasuisen miehen ikkunassa. Mitäpä olisikaan kartano ilman kummituksia?

16.9.1992 Linjallamme - versoissa onneksi - on eräs erittäin ärsyttävä tyyppi, A-P nimeltään, oikea perusjuntti. Ihmettelin mitä sellainen täällä tekee, kunnes kuulin, että hän on tullut vaimoa etsimään. Tytöt olivat syystäkin sitä mieltä, ettei hän anna hyvää kuvaa itsestään. Tänäänkin luisti töistä. Löntystelee housut roikkuen, ähkii ja puhkii, tuijottaa aina urheilua tv:stä, ajaa lähes omimallaan pyörällä lyhyenkin matkan. 

18.9.1992 Lähtö tilausbussilla Vantaalle, klo 10 A. Vogel Oy:lle. Tarjottiin maistiaisia, esiteltiin paikkoja. 20% alennuksella sai ostaa tuotteita. 12.00 Tiedekeskus Heurekaan, jossa Vogelin 90 v. juhlan kunniaksi "luonto, paras lääkitsijä"-fytoterapianäyttely...
Helsingissä suojatiellä ohitseni kulki Neil Hardwick! Kukaan ei kiinnittänyt huomiota, enkä minäkään kehdannut tuijottaa, kun hän huomasi katseeni. Kannattaa pitää silmänsä auki. 

21.9.1992 Ryhmässämme viikko-opiskelijana eräs Risto, harkitsee tuleeko keväällä. [Mainitsemisen arvoista minulle, koska tapasimme sittemmin myös opiston jälkeen.] Viikon aihe, hapansäilöntä ja kuivatus. 

23.9.1992 Lounaan jälkeen kaikkien yhteiset perunannostotalkoot. Liki kolme tuntia. Joimme päiväjuoman ulkona. 

24.9.1992 Kello 14.30 halukkaat, minä mukaanlukien, saivat lähteä Kaarinan mökille noin
Minä mökillä 24.9.92
 17 km päähän. Oikein hauskaa; savustettiin muikkuja, paistettiin muurinpohjalettuja.
26.9.1992 Luomu-Lahti messut Lahden Suurhallissa kello 10-18... Aamupäivän sain kierrellä, myyntivuoroni alkoi klo 14 (5-6 henkeä kerralla). Oikein hyvä kokemus!

28.9.1992 Vegaaniruokavalio-viikko. Marketta vei ryhmän aluksi asuntolan vierellä olevalle kalliolle, jossa on noin tuhat vuotta vanha uhripaikka - luultavasti ollut myös kalmisto lähellä. Siihen on kaiverrettu "uhrikuppi", pieni kolo, johon on kaadettu maitoa vainajille. Arkeologit tutkivat sitä noin viikko sitten. Samalla teimme jo pari kertaa aiemmin tehdyn hengitysharjoituksen ja sen jälkeen luokassa ryhmähieronnan. 

1.10.1992 Tv:stäkin tuttu tietokirjailija Ulla Lehtonen piti päivän tunnit. Näytti dioja eri viljelykasveista ja kertoi niistä, ja hiukan myös Lilly Johanssonista, jonka hoidossa on ollut. 

3.10.1992 Ulla näytti minulle eilen päärakennuksen yläkerran asuntolan ja tavaroita, joita on tehnyt ja kerännyt suunnittelemaansa nukkekotiin (viime vuosisadan englantilainen kaupunkiasunto).

5.10.1992 Mehupaasto, mutta minä siis pehmeällä paastolla. Aamiaiseksi vähän puuroa, yrttiteetä. Lounaaksi tavallista ja hapan porkkanamehua, salaattia + peruna, mehut lusikalla. Päiväjuomalla marja-aronia +  punaherukkamehua, yrttiteetä. Päivälliseksi punajuurilientä, salaattia, hapankorppua (rasvaakin saa, ja kuulemma pitäisikin laittaa päälle). Iltapalaksi mustaherukkamehua +  yrttiteetä...
Tein suolihuuhtelun illalla. P.S. Ilmoitin [rehtorille] jatkavani keväällä!

6.10.1992 Tein ylimääräisen reiän vyöhöni. 

7.10.1992 Aamuisin olen tehnyt kuivaharjauksen ja ottanut ensin lämpimän, sitten kylmän suihkun. Iltaisin olen käynyt meditoimassa uhripaikalla, kun vielä jotenkin tarkenee. 

11.10.1992 Mikolla [kämppis] on riimuja + Ralph Blumin "Riimujen kirja". Kahtena päivänä peräkkäin nostin saman riimun, "Eihwaz"; kehottaa muistamaan, että kasvu edistyy hankaluuksien kautta (per aspera ad astra!). Tielläni näyttää olevan este, mutta ehkä viivytys onkin hyväksi. Kärsivällisyyttä ja odottamista. Sitekys ja kaukonäköisyys ovat tarpeen. 

12.10.1992 Idut, oraat ja versot viikon teemana. 

13.10.1992 Juha tuli juttelemaan huoneeseemme minun ja Mikon kanssa... Kyseli haluja spiritismiin ja Saatanan palvontaan (!) yms. Kypsymätöntä. 

17.10.1992 Helsingissä olisi hengen ja tiedon messut, jonne piti mennä jo viime vuonna vaan en ehtinyt vaikka Hesassa olinkin, mutta nyt taas ei ole varaa. Harmillista, kun olisi näin lähelläkin ja saisi 50% alennuksen matkasta.
Lähdin Nina S:n, Nina M:n, Sirpan ja Tiinan kanssa Iitin yläasteelle Tai ji-kurssille, enkä joutunut katumaan, sillä peruuttaneita oli ja todella mukavaa. Opettelemme Yang-tyylin yksinkertaistetun 24 liikkeen sarjan. 

20.10.1992 Laitoin järviluokan ikkunalaudalle ja taulunreunalle valokuva-näyttelyn pariksi päiväksi, numerolaput ja lista kuka tilaa kopioita mistäkin. Ihan kivasti jo kertyi nimiä. 

22.10.1992 Aamupäivän tunnit piti vierailija, Inkeri Kiviharju, joka itse on elävän ravinnon syöjä (ei aivan täysin). 

23.10.1992 Marketta kertoi, että opiston rannalla olivat ensimmäiset Perheniemen kylän talot, kiviröykkiö, joka on tuhat vuotta vanha raunio. Kylän rantasaunan alla mahdollisesti muinaisjäänteitä (sen ikäiset vain asiantuntija huomaa). Jääkauden jälkeen, kun ensimmäiset kivikauden ihmiset elivät täällä, merenranta oli täällä ja Sääksjärvi on jäänne meren lahdesta. Kuninkaantien toinen nimi on Pirtutie; kieltolain aikaan Suomen pirtukauppa kulki sitä pitkin, tulee Viipurista saakka. 

26.10.1992 Luonnonmukainen elämäntapa ja ympäristönsuojelu. 

28.10.1992 Retki Lahteen klo 9 jälkeen... Ensin kaatopaikalle, eli nykyiselle jäteasemalle; siellä oli oma paikkansa ongelmajätteelle, hyötyjätteelle, metalliromulle, muoville, puulle, eli kaikelle mikä voidaan hyödyntää uudelleen tai hävittää turvallisesti. Seuraavaksi lounaalle kasvisravintola Greenfoodiin; saimme valita joko 35 markan keiton tai marinoidun tofun + valkosipuliperunat (valitsin jälkimmäisen). Kahvi tai jälkiruokakiisseli kuului ateriaan, sekä monipuoliset salaatit. Tarjolla on myös kalaa ja jopa jauhelihaa kannattavuussyistä. Viimeksi pistäydyttiin kierrätyskeskukseen, josta löysin juuri kaipaamani valkoisen kauluspaidan (ilmaiseksi siis). Sitten pari tuntia vapaata, kävin uudessa Trio-kauppakeskuksessa. 

3.11.1992 Luonnonmukaisen kauneudenhoidon viikko, vierailijana tänään ja huomenna Anu Ranta; sairaanhoitaja, joka lienee Suomen asiantuntevin ihminen tällä alalla, kirjoittanut kaksi kirjaakin. 

4.11.1992 Anun kanssa tehtiin nyt kasvohoito: puhdistus, yrttihöyrytys, kuorinta, naamio, kasvovesi, voide. Saimme ottaa kehäkukkavoidetta, porkkana- ja kehäkukkaöljyä, laventeli-rosmariini-salviakasvovettä, yrttijauhenaamio-ainesta ja kaurajauhoa kuorintaan. Ulla otti hajuveden tekeytymään, jaetaan ennen joulua. 
Puutyöt alkoivat 14.30 teorialla järviluokassa, lopuksi vilkaistiin veistolaa. 

5.11.1992 Bill Clinton on USA:n uusi presidentti. 
Laitoin järviluokkaan Amnesty + Greenpeace-lehden näytille. Annoin kevään opintotukihakemuksen liitteineen rehtorille (jos nyt yrittäisi, vaikka taloudellisesti siitä tulee vaikeaa). Päiväjuoman jälkeen retki lähistölle Artjärvelle, Ruskovillan tehtaalle. 

