Näytetään tekstit, joissa on tunniste kuolema. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste kuolema. Näytä kaikki tekstit

torstai 25. toukokuuta 2023

TINA TURNER 26.11.1939 - 24.5.2023

 

Tina Turner 2008

Uutinen Tina Turnerin kuolemasta tavoitti minut myöhään eilen illalla kotiuduttuani töistä. Monet Facebook-kaverini jakoivat uutista. Koen että myös minun täytyy kantaa korteni kekoon, varsinkin koska uutiset ovat yksipuolisia ja jättävät tärkeän aspektin tähden elämästä mainitsematta. Kerrotaan, miten kovaa hänen elämänsä oli - väkivaltainen avioliitto Iken kanssa, ja myöhemmän iän sairaudet - mutta unohdetaan että olosuhteet eivät ole mitään: onnellisuus tulee sisältäpäin. Tina Turner löysi lopulta onnen, kiitos buddhalaisen harjoituksensa. Vain buddhalaiset lehdet muistivat kertoa tästä varsin olennaisesta puolesta hänen elämäänsä. 

Olen julkaissut tässä blogissa käännökseni Tina Turnerin haastattelusta vuodelta 2020, jossa hän puhuu buddhalaisuudestaan.

Juuri tätä edeltänyt julkaisuni koski hänen viimeisintä kirjaansa, otsikolla "Kuinka tulla onnelliseksi Tina Turnerin tavoin", josta itsekin sain uutta inspiraatiota. 

Olen usein viitannut siihen, että opin harjoitukseni alunperin nimenomaan Tina Turnerin kautta, esim. toisessa blogissani, kirjoituksessa "Minun tieni", ja tässä blogissa; "Kääntymys?"

Totta kai suuri yleisö tuntee hänet laulajana; minäkin kuuntelin häntä jo 1980-luvulla, kun hänen soolouransa vasta lähti nousukiitoon. Silti minulle hän on ennen kaikkea esimerkillinen Nichiren-buddhalainen, innoituksen lähde omaan harjoitukseeni. 

Monet legendat ovat viime vuosina poistuneet keskuudestamme, mutta sehän on vain luonnollista, ei mikään paha asia sinänsä. 83 vuotta on kunnioitettava, kypsä ikä, ja missään tapauksessa Tina Turner ei koskaan vaikuttanut "vanhukselta". Kuten hän itse kirjassaan totesi: "Muistutan itseäni mielelläni siitä, että vanhaksi eläminen ja vanheneminen eivät ole välttämättä sama asia. Kuten sveitsinsaksalainen kirjailija Herman Hesse sanoi, mitä enemmän ihminen kypsyy, sitä nuorempi hänestä tulee. Se on kaunis ajatus! Toivon, että kaikki kypsyvät ja nuorenevat siitä riippumatta, minkä ikäisiä he ovat, ja jatkavat elämäänsä aina vain eteenpäin." 

Lopuksi Nichirenin lausuma, jonka olen sisällyttänyt myös itselleni suunnittelemani muistotilaisuuden kaavaan: 

Sille joka kokoaa uskonsa ja lausuu Nam Myoho Renge Kyo syvällisellä oivalluksella, että nyt on elämän viimeinen hetki, [Lootus-]sutra julistaa: "Kun näiden ihmisten elämät tulevat loppuun, heidät otetaan vastaan tuhansien Buddhien käsiin, jotka vapauttavat heidät kaikesta pelosta ja estävät heitä lankeamasta olemassaolon pahoille poluille." Kuinka voimme mitenkään pidätellä kyyneleitämme sanomattomasta ilosta tietäen että... niin monta kuin tuhat Buddhaa tulee tervehtimään meitä avoimin käsivarsin!

 

Nam Myoho Renge Kyo 🙏

Nam Myoho Renge Kyo 🙏

Nam Myoho Renge Kyo  🙏

Tina Turner: Nutbush City Limits


Tämän biisin Tina kirjoitti itse omasta elämästään, pikku-kaupungista, josta oli kotoisin.

keskiviikko 6. heinäkuuta 2022

Kaikki hyvin?

 Yhtäkkiä tunnet olosi ihan tavalliseksi, "normaaliksi" - mitä se nyt sitten minun tapauksessani tarkoittaneekin - ja ihmettelet mitä helvettiä se oli: puhkesit itkuun ilman mitään ilmeistä syytä. Liikutun kyllä usein, mutta en itke kunnolla kuin harvoin, sanoisin jopa vuosiin, ja nyt parin kuukauden sisällä jo kahdesti. Olen muutaman kerran miettinyt pitäisikö minun hakeutua psykologille, tai jotain, mutta en tiedä onko minulla mitään konkreettista hätää, vai onko kaikki vain kuvittelua. Se on niin epämääräistä. 

Olen kuvannut jo neljässä blogikirjoituksessa millaisen sisäisen prosessin Netflix-sarja Heartstopper aloitti minussa. Tilasin myös sarjan luojan ja kirjoittajan Alice Osemanin kirjoja. Varsinkin hänen esikoisteoksensa, Solitaire, joka julkaistiin 2012 hänen ollessaan vasta 19-vuotias, teki vaikutuksen. Luin sen intensiivisemmin kuin olen vuosiin lukenut mitään kaunokirjallisuutta. Yleensä poimin tietokirjan, ikään kuin minun tarvitsisi tietää vielä enemmän. Kuitenkin kaunokirjallisuus ruokkii mielikuvitusta toisin kuin kuivat faktat. (Lootus-sutra on hyvä esimerkki siitä miten voi yhdistää tiedon ja mielikuvituksen!) Samaistuin hämmästyttävän hyvin päähenkilöön, 16-vuotiaaseen tyttöön, hänen mielenmaisemaansa, ja ihmettelin miksi muut lukijat sanoivat että hänellä on mielenterveys-haasteita. Minusta hän vaikutti normaalilta verrattuna ympäröiviin ihmisiin, jotka eivät tuntuneet aina kovin paljon ajattelevan mitään. Eräs autistinen amerikkalainen tubettaja, joka oli silminnähden ihastunut kirjaan, piti päähenkilöä autistisena. Minusta se ei ole niin ilmiselvää, eikä Alice kuulemma ole hahmoa niin kirjoittanut tarkoituksella, koska hän ei tiedä tarpeeksi autismista. Minäkin epäilin olevani autistinen yli kymmenen vuotta sitten, kun siihen aikaan kirjoitettiin paljon Aspergerin oireyhtymästä (vanha nimitys) ja tunnistin paljon itseäni. Hakeuduin tutkimuksiin, mutta ei... se ei ollut sitä. Tunnistan itsessäni samankaltaisia piirteitä, mutta problematiikka niiden takana on kuulemma erilainen. 

Kaikki on hyvin elämässä, ja sitten vain tunnet olevasi hajoamassa. Olen tehnyt virallisten tahojen tarjoamia mielenterveys-testejä netissä, eikä mikään niistä anna mitään hälyttäviä tuloksia. En voi puhua kenenkään kanssa - mikä nyt ei ole mitään uutta, mutta olen miettinyt että se on ehkä vain vahvistunut jo pitkän aikaa... tuo ajatus että kukaan ei kuitenkaan ymmärrä, joten turha edes yrittää. Ilmaisen itseäni parhaiten kirjoittamalla, mutta tuntuu että asia on liian lähellä, en saa siitä otetta; en osaa sanoittaa tunteitani, koska en ymmärrä niitä itsekään (tämä lienee niitä asioita, jotka olisi helpompi maalata tai muotoilla runoksi). Toisaalta tuntuu että jos yritän puhua asiasta, minun ajateltaisiin tekevän draamaa tyhjästä, enkä voi olla varma etteikö niin olisikin. Luonko minä itse mielessäni koko tilanteen? 

Minulla on kaikki keinot nousta ylös kun vajoan tuohon suohon, mutta välillä olen jättänyt väliin buddhalaisen harjoitukseni kun en ole "jaksanut" tai "ehtinyt" - aikaisemmin siihen on ollut erittäin hyvä syy silloin harvoin kun niin on tapahtunut. Tein pitkään ihan omasta valinnastani paljon ylitöitä - se tosin taitaa toistaiseksi olla ohi - ja kotona olen pari kuukautta pitkälti uppoutunut omaan maailmaani, tietokoneen äärelle; en ole edes katsonut televisiota. Olen varmasti laiminlyönyt puolisoani: meillä on muutenkin niin erilaiset vuorokausirytmit. Juuri näin tapahtui myös edesmenneen puolisoni kanssa: lopulta katsoimme omia ohjelmiamme eri huoneissa. Vaikka en ole yksin ja introverttina viihdyn myös itsekseni, koen jonkinlaista eksistentiaalista yksinäisyyttä, erillisyyttä kaikista ja kaikesta. Kenties kaikki kokevat sitä... en tiedä... mitä minä tietäisin muista ihmisistä ja heidän kokemuksistaan. Pakenen itseäni syvemmälle itseeni, jos siinä on järkeä...

Olen suorastaan hakemalla hakenut sellaista musiikkia ja sellaisia sarjoja ja elokuvia, jotka herättävät voimakkaita tunteita, yleensä surua, haikeutta... on parempi tuntea surua kuin olla tuntematta mitään erityistä. Se on kuin jonkinlainen huume. Tunteilla on tunnetusti fyysisiä vaikutuksia ihmisen aivoissa, vaikka en välttämättä uskokaan että ihmisen sielunelämä on pelkkää aivotoimintaa. Olen usein kertonut kuinka tunsin olevani ELOSSA kun ensin silloinen puolisoni kuoli, ja pian sen jälkeen rakastuin nykyiseen puolisooni. Vaikka rakastan tietenkin edelleen, puhdas rakkaus tunteena on vaikeampi tavoittaa; suru helpompi. Vai olenko sittenkin vain valinnut katsottavaksi ja kuunneltavaksi sellaista, mikä sopii vallitsevaan tunnetilaani? 

Olen aina pitänyt itseäni oman tieni kulkijana, mutta miten mahtaa olla? Kun pohdin elämäni käänteitä, olenko itse asiassa ollut vain aina herkkä ja vaikutuksille altis yksilö, vai oikeasti tehnyt omia vapaita valintojani? 

Luulen, että etenkin äitini kuolema viime vuoden lopussa sai liikkeelle asioita ja toi ei-niin-miellyttäviä oivalluksia. Yksi on ihan selkeästi primitiivinen kuoleman pelko. Niin. Minulla on henkinen maailmankatsomus, uskon kuolemanjälkeiseen olemassaoloon - en kuitenkaan konkreettiseen helvettiin - ja silti minä pelkään kuolemaa. Nuo henkiset käsitykset ovat vain käsityksiä, jotka olen lukenut ja oppinut jostain. En minä tiedä mitään. En minä pelkää että fundamentalistiset kristityt olisivat oikeassa, sellainen ajatus on kaukana minun ajatusmaailmastani. Minä vain yksinkertaisesti pelkään tämän tutun elämän ja tutun minuuden häviämistä. Ja haluaisinko toisaalta elää ikuisesti tällaisena kuin olen? En. Mutta minä ainakin tunnen tämän elämän... en tosin välttämättä itseäni kovin hyvin loppujen lopuksi. 