6.11.1992 Lounaan jälkeen pari hyötykasviyhdistyksen tyyppiä kertoi perinnekasveista. 
Minä, Kari, Ulla, Tiina ja Anne menimme sahaamaan matalaksi Marketan rönsyilevää orapihlaja-aitaa. Marketta on luvannut siitä tuhat markkaa retkirahastoomme! Saimme puolet tehtyä nyt, välillä juotiin teetä Marketan luona. Sen jälkeen muut paitsi Anne, jonka piti mennä bussiin (asuu Kausalassa) kokoonnuimme C-asuntolaan. Kari teki spaghettia tomaattikastikkeella, minä toin eilisiä namuja ja Bambua [kahvinkorvikejauhe] + kynttilän. 

8.11.1992 A-P laulelee Juhan säestyksellä - ärsyttävää! 
"Pulmuset" on alkanut suomeksikin Semicin toimesta ilmestyä sarjakuvalehtenä, jo toinen numero. Ja "Kiviset ja Soraset" yrittää jälleen uutta tulemista.

9.11.1992 Idut Marketan kanssa, ravintofysiologia - täsmälleen samat jutut kuin luontaistuotetietouden peruskurssilla. 
Tänään alkaa kehuttu ja palkittu amerikkalainen sarja "Villi pohjola" (Northern Exposure). 

10.11.1992 Päiväjuomalla oli täytekakkua (ensin rehtorin puhe + lauluhetki), sillä opisto täyttää 68 vuotta. Alunperin se perustettiin Karjalaan, josta evakkomatkalla lopulta kotiutui tänne (entinen Sairalan ev. opisto). 

12.11.1992 Vierailijana Jouko Pursiainen, tietänee Suomessa eniten vaihtoehtoisesta ravitsemustietoudesta, kerännyt tietoa 25 vuotta. Ravinto- ja paastoterapian opettaja Kaironissa ja Frantsilassa, Suomen luontaisterveyden liiton pj. (kansalaisjärjestö, tehnyt alan pioneerityötä, loi Voi Hyvin-lehden). Diplomi-insinööri Helsingin kaupungilla (mm. suunnitellut uudet tilat Korkeasaaren eläimille). Hankkinut ja kääntänyt tuhansia sivuja englanninkielistä tekstiä. Tietää uusimmista tutkimuksista (mm. ei ole tarpeen yhdistellä eri valkuaislähteitä joka aterialla). 
Kello 18 kartanossa Lahden Sinooperi-askarteluliikkeen pitäjän korukurssi, osallistuin ja tein nahkanyöreistä ja puuhelmistä äidille kaulakorun (meni kaksi tuntia kun harkitsin niin tarkkaan). 

13.11.1992 Myyjäisten valmistelua: osa askartelemassa, jotkut kerjuureissulla Kausalassa ja toiset leipomassa opetuskeittiössä. Minä leivoin terveysleipiä (lisäksi on piimälimppua, hapankaalipiirakkaa, juustosarvia, pipareita). 
Päiväjuoman jälkeen askartelemaan - tein kortteja INKAn etiketeistä. Sitten Ullan ja Tiinan
Lumiveistokseni

kanssa opetuskeittiöön teelle (kakkua ja pipareita, jotka jostain syystä eivät käy myytäväksi). Pakkasimme koreihini [punoin pieniä koreja valkoisesta paksusta tekstiilinauhasta]
Illalla kuntopolulla sain äkillisen inspiraation ja muovasin lumesta kreikkalaistyyppisen miesfiguurin!

14.11.1992 Ulla kutsui minut teelle, kun olin lukemassa lehtiä; meillä oli mielenkiintoinen kahden tunnin keskustelu. Nostin henkilökohtaisen medicine card - "lääkekortin" (intiaanien viisautta): valas; minulla on kyky palauttaa mieleeni sieluni historia ja päästä käsiksi koko ihmiskunnan historian kirjastoon. Lainasin kortit ja kirjan, nostin illalla yhdeksän toteemieläintä.  

15.11.1992 Tapasin taas Ullan; kertoi Marja-Liisan kanssa käyneensä katsomassa veistostani ja juttelimme aikamme. Minäkin kävin jälleen kuntopolulla - kuten eilenkin: seisoin varmaan puoli tuntia veistokseni äärellä, se on yksinkertaisesti liki täydellinen! 

16.11.1992 On "vitamiinit ja niiden kaltaiset aineet"-teemaviikko. 

17.11.1992 Lumiveistokseni kaadettu ladun tieltä, vain olkapää murtunut; korjasin ja siirsin sivummalle. 

19.11.1992 Illalla Ullan ehdotuksesta kävimme yhdessä kävelyllä, ihan kivaa. 

21.11.1992 Eilen illalla innostuin kahdeksi tunniksi tekemään lumiveistoksia opiston pihalle: sfinksin ja mietiskelevän Buddhan. Lapsetkin tulivat ihastelemaan ja innostuivat itsekin tekemään. Tänään tein kartanon pihalle muumin, Anubiksen ja Bastin. Järjestin musiikkiluokassa askartelujuttujen ja INKAn tuotteiden myyntipöydät. 
Hyötykasviyhdistyksen kranssikurssi salissa 10-13; tarvikkeet maksoivat, tein pari kranssia. Illalla teetä yms. Ullan, Eijan ja Seijan kanssa.

22.11.1992 Myyjäiset 12-16, järjestelyä alkaen kello 10, siivoukset jälkeenpäin. Ensin oli iso ryntäys, sitten hiljeni. 

24.11.1992 Ullan kanssa kävelylle; ei enää pakkasta, mutta tuulista. Joku lisännyt pään lumitorsolleni. Sen jälkeen teelle päärakennuksen asuntolaan... Viikon teema on muuten kivennäis- ja hivenaineet. 

25.11.1992 14.30 alkoivat viimein puutyöt; muut tekevät leikkuulautaa, minä aloin tehdä veistosta (sahasin käsin sopivan palan ja sitten vaan taltalla...)! Päivällisen jälkeen kävelylle Ullan kanssa. 

26.11.1992 Ensin Jaalaan Airi Rekilän uuteen luonnonmukaisen elämäntavan keskukseen; tosi komea talo ja pari innokasta koiraa. Siellä saa ainakin homeopatiaa, magneettiterapiaa (auttaa imeytymishäiriöissä) ja valo+äänihoitoa: Seija sai olla koekaniinina, kuulokkeista kuului matala, tasainen ääni ja tummien lasien sisäpinnalla vilkkuivat punaiset valot, jotka omassa mielessä alkavat muuttaa väriä ja muodostaa kuvioita; äänen ja valon taajuus sama, 15 minuutin rentoutusohjelma (yksi monista), jota kaikki saivat vähän aikaa kokeilla. Talon gruusialaisessa ravintolassa söimme salaatti + kasviskääryle-lounaan, herkullista! Gruusialaisille tyypillistä maitohapatus, erityisesti kvassijuoma. 
Seuraavaksi Marketan mökille, joka on Jaalassa (omistaneet pari kuukautta). Hänen miehensä oli siellä, ja vuohet (viisi kappaletta)! Nautimme Balticin yrttiteetä, lesitiiniä ja makeisia, sekä omia leivonnaisia ja vuohenjuustoa ja -maitoa. Nauroin aivan hysteerisesti itseni kipeäksi, kun ulkovessassa pudotin kamerani reikään (sain ylös)! 
Menin tunniksi puutöille, vaikken alunperin aikonut torstaina: veistäminen on oletettua vaikeampaa. 

27.11.1992 Ullan kanssa kävelylle, sitten teelle (myös Tiina ja Kari). Ulla ja Tiina olivat sitä mieltä, että olen jossain edellisessä elämässäni ollut aristokraatti tjs.; paljon mahdollista (olemukseni ja eleeni kuulemma viittaavat siihen). 

28.11.1992 Koululla myyjäiset klo 10-14; Tiinan ja Karin kanssa kävin puolelta päivin ensin siellä, sitten menimme Ruskovillaan, josta ostin kaksi pientä piparimuottia ja viisi jalokiveä: sodaliitti, rodoniitti, malakiitti, karneoli, akaatti (Tiina naureskeli eilen kun sanoin että "haluaisin kartuttaa jalokivikokoelmaani"). 

29.11.1992 Ensimmäinen adventti, "historiallinen" (rehtorin sanoin) uuden Raamatun käännöksen käyttöönotto. 
Vietin yli tunnin yksin kartanossa, eikä mitään tapahtunut; olin hieman pettynyt, mutta toisaalta hämärän tultua rohkeus kummasti vähenee.
Pidin kerran pari yötä peräkkäin jalokivipussiani tyynyn alla, enkä saanut unta - mieli oli niin levoton - vaikka yleensä nukun täällä hyvin; kiven yhteisvärähtelyt olivat niin voimakkaat ja sekoittavat, että Ullan sanoin oli "sota käynnissä tyynyn alla". 

30.11.1992 Lisä-, vieras- ja nautintoaineet viikon teemana. Maistettiin "kolmen vuoden teetä" (lehdet kerätty kolmen vuoden kuluttua pensaasta, paahdettu, mutta ei fermentoitu; makrobiootikot käyttävät). 

1.12.1992 Suurin lumiveistosprojektini tähän asti; kolme ja puoli tuntia! Tein kalliolle portaat, pylväskujan, jonka päässä jumalatarpatsas ja lumilyhty. Vasta jälkeenpäin hoksasin, että siinähän seisoo kahdeksan fallos-symbolia! Niin se alitajunta pelaa aivan tiedostamatta. 

2.12.1992 Huomisenkin puutyöt tänään... veistos-yritelmäni osoittautui liian "kovaksi palaksi" (kirjaimellisesti - Ulla arveli mahongiksi). Yöllä on tuullut kovasti ja satanut vettä, joten eilinen suururakkani jäi varsin lyhytikäiseksi. 

3.12.1992 Opetuskeittiössä nautimme itsenäisyysjuhlapäivällisen, sini-valkoiset värit pöydässä ja vanhoja suomalaisia ruokia; kalaa, Hasselbackan perunoita, puolukkarahkaa, karjalanpiirakoita (joita minä olin tekemässä Anun, Mikon, Elinan ja Marja-Liisan kanssa), rosollia. Oli myös viime kerralla jäätymään tehtyä tofujätskiä. 
Itsenäisyysjuhla, opiston, koulun ja kylän yhteinen. Kakkukahvit klo 18. Itse juhla alkoi klo 19, enkä jäänyt koska Beverly Hills, 90210 alkoi (täytyi mennä C-asuntolaan, juntti katsoi kolmoselta jotain hömppävisailua). En kadu: David Silverin vanha kamu Scott vahingossa ampui itsensä! 

4.12.1992 Ulla, Eija ja Seija ottavat tänään Marketan kuvaaman öljykuurin maksan puhdistukseen. Kolmen päivän omenamehupaasto mahdollisten sappikivien murskaamiseksi, sitten viisi desilitraa öljyä puolen tunnin sisällä ja maksa rupeaa erittämään hirveästi sappea poistaen samalla kertyneitä kuonia. Ei ilman valvontaa! Monta päivää hikoilee öljyä, eikä rasvainen ruoka maistu. 

5.12.1992 Tapasin Ullan eilen illalla ja juttelimme jonkin aikaa. Kehotti olemaan varovainen jalokivien kanssa. Kertoi pianistitytöstä, jolla oli rubiinikoru sydänchakran päällä; siitä tuli henki, josta tuli yksinäiselle tytölle ystävä, mutta se alkoi hallita hänen elämäänsä. (Tietyt kivet, tietyllä tavalla hiottuna ainakin.) Hyvä niin kauan kuin itse on herra. 
Kausalaan; Bio-Iitistä... Luomu-Lahdesta saakka himoitsemani tuoksulamppu + Primaveran frankingsensi-öljyä (kalleinta esillä olleista, 130 markkaa). [Tänä päivänä kirjoittaisin englantilaisittain "frankincense".] 

6.12.1992 Minä, Ulla ja Kisu olimme eilen ensin päärakennuksen asuntolassa, sitten Kisun huoneessa D3: Enkelikorteilla sain transformation, strenght, love, grace (kaksi ekaa Kisu sanoi "huutavan" minulle). Kisun Tarot-kortit (Crowleyn Thot!) vahvistivat asian: muutos tulossa ja rakkautta luvassa. Myöhemmin kävelylle ja teelle Ullan kanssa. Kävelimme myös tänään; Ullalle on yhtä helppo avautua kuin Jounille [mikä on hiukan outo lause mielestäni - minäkö avauduin kaverilleni Jounille?! Ilmeisesti puheenaiheet eivät olleet kovin isoja.].  
Kummitusvahtini ei nytkään tuottanut tulosta. 

7.12.1992 Fit for life ja laktovegetaarinen ruokavalio... Kävelylle Ullan kanssa; kerroin ummet ja lammet sukulaisistani. Ulla sanoi jututtaneensa Mikkoa [kämppikseni], kysyi miten meillä menee. Mikko oli vastannut että minua taitaa harmittaa kun hän on niin epäsiisti! (Ja sehän on totta.)

8.12.1992 Ulla jakoi kauneusviikolla huostaansa uskotun eau de toiletten, joka on tekeytynyt pari kuukautta. Kaikki eivät välittäneet, joten ylimääräisiä pulloja jää ja minä ainakin ilmoitin ottavani mieluusti enemmänkin... Kävelylle Ullan kanssa (noin kaksi tuntia!). 

9.12.1992 Tiina ja Kari (jotka hyvin viihtyvät yhdessä) tekevät uutta opistoesitettä ja Kari pyysi minua Eijan kanssa valokuvaan tänään kello 19, minä tarjoilen Eijalle (meni 45 min). 

11.12.1992 Saimme "Opistotervehdyksen" 4/92: vain haastatelluista ottamani kuva on mukana (sis. muutenkin vain neljä valokuvaa) - kuvatekstissä mainitaan nimeni. Käyttävät varmaan myöhemmin muita. 

12.12.1992 Olin taas eilen kartanossa (nyt oikein pyysin aaveita esiin), sen jälkeen lyhyellä kävelyllä. Siivosin vähän paremmin: pesin lattian ja wc-pöntön. Tänään kirjoitan Jounille, olin teellä Ullan luona. 

13.12.1992 Kävelin Ullan kanssa. 

14.12.1992 Kävelylle ja teelle Ullan kanssa.
Jo vitsiksi on muodostunut, että kun jää jäljelle jälkkäriä, se annetaan minulle, koska se ei näy missään.

15.12.1992 Idut Marketan kanssa aamulla retkelle noin 19 km päähän Elimäen Pyramidit Oy:n makeistehtaalle... Siellä tehdään lakua ja toffeeta. 
Kävelylle Ullan kanssa.

17.12.1992 Laulettiin (pääasiassa Ulla) piirissä Ullan Findhornissa oppiman laulun ensimmäistä säkeistöä: "Spirit of peace, to your cause I give my strenght. Love may rain and wars may cease. Mir, mir, ooo mir ('rauha' venäjäksi)." 
Minä, Ulla ja Nina S. kävelimme erottajalle kaksi kilometriä Lumiunikko-käsityökauppaan. Ostin pikku savitontun "kivien haltiaksi." [Se on yhä rakas joulukoriste.]

18.12.1992 Klo 12.30 lähdettiin Ulla ja minä Virpin kyydissä Tampereelle (Ansku ja Sirpa Lahteen asti), perillä 15.00. Pyysin Ullan teelle Amnesty-taloon. Sieltä hän lähti muuminäyttelyyn. 

19.12.1992 Tein piparkakkuja, torttuja, joululimppuja, taatelikakun, hunajahalvaa ja -marsipaania, hedelmäisiä ja carob-suklaata. 

23.12.1992 Tein ranskalaisen kasvissarven, kasvistahnapaistoksen, porkkanapateen, pähkinäpateen, kasvissyöjän joulukinkun, joulupullia. Lisäksi laitoin valmistumaan "eläviä pipareita" ja elävän ravinnon shamppanjaa. 

24.12.1992 Tein vielä kalanseläkkeet uunissa, hasselbackan perunat, cashew-kastikkeen ja jälkiruoaksi Trifle (lounaalla uuniriisipuuro + sekahedelmäkiisseli). 
Isä tuli. Melkein ensimmäiseksi kysyi olenko löytänyt morsiamen ja kehotti ottamaan "rikkaan akan". Päivällispöydässä kyseli muistanko kun hän ja äiti riitelivät. Suhtautui kokkauksiini tavanomaisen huvittuneesti. 

26.12.1992 Täällä elämäni tuntuu jumiutuneen. Muualla tunnen tietysti tiettyä kotiseutuylpeyttä, mutta ei tänne kyllä kaipaa; päinvastoin, tuskin malttaa odottaa pääsevänsä taas pois. Ilmapiiri tuntuu jotenkin ahdistavalta. Ja mitä kotiväkeen tulee, ne ovat ventovieraita. 

27.12.1992 Mikakin kehui shamppanjaani "aika hyväksi"; erinomainen suositus!

30.12.1992 Parturi klo 16.00. Otin nyt tukan ihan lyhyeksi, ripaus maskuliinisuutta tasapainottamaan vahvaa naisellista puoltani (kotona sovitin Mikan vanhoja farkkuja, vaikka yläasteen jälkeen vannoin etten enää pukeudu tavallisiin farkkuihin kuten kaikki muut). 

31.12.1992 Kaikki MTV:n ohjelmat siirtyvät vuodenvaihtuessa kolmoselle; sen kunniaksi MTV3 lähettää ohjelmaa koko ensi yön. 
Jouluruoat loppuvat tänään. 

tiistai 15. marraskuuta 2022

ECCE EGO II

 Tämä julkaisu jatkaa päiväkirjojeni pohjalta kirjoittamaani sarjaa. Ensimmäisessä osassa kävin lyhyesti läpi koko 1980-luvun, mutta lisääntyneen tilan vuoksi myös muistiinpanojeni määrä on selvästi lisääntynyt - ja toisaalta elämässäni ehkä tapahtui sen verran enemmän - ja sen tähden ratkaisuni on tällä kertaa käsitellä pelkästään vuosi 1990! Silloin täytin helmikuussa 20 vuotta. 

Tämä ei ole ollut pelkästään miellyttävää: se on vienyt minut mielessäni aikamatkalle takaisin noihin päiviin, ja löytyy paljon sellaista mitä en haluaisi muistaa; kaikkea en edes kerro - lähinnä loukkaavia asioita mitä minulle ja/tai minusta on sanottu. Niitä riitti. Ja minä en todellakaan kohtaa sellaista käytöstä enää (kypsänä aikuisena aikuisten kesken ei pitäisikään, mutta kyllähän sitä silti tiettävästi tapahtuu). Onko kaikki ilkeys vain siirtynyt sosiaaliseen mediaan? (Ja sielläkin vältän viisaasti osallistumasta provosoiviin  keskusteluihin yms.) 