Viime vuonna kun minulla viimeksi oli kontrollikäynti sydänpolilla sydämen vajaatoiminnan vuoksi, sain sen käsityksen että sydämeni on hyvässä kunnossa. Lääkäri jopa sanoi jotain siihen suuntaan, että liikuntaa on hyvä harrastaa myös sen takia että vanhemmiten toimintakyky säilyy paremmin; toisin sanoen, minä kuulin hänen sanovan että hän uskoo minun saattavan elää vanhaksi. En silti koskaan ole rohjennut kysyä siitä mitä olen netistä lukenut sydämen vajaatoiminnasta, eli että se on periaatteessa usein kuolemaan johtava sairaus, ja lääkityksellä, liikunnalla ja ruokavaliolla (jotka kaikki ovat minulla enemmän tai vähemmän kohdallaan nykyään) elinikää voidaan kyllä pidentää. Näiden parin kuukauden aikana koin suurta stressiä työasioista, tai niin ainakin tulkitsin, aina ahdistukseen asti, ja eräänä yönä jouduin menemään ensiapuun rytmihäiriön takia, jollaista minulla ei ole ollut kolmeen vuoteen, sen jälkeen kun vajaatoiminta diagnosoitiin. Se meni itsestään ohi kolmessa tunnissa, mutta sen ajan sydän hakkasi tuollaista 150 lyöntiä/min levossa. Hyvä esimerkki siitä miten mieli vaikuttaa myös ihan fyysiseen terveyteen. Se lakkasi täsmälleen sillä hetkellä kun ajattelin että minun täytyy yrittää rauhoittua saadakseni edes vähän nukuttua. 

Sitten on se mitä tajusin itsestäni. Että en ole kovin hyvä ihminen. Enkä varsinkaan hyvä ystävä. Introversio on ollut lempilapseni, johon olen takertunut vuosia, mutta se ei selitä kaikkein negatiivisimpia asioita. Minähän olen itse asiassa saanut persoonallisuushäiriö-diagnoosin jo 2009, juuri silloin kun hakeuduin tutkimuksiin autismi-epäilyni takia. Olen vain jättänyt sen pitkään huomiotta ja melkein unohtanut. Nyt tutkin asiaa uudelleen ja tunnistin kyllä itseni kuvauksesta. Noinko muut ihmiset näkevät minut?! Vaikutanko minä tuolla tavalla muihin?! Ei ihme jos minusta ei pidetä... ja tuokin ajatus on vääristynyt. On niin paljon pieniä asioita joita teen tai jätän tekemättä, joihin muut varmasti reagoivat, ja minulle ne ovat ihan tavallisia; en ajattele niitä sen kummemmin, koska... minähän ajattelen vain itseäni. Esimerkiksi viimeksi jätin vastaamatta ystävän viestiin, jossa hän vilpittömästi tiedusteli mistä haluaisin puhua hänen kanssaan, ja kertoi mistä hän haluaisi keskustella. Edellinen tapaamisemme oli minulle jälkeenpäin pettymys, ja vain sen takia että hän vaihtoi puheenaihetta kun selitin mistä olin innostunut ja miksi (eli: Heartstopperista!).  Ei toki voi olettaa että kaikki ihmiset olisivat kiinnostuneita samoista asioista. Vai olenko minä kiinnostunut hänen puhuessaan iänikuisista lempiteemoistaan? Mutta ainakin osaan olla kohtelias ja teeskennellä.😏 Joka tapauksessa viestin saatuani ajattelin kai suurinpiirtein että "en halua puhua kanssasi yhtään mistään"!

Kauanko siitä on kun kirjoitin tässä blogissa itsetyytyväisyyttä - ellei jopa omahyväisyyttä - uhkuvia kirjoituksia?

Minulle on tyypillistä projisoida kaikki muihin, kaikki on aina muiden vika. Mutta ehkä ei koskaan ole ollut. Ehkä se olen aina ollut minä, ja vain minä. Esim. edesmennyt puolisonikin... olen kohdistanut häneen suorastaan vihamielisiä syytöksiä ja uhriutunut, vaikka koko suhde alkoi ja jatkui täysin väärillä motiiveilla juuri minun osaltani. Parhaimmilleni olen yltänyt silloin kun olen kyennyt ylittämään oman persoonani, esim. vastarakastuneena nykyiseen puolisooni. Edesmenneeseen puolisooni en koskaan ollut rakastunut. 

Minulle suositeltiin psykoterapiaa, ja periaatteessa olen myötämielinen asialle. Se vain tulisi kalliiksi jopa Kelan korvauksella, koska siihen täytyy sitoutua säännöllisesti viikottain, jopa vuosiksi. Mutta mitkä ovat elämän prioriteetit? Ilmeisesti ei ainakaan se, että tulisit paremmin toimeen itsesi ja muiden kanssa. 

Tieto lisää tuskaa: se on hyvä merkki. Kun tiedostat enemmän, se on tuskallista, mutta samalla se tarkoittaa että kehityksesi jatkuu. Ihminen joka ei paljoa ajattele, tuskin kärsiikään niin paljon. Valoa ei käsittäisi ilman pimeyden olemassaoloa. 

Nyt kaikki tuntuu olevan taas normaalisti. (Onko "normaali" hyvä? Ainakaan se ei herätä hämmennystä... eikä mitään muutakaan.) Pari kuukautta siihen meni, mutta pakkomielteeni Heartstopperia kohtaan on lieventynyt: katson sitä edelleen, mutta harvempaan tahtiin, ja katson myös muita ohjelmia tässä vaiheessa. 

lauantai 22. tammikuuta 2022

Thich Nhat Hanh 11.10.1926 - 22.1.2022

 


Tänään tuli uutinen - Facebookin kautta, kuten usein tapahtuu - että rakastettu vietnamilainen Zen-opettaja Thich Nhat Hanh on kuollut 95-vuotiaana. Sanotaan, että hän oli seuraava heti Hänen Pyhyytensä 14. Dalai Laman jälkeen globaalilla vaikutuksella mitattuna buddhalaisten keskuudessa.

Hän edusti eri traditiota, mutta se ei tarkoita ettenkö minäkin tunnustaisi hänen vaikutustaan. Tässäkin blogissa olen siteerannut hänen sanojaan. "Elävä Buddha, elävä Kristus" on hyvin merkittävä lukemani kirja, jo ollessani vielä kristitty. Tunnen surua, ja silti ei ole syytä suruun; se on vain maallista ja ohimenevää. 

"Minä jatkan olemista. Mutta teidän täytyy olla hyvin huolellisia nähdäksenne minut. Minä tulen olemaan kukka tai lehti. Minä tulen olemaan noissa muodoissa ja lähettämään teille tervehdyksen. Jos olette tarpeeksi tietoisia, tunnistatte minut ja hymyilette minulle. Tulen olemaan hyvin onnellinen siitä." 

- Thich Nhat Hanh

Memorial Ceremony, Day 1


lauantai 31. heinäkuuta 2021

Itsereflektio

 

Loma tuntuu aina herättävän erinäisiä pohdintoja, yksinkertaisesti siitä syystä että silloin siihen on runsaasti aikaa! Tänä vuonna sain neljän viikon kesäloman jo kesäkuussa (viime vuonna jouduin pitämään sen kahdessa pätkässä). Minulla oli lista asioita, jotka oli tarkoitus tehdä loman aikana. Teinkö? No en. Päätin armahtaa itseni siitä. Toinen lista koski paikkoja, joissa pitäisi käydä, ja se piti paljon paremmin, vaikka muutama kohde vielä jäi myöhemmäksi, mutta onhan tätä kesää vielä jäljellä, ja kaikesta päätellen tämä on erittäin hyvä kesä säiden suhteen! 

Tiedostan että kirjoitan paljon introversiosta, ehkä jopa ylikorostan sen merkitystä? Olen kuitenkin sitä mieltä, ettei sitä tulisi käyttää tekosyynä mihinkään - "koska olen introvertti, en voi... " tai "minun täytyy..." Kuitenkin meillä on erityinen taipumus itsereflektioon (uusi sana, jonka opin), ja siinä voi olla todella armoton itselleen. Mutta voi toki sanoa että pienet ovat murheet, kun ne ovat korvien välissä: sieltä löytyvät myös ratkaisut, jos niin haluaa. 

Kerran yöllä vuoteessa, unen ja valveen rajamailla, sain suorastaan vallankumouksellisen oivalluksen itsestäni: Olen aikaisemmin useinkin kirjoittanut, että introverttina kadottaessani yhteyden itseeni, kadotan yhteyden myös muihin. Mutta muistellessani elämän mullistavaa kokemustani siitä kun ensin edellinen puolisoni kuoli, ja pian sen jälkeen rakastuin nykyiseen puolisooni, kuvasin kokemustani edellisessä tapauksessa "niin kuin kuoreni olisi murtunut, ja minua vedettiin Valoon"; kaipasin ja sainkin ulkopuolista tukea, ja etsiydyin myös aktiivisesti erilaisiin ryhmiin ja muuhun toimintaan. Jälkimmäisessä tapauksessa tuore rakkaus sai minut kurkottamaan toista ihmistä kohti itseni unohtaen, elin vain Rakkauden tähden. Tuolloin, näiden kahden toisiaan seuranneen ja limittäin kulkeneen kokemuksen aikaan, tunsin olleeni todella elossa! Joten... entäpä jos onkin niin, että kadotan yhteyden muihin (ja laajemmin itse Elämään) kun vetäydyn liikaa itseeni, sulkeudun oman mieleni maailmaan? Eikö se olisi vain looginen johtopäätös? Ihme, etten ole aikaisemmin tullut tätä ajatelleeksi - ehkä se on liiankin itsestään selvää, koskettaa liian läheltä: se mullistaa koko tähän astisen ajattelutapani, koska ratkaisua on haettava täsmälleen päinvastaisesta suunnasta kuin tähän asti. 

Vaikka kyse ei ole tarkalleen samasta asiasta, myös buddhalaisena olen nyt tullut siihen pisteeseen että joudun miettimään vakavasti eräiden Nichiren-buddhalaisten organisaatioiden varoitusta, että jos vain harjoitat itseksesi, harjoituksestasi voi tulla itsekeskeistä. Ajattelin aina että organisaatiot vain oikeuttavat oman olemassaolonsa tällä väitteellä, koska ne tarvitsevat jäseniä. Mutta en ole enää niin varma. Varsinkin se etten edes tunne ketään muita harjoittajia, enkä voi keskustella harjoituksesta tai buddhalaisista opeista kenenkään kanssa, on kieltämättä suuri puute. Olen jumiutunut paikalleni, koska olen vain itseni varassa, eikä mikään tai kukaan inspiroi ja haasta minua kehittymään eteenpäin. 