No, kyllä minun tuon aikaisesta itsestänikin hahmottuu kuva, joka ei ole niin mairitteleva, sen voin myöntää itsekin. Jotkut asiat lähinnä huvittavat tänä päivänä, toisille asioille en itse mahtanut mitään: täytyy muistaa että esim. intensiivisestä koulukiusaamisesta oli kulunut vasta muutama vuosi, ja kannoin sen jättämiä henkisiä arpia vielä tuoreeltaan. Kuten olen usein todennut, olin ennen aivan eri ihminen. 

Edelleenkään minulla ei ole tuon aikaisia valokuvia hallussani. 


4.1.1990 Torstaiset-lehdessä esittelyni: "Marko on piirroksissaan terävästi kantaaottava, sarjakuvissaan hän pysyttelee tutuissa hahmoissa, joille hän kuitenkin antaa itsellisen ja oivaltavan hahmon ja kerronnan." Voiko sen paremmin sanoa?! Lisäksi ilmoitetaan ikäni, että olen piirtänyt sarjakuvia jo joitakin vuosia ja "Ratman" on ensimmäinen julkaistu, sekä että olen virtolainen, asun Killissä ja työskentelen "koulun ja kirjaston kansliassa." (Kuva ei ollut oikein edukseni.) Olen kerännyt talteen kaikki numerot, joissa piirroksiani on. Enää kaksi jaksoa "Ratmania" on julkaisematta ja se saakin olla hahmon loppu: se on niin loppuun kaluttu milloin "Fatmanina", milloin minäkin pilaversiona, ja itse tv-sarja on parasta parodiaa - yritä sitten tehdä parodiaa parodiasta. Palaan takaisin "juurilleni", ensimmäiseen vuosia sitten luomaani hahmoon, "Kreivi Krapulaan"; se on sittenkin ominta itseäni, jonka piirtämisestä varmasti nautin enemmän - ja piloja on jo valmiina vaikka kuinka. [En ole säästänyt mitään!]

 

- Älä valita liikaa pienen kärsimyksen takia: kohtalo saattaa parantaa sen suuremmalla. (Hebbel)


 15.1.1990 Tv-ohjelmistossa on tästä päivästä lähtien suuri muutos vuosikymmenten (?) perinteeseen: 20.30 pääuutislähetys jää pois 2-kanavalta, tulee siis vain tv 1:ltä. 

17.1.1990 Pankkitoimihenkilöt (paitsi PSP) uhkaavat maksuvälityssaarrolla alkaen ensi maanantaina. Se keskeyttäisi pankkien välisen maksuliikenteen, pankit käsittelisivät vain oman pankkiryhmän sisäisiä maksuja. Mm. palkanmaksut viivästyvät, maksupalvelu ei toimi, eivätkä automaatit ym. Kaikkia vaikutuksia ei voida ennakoida, koska tällaista ei ole ennen ollut. Työnantajapuoli taasen ilmoitti työsulusta helmikuussa. Valtakunnansovittelija Teuvo Kallio hoitaa asiaa.

20.1.1990 Tein korvapuusteja, kuten viime keskiviikkona, mutta nyt korvasin sokerinkin hunajalla ja vaahterasiirapilla. 

22.1.1990 Pankkialan neuvottelut kariutuivat eilen, joten maksusaarto alkaa tänään. Automaatit toimivat sittenkin, mutta laskut täytyy maksaa juosten pankista toiseen (minulla ei nyt mitään olekaan). 

30.1.1990 Maistoin illalla ensimmäisen kerran yrittiteetä viime kesänä keräämistäni kanervankukista; sen pitäisi rauhoittaa.

2.2.1990 Teen korvapuusteja oman reseptini mukaan: nyt käytän vain hunajaa, kun vaahterasiirappia ei ole, ja pinnallekin sirotan sokerin sijasta mantelirouhetta.

Tv 1; 2001: Avaruusseikkailu. Stanley Kubrickin 1968 ohjaama legendaarinen tieteiselokuva. (2001: A Space Odyssey) En mennyt saunaan filmin takia (alkoi klo 21.15), vaikka otinkin sen nauhalle (2 h 15 min) ja ihme kyllä, ei ollut MTV:n ohjelmistoa, joten mainoksetkaan eivät haitanneet. "Avaruussinfonia" olisi osuvampi nimi: klassinen musa (mm. Straussia) syntikoiden sijaan on erikoinen ratkaisu tieteisfilmissä; harvinainen on myöskin se oivallus, että avaruuden tyhjiössä ei ole ääntä. Puhetta filmissä oli uskomattoman vähän, eikä toimintaakaan juuri sen enempää. Loppu oli niin abstrakti, että siinä täytyy piillä jotain syvällistä: ehkä kirjan lukeminen auttaisi. Tämä on esitelty Peter von Baghin "elämää suuremmat elokuvat"-radiosarjassa. 

5.2.1990 Killin työväentalolla (!) klo 17.30 "Batman" ja 19.30 "Indiana Jones ja viimeinen ristiretki"; liput 30 markkaa. Kävin katsomassa Batmanin: meitä oli vain kuusi... Indiana Jonesiin olikin sitten tuvan täydeltä väkeä. Projektorin rätinä vähän häiritsi tunnelmaa. 

8.2.1990 Neuvostoliiton kommunistinen puolue on lähes yksimielisesti kokouksessaan päättänyt Gorbatshovin ehdotuksesta luopua puolueen yksinvallasta, mikä merkitsee monipuolue-järjestelmän tuloa.

11.2.1990 Nelson Mandela vapautetaan Etelä-Afrikassa tänään!

Albania on Euroopan viimeinen vanhoillisen kommunismin linnake, jossa Josef Stalinia - miestä, jonka nimi liittyy joukkomurhiin ja "puhdistuksiin" - kunnioitetaan yhä. 

15.2.1990 Pankkilakko alkoi, vaikka eihän se tuo mitään muutosta työsulun aikana vallinneeseen tilanteeseen. Seuraavan kerran osapuolet neuvottelevat ensi viikon lopulla.

Abien penkinpainajaispäivä. Virroilla olivat tänä vuonna naamioituneet mustiksi. [Tämä oli pakko ottaa mukaan: ei tulisi kysymykseenkään enää tänä päivänä, mutta tuolloin sitä ei kyseenalaistanut kukaan! No, hyvä etten itse käyttänyt n-sanaa.]

16.2.1990 Kirjattu kirje työministeriöstä: KUTSU SIVIILIPALVELUKSEEN 2.4.1990!!! Eivät siis ottaneet huomioon hakemustani elokuun erään. Jyväskylän ammatillinen kurssikeskus Leivonmäellä lähettää "matkalitterat". Koulutusjakso noin kaksi kuukautta, tieto palveluspaikasta lähetetään kurssijaksolle.

20.2.1990 Koska on ollut ajankohtaista valita vuoden -89 sitä sun tätä, laadin huvikseni vastaavan oman listani ja kopioin sen tähän: 

  • Vuoden villitys: Lambada (lat. tanssi)
  • Vuoden ilmiö: Batman
  • Vuoden tragedia: Myllypuron lastensurma (eläkeläismies houkutteli mukaansa kaksi pikkutyttöä, käytti seksuaalisesti hyväkseen ja poltti ruumiit)
  • Vuoden vieras: Paavi
  • Vuoden eläkeläinen: Ronald Reagan
  • Vuoden synttärit: Hitler 100 v.
  • Vuoden vainaja: Ajatollah Khomeini
  • Vuoden kirja: Salman Rushdie - "Saatanalliset säkeet"
  • Vuoden merkkipäivä: Ranskan vallankumous 200 v.
  • Vuoden vaikuttaja: Mihail Gorbatshov
  • Vuoden verenvuodatus: Kiinan mielenosoitusten kukistaminen
  • Vuoden uudistuja: Romania
  • Vuoden vaalit: Puola/Tsekkoslovakia
  • Vuoden rajanavaus: DDR
24.2.1990 "Kaislikossa suhisee" päättyi: kertakaikkiaan mainio nukkeanimaatio, ja mikä parasta, onnistunut jälkiäänitys! 

28.2.1990 Koiso Oy:ssä aioin teettää mittapuvun, mutta ystävällinen kauppias vakuutti että valmispuvuista löytyy minullekin tarpeeksi pientä, niin kuin löytyikin: luumunpunainen, raidoitus, puuvilla-viskoosi-polyesteri. Housuja kävi pikaisesti kavennuttamassa vyötäröstä. 998 markkaa, lisäksi luonnonsilkki-solmio 170 markkaa. 

4.3.1990 Pankkilakko päättyi viimein runsaan kuukauden kestettyään. Pankkitoimihenkilöt hyväksyivät yksimielisesti Jorma Reinin toisen sovintoehdotuksen, joka oli melkein sama kuin viime viikkoinen. Automaatit toimivat jo huomenna, konttorit avaavat tiistaina. Ruuhkia odotettavissa aluksi, siksi pankkiasiat pitäisi pistää tärkeysjärjestykseen (esim. erääntyneet laskut yms.).

12.3.1990 Liettuan parlamentti antoi eilen itsenäisyysjulistuksen hyväksymällä vuodelta 1918 peräisin olevan itsenäisyysjulistuksen. Samalla otettiin käyttöön vuoden 1939 perustuslaki ja muutettiin valtion nimi Liettuan tasavallaksi, pudottamalla vanhasta virallisesta nimestä pois määreet "sosialistinen" ja neuvosto-". Niin ikään hyväksyttiin Liettuan vanhan lipun uudelleenkäyttö ja parlamentti valitsi tasavallan uudeksi presidentiksi Liettuan kansanrintaman johtajan Vitautas Landsbergisin - ensimmäinen ei-kommunistinen valtionpäämies Neuvostoliiton historiassa. Liettua oli itsenäinen valtio 1918-40. Moskovan ei uskota käyttävän sotilaallista voimaa, koska se romahduttaisi uskon Gorbatshovin perestroika-politiikkaan, mutta talouspakotteet ovat mahdollisia. USA on kehottanut Neuvostoliittoa kunnioittamaan Liettuan päätöstä. Käytännössä se ei vielä lopullisesti synnytä itsenäistä valtiota, mutta on tärkeä askel sitä kohti. Edessä on vaikeat neuvottelut Neuvostoliiton kanssa.

23.3.1990 Klo 13 Optiikkaan. Piilolasien laitto ja otto alkoi jo sujua. Piilolasioptikko sanoi hämmästyneensä miten hyvin näen niillä hajataitostani huolimatta. 

25.3.1990 "Kun mies haluaa miehen": puolen tunnin keskustelu iltamyöhään TV 1:ssä kahden homon ja heteron välillä. Alunperin piti nähtämän kahden nuoren lääkärin, Karin ja Tapion, suhteesta kertova dokumentti "liitto", joka esitettiin viime keväänä Tampereen elokuvajuhlilla, mutta esiintyjät kielsivät sen valtakunnallisen julkisuuden pelossa.

26.3.1990 Teetin tämän hetken muotikampauksen, eli sivuilta ja niskasta lyhyt, päältä kihara (pehmennys). En kylläkään muodin vuoksi vaan koska se vaikutti kivalta - upea lopputulos! ...Hiukseni ovat juuri niin kuin ajattelin ja näyttää paremmalta kuin uskalsin toivoakaan. [Tänä päivänä näen hiukan toisin kun katson valokuvia...]

28.3.1990 Kauneushoitolassa ihonpuhdistus + ripsien värjäys! Kolme värisävyä, käytti tumminta. Kirveli poistettaessa. Kesto kolmesta viikosta kolmeen kuukauteen, keskimäärin yksi kuukausi; kuluu aina kun pesee. Pirjo kehui vaikka vaihtavansa ripsiä kanssani, ovat minulla niin pitkät. (Vähän kyllä epäröin ennen värjäystä, mutta tuli tehtyä ja kyllähän se aikanaan lähtee.) Kysyi haluanko kulmiinkin väriä, mutta enpä nyt. Sanoi lisäksi tukkaani "söpöksi" (pitäisiköhän olla immarreltu; "söpö"?). 

1.4.1990 Eilen siivosin huoneeni ja aloitin pakkaamisen, kaksi kassia: toilettilaukku tarvikkeineen, kenkäpussi (urheilutossut, kenkävaha + nauhat), sukkia ja alushousuja joka viikonpäivälle (lyhyet kalsarit, koska vievät vähemmän tilaa), toiset housut, viisi kauluspaitaa, farkut, oloasu, henkselit, kahdet solmiot ym. pientä, piilolasinesteet (silmälasit povitaskuun), kalenteri + tulo/meno-vihko, kynäpenaali sisältöineen, kirjekuoria, lehtiö yms., taskuradio, kamera, särkylääkkeitä, vitamiinit, laastaria, vanua, pumpulipuikkoja. (Ihme että mahtuivat.)

2.4.1990 Siviilipalvelus! ...Kumma kyllä ei hermostuttanut tippaakaan. Kun ajattelee vain kaikkea negatiivista mikä taakse jää, ei tulevaisuus huolestuta. Vaikka kyllä esim. eilinen käynti Mikan [veljeni] kanssa kahviossa tuntuu haikealta; elämän pieniä iloja. Jyväskylän asemalla tapasin erään toisen samasta autosta, samalla matkalla; kuulemma asunut itsekin joskus Virroilla...
Ilmoittautumisen jälkeen varustehaku: otin vain kolme pyyhettä (lukon kaappiin saa myöhemminkin), sillä vuodevaatteet on valmiina siellä minne majotuin. Kuulun nimittäin kouluhallituksen sijoitusvelvollisiin ja meikäläiset majoitettiin koululle noin 1 km kurssikeskuksesta (oma sauna mm.): huoneeni numero on viisi. Iltapala tiedotustilaisuuden jälkeen noin 18.30. (Leipä, tee, jogurtti.) Ilmoittauduin kasvisruokailijaksi... Täytimme kyselylomakkeen, jätimme siviilipalveluskutsun ja saimme palvelukseen astumistodistuksen. 

3.4.1990 En nukkunut koko viime yönä, vaikka luulin olevani kuoleman väsynyt. Nukkumista ei totisesti edesauttanut puoleen yöhön (ehkä ylikin) jatkunut mökä käytävässä: solussa ei ole väliovea... 
Tämä on kyllä oikea pakkolaitos, olisiko vankila yhtään pahempi? Olisi edes Jyväskylän välittömässä läheisyydessä, mutta täällä korven kätköissä! Killinkoski tuntuu isoltakin paikalta tähän verrattuna ja jo nyt toisena päivänä todella rakkaalta...
Anoin ilmaismatkaa kotiin viikonlopuksi, sillä olen suoraan sanoen masentunut - itku ei ole kaukana; kaikki menee päin helvettiä ja olen ulkopuolinen kaikessa kuten aina! Keskivertosivari ei olekaan sen järkevämpi kuin muut, kuten kuvittelin: monien kohdalla ihmettelen, ovatko ne täällä vain ettei tarvitsisi leikata tukkaa. 

4.4.1990 Tänään olisi Keski-Suomen sivarien lakkopalaveri kahvila-ravintola Katrillissa klo 18. Lakko alkaa kaikkien siihen lähtevien osalta maanantaina 23.4. (Meikä ei halua kurinpidollisia seuraamuksia, joten ei kiitos: kunhan selviäisi kunnialla läpi aluksi nämä kaksi kuukautta). Sillä protestoidaan palvelun kestoa mm. 
Eilen illalla taas soi musiikki kovalla ja pidettiin ryyppäjäisiä tuossa aulassa. En ole enää niin allapäin kuin eilen; jos viikonloppuisin pääsee kotiin, niin kai tämän kestää? (Vetäjien suhtautuminen alkoholiin on, että "kunhan se ei näy tunneilla...")
Ihana hiljaisuus, kun väki on kaupungissa: bussi takaisin lähtee vasta 1.00 (tavallisesti 23.20). 

5.4.1990 Joukossa on hopeaseppä ja ympäristöfyysikko, jopa YLEn yö- ja rockradion toimittaja! (Enää kolme yöradiota tässä kuussa, toukokuun viimeisenä päivänä rockradion "hautajaiset": radion kakkosverkosta tulee nuortenkanava). 

15.4.1990 Ruotsalaissyntyinen valkokankaan legenda, jumalainen Greta Garbo kuoli 84-vuotiaana New Yorkilaisessa sairaalassa. Hän esiintyi kymmenessä mykkä- ja 14 äänifilmissä, muistetaan traagisista hahmoistaan, mm. Kamelianainen, Mata Hari. Vetäytyi julkisuudesta jo vuonna 1941 vain 36-vuotiaana. 13 vuotta sen jälkeen sai erikois-Oscarin (ainoansa, ehdolla kolme kertaa), jota ei saapunut noutamaan. Omaiset hautaavat hiljaisuudessa perjantaina. 

23.4.1990 Sivarilakko, sekä täällä että muissa koulutuspaikoissa vain yhden päivän tempaus... III ryhmästä oli lisäkseni vain yksi "rikkuri"... kaikkiaan "rikkureita" oli 11 eri ryhmistä...
Paikalla kävi yksi radiotoimittaja sekä kaksi tyyppiä "Ajankohtaisesta Kakkosesta" - tulee huomenna ulos! (Saattaa olla, että minunkin piirteeni jossain vaiheessa ikuistuivat filmille.) Sattuma nimittäin madalsi julkisuuskynnystä: työvoimaministeri Matti Puhakka oli rutiinikiertueella Keski-Suomessa - jo alkuvuodesta sovitulla - ja kävi täällä seurueineen! Kysyi meiltäkin mistä olimme kotoisin yms. [Todellakin kävi niin, että myös minä vilahdin Ajankohtaisessa Kakkosessa - soitin äidille ja pyysin nauhoittamaan sen; ensiesiintymiseni televisiossa, heh.]

25.4.1990 Tämä paikka on muuten kuulemma joskus ollut todella eräänlainen rangaistussiirtola: puolustusvoimat lähetti tänne riviin sopeutumattomia suota kuokkimaan! Kuka sanoikaan, että historia toistaa itseään. 
Suomen tällä hetkellä noin 800 sivarista runsas kolmannes, noin 300 sivaria, osallistui lakkoon. Uuden lain mukaan palvelusaika lyhenisi 13 kuukauteen. Noin 60 sivaria oli valmis jatkamaan pitempäänkin seuraamuksista piittaamatta. 