Aihetta sivuten, Yle uutisoi tänä vuonna tutkimuksesta, jonka mukaan mindfulness-meditaatio voi lisätä itsekeskeisten ihmisten itsekkyyttä. Mitä enemmän olen omillani ja mitä vähemmän tekemisissä muiden ihmisten kanssa, sitä vaikeampi ainakin on vapautua itsekkyydestä ja kokea myötätuntoa, minkä pitäisi olla buddhalaisuuden ydintä. Näen silti organisaation varjot vahvempana kuin valo jota se saattaa loistaa. 

Olen nyt herännyt pohtimaan tätä myös siltä kannalta, että miksi annan kristillisen kirkon (Kristiyhteisön, johon yhä kuulun) suorittaa hautaan siunaamiseni, kun en kuitenkaan enää usko kristinuskoon. Oma vakaumukseni ei näkyisi, ja se on iso puute, ei tietenkään siksi että vääränlainen seremonia lähettäisi minun "sieluni" väärään paikkaan, tai jotain sellaista... Ei se minua haittaa, mitä ruumiilleni tehdään kun olen kuollut, mutta periaatteessa se antaisi väärän kuvan minusta, joka perustuu johonkin joka on ollut, eikä siihen millainen minusta on tullut. 

Tapani mukaan ainakin kerran vuodessa vaelsin minulle pyhään paikkaan, rannalle metsän siimeksessä, missä minä ja edesmennyt puolisoni suoritimme kihlajaisseremoniamme 1.5.1999. Rituaali oli kokonaan minun muotoilemani, ja heijasteli silloisia ajatuksiani, mutta että se tapahtui luonnossa, oli puolisoni idea, johon olen yhä hyvin tyytyväinen. Neljä elementtiä olivat todistajiamme. Iso kivi toimi alttarina. Tuolle paikalle olen myöhemmin haudannut neljän kissamme tuhkat, ja puolisoltani leikkaamani hiuskiehkuran niiden kanssa. Luonnolla ylipäänsä on ihmeellinen voima: nytkin minun tarvitsi vain mennä paikalle ja istua alas, kun suuri rauha valtasi minut. Olisin voinut istua siinä vaikka kuinka kauan. 

Sanottakoon, että vaikka puolisoni kuoltua pintaan nousivat hyvät muistot, jotka silloinkin jo tuntuivat kaukaisilta, tänä päivänä olen tullut pisteeseen, jossa muistan paremmin kaiken negatiivisen - todellisuuden sellaisena kuin se oli, pikemmin kuin nostalgisen ja romantisoidun kuvan - mutta siihen en halua mennä sen syvemmälle; ei hyödytä mitään tonkia likapyykkiä jälkikäteen, se on minun itseni käytävä läpi, ei jaettava koko maailman kanssa. Täytyy vain todeta että se ei ehkä sittenkään ollut "vuosisadan rakkaustarina", vaikka me kumpikin varmasti halusimme niin uskoa. En ollut koskaan "rakastunut": opin rakastamaan... mutta rakkaus tuntui olevan minulle enempi rationaalinen asia kuin emotionaalinen; oliko se aina enemmän mielen päätös kuin sydämen halu? Vaikea sanoa. Silti kaikki kokemukset elämässä opettavat paljon, kaikki ihmissuhteet kasvattavat meitä, ei ole mitään turhaa tai tuhlattua. 

On jotenkin hyvin sopivaa, että olen suunnitellut että minun tuhkani aikanaan sirotellaan järveen (Tampereella on osoitettu virallinen paikkakin sitä varten!), ja jäännökseni palaavat elementteihin joista ne tulivat, luonnolta lainaksi annettuna. 



maanantai 15. helmikuuta 2021

Helmikuun juhlia

 Tänä vuonna ensimmäistä kertaa huomioin pari Nichiren-buddhalaisuuteen kuuluvaa juhlapäivää, jotka sattumoisin osuvat yhteen henkilökohtaisen juhlapäiväni kanssa. Juuri tämä tosiasia tekee niistä jokseenkin helposti omaksuttavia: niillä on jo yhteys minun elämääni, joten ne ovat enemmän kuin vain vierasta perinnettä minulle. Ja vieläpä nämä juhlapäivät kattavat koko ihmiselämän, syntymästä kuolemaan, aivan kuten syntymässä aina on jo kuoleman siemen mukana. 

15. helmikuuta, Nehan-e, (涅槃会) Nirvana-päivä. Sakyamuni Buddha astui Nirvanaan helmikuun täydenkuun päivänä. Saarnamatkansa aikana Buddha söi hartaan maallikko-oppilaan, Chundan, tarjoaman aterian ja tuli vakavasti sairaaksi. Vaikka hän jatkoi matkaansa oppilaidensa kanssa, hän oli uupunut saavuttaessaan Kushinagaran. Annettuaan viimeiset ohjeensa oppilailleen, Buddha kehotti Anandaa ilmoittamaan Kushinagaran ihmisille että hän kuolisi tulevan yön aikana. Hänen viimeiset sanansa olivat:

"Kun kuolen, tee itsestäsi oma valosi. Älä luota muihin. Tee Dharmasta valosi, älä luota muihin. Kaikilla ehdollisilla ja yhdistyneillä asioilla on rappeutumisen ja hajoamisen luonto. Vakaalla tietoisella läsnäololla ponnistele ahkerasti omaan vapautumiseesi."

45 vuoden saarnaamisen jälkeen Buddha kuoli, astuen Nirvanaan, täydelliseen rauhaan, helmikuun 15. päivä, 80-vuoden iässä. Nirvanan uskotaan olevan kuoleman ja uudelleen syntymisen kiertokulun loppu. Buddhalaisuus opettaa, että Nirvana saavutetaan kun kaikki halu ja kärsimys on poissa. 

Useimmat buddhalaiset viettävät Nirvana-päivää 15.2. Jotkut viettävät sitä 8.2. Se tunnetaan myös Parinirvana-päivänä (Parinirvana merkitsee Nirvana ilman loppua). Buddhalaiset saattavat viettää päivää meditoimalla, tai menemällä temppeleihin tai luostareihin. Luostareissa päivää vietetään sosiaalisena juhlana. Ruokaa valmistetaan, ja jotkut ihmiset tuovat lahjoja, kuten rahaa, taloustavaroita tai vaatteita. 

Nirvana-päivänä buddhalaiset ajattelevat elämäänsä, ja kuinka he voivat saavuttaa Nirvanan täydellisen rauhan. He muistavat ystäviä ja sukulaisia, jotka ovat hiljattain kuolleet. He pohtivat tosiasiaa, että kuolema on osa elämää jokaiselle. Ajatus, että mikään ei pysy samana, on tärkeä buddhalaisuudelle. Buddhalaiset uskovat että menetys ja muutos ovat asioita jotka pitää hyväksyä, pikemmin kuin syitä suruun. 

16. helmikuuta, Shuso Gotan-e, (宗祖降誕会) Nichirenin syntymäpäivä. Nichiren Shonin syntyi Kominarossa, Japanissa, Awan provinssissa (tämän päivän Chiban maakunnassa), gregoriaanisen kalenterin mukaan helmikuun 16. 1222 (kiinalaisen kuukalenterin mukaan 27. päivä ensimmäistä kuuta). Hänen isänsä oli nimeltään Nukina Shigetada, ja äitinsä Umegiku. Nichiren kuvasi itseään "Sendaran pojaksi" (Skr. chandala, halveksittu hylkiö; hindujen alhainen kasti). Hänet nimettiin Zennichimaroksi (mm. "loistava aurinko" ja "hyveellinen aurinkopoika"). Sanotaan että useita miellyttäviä ihmeitä tapahtui hänen syntyessään: monia valkoisia lootuksen kukkia kukki lahdenpoukamassa, suuri määrä kaloja ilmestyi mereen, ja vesilähde ryöpsähti heidän kotinsa eteen. 

Nichirenin syntymän päivämäärällä on mystinen yhteys Sakyamunin buddhalaisuuteen, koska Sakyamuni kuoli 15. helmikuuta. 

17. helmikuuta, minä synnyin vuonna 1970, joten voisi kai melkein sanoa että minulla on syntymästäni asti ollut mystinen yhteys Nichiren-buddhalaisuuteen, vaikka löysinkin sen vasta verrattain myöhäisellä iällä. Koko siihen astinen monivaiheinen henkinen elämäni tuntuu olleen valmistautumista tähän; kaikki mitä olen kokenut ja miten ajatteluni on kehittynyt, on johtanut tähän. 

perjantai 29. tammikuuta 2021

Seksi ja kuolema

 Osho oli ristiriitainen ja kiistelty guru, jolla oli hyvin vallankumouksellisia näkemyksiä - jotka ainakin minä luen ehdottomasti ansioksi; hän itse sanoi näkemystensä seksuaalisesta etiikasta olevan vastoin kaikkia tähän saakka kannatettuja, ahdasmielisiä ja tuomitsevia näkemyksiä. Kirjoitukseni otsikkoon liittyen hän sanoi:

Olen sanonut että ihminen pelkää sekä seksiä että kuolemaa. Sen takia ne ovat tabuja. Kukaan ei puhu seksistä ja kukaan ei puhu kuolemasta. Pysymme vaiti noista kahdesta asiasta. Olemme pysyneet vaiti vuosisatoja. Ne ovat tabu-aiheita, niitä ei pitäisi ikinä mainita. Sillä hetkellä kun ne mainitaan, jokin alkaa vapista meissä. 
Näyttää siltä että on olemassa syvä tukahduttaminen. Sen takia olemme luoneet korvaavia sanoja. Läntisessä maailmassa ei sanota, "Me harrastamme seksiä". Sanotaan, "Me rakastelemme" [make love]. Se on korvaava sana - ja valheellinen, koska rakkaus on täysin eri ulottuvuus. Seksin harrastaminen on seksin harrastamista [having sex], se ei ole rakastelemista. Rakkaus saattaa sisältää seksiä, mutta rakkaudella on kokonaan eri laatu.
Emme koskaan puhu suoraan kuolemasta. Jos joku kuolee, käytämme korvaavia sanoja. Sanomme että hän on mennyt Isän luo, tai hän on mennyt taivaaseen. Kuolemaa ei koskaan kohdata suoraan. 
Olemme luoneet monia epärehellisiä ilmiöitä seksin ja kuoleman ympärille. Jos kaksi ihmistä menee naimisiin, seksiä ei edes mainita - ja he menevät naimisiin seksin vuoksi! Olemme luoneet suuren illuusion avioliiton ympärille, mutta paljas, alaston tosiasia on seksi. Olemme luoneet rituaalin, suuren avioliiton rituaalin, vain kätkeäksemme tosiasian. Miksi?
Miksi on olemassa tabu vain näistä kahdesta asiasta? Ne liittyvät syvästi toisiinsa. Syy niiden suhteeseen on tämä: Ensinnäkin, sinä synnyt seksistä, syntymä on seksiä. Ja syntymä ja kuolema ovat yhden asian kaksi napaa. Syntymässä kuolema on kätkettynä. Siitä syystä ihminen tulee tietoiseksi syvästä suhteesta seksin ja kuoleman välillä. Kuolema ei voi tapahtua ilman seksiä, aivan kuten syntymä ei voi tapahtua ilman seksiä. 