3.5.1990 Kirje Jounilta [kaveri]: kirjoitti, että pisti toisen synttärilahja-patukkani [carob-patukoita, joita tuolloin söin suklaan sijasta] roskiin, kun oli niin pahaa että meinasi oksentaa! No, makunsa kullakin. Lisäksi Body Shopin voiteet joutuivat kuulemma hyllylle, kun "eivät tehonneet vaaditulla tavalla". (Ihmeitäkö se odottaa?) Ja tee kuulemma joutui "kokoelmaan". - Ensi vuonna taidan lähettää kortin?! 

Kalenteriini liimaamani lehtileike toukokuussa 1990 kertoo: "54-vuotias näyttelijä Richard Chamberlain on kyllästynyt faniklubilaisten ja muiden naisten objektina olemiseen. Joten hän totesi avoimesti: - Olen homoseksuaali ja rakastan yhtä miestä! En voi valehdella enää." Hmmm... Wikipedian mukaan hän kertoi homoudestaan julkisesti 2003, mikä ei siis selvästikään pidä paikkaansa.

8.5.1990 Olen saanut soittopyynnön Ruoveden kunnasta/sivistysosasto palveluspaikkaa koskien! Upeaa, paremmin ei voisi sopia - vain noin 34 km Virroilta! 

9.5.1990 Minun piti osallistua I ryhmän palontorjuntaopetukseen, koska ATK menee päällekkäin III:n palontorjunnan kanssa. (Ja mielelläni osallistuinkin: viime aikoina on ollut mukavaa juuri siksi, ettei ole ollut III ryhmän tunteja - mitä vähemmän näkee sitä porukkaa, sen parempi: varsinkin eräs hesalainen hopeaseppä, X.X., ärsyttää suunnattomasti: jo ulkomuoto, iso korsto, sitten puhetapa, "tota, niinku, sillee..." oikein hitaasti venytellen, ja lopuksi nauru: HEH HEH HEH!)
Pari lakkolaista muualta kiersi ryhmissä provosoimassa lisää väkeä riveihinsä. Muutama löytyikin ainakin päiväksi, pariksi. 

19.5.1990 Torstaiset-lehti on lakkautettu, viime viikolla ilmestyi viimeinen numero! Suomen Selän Sanomat osti sen... Helpotus siinä mielessä, että minulla ei olisikaan yhtään uusia ideoita sarjiksiini ja piirtäminen oli aina kovan työn takana. Vahinko vain, että niin paljon jäi julkaisematta.

25.5.1990 Aksel Kallen-Gallela on sanonut nerokkaan lauseen, jonka minäkin allekirjoitan omalta kohdaltani: "En rakasta elämää sellaisena kuin se on, vaan sellaisena kuin sen pitäisi olla." 

28.5.1990 Tänä iltana on päättäjäisbileet, joihin on tehty kiljua. [henkilö x] tuli pyytämään minuakin mukaan edes katsomaan touhua... No, minähän en juo (seikka, joka taatusti järkyttäisi perinpohjin muut täällä), enkä niin ollen viihtyisi humalaisten seurassa. Viinanjuonti ei vastaa käsityksiäni hauskanpidosta - eipä silti, että edes muistaisin milloin minulla on ollut hauskaa viimeksi. 

30.5.1990 Keksin kaksi uutta filosofista määritelmää, joihin vallitsevat olot inspiroivat;
- Minun koko elämäni on ollut kuin bussimatka: istumista paikallaan katsellen vaihtuvia maisemia.
- Eniten äänessä olevat sanovat vähiten.

1.6.1990 YLEn uusi kanavajako toteutuu tänään: radion 2-verkko on nyt Radio Mafia, nuorten oma kanava.

4.6.1990 Ruovedelle 8.20 kamat mukana (yksi kassi kokemuksesta viisastuneena)... Klo 15 jälkeen V vei minut asuntooni, vain vähän matkaa koulutoimistosta. [Hän oli lähin esimieheni, miespuolinen. Olen aivan pöyristynyt luettuani tätä kirjoitusta varten kaikki muistiin merkitsemäni suoranaiset ilkeydet minua kohtaan, mitä hänen suustaan kuulin kuukausien aikana vasten naamaa! Ei mikään mukava ihminen. Lisäksi hän pystyi vääntämään asiasta kuin asiasta kaksimielisen vitsin, ja viljeli niitä ahkerasti. Hänen asemassaan. Sellaista odottaisi korkeintaan rakennustyömaalla. Kai se siihen maailman aikaan vielä oli hyväksyttyä.]

5.6.1990 Täytyy sanoa, että ainakin Ruovesi on kauniimpi kuin Virrat: täällä on paljon enemmän vihreää... Sain toimistosta vähän paksummat verhot että saan paremmin nukuttua ja puhdistusaineita + rättejä (fosfaatteja, synteettisiä tensidejä, klooria... eihän niitä voi käyttää ekologisesti ajatteleva ihminen!) 

8.6.1990 Kämppääni vietiin sänky, yöpöytä ja pyynnöstäni myös matto (iso sellainen, jonka imurointiin tarvitessani saan toimistosta vanhan pölynimurin), jotta voisin joogata täälläkin.

9.6.1990 Viikon aikana en kaivannut kotiin kertaakaan ja nyt maltan tuskin odottaa maanantaita, että pääsen takaisin Ruovedelle. Koen Killinkosken ilmapiirin ahdasmielisenä, kun kaikki tuntevat ja naureskelevat selän takana (usein kyllä ihan avoimestikin). 

10.6.1990 Ehdotin äidille ettei enää ostaisi valkoisia vehnäjauhoja ja puhdistettua sokeria ja lupasin tuoda luontaistuotekaupan vaihtoehtoja lisää. Sanoin myös, että käyttäisi voita margariinin sijasta, kuten luontaistuoteala suosittelee, mutta on kuulemma kallista.

11.6.1990 Ruovedellä on lasinkeräyslaatikko kunnantalon edessä: tänne täytyykin kotoa raahata kaikki luontaistuotekaupan pullot ja purkit! Miksei Virroilla olla yhtä edistyneitä, vasta hiljattain sinne saatiin paperinkeräyspisteet (Killinkoski oli siinä edelläkävijä).

14.6.1990 Kahvitauolla on monesti sellaisia sisäpiirin keskusteluja, että vaikka haluaisi osallistua, ei voisi, kun ei tiedä paljoa paikallisista asioista. Tänään sentään kääntyi puhe siviilipalvelukseen ja varsinkin x.x. kehui kovasti sen ratkaisun tehneitä ja sanoi että sivarit ovat älykkäämpiä kuin muut! (Noin minäkin luulin ennen koulutusjaksoa - omalla kohdallani se kyllä pätee, kerskumatta.) Olin syystäkin hieman vaivautunut. 

16.6.1990 Tein Voi Hyvin-lehden reseptillä hampurilaisia (kokojyväsämpylä + kasvispihvi) ja marjajäätelöä soijamaidosta ja pakastemansikoista! 

19.6.1990 Neuvostoliiton kotimaan lennolla Riikasta Leningradin kautta Murmanskiin olleen Tupolev-matkustajakoneen kaappasi heti nousun jälkeen 20 v. Oleg Kozlov aamupäivällä, valepommilla uhaten, päämääränään Tukholma. Koneen kapteeni harhautti miestä ja laskeutui klo 10.41 Helsinki-Vantaan lentokentälle. Suomalaisviranomaisten kanssa käymänsä lyhyehkön neuvottelun jälkeen kaappari antautui puolilta päivin ja pyysi poliittista turvapaikkaa Suomessa. Odottaa poliisin hoivissa päätöstä.

24.6.1990 Jo toinen neuvostoliittolainen konekaappari on päätynyt Suomeen ja anonut turvapaikkaa!

28.6.1990 Kaksi neuvostoliittolaista konekaapparia on vaihteeksi epäonnistunut yrityksessään kaapata Neuvostoliiton sisäisellä lennolla ollut kone Turkkiin. (Toisaalta eiväthän edellisetkään aivan onnistuneet.) Jo ennen kahta Helsinki-Vantaan lentokentälle päätynyttä kaappausta kaapattiin kone Tukholmaan, niin että vilskettä on riittänyt sillä rintamalla viime aikoina. 

1.7.1990 Tänään yhdistyvät Itä- ja Länsi-Saksan taloudet, eli maksuvälineeksi tulee vahvempi D-markka. Samoin lakkaa olemasta Saksoja jakanut rajalinja. Loppuviikosta 27 aloitetaan neuvottelut yhdistymisen toisesta vaiheesta, mm. Bonn vai Berliini pääkaupungiksi.

9.7.1990 Kurssiesite Luontaistuotealan keskusliitto ry:ltä tuli (uusiopaperikuoressa tietysti, mukana Herbamare-näyte). Kurssi alkaa Helsingissä järjestettävällä luentopäivällä ja päättyy lopputenttiin. Kurssimaksu kahdessa erässä kattaa osallistumisen aloituspäivään + lounaan, kurssikansion, kirjat, opintojen ohjauksen ja oppikirjeiden korjauksen, osallistumisen lopputenttiin + lounaan sekä todistuksen kurssista. Kurssi antaa perustiedot alasta, luontaistuotteista, niiden raaka-aineista, valmistuksesta ja käytöstä, lainsäädännöstä sekä ravitsemustieteestä. Oppiaineita neljä: fysiologia ja ravinto-oppi, ruokavalio-oppi, tuoteoppi, kauppayrttioppi ja luontaiskosmetiikka, luonnonmukainen viljely. Kuhunkin aineeseen liittyy 1-4 oppikirjettä, luettavaa aineistoa yhteensä noin 1000 sivua. 

10.7.1990 Soitin Marketta Hoogestegerille ja ilmoittauduin luontaistuotetietouden peruskurssille!

13.7.1990 Viime tiistaina ja torstaina on taas kerran (siis kaksi kertaa) yritetty kaapata kone Neuvostoliitossa; alkaa tuntua todella surkuhupaisalta...

- Kun on tehtävä valinta ja jättää sen tekemättä, sekin on sinänsä valinta. (William James)

29.7.1990 Olen löytänyt uuden herkun - paahdetut auringonkukan siemenet soijakastikkeen kera.

30.7.1990 "Life returns on its way into a mist, its speed is its quietness again: existence of this world of things and men renews ultimately their never needing to exist. Again knowledge will study others, wisdom is self-known and muscle masters brothers: self-mastery is bone; content may never need to borrow, ambition will wonder blind, and as vitality cleaves to the marrow leaving death behind. The universe is deathless because having no infinite self it stays infinite. Clarity has been manifest in heaven and purity in the spirit. Man has no death to die."
Oheinen teksti on edesmenneen filosofi lordi Bertrand Russellin vastaus kysymykseen "ovatko mielipiteenne kuolemanjälkeisestä elämästä muuttuneet oman kuolemanne jälkeen vai uskotteko yhä, ettei kuoleman jälkeen ole elämää" automaatti-kirjoituksella Matthew Manningin kautta. Suomennettuna suurinpiirtein:
"Elämä palaa matkallaan usvaan, sen vauhti on jälleen sen hiljaisuus: tämän maailman asioiden ja ihmisten olemassaolo palaa lopulta siihen, ettei niiden koskaan enää tarvitse olla olemassa. Tieto on jälleen tutkiva muita, viisaus on itsekussakin ja lihasvoima hallitsee veljiä; itsekuri on opittu, tyytyväisen ei koskaan tarvitse lainata, kunnianhimo harhailee sokeana, ja kun elinvoima tunkeutuu ytimeen jättää se kuoleman taakseen. Maailmankaikkeus on kuolematon koska sillä ei itsessään ole ääriä, se pysyy äärettömänä. Kirkkaus on nähty taivaassa ja puhtaus sielussa. Ihmisellä ei ole ainuttakaan kuolemaa kuoltavana." 
(Matthew Manning: Linkki tuntemattomaan, Otava/Keuruu 1975. Suomentanut Kirsti Jaantila. Englanninkielinen alkuteos: The Link, The Extraordinary gifts of a teenage psychic.)

1.8.1990 Tampereelle... Aika suggestoterapeutti Risto Niilekselle klo 9.00... Kyseli aluksi kaikenlaista elämästäni ja kertoi hypnoosista ensin itse, sitten kasetilta käväistessään kaupassa. Suositteli Dyerin kirjaa "Hyväksy itsesi, uskalla elää", ja lainasi kasetin, jolla kertoo ahdistuksen synnystä ja itseluottamuksen puutteesta, sekä myi 90 markalla rentoutuskasetin, jota voi kuunnella mihin aikaan vain päivästä, ei kuitenkaan mielellään illalla väsyneenä. Mieluiten joka päivä (ainakin 5 pv/vko) ja joskus kaksikin kertaa - toisella kerralla parempi vaikutus. Käytyäni vessassa ja poistettuani piilolasit, mentiin asiaan: istuin nojatuolissa selkä suorana, jalat melkein yhdessä, piti kohottaa kädet vaakatasoon ja puristaa kevyesti nyrkkiin liki toisiaan, katsoa katonrajassa olevaan pisteeseen ja sulkea silmät hitaasti. Sitten Risto antoi suggestion, että vasen käsi tulee koko ajan painavammaksi. Se todella pikku hiljaa laskeutui polvelle, jonka jälkeen sain ottaa mukavan asennon. Risto jatkoi vastaavia suggestioita käyden läpi kaikki ruumiinosat, mutta en oikein tuntenut lämpöä jännityksen laukeamisesta, enkä ainakaan usko olleeni hypnoosissa - koko ajan oli kontrolli päällä. Lopussa rentouduin enemmän, kuten ihosähkömittari sormissani myös osoitti. Risto antoi varsinaisia suggestioita itseluottamustani "pönkittämään", mutta myös sellaisia että alkaisin kuntoilla; sanoin sen jääneen vähiin alussa (kysyi myös onko syömispulmia, laihuuteni vuoksi). 250 markkaa oli maksu... Jatkossa etsitään elämästäni jännityksen alkuunpanijoita.

2.8.1990 Tampereelle kuten eilen, klo 9.00 naprapaatti. Mukavan näköinen tyyppi. Paita pois ja mahalleen tutkimuspöydälle, teki jotain selälle. Sitten kylkiasentoon ja lopuksi selälleen. Ei kestänyt kauan. Pari käsittelyä vielä tarvittaisiin, mutta tarvitsen sitä ennen röntgenkuvan rintarangan alaosasta ja yleislääkärin lausunnon siitä. 

8.8.1990 Irak on joitain aikoja sitten hyökännyt Kuwaitiin, muut maat ovat ryhtymässä talouspakotteisiin (öljyputkia suljetaan) ja USA vie joukkoja Saudi-Arabian rajalle, koska maan suojeleminen kuuluu Yhdysvaltain "elintärkeisiin etuihin". Irak antoi ilmoituksen, että Kuwait on osa Irakia. 

13.8.1990 Kävin luontaistuotekaupassa ja tuli taas törsättyä, vaikka olisi syytä säästää, mutta turha tuntea omantunnon tuskia. 

15.8.1990 Muutto neuvolan yläkertaan piti tapahtuman tänään - siivosin eilen ja kävin ruokatunnilla pakkaamassa - mutta koska ei saanut ulko-oven avainta eikä huonetta oltu siivottu, nukun vielä ensi yön vanhassa kämpässä. Kävin kyllä V:n kanssa klo 15 jälkeen katsomassa luukkuani, ilmeisesti huone numero 3. Käytävässä miesten ja naisten vessat, erillinen suihku sekä yhteinen keittiö. 

24.8.1990 Soitin Ruoveden Kuntoutus ky:hyn, olen nääs päättänyt ruveta käymään salilla - ehkä Niileksen antamilla suggestioilla on osuutta asiaan - ja saada lisää painoa ja kuntoa muutenkin.

27.8.1990 Alkaa vähän potuttaa tämä yksitoikkoisuus ja rutiini, viihdyn kyllä Ruovedellä mutta en töissä: olen kurkkua myöten täynnä sitä yhtä ja samaa, jota olen aina tehnyt - ja nyt vielä niin naurettavaa korvausta vastaan. 

28.8.1990 Englannin pääministeri, "rautarouva" Margaret Thatcher vierailulla Suomessa torstai-iltapäivään asti. 
Ruokatunnilla pistäydyin 15 minuutiksi kämpille kirjoittamaan muistiinpanoja Dyerin kirjasta "hyväksy itsesi, uskalla elää": täyttä asiaa kannesta kanteen!
Illalla sitten tein sen: klo 17-18 menin kuntosalille... Sen jälkeen lähdin vielä pururadalle hölkkäämään, juoksinkin lähes koko matkan, vain muutama vastaantulija (urheilukentän takana). Uskomatonta että minä, vannoutunut koululiikunnan vihaaja, halusin tuskaa ja hikeä vapaaehtoisesti (ja hyvää teki): useimmat ihmiset lienevät pohjimmiltaan masokisteja. 

4.9.1990 Tampereelle naprapaatille klo 10.00. Käsittely oli rajumpi kuin viimeksi, mutta nyt selkä on kuulemma kunnossa. Kehotti soittamaan taas jos oikuttelee joskus. Tänään täytyy "laiskotella", joten ei siis kuntosalille. No, kun kerran lääkäri määrää, niin mikäs siinä!

7.9.1990 T [silloinen pomo, mies] sanoi kahvitauolla, että x.x:n kanssa oli puhetta ruokavaliostani: kokevat keittiössä työläänä tehdä yhdelle ihmiselle erilaista. Pitäisi olla lääkärintodistus, ettei terveydellisistä syistä voi syödä lihaa... Tänään lounaalla ei sitten enää ollutkaan mitään minulle, söin perunoita, salaattia ja leipää. Tässä loukataan minun vakaumustani, eikä henkilökohtainen vakaumus ole asia josta voisi tinkiä; inhoaisin itseäni jos nyt enää lipeäisin siitä, enkä sitä aio tehdäkään. Pitäisikö ryhtyä syömälakkoon? Myöhemmin T jatkoi, että asia on terveyskeskuksen puolelta otettu esille, eikä ole mitään "vittuilua". Katson, jos löydän jotain mitä syödä, ja jos on ongelmia, voin kertoa T:lle.