Traagiset ihmiskohtalot ja liian varhain päättyvät elämät ympäröivät minua. Tunnen melkein syyllisyyttä omasta elämästäni, mutta maailma ei pyöri minun ympärilläni; meillä jokaisella on oma tarinamme, vaikka ne saattavat hetkellisesti sivuta toisiaan. 
Onko oikein kertoa tarina, johon sisältyy kaksi muuta tarinaa, mutta näkökulma on kokonaan kolmannen kertojan? Tarina on rehellinen, niin rehellinen, että se saattaa saada satunnaisen lukijan  kiusaantuneeksi. Omalla oudolla tavallaan se on muistokirjoitus, vaikka joku voisi sanoa että se halventaa edesmenneitä - mutta eikö se tosiasiassa kerro enemmän juuri minusta, minun suhteestani heihin. Tai sitten se on tunnustus, ilman katumusta, ilman synnintuntoa (jos on ollut jotain katumista, olen katunut ja sovittanut kauan sitten); nyt viimeistään poljen jalkoihini sädekehäni, jos joku vielä on kuvitellut minulla sellaisen näkevänsä. En silti sanoisi olevani huono ihminen... enkä hyvä ihminen; olen vain ihminen - en täydellinen, mutta kokonainen. 
On kai aivan luonnollista että omaksumme eri rooleja eri ympäristöissä, eri ihmisten kanssa. Toki se on paljolti kohteliaisuutta ja muiden huomioimista, mutta joskus minua on häirinnyt kovastikin miten varsinkin henkisessä yhteisössä sinun odotetaan olevan tietynlainen, parempi ja pyhempi kuin olet. Se voi tuntua ikään kuin näyttelemiseltä, naamion takana piileskelyltä. Puhumattakaan siitä, että totta kai blogikirjoituksissa yrittää olla - ja on helppokin olla - henkevä, mutta minä olen myös lihaa ja verta, eivätkä ajatuksenikaan aina ole niin yleviä; minulla on useinkin "likainen" mieli - jokainen ymmärtää mitä tarkoitan, vaikka en itse asiassa pidä kyseisestä sanasta tässä yhteydessä, sillä ei siinä ole mitään likaista! 

Joka tapauksessa on aika lunastaa vanha lupaus, jonka kirjasin tämän blogin esittelytekstiin kauan sitten, että kirjoitan kaikesta..."välttämättä raadollisempiakaan aiheita" (vaikka sekin sana on ihan yhtä kyseenalainen). Yhtälailla kuin henkisyys on osa ihmisyyttä tavalla tai toisella, niin on itsestään selvästi myös ruumiillisuus, ja ruumiillisuuteen kuuluu hyvinkin olennaisena seksuaalisuus. Minä olen hyvin yksityinen persoona, ja kai aika tarkka imagostanikin... Toisaalta haluankin järkyttää niitä mielikuvia joita muilla ihmisillä voi minusta olla; ne ovat todennäköisesti yksipuolisia. Sittenkin tämän julkaiseminen on ollut pitkän harkinnan takana: olen kypsytellyt tätä melkein vuoden päivät. Takarajaksi asetin tämän päivämäärän, koska se on sen henkilön kuoleman vuosipäivä, josta kohta kerron. Harkittavana oli sekin, julkaisenko kirjoituksen avoimesti tässä blogissa, vai ihan toisaalla täysin anonyymisti. Tämä kirjoitus on vähän kuin julkaisisin alastonkuvia itsestäni - riisuudun henkisesti paljaaksi. Tämän henkilökohtaisemmaksi ei voi mennä ilman että menee jo pornon puolelle. 

Helmikuussa 2020 kiinnitin huomiota siihen, että vanha kaveri, jonka tunsin henkilökohtaisesti, ei vastoin tapojaan ollut julkaissut mitään Facebookissa kuukauteen, eikä hän vastannut viestiini. Hän oli kertonut kärsineensä sydäninfarktista, ja saaneensa nitrot, mutta jatkoi silti elämäntapaansa johon kuului runsas kaljoittelu. 
En edes uskonut häntä tuolloin, vain muutama kuukausi oman sydänleikkaukseni jälkeen, koska hänellä oli historiansa terveydestään valehtelussa huomion hakemiseksi: kauan sitten hänellä oli muka syöpä, ja kun se paljastui valheeksi, se suututti minua koska työskentelin siihen aikaan vapaaehtoisena saattokodissa; hänen oli pakko pyytää minulta anteeksi, ennen kuin saattoi taas vierailla luonamme. Hän niin ikään valehteli silloiselle seurustelukumppanilleen olevansa sairaalassa, ja kumppani oli turhaan yrittänyt käydä häntä katsomassa.
 Nyt aloin epäillä, että hän saattaisi olla kuollut. Mitä enemmän aikaa kului, sitä vakuuttuneempi olin asiasta. Huhtikuussa yhteinen tuttava Facebookissa sitten kertoikin saaneensa tietää että näin on käynyt, mutta ei tiennyt mitään yksityiskohtia. Kerroin toiselle yhteiselle kaverille, joka sitten soitti väestörekisteriin, josta selvisi että hän oli todella kuollut jo tammikuussa.
Se ei ollut järkytys. Yhtään kyyneltä en hänen takiaan ole vuodattanut. Päinvastoin, harvoin on kenenkään kuolema kirvoittanut sellaista huumoria ja naurua kuin minun ja tuon yhteisen kaverin välillä spekuloidessamme asialla ennen varmistuksen saamista - eikä toki pahalla! Jos haluat että sinua surraan kuoltuasi, sinun pitää elää sillä tavoin että joku jää kaipaamaan sinua. Ei kukaan muutu enkeliksi heti kuoltuaan. 
Minä vuonna 2001

Kaveri, jota tästä eteenpäin kutsun nimellä Jorma (englanniksi Dick 😜) - joka ei siis ole hänen oikea nimensä - oli edesmenneen puolisoni kaveri, jonka hän oli tuntenut kauan ennen minua. Puolisoni tutustutti minut häneen samana vuonna kun mekin tutustuimme, eli 1997. Kanssakäymisemme oli alussa aika kiusallista - jos jäimme hetkeksi kahden huoneeseen, olimme hiljaa. Mutta puolisoni kertoi Jorman sanoneen hänelle kahden kesken, tietenkin kännissä, että hän haluaisi nuolla minua kauttaaltaan, ja se kiihotti minua suunnattomasti! Siitä lähtien voi sanoa, että masturboidessani yleisin fantasiani oli hänen kanssaan oleminen.
Suhtautumiseni häneen oli usein koetuksella sen takia, että hän yksinkertaisesti oli hyvin vaikea persoona, joka valehteli, huijasi, varasti, haastoi riitaa: usein hän järjesti puolisonikin pulaan, ja yhtä monta kertaa sai anteeksi. Toisaalta se oli tavallaan vain osa hänen viehätystään, sen lisäksi että hän oli olemukseltaan miehinen mies: hän oli tyypillinen "renttu", kaikkea muuta kuin ihanteellista poikaystävä-ainesta. Heidän keskinäisessä kanssakäymisessään alkoholi oli aina vahvasti mukana, Jorma oli taattu ryyppykaveri - tosin sillä edellytyksellä, että puolisoni tarjosi. Nuo kaksi ansaitsivat toisensa. Mutta se mikä puolisossani oli huonoa, oli vain tietynlaista heikkoutta, tai herkkyyttä, joka altisti hänet huonoille tavoille, ei mitään sinänsä pahaa.  
Kun jouduimme asumaan muutaman kuukauden maalla, Jorma oli ainoa joka tuli kyläilemään luoksemme. Silloin ryyppäsimme kerran kaikki kolme yhdessä ja leikimme "totuutta vai tehtävää", jolloin pyysin häntä laskemaan housunsa ja näyttämään itsensä edestä ja takaa, ja hän teki samoin minulle. Puolisoni sanoi kahden kesken minulle, että hän voisi suostua siihen että minä panisin Jormaa, mutta ei toisinpäin.

Minä ja puolisoni menetimme neitsyytemme toisillemme, mutta en paljon muista meidän seksikerroistamme, eikä hän varsinaisesti ollut siinä mielessä täysin minun tyyppiäni (enkä minäkään hänen, koska hän oli hulluna lihaksiin!). Seksielämämme ei koskaan ollut kovin aktiivista. Minä olisin tuohon aikaan pikemminkin tarvinnut miehekkään Top-miehen, joka tietää mitä tahtoo ja osaa ottaa, en toista minun laillani "söpöä" kaveria, joka on yhtä epävarma kuin minäkin (käytännössä olen aina ollut versatile, ja iän myötä liukunut enempi toppiin päin). 
Vuosia jälkeenpäin olen oivaltanut yhtä sun toista meidän suhteestamme, mutta ei hyödytä mitään kaivella sitä enää, eikä se tekisi oikeutta hänelle, vaikka enemmän se taitaisi tahrata minun rakkauteni häntä kohtaan: tuska, jota koin hänen kuoltuaan, oli aitoa, joten täytyi olla myös rakkautta. Rakkaus on rakkautta ja seksi on seksiä. 

Päästyämme takaisin kaupunkiin, petin puolisoani yhden kuukauden aikana neljä kertaa kahden eri ihmisen kanssa (siihen aikaan seuranhaku-kanava oli teksti-tv), ja salasin sen ilman tunnontuskia seuraavat pari vuotta, kunnes puolisoni yhtenä yönä sattui kerran pettämään minua eikä pystynyt pitämään sitä sisällään; en voinut siinä tilanteessa antaa hänen uskoa että hän olisi minua huonompi. Saimme asiat puhuttua, ja se tuntui vain vahvistavan suhdettamme sillä kertaa. Hän oli aina hyvin mustasukkainen minusta, mutta minua hänen kertomuksensa - vaadin saada kuulla kaiken yksityiskohtia myöten - seikkailustaan nuoremman pojan kanssa puistossa lähinnä kiihotti.
Vuosia myöhemmin olimme puhuneet puolisoni kanssa joskus kolmen kimpasta, ja kerran yöllä kännissä hän toi meille puistosta löytämänsä Thai-pojan. Pidän aasialaisista, mutta sillä kertaa en ollut juurikaan innostunut, koska en ole niin spontaani: se oli liian yllättävää. Yritimme silti. Melko pian  puolisoni häipyi paikalta ja minä jäin pojan kanssa kahdestaan sohvalle ja otin häneltä suihin, vain koska hän halusi... nähdessään sen puolisoni järjesti kohtauksen, huusi ja paiskoi ovia! Poika lähti. 

Puolisoni oli kerran koiranhoitajana sukulaisten luona, ja sekä minä että Jorma olimme siellä yötä. Lämmitimme saunan, ja puolisoni maanittelun myötä Jorma tuli kanssani lauteille kahdestaan. Puolisoni oli vain tyytyväinen että tulimme toimeen. Tuolloin sanoin hänelle että "hyvältä näyttää" - mietin tuota yksinkertaista repliikkiä etukäteen kovasti, ja siihen oli paljon ladattu.
Olimme tunteneet jo noin 10 vuotta, kun otimme Jorman meille alivuokralaiseksi silloiseen isoon keskusta-asuntoomme. Hän maksoi vuokransa suoraan minulle, eikä siinä ollut koskaan mitään huomauttamista... puolisoni sen sijaan jätti joskus osuutensa maksamatta. Onneksi tuttu vuokranantaja lopulta katsoi sitä läpi sormien.

Kerran kännissä puolisoni sanoi että Jorma saisi maistaa kaluani, minkä hän sitten hetken epäröityään tekikin, pikaisesti, puolisoni nähden. Noihin aikoihin tapanani oli kotibileissä joskus riisuutua alasti homomies-porukassa, ja niin tein kai muutaman kerran hänenkin läsnäollessaan, ja kerran tosi kännissä (koskaan en ole ollut niin kännissä kuin sen kerran) otin häneltä pikaisesti suihin kahden muun miehen nähden, kun puolisoni oli vessassa. Mutta sanottakoon vielä, että vaikka puolisollani oli kavereita kylässä joka viikko ja hän joi monta kertaa viikossa, minä harvoin osallistuin, ja join lopulta suunnilleen pari kertaa vuodessa. Se oli vastareaktio hänen juomiseensa, joka ärsytti minua suunnattomasti. 

En muista miten se lähti, mutta minä olin se joka aloin hyvin tieten tahtoen - ja täysin selvin päin - vietellä Jormaa, ja se johti siihen että kerran kun puolisoni oli poissa, Jorma kutsui minut vähän arkaillen huoneeseensa. Hän kutoi sukkaa, kuten hänellä oli tapana, ja istuin hänen viereensä sohvalle. Suutelimme (hän oli hyvä suutelija!). Imimme toisiamme 69-asennossa, hän päälläni, ja nuolin hänen peppuaan. Kumpikaan ei tullut, mutta se oli tavattoman kiihkeää. Myöhemmin olisin halunnut uusinnan, mutta Jorma ei siihen suostunut - ehkä hänellä oli omantunnon tuskia, ja kun hän sitten vielä riiteli puolisoni kanssa jostain tapansa mukaan, aloin kai tuntea itsekin jonkinlaista katumusta ja pyrin aktiivisesti unohtamaan koko jutun.  Lopulta, noin 5-6 vuotta myöhemmin, hän muutti pois, mikä oli helpotus kaikille.

Sattumalta kävi niin, että mekin pian muutimme, ja aivan hänen lähelleen. Mutta jo sitä ennen olin alkanut viestitellä Jorman kanssa. Jatkoimme sitä muutettuamme, jopa niin että kerrankin hän ja puolisoni ryyppäsivät kotimme parvekkeella, minä istuin tietokoneella selvinpäin, ja hän viestitteli kanssani puhelimellaan, miten olisi halunnut tulla aiemmin suihkuun kanssani. Sovimme jo että menisin hänen kanssaan saunaan, mutta hän perui sen ilmiselvällä tekosyyllä viime tipassa.
Sitten puolisoni kuoli, eikä siitä sen enempää.
Jorma sanoi minulle välittömästi sen jälkeen pelkäävänsä että hän on varmasti seuraava.

Hän kieltäytyi ehdottomasti tulemasta hautajaisiin, käyttäen aika kovia sanoja; jotkut muut enemmänkin loukkaantuivat minun puolestani, mutta minä taisin ymmärtää että se oli hänen reaktionsa menetykseen, mitä hän ei muulla tavoin osannut käsitellä. Sikäli on kuitenkin vain oikeudenmukaista, että hänen hautajaisensa ovat tapahtuneet todennäköisesti kaikessa hiljaisuudessa, ilman että kukaan hänet tuntenut on osallistunut, koska kukaan ei yksinkertaisesti ole tiennyt (kokonaan toinen asia on se, moniko hänet oikeasti tuntenut olisi halunnut osallistua). 
Seuraavan vuoden alussa kun muutin omaan asuntoon ja aloin jo kaivata miesseuraakin, Jorma tarjoutui tulemaan kanssani saunomaan - asunnossani oli oma sauna - ja varmistin vielä, että tietäähän hän että haluan seksiä.
Mutta sitten yhtä-äkkiä rakastuin, ja muutin syksyllä toiseen kaupunkiin. Yllättäen Jorma soitti minulle, mikä oli ennen kuulumatonta, hän oli kännissä ja sanoi, "Mä tulen rakastamaan sua ikuisesti". Humalaisen horinoita, mutta hämmennyin, enkä voinut sanoa siihen muuta kuin että minullakin oli aina ollut "tunteita" häntä kohtaan.  Oli toki, nimittäin himon tunteita. Ei hän ollut minulle edes "kaveri", vaan pelkkä objekti, ihmisenä en häntä tuntenut enkä pitänyt kiinnostavana. Vaikka hän lihoi huomattavasti ja alkoi näyttää vanhemmalta kuin minä, vaikka oli muutaman vuoden nuorempi, minä yhä halusin häntä. Jos mahdollista, hänestä tuli minun silmissäni vain seksikkäämpi. Olin varmasti viimeinen mies maan päällä joka halusi häntä. Harmi, että hän ei osannut arvostaa sitä tarpeeksi. Kun edesmennyt puolisoni lihoi, sanoin että olin aina pitänytkin ennen kaikkea hänen persoonallisuudestaan; Jorman persoonallisuudessa ei ollut mitään mistä pitää. 

Vuosia sitten kesällä muutimme takaisin vanhaan kotikaupunkiini. Joulukuussa Jorma pyysi minut luokseen, ja lähdin nopeasti ennen kuin hän ehtisi muuttaa mieltään. Melkein heti ovesta astuttuani hän otti minusta kiinni ja suutelimme kiihkeästi; riisuimme vaatteemme, otin häneltä suihin, ja sitten hän pani minua: Hän oli vasta toinen mies joka teki niin, edesmenneen puolisoni jälkeen. Tämä tapahtui uuden puolisoni tieten; Jorma jopa vieraili luonamme pian sen jälkeen. 
Kuten edelliselläkin kerralla, Jorma ei enää halunnut uudestaan, vaikka minä olisin ollut valmis koska vain; niinpä turhauduin, enkä enää edes odottanut mitään häneltä. Sitten kun vielä kutsuin hänet synttäreilleni 2019 ja hän kehtasi pyytää minulta sitä varten rahaa lainaksi, ja kun en suostunut, hän katkaisi kaiken yhteydenpidon muutamaksi kuukaudeksi... Se oli ensimmäinen ja ainoa kerta ikinä, kun hän on minulta pyytänyt rahaa, ja tiesin varsin hyvin etten olisi saanut omiani takaisin. 
Ainoa asia, mitä minä voin kaivata tai katua hänen suhteensa, on se, etten koskaan saanut vuorostani panna häntä. Joskus saatan vieläkin fantasioida, että entä jos olisin kohdannut hänet ensin 1990-luvulla ja ollut silloin varmempi ja rohkeampi, millaista se olisi ollut, mutta se ei tarkoita että toivoisin elämäni menneen toisin. 
Ei hän ollut edes ainoa edesmenneen puolisoni kaveri, joka oli kiinnostunut minusta ja josta minä olin kiinnostunut, mutta ainoa, joka oli niin paljon mukana elämässämme ja jonka kanssa oli käytännössä mahdollisuus mihinkään. 

Tässä kirjoituksessa en käsittele syvemmin henkisyyden ja seksuaalisuuden vaikeaa suhdetta. En ole "asiantuntija" itsekään - onko kukaan? - kuten näkyy, minä vain elän elämääni. Joitain viitteitä siitä mitä buddhalaisuus asiasta sanoo, voi lukea sivulta "opillisia peruskäsitteitä", otsikolla, "Etiikka; viisi ohjetta". Buddhalainen näkökulma poikkeaa huomattavasti kristinuskosta, joka näkee syntiä kaikessa ja latelee käskyjä ja tuomioita Jumalan nimissä. Se ei ole niin musta-valkoista. Toki halu ja takertuminen aiheuttavat kärsimystä, tai vähintäänkin epätyydyttävyyttä (dukkha voidaan kääntää monella tapaa), mutta en ole niin pitkällä että haluaisin ryhtyä munkiksi. Olen ollut pisimmillään kolme kuukautta täydellisessä selibaatissa, edellisen puolisoni kuoleman jälkeen (ei liene tarpeen selittää mitä "täydellinen" tarkoittaa tässä yhteydessä). Se ei ollut ensimmäinen kerta, ja kokemukseni mukaan se ei suinkaan ole vaikeaa: se alkaa pian pyöriä omalla painollaan, ja kun seksuaaliset mielikuvat lakkaavat kun niitä ei ruokita eivätkä ne johda mihinkään, olosi on paljon seesteisempi kuin normaalisti. Tuolloin minun piti suorastaan väkisin lopettaa se - koska en aloittanut sitä tarkoituksella enkä aikonut elää loppuelämääni sillä tavoin - ja se vasta olikin vaikeaa! Väitänkin, että olisi helpompi elää kokonaan ilman seksiä. Se, että kaikki katoliset papit eivät siihen kykene, ei todista sitä vastaan. 
Joka tapauksessa buddhalaisittain on selvää, että edesmenneen puolisoni kanssa rikoin kolmatta ohjetta pidättäytyä "seksuaalisesta väärinkäytöksestä" - mutta silloin en edes ollut buddhalainen; sen sijaan nykyisen puolisoni kanssa en ole sitä rikkonut, joskaan en ole myöskään lupautunut seuraamaan viittä ohjetta - se ei ole mikään itsestäänselvyys, kuten ei ylipäänsä viiden ohjeen rooli Nichiren-buddhalaisuudessa, niin kuin voi lukea edellä mainitulta sivulta; joka tapauksessa kysymys on aikuisista, jotka yhdessä sopivat asioista ja ovat tyytyväisiä: se juuri on kolmannen ohjeen henki.  
Sangharakshitan huomio on paikallaan: on "hyviä munkkeja", jotka ovat "huonoja buddhalaisia", aivan kuten on "huonoja munkkeja", jotka ovat "hyviä buddhalaisia". Sangharakshitaa itseään syytettiin seksuaalisesta väärinkäytöksestä, ja jos asiaan liittyi hyväksikäyttöä ja pakottamista, mihin hän ainakin tietoisesti kiisti syyllistyneensä, se pitäisi paikkansa, mutta muuten voi saada vaikutelman että pelkästään tosiasia, että buddhalainen opettaja luopui munkkeudesta ja harrasti seksiä (toisten miesten kanssa), on joidenkin mielestä "väärinkäytös". Miesten välinen seksi ei buddhalaisuudessa ole - tai sen ei pitäisi olla - yhtään eri asia kuin heteroseksi: olen koonnut toiseen blogiini kirjoituksen, "Buddhalaisuus ja HLBTQ-ihmiset", jossa lisää aiheesta. 
Ote Sangharakshitan kirjasta Opas Buddhan Polulle (LIKE 2000):
...Ihminen kieltäytyy kokemasta kehon tuntemuksia, erityisesti seksuaalisuuteen liittyviä tuntemuksia. Tämä kieltäytyminen liittyy usein lapsena saatuun vääränlaiseen kasvatukseen. Voi esimerkiksi nähdä ihmisiä, jotka on kasvatettu siihen ajatukseen tai sellaiseen epämääräiseen tunteeseen, että keho on jollakin tavoin hävettävä tai, että se ei ole ainakaan niin jalo, niin korkealle arvostettava kuin mieli. Samalla tavoin joihinkin ihmisiin on iskostettu sellainen ajatus, että seksuaaliset tunteet ovat syntisiä. Kaikki tällaiset ajatukset ja tunteet ovat perintöä kristinuskosta. Vaikka me olemme varmasti monilla tavoin kasvaneet ulos kristinuskosta, tai ainakin kasvaneet ulos kristinuskon dogmeista ja kirkon valvonnasta, nämä asenteet ovat hyvin laajalle levinneitä ja aiheuttavat edelleen paljon vahinkoa. Voimme lukea Wilhelm Reichin erääksi suureksi ansioksi sen, että hän on tutkinut koko tätä aluetta hyvin perusteellisesti ja on osoittanut aivan selvästi kuinka lapsen miellyttävien fyysisten tuntemusten estäminen voi johtaa siihen, että ihminen aikuisena kieltää rampauttavalla tavalla koko elämänvoimansa.
Kristinusko näkee kovasti vaivaa seksin takia: kun kristityt puhuvat "moraalista", kyse on lähes aina yksinomaan seksistä. Sitä paitsi monet uskovaiset, jotka ryntäävät nuorina naimisiin, tekevät sen tasan yhdestä syystä: silloin he saavat luvallisesti harrastaa seksiä! Se, jos mikä, on tekopyhää. 
En yritä käyttää buddhalaisuutta puolustuksenani, vaan sanon vain etten koe tässä asiassa ristiriitaa, toisin kuin parikymppisenä henkisenä etsijänä. 

Vielä haluaisin muutamalla sitaatilla kosketella japanilaista kulttuuria, jonka piirissä nimenomaan harjoittamani Nichiren-buddhalaisuus on syntynyt, ja sen suhdetta seksuaalisuuteen. Japani on ollut poikkeus jopa buddhalaisten munkkien selibaatin suhteen - viittaan edelleen sivulle "opillisia peruskäsitteitä: etiikka; viisi ohjetta". 
Luen juuri Cambridgen yliopiston kulttuuri-antropologian professorin, Alan Macfarlanen kirjaa, Japanin sydämessä (Atena Kustannus Oy 2008), josta seuraavat otteet:
...Japanissa vallitsee myös proosallinen ja monien länsimaalaisten mielestä varsin järkyttävä suhtautuminen ihmisruumiin näyttämiseen ja seksuaalisuuden äärimmäisyyksiin, joita pornografinen teollisuus harrastaa. Prostituutioon on aina suhtauduttu erittäin hyväksyvästi, ja geishojen käyttö viihdetarkoituksessa on ollut yleistä. Varhaiset matkalaiset häkeltyivät poikaprostituution avoimuudesta. [...] Pompe van Meerdevort pani 1800-luvun alussa merkille, että "japanilaiset eivät pidä vapaata seksielämää huonona asiana eivätkä varsinkaan syntinä, joten sana 'pahe' ei ole sille oikea..." [...] ...Seksi on japanilaisille neutraali aihe. Seksin haluaminen on luonnollista. On täysin normaalia rakastella vastakkaisen sukupuolen kanssa, tai vaikka saman. Pornografia, joka on ollut laajalle levinnyttä aina 700-luvulta asti, mielletään taiteeksi siinä missä mikä tahansa muukin taide - ruoanlaitto, kalligrafia tai miekkailu. Seksuaalinen käyttäytyminen opitaan siinä missä instrumentin soittaminen tai teeseremonian oikeoppinen järjestäminen. Seksi on pitkään ollut erittäin tärkeä osa ihmiselämää. [...] Kun Isabella Bird kävi Isen suuressa shintolaispyhätössä, hän pani merkille että pyhätön vieressä oli porttola. Seksiä ja uskontoa ei pidetty keskenään ristiriitaisina. Länsimaalaisten kahtalainen suhtautuminen ruumiiseen, jota pidetään toisaalta jumaluuden ilmiasuna ja jumalan kuvana ja toisaalta synnin ja kiusauksen täyttämänä, on japanilaisille tyystin käsittämätön. Heidän mielestään on järjetöntä ajatella, että ruumista koskisivat hyvän ja pahan käsitteet yhtään sen enempää kuin moraali liittyy syömiseen tai ulostamiseenkaan, joskin kumpaakin koskevat toki säädyllisyys ja hyvät tavat. [...] Ruumis on pelkkä ruumis: se syö, ulostaa, harrastaa seksiä ja kuolee. Mitä muuta siitä voisi sanoa? Toisaalta japanilaisten eroottinen traditio on intialaisen vastineensa ohella yksi maailman kursailemattomimmista ja suorasukaisimmista. Japani häkellyttää meitä viattomuudellaan, mutta se myös järkyttää suorasukaisuudella ja vapaudella, jonka se seksualisoidusta ihmisruumiista nauttimiselle sallii. Seksiä tunnutaan käsittelevän tyynesti nautintona josta voi riemuita ja josta voi keskustella samaan tapaan kuin ruoasta, juomasta, taiteesta ja seurasta. Seksuaalisilla suhteilla ei ole hengellistä ulottuvuutta, eikä niihin liity vaaraa, paitsi mahdollisesti terveydelle. Seksi on seksiä, ei symboli yhteydestä Jumalaan tai toiseen ihmiseen niin kuin kristillisessä perinteessä. Itse asiassa seksiä ajatellaan olevan kahtalaista: seksiä nautinnon ja seksiä lisääntymisen vuoksi. Seksi yhteyden välineenä on harvinaisempaa. Mutkaton asenne tekee seksistä maksamisenkin varsin vähäpätöiseksi... [...] Mitä seksiin tulee, niin en tiedä toista kulttuuria, joka olisi länsimaisesta perspektiivistä katsottuna niin selvästi viattomuuden ja irstauden välissä. Monet japanilaiset taas ovat ajatelleet jo pitkään, että länsimaiset seksuaalikäsitykset ovat syvästi tekopyhiä, syyllisyyden läpitunkemia, irstaita ja omituisen mystisiä.
Tästä meillä olisi paljon opittavaa! Tämänkin takia tämän kirjoituksen julkaiseminen puolustaa paikkaansa ja sen myötä ylitän myös itseni länsimaisen, kristillisen kulttuurin kasvattina. 

Henkisesti koen jo jotain saavuttaneeni elämässä - ei toki niin että olisin millään tapaa "valmis"; ruumiin kokemukset ovat osaltani jääneet vähäisemmiksi, olen elänyt enemmän mielessäni. 
Vaikka tämä kirjoitus saattaa olla hiukan "tuhma", eihän se ole oikeasti juuri mitään. Tosiasia on, että pystyn laskemaan kaikki miehet, joiden kanssa olen harrastanut minkäänlaista seksiä - kerran tai useammin, koko elämäni aikana - kahden käden sormilla! Ja jos oikein ajattelee, niin onko se sitten huono asia... ei kai kokemus kaikessa ole välttämättä hyväksi. Sitä paitsi introvertiksi taidan olla melko kokenut sikäli että olen jo toisessa pitkässä parisuhteessa. 
On helppo ajatella, että kunpa olisin nuorena ja kauniina ollut rohkeampi, heittäytynyt lutkaksi ja jakanut p***että (huolimatta siitä miten negatiiviseksi lauseen voi tulkita, minä en tarkoita sitä niin: mitä pahaa siinä on, jos se sinulle sopii? Melkein kadehdin heitä, jotka siihen pystyvät.), mutta kuka tietää mihin suuntaan se olisi minua muovannut, miten huonoja kokemuksia olisin saanut. Siihen aikaan olin niin uskomattoman viaton, että se olisi todella voinut vahingoittaa minua. Sittemmin elämä on karaissut. 
Ei se ole välttämättä aina kiinni halusta, ei periaatteista eikä ulkonäöstä, vaan persoonallisuudesta. Introvertille satunnaiset seksisuhteet aina uusien vieraitten ihmisten kanssa voivat olla todella rasittavia. Minun ongelmani on se että ajattelen liikaa yläpäällä. 

lauantai 7. marraskuuta 2020

Eksistentiaalinen kriisi ja/vai ikäkriisi

 Olen "joustava" työntekijä, mistä minua usein muistetaan kiitellä, joten kun pomoni kysyi haluanko välttämättä pitää koko kesälomani kerralla, tiesin heti mitä minulta toivottiin ja mukauduin siihen. Kuitenkin kahden viikon loman jälkeen minua vaivasi tunne että se jäi kesken. Siitä asti elin vain seuraavan loman odotuksessa. Lopulta sanoin pomollenikin että olen henkisesti sen tarpeessa, ja hän sanoi huomanneensakin että olen "erilainen kuin ennen" ja kysyi onko minulla kaikki hyvin. Kysymys ei ole niinkään työstä. Viihdyn työssäni hyvin ja pidän siitä, vaikka työkuvioni ovat jälleen kerran muuttuneet, mutta se ei todellakaan ole ensimmäinen kerta tämän työsuhteen aikana. Se on hiukan lisännyt epävarmuutta sen suhteen, että en aina tiedä missä olen viikon joka päivä. Työssä en ole erityisen vaihtelunhaluinen, vaan pikemminkin pidän varmasta ja vakiintuneesta rutiinista (teen fyysistä työtä). Mutta kun koko elämä alkaa olla yhtä tasaista rutiinia! On vähän sellainen olo kuin olisit ulkopuolinen omassa elämässäsi, joka rullaa eteenpäin omalla painollaan.  

Mutta on huomattava että nimenomaan silloin kun perusasiat elämässä ovat kunnossa, on aikaa ja energiaa ruveta potemaan "eksistentiaalista kriisiä". Pitkinä työttömyysjaksoina elämäni aikana minulle on ollut tuttua että joskus rahat ovat niin lopussa, että se masentaa. Se on ollut suurin konkreettinen huolenaiheeni. Nyt ei ole sellaista huolta. On tavallaan ylellistä ja etuoikeutettua että voin pohtia tällaisia asioita sen sijaan että yritän vain selviytyä päivästä toiseen. En silti ole aivan varma täyttyvätkö eksistentiaalisen kriisin kriteerit kohdallani - se saattaa olla vähän ylidramaattista. Ehkäpä hiukan samanlaista pohdiskelua löysin Henriikka Reinmanilta googlettaessani "eksistentiaalista kriisiä": "Ehkä eksistentiaalinen kriisinpoikanen. Ehkä eksistentiaalinen kriisihkö. Tai eksistentiaalihkö kriisi... Tai ehkä ei sittenkään mitään eksistentiaalista."

Luulen, että nykyinen olotilani on useiden pienten asioiden summa. Yksi on yksinkertaisesti vuodenaika, syksy, josta olen kirjoittanut tämän blogin ensimmäisessä kirjoituksessa; suotta eivät eri kulttuurien kuolleiden juhlat sijoitu syksyyn.  Lisäksi olen täyttänyt tänä vuonna 50 vuotta, viime vuonna olin sydänleikkauksessa, ja tiedän jo kaksi ihmistä, joilla oli sydänvaivoja ja jotka kuolivat minua nuorempana. Isäni kuoli 60-vuotiaana (syöpään). Toisin sanoen, ajatus omasta kuolevaisuudesta alkaa toden teolla kristallisoitua. 

Tuliko se viidenkympin kriisi sittenkin, vaikka luulin jo selvinneeni ilman - olenhan jopa haaveillut uudesta autosta, mitä en olisi ikinä uskonut; sehän on suorastaan klisee, mies ja hänen viidenkympin kriisinsä... Tämä tuntuu oivallukselta, joka solmii kaikki irralliset langanpätkät yhteen. Vastaus oli koko ajan edessäni ja se oli melkein liiankin yksinkertainen. Oivallus tuli kun 2/3 lomastani oli pidetty - tähän minä tätä lomaa juuri tarvitsinkin, pyöritelläkseni näitä asioita täysiaikaisesti - ja se on niin huojentava, että on kuin solmu sisälläni olisi avautunut; tästä alkaa sen vyyhdin purkaminen. Ymmärryksen myötä minulla on myös paremmat työkalut käsitellä sitä. Ikäkriisit sinänsä ovat minulle kyllä tuttuja aiemmilta vuosikymmeniltä (en muista kymmenen vuotta sitten mitään erityistä, mutta jonkin asteinen kolmenkympin kriisi kyllä oli).  

Minulle toimii hyvin se että kirjoitan ylös ajatuksiani sitä mukaa kuin niitä tulee: se auttaa kokoamaan yhteen näitä erillisiä palasia ja luomaan kokonaiskuvaa siitä missä mennään. Jo se että ymmärrän mistä tuntemukseni tulivat, on auttanut valtavasti: tunteet on nostettu ymmärryksen valoon. 

Joskus puhutaan viidenkympin "villityksestä", mutta sellaista ilmaisua en tässä yhteydessä käyttäisi, se on liian kepeä ja vähättelevä kun on kyseessä kuitenkin vakavat ja syvälliset asiat pohjimmiltaan. Ehkä neljä vuotta sitten olisi voinut sanoa että "villiinnyin" - tästä olen kertonut usein eri yhteyksissä, joten en ala taas kertaamaan - mutta pikemminkin sanoisin että vapauduin. Joiltain osin vapautuminen on ehkä jäänyt puolitiehen. Kuten ennenkin olen varmaan huomauttanut, sanan "kriisi" etymologia on paljon puhuva: se tulee kreikan sanasta krisis, ja merkitsee mm. elintärkeää tai ratkaisevaa asioiden tilaa, vaihetta missä muutoksen täytyy tulla, parempaan tai huonompaan. 

Omaan kuolevaisuuteen liittyy ajatukseni siitä, että jos ei enää kykene kasvamaan henkisesti, voi yhtä hyvin kuolla, koska on jo kuollut sisäisesti. Toisin sanoen, minua vaivaa pystynkö vielä lunastamaan lupauksen joka tuohon ajatukseen sisältyy: olenko jumiutunut toistamaan itseäni vai vieläkö minulla on täytettävänä jokin tarkoitus. Ihminen luo itse tarkoituksen elämälleen, joten se on kiinni vain minusta itsestäni.

Nykyisen puolisoni kanssa kävimme ainakin parin ekan vuoden aikana usein ulkona juhlimassa aina pilkkuun asti, mikä ei edes nuorena kuulunut minun elämääni, joten koin vahvasti nuorekkaan energian ympärilläni. Viime vuonna leikkaus pysäytti, ja nyt tänä vuonna vielä korona siihen päälle; ei tekisi edes mieli mennä yöelämään riskeeraamaan terveyttään, enkä nykyään voi enää juoda kuin korkeintaan pari. Tuskin minä mitään oleellista siinä menetän, mutta kyllähän alkoholi vapauttaa, joten kysymys kuuluu voiko ilman alkoholia olla hauskaa esim. yökerhossa. Totta kai se "hauskuus" on illusorista - kännissä on esim. helppoa jutella vierailla ihmisille ja jopa vaihtaa yhteystietoja, mutta seuraavana päivänä sillä ei ole enää mitään merkitystä kenellekään. Mutta tavallaan tunnen nyt ikään kuin vanhentuneeni yhtäkkiä kun juhlimiset ovat siinä mitassa jääneet, ja silti se oli vain keinotekoista "nuorekkuuden" ylläpitoa: nuorekkuus on joustavassa mielessä, ei missään ulkoisessa käytöksessä. 

Paradoksaalisesti en ole koskaan tuntenut olevani niin elossa kuin edellisen puolisoni kuoltua 2015: se herätti voimakkaita, kaikenkattavia tunteita, yhtä kauniita kuin kipeitäkin. Samoin heti seuraavana vuonna rakastuessani nykyiseen puolisooni rakkaus oli koko elämäni sisältö - se oli myös "uskontoni" tuolloin. Puolisoni kuoltua kirjoitin tunteneeni "kuin kuoreni olisi murtunut": Kahlil Gibran kirjoittaa, "Kuinka voisi sydämeni avautua, ellei se murru?". Aloin tehdä suuria muutoksia elämässäni, koska minusta tuli avoin muutokselle. Nyt minusta tuntuu, että olen jälleen kerran sulkenut itseni uusilta mahdollisuuksilta. 

Sain lomani, vajaat kolme viikkoa (ensimmäinen työpäivä on perjantai, pehmeä lasku arkeen) loka-marraskuussa. Ensimmäisellä lomaviikolla päivät tuntuivat menevän niin rutiinilla, että eroa normaaliin ei juuri huomannut vaikka ne kahdeksan tuntia töissä puuttuivat. Torstaina päivällä suorittaessani "aamu"-Gongyon (nousin puoleltapäivin; yleensäkin suoritan sen vasta töistä tultuani), käytin Daimokun lausumiseen enemmän aikaa kuin yleensä - koska tuntui siltä, en pakottanut sitä, ja minulla oli hyvä "flow". Sen jälkeen mieleni ja oloni oli paljon parempi, pirteämpi; osoitus siitä, että vastaus tässäkin tapauksessa löytyy omasta sisimmästä, juuri niin kuin olen ajatellutkin! Sen jälkeen otin yhteyttä ystävääni jota lähdin tapaamaan, ja vietimme muutaman tunnin jutellen niitä näitä. Se oli hyvin virkistävää; mukava nähdä välillä muitakin ihmisiä kuin omaa puolisoaan. Mutta sekään ei ole itsestään selvää: joskus tapaamme ystäväni kanssa ikään kuin väärällä asenteella, eikä se silloin ole virkistävää vaan pikemminkin turhauttavaa. Näin kävi edellisellä kerralla kesällä, kun mietin etukäteen lähtisinkö yksin rannalle vai häntä tapaamaan; päädyin jälkimmäiseen, ja hän halusikin mennä rannalle. Istuimme rantakivellä, sininen taivas yllä, aurinko paistoi, tuuli juuri sopivasti, ja katselimme ja kuuntelimme aaltoja. Se oli lähes täydellistä. Se olisi sillä kertaa ollut täydellistä yksin! Tein väärin kun en seurannut ensimmäisenä tullutta mielijohdetta. 

Olen jopa kyseenalaistanut ystävyyssuhteitani ja kysynyt itseltäni miksi aina minä joudun tekemään aloitteen ja ehdottamaan tapaamista. Huonolla itsetunnolla siitä voi saada epäilyksen, haluaako toinen ylipäänsä oikeasti tavata minua. Lomani aikana olen nyt kuitenkin ottanut yhteyttä melkein kaikkiin ystäviini - heitä ei ole monta, olenhan introvertti. Toki olen sulkenut itseni myös uusien ihmissuhteiden mahdollisuudelta, ei sillä väliä kuinka pienenä sitä pidänkin. Erästä samassa kaupungissa asuvaa ystävää olen tavannut vain kerran vuodessa ja, kaikella rakkaudella, sain taas elävän muistutuksen siitä miksi. Oli meillä ihan kivaakin, ja kaipa se kaikki muu vuodessa ehtii jälleen häipyä mielestä. Jotkut ihmiset ajattelevat itsestään paljon, mutta ovat hyvin yksipuolisia, mikä voi käydä aika raskaaksi.

Introverttikin tarvitsee ystäviä ja vuorovaikutusta heidän kanssaan, vaikka sitten ehkä harvemmin kuin ekstrovertit. Eli: ensin yhteyden omaan sisimpään pitää olla kunnossa, sitten syntyy vuorovaikutus ympäristön kanssa. Rakasta lähimmäistäsi... niin kuin itseäsi - tästä olen niin monta kertaa kirjoittanut.  Olen huomannut että toistan joskus itseäni kirjoituksissani, mutta nyt korostan ihan tietoisesti minulle tärkeitä asioita.

Ei se ole kiinni siitä että pitäisi lähteä jonnekin yksinäisyyteen, sillä se ei ole ulkoinen matka. Silti olen myös miettinyt että voisi olla hyödyllistä mennä viikonlopuksi  hiljaisuuden retriittiin, mielellään ei-kristilliseen. Sellaista vain ei nyt tähän hätään löydy. Tiedän, että kesäisin minulle tutussa Kreivilässä, Teosofisen Seuran kurssikeskuksessa, järjestetään sellainen. Jos eläisin yksin, en tarvitsisi hiljaisuuden retriittiä - vastaavan kokemuksen saisin aivan luonnostaan tavallisessa elämässä, esim. viikonloppuna ei tarvitsisi kuunnella ketään eikä puhua sanaakaan. Tuskin kukaan muu kuin toinen introvertti voi ymmärtää, miten rasittavaa voi olla kun koko ajan joutuu olemaan "korvat höröllä" ja kommentoimaan jok'ikistä pikku juttua - usein jaksan vain mutista "joo", "niin"... kun kuitenkaan et halua antaa sellaista kuvaa että "sillä mitä sinä sanot, ei ole minulle väliä". Koska elän avioliitossa, minun täytyy tehdä erityisiä järjestelyjä kokeakseni hiljaisuutta ja rauhaa. Ja minä en suinkaan kyseenalaista avioliittoani: se on oma vapaa valintani. Se on vain realiteetti, tasapainoilua omien tarpeiden ja toisen huomioimisen välillä, mikä nähtävästi ei aina suju kovin hyvin minulta, ja omasta mielestäni enemmän minun tappiokseni, vaikka puolisoni voi olla toista mieltä. Introvertti kykenee oikein hyvin elämään yksinkin, eikä pariutumisen pitäisi nykyaikana olla kenellekään elämän tarkoitus. Yksilön elämällä on aina tarkoitus, ja se on aina yksilöllinen. Silti olisi aivan liian helppoa jättää tällainen läksy väliin, ja rakkaus sinänsä on elämän tarkoitus. 

Myös vanha ajatus "pyhiinvaelluksesta" on jälleen noussut pintaan, enkä nyt tarkoita mitään Santiago de Compostelaa, jonka näen liian vaativana ja vaivalloisena, vaikka joskus kyllä haaveilin siitä. Itseasiassa kohde ei ole tärkeä, sitä ei oikeastaan edes tarvita - itse matkan teko on pääasia, se sinänsä voi olla "pyhää" kun asennoidut siihen niin. Niinpä on luonnollista että minua kiinnostaa lähin mahdollinen reitti, ja se on Birgitan polku. Myös luonto on mitä suurimmassa määrin Pyhää. Pyhiinvaellukset kuuluvat moniin uskontoihin ja yleensä niillä on jokin pyhänä pidetty päämäärä, joten googlatessani en onnistunut löytämään mitään omaa ajatustani vastaavaa, ei-uskonnollista ja päämäärätöntä pyhiinvaellusta - vai pitäisikö sanoa pyhää vaellusta.

Olen viettänyt tiiviisti aikaa puolisoni kanssa, ja riippumatta siitä miten paljon häntä rakastankin, minä introverttina tarvitsen omaa rauhaa ladatakseni akkujani, jotta minulla on mistä ammentaa myös muiden kohtaamiseen. Tästä kirjoitin jo mainitussa blogin ensimmäisessä julkaisussa. Ja se että päivittäin itsekseni surffailen netissä muutaman tunnin, ei vastaa siihen tarpeeseen; netti on pikemminkin yksi ulkoinen häiriötekijä muiden joukossa. Sen sijaan olen huomannut, että kävelylenkki yksin metsäpolulla läheisen lammen ympäri tekee todella hyvää. Kosketus luontoon on myös se mitä tarvitsen! Ja tietysti oman fyysisen kehollisuuden kokeminen pelkkien mielen liikkeiden seuraamisen lisäksi on hyvin maadoittavaa. 

Haluaisin saada myös tietyt ulkoiset asiat kuntoon elämässäni: unirytmi (nukun arkisin hyvin, mutta liian vähän), ruokavalio (ainakin liikaa sokeria), liikuntaa ja ulkoilua lisää, vähemmän aikaa netissä. Tiedän vanhasta kokemuksestakin pystyväni tuohon kaikkeen, jos vain tahdon. Onnekseni osaan analysoida itseäni ja tiedän mitä tarvitsen: käytännön ratkaisut ovat sitten aivan oma lukunsa.

Erään miehen kertomus omasta viidenkympin kriisistään

lauantai 8. syyskuuta 2018

Itseä etsimässä

Jokin aika sitten nähtyäni elokuvan Mamma Mia: Here we go again! - joka on jatko-osaksi todella onnistunut, varsinainen hyvän mielen elokuva - mietin miksi olen aina ihaillut ihmisiä, jotka tekevät elämässään radikaaleja ratkaisuja kuten asettuvat asumaan maalaistaloon Kreikan saaristossa; elävästä elämästä löytyy vastaavia esimerkkejä. Itse kun asuin kymmenen kuukautta Forssassa, enempää en jaksanut sitä pikku kaupunkia (enkä nyt halua halventaa Forssaa millään tavalla: siihen liittyy itsellänikin silti paljon nostalgiaa, ja aion kyllä siellä vielä vierailla). Ja vuosituhannen vaihteessa olosuhteiden pakosta edesmenneen puolisoni kanssa päädyimme yhdeksi talveksi Ähtäriin keskelle ei-mitään, mummon mökkiin vailla muita mukavuuksia paitsi sähkö; sitä aikaa kyllä jälkeenpäin paljon kaiholla muisteltiin, ja Ähtäri näytti meille parhaat puolensa; silti heti kun mahdollista, meillä oli kiire takaisin Tampereelle.

Miksi usein on niin että jos ihminen haluaa "etsiä itseään", sitä varten on lähdettävä jonnekin. Eiköhän se kuitenkin lopulta ole matka ihan eri suuntaan - omaan sisimpään.
Kun puolisoni kuoli 2015-vuoden lopussa, siihen luonnollisesti liittyi suuria tunteita, ja elämäni muuttui valtavasti, lopulta hyvällä tavalla, kuten olen kertonut toisessa blogissani. Heti sen jälkeen vielä menin ja rakastuin palavasti: lisää suuria tunteita. Myös ulkoisesti tapahtui paljon: valmistuin ammattiin, kävin autokoulun ja ostin auton, muutin toiseen kaupunkiin. Sen jälkeen elämä on tasoittunut, kuherruskuukausi on ohi ja yhteinen arki alkanut. Minulla on myös vakituinen työsuhde, ensimmäistä kertaa elämässäni: säännölliset tulot, ei enää Kelan byrokratiaa ja TE-toimiston painostusta - juuri viime tipassa ennen aktiivimallin voimaan tuloa! 
Tästä minä olen aiemmin vain haaveillut, tämä on normaalia ihmisen elämää. En missään tapauksessa kaipaa työttömän "vapautta". Silti ulkoinen elämä on aika tarkkaan ohjelmoitu puolestasi: arkisin teet työtä 7,5 tuntia päivässä ja aikasi ei ole omaasi; työpäivän jälkeen ei paljon mitään jaksa, ehdi, huvita. Elät viikonloppuja varten, ja koska palkka maksetaan 10. ja 25. päivä, sekin määrittää elämääsi paljon, elät aina seuraavan palkan odotuksessa: suuri osa menee vuokraan ja laskuihin joka tapauksessa. 
Tavallaan ne suuret tunteet joissa elin koko 2016-vuoden antoivat elämälle enemmän merkitystä - näit elämän eri tavalla ja se riitti sellaisenaan. Nyt kun ne on "kulutettu loppuun", sitä jollain tapaa kaipaa että kokisi taas jotain enemmän, jotain suurempaa... Olen huomannut ennenkin elämässäni, että silloin kun ulkoiset puitteet on turvattu eikä tarvitse huolehtia silkasta elossa pysymisestä, erilaiset, syvemmät asiat nousevat pintaan.

Siltä kannalta on myös ymmärrettävää että uskonto, joka oli menettänyt merkityksensä elämässäni, on jälleen noussut esiin uutena ja tuoreena. Varsinkin kun puolison kuolema oli tuore, mutta myös kun rakastumisen tunne oli voimakas, se vastasi täysin hengellistä ulottuvuutta elämässä; ei sitä syyttä sanota että "Jumala on Rakkaus". Mutta et voi elää kokonaan toisen tähden, toinen ihminen ei ole vastaus sisimpäsi kaipuuseen. Jotkut - aika monet - ihmiset tässä vaiheessa hakeutuvat uuteen suhteeseen saadakseen taas nauttia tuoreesta onnen huumasta.
Vaikka buddhalainen harjoitukseni varsinkin alussa sai kritiikkiä nykyiseltä puolisoltani koska se aika oli ikään kuin poissa häneltä, pidin siitä kiinni: minä tarvitsen sitä itseni vuoksi. Ja lopulta se kuitenkin koituu kokonaisuuden hyödyksi ja heijastuu suhteeseeni muihin ihmisiin, ympäröivään maailmaan. Olen välillä jopa kyseenalaistanut haluanko todella elää suhteessa ja tehdä jatkuvasti kompromisseja, vai haluaisinko elää yksin ja olla vapaa tekemään aina niin kuin itse haluan. Introverttina tarvitsen myös omaa aikaa. Buddhalainen harjoitus on ikään kuin ominta ja vapainta aluettani, joka sydämen sykkeen tavoin rytmittää elämääni ja josta virtaa uudistavia voimia kaikkeen muuhun.
On totta että kerran koin samoin Kristiyhteisön jumalanpalveluksesta, mutta kristillisyyden polku tuli kerta kaikkiaan loppuun kuljetuksi minun kohdallani. Jo pitkään elin jonkinlaisessa välitilassa, tyhjiössä, tunnustamatta mitään uskontoa. Tavallaan olin jopa ylpeä siitä, pidin sitä jotenkin edistyksellisenä ja vapauttavana. Silti en koskaan voisi olla uskomatta että on olemassa jotain muutakin kuin tämä arkinen todellisuus.

Nyt kun olen harjoittanut Nichiren buddhalaisuutta viisi kuukautta, näen elämässä syvää merkitystä ja kohtaan vastoinkäymisetkin positiivisella asenteella. Ei kukaan pidä valittajista eikä se hyödytä mitään. Kävin itse hyvin syvällä pimeässä ennen edellisen puolisoni kuolemaa - olin erittäin pettynyt ja katkera ihminen. En jaksaisi tavata silloista itseäni - hän varmaan suhtautuisi kyynisesti buddhalaisuuteeni, kuten uskontoon ylipäänsä; hänen luciferisminsa oli toki eri asia, ylivoimaisen järkevää ja realistista (enkä halua sanoa etteikö sekin olisi ollut tärkeä ja välttämätön vaihe matkallani - sekin opetti paljon).
Niin kliseistä kuin saattaa ollakin, maailma muuttuu vain yksi ihminen kerrallaan. Yleensä ihmiset valitsevat olla osa ongelmaa pikemmin kuin osa ratkaisua. Mutta kun alat nähdä maailman eri tavalla, kaikki on erilaista: sinä olet muuttunut, joten myös maailmasi on muuttunut.
Maailmankaikkeus toimii parhaalla mahdollisella tavalla - tätä olen kutsunut "Elämän virrassa" olemiseksi. Ei ole huolta - vain LUOTTAMUS. Kaikki on hyvin, elämä suhteellisen turvattua, ja asiat sujuvat kitkattomasti. Elämässä tulee vastaan pieniä "sattumia" juuri sopivassa kohtaa; joku ei ehkä pitäisi sitä minään, joku toinen näkisi "jumalallisen johdatuksen" - minä näen Mystisen Lain toiminnan.
Nam Myoho Renge Kyo 

P.S. Pakko lisätä vielä kirjoituksen otsikkoon viitaten... Buddhalaisuus opettaa että pysyvää itseä ei ole olemassa - tosiasia, jonka olen itse oivaltanut kokemuksen kautta; niinpä etsinnän kohde pakenee ulottuviltasi jatkuvasti...