9.9.1990 Yhdysvaltain ja Neuvostoliiton presidentit George Bush ja Mihail Gorbatshov tapaavat tänään Helsingissä, päällimmäisenä keskustelunaiheena Persianlahden kriisi. Tapaaminen on presidenttien kolmas sen jälkeen kun Bush astui virkaansa viime vuoden tammikuussa. Edellinen kerta oli Washingtonissa touko-kesäkuun vaihteessa. Tapaamisesta on kehkeytymässä kaikkien aikojen suurin poliittinen mediatapahtuma Suomessa, yli 2000 tiedotusvälineiden edustajaa saapuu seuraamaan vierailua. Tapaaminen järjestetään presidentin linnassa.

10.9.1990 Lounaalla oli lihakeittoa, joten söin vain voileipää ja jälkiruoka-kiisseliä. Eräs keittäjä kysyi, onko X kertonut kasvisruoka-asiasta. Kuulemma häneltä on tullut semmoinen määräys, ettei sitä saa tarjota ilman lääkärintodistusta. (T:hän sanoi, että keittäjät kokevat sen työlääksi...) Iltapäivällä oli sentään kesäkeittoa. 

12.9.1990 Tampereen delfinaariossa syntyi viime yönä vilkas tyttö-delfiini Näsi-emolle. Jokin aika sitten Veera synnytti poikasen, joka kuoli kolmen minuutin kuluttua sisäiseen verenvuotoon. Niki synnytti kuolleen poikasen. Isäksi oletettu Joona kuoli perjantaina keuhkokuumeeseen. Sekä vapaudessa että vankeudessa joka kolmas poikanen vain jää eloon. 

3.10.1990 Vuorokauden vaihteessa sitten lopulta todellakin SAKSAT YHDISTYIVÄT!

7.10.1990 Tampereen delfiinityttö löydettiin perjantaina hukkuneena, syy ei ole vielä selvillä.

8.10.1990 Ruovedelle. Tapasin x.x:n [lääkärin sijaisen terveyskeskuksessa] yllättäen aamulla, asustelee nyt huoneessa 5... Otti puheeksi X:n "juonen" - kuten itse sanoi, koska on kasvissyöjä (ja viikonloppuna saikin kasvisruokaa), yrittää puhua X:lle ja jos se ei johda mihinkään, keksii jonkin syyn ja kirjoittaa minulle todistuksen. Hyvä kun on suhteita!

15.10.1990 Puupää-hatun (kotimainen sarjakuvapalkinto) on voittanut USA:ssa ja muualla enemmän tunnettu ja tunnustettu nimimerkki Tom of Finland, noin 70 v., jonka homoeroottisia sarjakuvia (esim. "Mike") on täällä nähty vain Setan lehdessä. 

16.10.1990 Yllätys, yllätys: KASVISRUOKA ON PALAUTETTU! 

19.10.1990 Ekan kerran vuosiin tilini saldo on alle tonnin: 956,19 markkaa! Kamalaa! 

Aamulehden liitteessä 20.10.1990 julkaistu lukijan kirjoitus: "Suomessa homot ovat aina olleet syrjitty ja halveksittu ryhmä. Kuitenkin on arvioitu, että kaikista Suomen kansalaisista joka kymmenes tuntee vetoa omaa sukupuolta kohtaan. Tähän lukuun sisältyy myös biseksuaalit eli ihmiset, jotka pitävät sekä miehistä että naisista. En oikeen ymmärrä tätä homovainoa! Miks ei jokainen saa olla sitä mitä on? Kukaan homo ei ole poikkeava omasta tahdostaan, niin kuin eivät esimerkiksi vammaisetkaan. Homoja luullaan sairaiksi, iljettäviksi jne. Se on kuitenkin vain uskomus, jonka niin sanotut normaalit ihmiset ovat homoista luoneet. Homofobiasta kärsivät ovat sellaista jengiä, joka ei ainakaan tietoisesti tunne ketään homoa tai lesboa, vaikka kuka tahansa heidän normaalia esittävistä kavereista sellainen olisikin. Mä oon ite 19-vuotias homopoika Hesasta ja olen päällisin puolin heteron näköinen. Tytöt ovat musta kiinnostuneita, mutta mä en silleen... Tietty sitä kavereille on esitettävä täysheteroa, muuten mä olisin yksin. Älkää viitsikö olla niin asennevammaisia, hyväksykää asiat asioina! Ainoa ikävä puoli tässä on, etten tunne muita samallaisia tyyppejä."
Different side of love

25.10.1990 Marraskuun alussa otetaan käyttöön ensimmäiset kuvanveistäjä Antti Neuvosen suunnittelemat luontokolikot, kielo-10 penniä ja karhu-50 penniä. 5 ja 20 pennin kolikoiden valmistus lopetetaan. Samalla astuu voimaan uusi pyöristyssääntö, jonka mukaan 1-4 penniin päättyvät maksut pyöristetään alaspäin lähimpään täyteen kymmenen pennin määrään ja 5-9 penniin päättyvät vastaavasti ylöspäin (tähän asti lähimpään viiteen penniin)... 1993 otetaan käyttöön leijonamarkka, norppaviitonen ja metsokymppi. 

Aamulehden liitteessä 3.11.1990 julkaistu vastaus edelliseen lukijan kirjeeseen: "Luin sinun, Different side of love, kirjoituksesi 'Homoudesta on puhuttava!' ja olen täysin samaa mieltä kanssasi. Olen myös nuori poika ja tunnen vetoa samaan sukupuoleen, mutta en ole uskaltanut näyttää tunteitani kenellekään saati sitten kertoa asiasta. Jos puhuisin asiasta kavereilleni olisin sen jälkeen yksin ja saisin kuunnella erilaisia haukkumisia ja huutoja joka puolelta. Miksi 'poikkeavia' ei suvaita? En usko, että yksikään homo on vaaraksi muille ihmisille. En usko myöskään sitä, että ketään pakotetaan ilman omaa tahtoa esimerkiksi homoseksuaaliseen suhteeseen. Olisi kiva tietää mistä homoviha johtuu? Sääli, että sinä Different side of love, asut Hesassa. Sun kanssasi voi kenties olla joskus oma itsensä ja puhua avoimesti."

7.11.1990 Ilta-Sanomissa oi eilen etusivun otsikko isolla: "Joka 20. on homo Tampereella" - halleluja! Ei muuta kuin laskemaan vastaantulijoita ensi kerralla. 

15.11.1990 Klo 14.00 jouduin OM-keskukseen [oppimateriaali-], jossa tulen kai olemaan tämän kuukauden ajan... Tv:stä nauhoitetaan ohjelmia, videoita esitetään viereisessä huoneessa käyville oppilailel, lainataan videoita, kirjoja, dioja, kalvoja, kasetteja opettajille. Vuokrataan laitteita ym. 

- Rakastatko elämää? Älä silloin tuhlaa aikaa, sillä se on ainetta, josta elämä on tehty. (Franklin)

11.12.1990 T soitti aamulla ja kysyi minne olen pannut alkuperäisen lautakunnan esityslistan, jonka monistin viikko sitten; kun en meinannut muistaa, sanoi suurinpiirtein että "muisti pätkii noin nuorella miehellä. Yritä nyt muistella kun teet jotain." Harmitti niin, että tirautin pari kyyneltäkin: siihen sekoittui kaikki se mielipaha, mitä tunnen koko siviilipalvelusta kohtaan, nyt kun vielä puolet on jäljellä - rangaistus tämä todellakin on. (Silti se oli minulle ainoa vaihtoehto ja Ruovesi on paras mahdollinen paikka.)

14.12.1990 Yösydännä tein piparkakkutaikinan huomiseksi, käyttäen raakaruokosokeria, täysjyvävehnäjauhoa ja melassia siirapin sijaan. 

17.12.1990 Pitkäaikainen aavistukseni osui oikeaan, vaikkei sitä minulle ole suoraan sanottu kertaakaan: menen OM-keskukseen huomenna ja tämä x.x. tulee koulutoimistoon. Ei kovin kauan sitten olin suorastaan raivoissani pelkästä mahdollisuudesta, että näin voisi käydä, mutta nämä päivät toimistossa tässä välissä ovat muuttaneet mieleni, olen alkanut viihtyä OM-keskuksessa ja pelkäsin jo, etten pääsisikään sinne enää. Siellä saa rauhassa vaikka pyöritellä peukaloitaan, kun ei koko ajan olla niskaan hengittämässä. 

22.12.1990 Leivoin joulutorttuja, niitä tuli 40 kpl eli huomattavasti enemmän kuin reseptissä sanotaan. Luumusoseen tein myös itse, sitä jäi vielä puolet yli, kun käytin kaksi pussia kuivattuja luumuja. Lisäksi tein neljä joululimppua, joista kahteen laitoin rusinoita. Lopuksi vielä glögiä Biotta-rypälemehusta. 

23.12.1990 Tein huomiseksi tofu-porkkanapateen, kasvistahnapaistoksen ja punajuurimurekkeen. 

24.12.1990 Tein lounaaksi uuniriisipuuroa täysjyväriisistä (maku aivan kuten riisipuurossa pitääkin ja ohjeesta - Vogelin terveydenhoitouutiset 12/89 - tuli juuri kaksi annosta) ja luumusoppaa... Päivällistä aloin tehdä noin klo 16. Pääruokana lohta ja maustevoikastiketta. 

1.1.1991 Laadin huvikseni pari Top 10-listaa, jotka eivät tietenkään ole ehdottomia vaan suuntaa antavia. Vuoden 1990 tv-sarjat: