Pentti Tuominen: GNOSIS. Basam Books 2019.
Tartuin tähän kirjaan, koska aihe on minulle hyvin tuttu ja läheinen. Kuten olen toisaalla kertonut omasta tiestäni, 1990-luvulla kuuluin gnostilaiseen mysteeriokouluun, Lectorium Rosicrucianum. Omaksuin gnostilaisen maailmankuvan täydellisesti. Silloisessa päiväkirjassani kirjoitin siitä näin:
Inspiroituneena ystävien vauvauutisista kokosin tuolloin yhteen teemoja Lectorium Rosicrucianumin kirjallisuudesta ja kirjoitin runontapaisen, joka laajeni yli alkuaiheensa:
Ajauduin sittemmin eroon kyseisestä liikkeestä, johtuen heidän kielteisestä suhtautumisestaan homoseksuaalisuuteen, ja jälkeenpäin aloin nähdä selvemmin koko sen ehdottomuuden oikeassa perspektiivissä: lähin vertailukohde, joka tulee mieleeni, olisivat Jehovan todistajat!
Aivan
uutta oli tämän liikkeen oppi kahdesta luonnonjärjestelmästä.
Maapallo vertauskuvana me eläisimme planeetan päiväpuolella,
aistein havaittavassa maailmassa, yöpuoli olisi tuonpuoleinen,
vainajien maailma. Näin olemme vankeja elämän ja kuoleman
pyörässä, koska syntiinlankeemuksessa ihminen alensi itsensä yhä
rajoitetummille olemassaolon tasoille ja jatkaa tätä edelleen.
Mutta tämän maailmamme kahden puoliskon takana on alkuperäinen
jumalallinen maailma, Isän koti, josta olemme lähtöisin.
Jokaisessa ihmisessä piilee uinuvana jäänne alkuperäisestä
elämäntilasta, ”sydämen ruusu”. Tämä gnostilainen
mysteeriokoulu opettaa tietä, jossa keskeisellä sijalla on sielun
uudestisyntyminen ”vedestä ja hengestä”, eli ihmisen tulee
luopua minä-luonnosta ja toteuttaa elämänasennetta, joka johtaa
tietoisuuden muuttumiseen. Koulu toimii välittäjäelimenä
jumalalliselta elämänalueelta Henkisen Veljeskunnan antamalle
henkisen voiman impulssille, ja oppilaat ovat osallisia Koulun
henkisestä voimakentästä yhä enemmän suhteessa suuntautumisensa
määrään.
Inspiroituneena ystävien vauvauutisista kokosin tuolloin yhteen teemoja Lectorium Rosicrucianumin kirjallisuudesta ja kirjoitin runontapaisen, joka laajeni yli alkuaiheensa:
Siis
nyt ootte saaneet lahjan taivaallisten sfäärien
Hän tullut on
itsensä maiseen asuun käärien.
Kohtalon voimat
vääjäämättä hänet johti
juuri hälle
valittuja vanhempia kohti.
Nyt mitä lie
lapsen silmissä kuvastuu
kun hän taas
alemmas aineeseen astuu?
Kai vanhempiinsa
ihmettelevän katseen luo
pieni ihminen tuo.
Taas uusi
persoonallisuus mikroksessa tyhjentyneessä
jumalallisesta
armosta uusi mahdollisuus eessä,
tuoden mukanaan
kokemusten summan edeltäjiensä –
nyt mikä lienee
hänen tiensä?
On tieto tää
ehkä uus, vaan ei salainen:
on elo tääl’
pyörän pyörähdysten alainen.
Niin kaikki
syntyy, kukoistaa ja haihtuu;
vain näyttämö
alati vaihtuu,
mut kaiken muun
uusi kierros toistaa.
Vaan eessä päin
polku kirkkaana loistaa.
Ken sen tahtoo
totuudessa kulkea
saa pian tämän
luonnon oven takanansa sulkea.
Jeesus ei tullut
tuomaan rauhaa, vaan miekan:
siis kuljetko yhä
läpi erämaan ikuisen hiekan?
Kun riittävästi
kokemusta on läpi monen inkarnaation
on ihminen valmis
tielle transfiguraation.
Kun vahvana pysyy
kaipuu
jo huolet, murheet
pois haipuu.
Kristuksen voima
yli esteiden kantaa,
uuden elämän
avaimet käteen antaa:
Olet maan suola ja
maailman valo –
ei enää pala
minän talo.
Siks’ alati
kaikuu kutsu: herää!
Yhä uudelleen
Veljeskunta satoansa kerää,
alas laskeutuen
noustakseen kera monien;
näin on ollut ja
on oleva kautta aionien.
Gnosis Hengen
voimaa maailmaan säteilee,
niin vastauksena
siihen sydämen ruusu väreilee.
Kun astut pois
lain-ikeen alta
taas vähenee
valta
tämän maailman
herran
päättyäkseen
kerran.
Jo rientää Isä
vastaan
Kotiin palaavaa
lastaan.
On taivasten
valtakunta hengessään köyhän, joka Henkeä janoo,
näin Herra Jeesus
meille sanoo.
Puhdista
olemuksesi:
jo virtaa esiin
elävä vesi.
Ruusu tuoksuu ja
aurinko paistaa,
saat elämän
mannasta maistaa.
Älä enää aikaa
tuhlaa
jotta saisit
juhlia voitonjuhlaa.
Gnosis kutsuu myös
teitä –
siis kahleesi pois
heitä!
Älä odota, että
kaikki huomiseen siirtyy,
sillä katso:
pitkä tulinen pyrstö piirtyy
tuhon tummaa punaa
vasten:
se on tulemus
Jumalan lasten.
Kun Herran tuleva
päivä koittaa
ainoastaan Ihmisen
pojan merkin avulla voi voittaa.
Ei liha eikä veri
Jumalan
valtakuntaa peri.
Kaipaan, halajan,
toivon ja uskon:
nään kaukana
siintävän saavuttamisen aamuruskon.
Uusi
tietoisuudentila vaaditaan aikana uuden ajan,
siks’
transmutoin ja transformoin tämän mikrokosmisen majan.
On oleva kerran
jokainen sisar ja veli
yllään uusi
astraalinen kulkuneuvo, rakkauden mantteli.
Kaikki Gnosiksen
palvelijat ja tunnustajat
ovat ylittäneet
vanhan menneen elämänsä rajat.
Alati jatkuu suuri
pyhä työ
nopeasti lähestyy
kosminen yö.
Niin kulkee
lukematon joukko tietä ristin,
jäseniksi
Kristuksen ruumiin – Corpus Christin.
Jo monet ovat
kulkeneet edelläsi.
Värjää ruusu
valkoinen punaiseksi sydänverelläsi
niin on aikasi
järkevästi käytetty
ja kajahtaa huuto:
”Se on täytetty!”
Salli Herran
tulevan päivän lähetä.
”Hän kasvakoon,
minun tulee vähetä.”
Ja katso: syntyy
uusi sielu – on joulu.
Näin ilmoittaa
meille Hengenkoulu.
Ajauduin sittemmin eroon kyseisestä liikkeestä, johtuen heidän kielteisestä suhtautumisestaan homoseksuaalisuuteen, ja jälkeenpäin aloin nähdä selvemmin koko sen ehdottomuuden oikeassa perspektiivissä: lähin vertailukohde, joka tulee mieleeni, olisivat Jehovan todistajat!
Tässä onkin syytä huomata, että aivan kuten kristikunta on jakautunut erilaisiin suuntauksiin, joilla on hyvinkin suuria näkemyseroja, ja jotkut jopa katsovat edustavansa ainoaa oikeaa kristinuskoa, sama pätee gnostilaisuuteen. Olen siteerannut joskus lausetta, "on yhtä monta tapaa olla kristitty, kuin on kristittyjä", ja tähän voi lisätä Victor Whiten sanoin: "Oli melkein yhtä monta gnosista kuin oli ihmisiä, jotka kutsuivat itseään gnostikoiksi, tai joita myöhemmät historioitsijat ovat kutsuneet gnostikoiksi."
Huolimatta kokemuksestani yhdestä nykyajan gnostilaisesta liikkeestä, en toki menettänyt kiinnostustani gnostilaisuuteen yleensä. Lectorium Rosicrucianumin jyrkkyyden jälkeen minua vain miellytti enemmän vapaampi tulkinta. Siteeraan toisesta blogistani:
"Gnostilaiset korostivat välittömän kokemuksen ensisijaisuutta. Gnostilainen voi hyväksyä 'uskossa' mitä muut ovat sanoneet, ainoastaan väliaikaisesti, kunnes hän on löytänyt oman polkunsa. Gnostilaisuus oli hengen liike ilman ehdottomia rajoja. Todellinen Gnosis on mystinen tieto ja kokemus, johon tullaan sisäisin, intuitiivisin keinoin, ja joka ylittää asioiden ulkomuodon, jonka tavallinen yksilö hyväksyy 'todellisuutena'. Ulkoinen kristitty pyrkii pelastukseen elämän jälkeen, sisäinen kristitty etsii 'gnosista' tässä elämässä. Gnosis punoutuu suoraan 'tietoon' ja kokemukseen pyhästä, mieluummin kuin nojaa pelkästään uskoon tai pyhien tekstien tutkimiseen."
Muuan ystävä taannoin sai minut melkein hermostumaan kun keskustelimme uskon asioista Messengerissä; hän totesi että on... "saanut kokea (tietää) Jumalan (ja Jeesuksen ja Kristuksen) olevan olemassa..." Onneksi en kiirehtinyt vastaamaan, ja luettuani viestin uudestaan, vasta kiinnitin huomiota sanaan "kokea". Jos väittää tietävänsä jotain tuollaista, se vaikuttaa ylimieliseltä ja kyseenalaistaa toisen ihmisen kokemuksen, joka voi olla aivan yhtä vahva, mutta on johtanut toisenlaisiin johtopäätöksiin. Jos sen sijaan "tietäminen" käsitetään Gnosiksena, sisäisenä, omakohtaisena, intuitiivisena tietona, se voi todellakin olla - ja sen täytyykin olla - subjektiivista ("yhtä monta gnosista kuin gnostikoita"); ei se tee kokemustasi pelkäksi mielikuvitukseksi, olet vain pukenut puhtaan kokemuksen määrättyyn ajatusmuotoon. Kun sanoin yritetään määritellä jotain syvällistä, siitä tulee pinnallista. Muodostuu opinkappaleita, joista aletaan kiistellä. Gnostikoita on sitä paitsi ollut eri uskontojen sisällä, esim. Islamin suufilaisuus. Yhteistä on nimenomaan kääntyminen sisäänpäin.
Tämän kirjan alkupuolella minua vaivasi tunne, että se on hyvin alkeistason tietoa, joka minulla on ollut hallussa jo iät ja ajat - mutta toisaalta sellaisena varmasti monillekin hyödyllinen perusteos.
Samoin oli muutama viittaus, joiden sisällyttämistä tällaiseen teokseen en pitänyt hyvänä ideana: Elisabeth Haichin kertomus mysteerivihkimyksestään menneessä elämässään muinaisegyptiläisenä prinsessana; tällaiset "muistot" ovat hyvin kyseenalaisia.
Oli myös viittaus Urantia-kirjaan, ja kanavoidut sanomat niin ikään ovat erittäin petollisia (ks. toisessa blogissani käännös, "kanavoinnin vaara ja petos").
Kolmanneksi, viittaus muinaiset astronautit-teoriaan, joka tuntui olevan aivan väärässä yhteydessä tässä kirjassa.
Pidemmälle lukiessa kirja kyllä parani huomattavasti, ja sisälsi sellaistakin, joka ei ollut minulle entuudestaan tuttua. Tosin kun luin kappaleen kataareista, kuvaus heistä oli melkein sama kuin kauan sitten eri lähteistä kokoamassani kirjoituksessa.
Mutta esim. mandealaisuudesta (joka, mielenkiintoista kyllä, on nykyään edustettuna myös Suomessa!) ja manikealaisuudesta en ole juurikaan suomeksi lukenut aiemmin.
Kirjan luku Gnosis Intiassa käsittelee ainoastaan Brahmalaisuutta. Buddhalaisena minua tietysti kiinnostaa, mitä siitä saisi irti, mutta tietoa jouduin etsimään itse netistä, ja löysin esim. luvun Herbert Christian Merillatin kirjasta The Gnostic Apostle Thomas (1997), joka minun täytyi välittömästi kääntää suomeksi toiseen blogiini.
Henkilökohtaisesti olen kiinnittänyt huomiota siihen, miten samankaltainen ilmapiiri vallitsee Lootus-Sutrassa, jota Nichiren-buddhalaisuus pitää korkeimmassa arvossa, ja gnostilaisissa evankeliumeissa, eli toisin sanoen kuten Andrew Skilton toisaalla tässä blogissa lainaamassani lauseessa sanoo: "Mahayana-sutrat... maalaavat taianomaisen maailman täynnä arkkityyppisiä, historiallisen ajan ja paikan ulkopuolella eläviä hahmoja. Sutrat vetoavat henkiseen mielikuvitukseen. Ne pyrkivät avartamaan ja työstämään mielikuvitusta visionäärisen draaman keinoin."
"Gnostilaiset korostivat välittömän kokemuksen ensisijaisuutta. Gnostilainen voi hyväksyä 'uskossa' mitä muut ovat sanoneet, ainoastaan väliaikaisesti, kunnes hän on löytänyt oman polkunsa. Gnostilaisuus oli hengen liike ilman ehdottomia rajoja. Todellinen Gnosis on mystinen tieto ja kokemus, johon tullaan sisäisin, intuitiivisin keinoin, ja joka ylittää asioiden ulkomuodon, jonka tavallinen yksilö hyväksyy 'todellisuutena'. Ulkoinen kristitty pyrkii pelastukseen elämän jälkeen, sisäinen kristitty etsii 'gnosista' tässä elämässä. Gnosis punoutuu suoraan 'tietoon' ja kokemukseen pyhästä, mieluummin kuin nojaa pelkästään uskoon tai pyhien tekstien tutkimiseen."
Muuan ystävä taannoin sai minut melkein hermostumaan kun keskustelimme uskon asioista Messengerissä; hän totesi että on... "saanut kokea (tietää) Jumalan (ja Jeesuksen ja Kristuksen) olevan olemassa..." Onneksi en kiirehtinyt vastaamaan, ja luettuani viestin uudestaan, vasta kiinnitin huomiota sanaan "kokea". Jos väittää tietävänsä jotain tuollaista, se vaikuttaa ylimieliseltä ja kyseenalaistaa toisen ihmisen kokemuksen, joka voi olla aivan yhtä vahva, mutta on johtanut toisenlaisiin johtopäätöksiin. Jos sen sijaan "tietäminen" käsitetään Gnosiksena, sisäisenä, omakohtaisena, intuitiivisena tietona, se voi todellakin olla - ja sen täytyykin olla - subjektiivista ("yhtä monta gnosista kuin gnostikoita"); ei se tee kokemustasi pelkäksi mielikuvitukseksi, olet vain pukenut puhtaan kokemuksen määrättyyn ajatusmuotoon. Kun sanoin yritetään määritellä jotain syvällistä, siitä tulee pinnallista. Muodostuu opinkappaleita, joista aletaan kiistellä. Gnostikoita on sitä paitsi ollut eri uskontojen sisällä, esim. Islamin suufilaisuus. Yhteistä on nimenomaan kääntyminen sisäänpäin.
Tämän kirjan alkupuolella minua vaivasi tunne, että se on hyvin alkeistason tietoa, joka minulla on ollut hallussa jo iät ja ajat - mutta toisaalta sellaisena varmasti monillekin hyödyllinen perusteos.
Samoin oli muutama viittaus, joiden sisällyttämistä tällaiseen teokseen en pitänyt hyvänä ideana: Elisabeth Haichin kertomus mysteerivihkimyksestään menneessä elämässään muinaisegyptiläisenä prinsessana; tällaiset "muistot" ovat hyvin kyseenalaisia.
Oli myös viittaus Urantia-kirjaan, ja kanavoidut sanomat niin ikään ovat erittäin petollisia (ks. toisessa blogissani käännös, "kanavoinnin vaara ja petos").
Kolmanneksi, viittaus muinaiset astronautit-teoriaan, joka tuntui olevan aivan väärässä yhteydessä tässä kirjassa.
Pidemmälle lukiessa kirja kyllä parani huomattavasti, ja sisälsi sellaistakin, joka ei ollut minulle entuudestaan tuttua. Tosin kun luin kappaleen kataareista, kuvaus heistä oli melkein sama kuin kauan sitten eri lähteistä kokoamassani kirjoituksessa.
Mutta esim. mandealaisuudesta (joka, mielenkiintoista kyllä, on nykyään edustettuna myös Suomessa!) ja manikealaisuudesta en ole juurikaan suomeksi lukenut aiemmin.
Kirjan luku Gnosis Intiassa käsittelee ainoastaan Brahmalaisuutta. Buddhalaisena minua tietysti kiinnostaa, mitä siitä saisi irti, mutta tietoa jouduin etsimään itse netistä, ja löysin esim. luvun Herbert Christian Merillatin kirjasta The Gnostic Apostle Thomas (1997), joka minun täytyi välittömästi kääntää suomeksi toiseen blogiini.
Henkilökohtaisesti olen kiinnittänyt huomiota siihen, miten samankaltainen ilmapiiri vallitsee Lootus-Sutrassa, jota Nichiren-buddhalaisuus pitää korkeimmassa arvossa, ja gnostilaisissa evankeliumeissa, eli toisin sanoen kuten Andrew Skilton toisaalla tässä blogissa lainaamassani lauseessa sanoo: "Mahayana-sutrat... maalaavat taianomaisen maailman täynnä arkkityyppisiä, historiallisen ajan ja paikan ulkopuolella eläviä hahmoja. Sutrat vetoavat henkiseen mielikuvitukseen. Ne pyrkivät avartamaan ja työstämään mielikuvitusta visionäärisen draaman keinoin."
Tuomaan tekojen helmihymnillä on minusta paljonkin yhteistä tämän blogin sivupalkissa oikealla (kun rullaat tarpeeksi alas) esitetyn Lootus-Sutran kätketty jalokivi-vertauksen kanssa. Totta kai tarina on erilainen, mutta tuttuuden tunne on läpitunkeva. Idea sen takana on epäilemättä sama: ihmisessä itsessään on jotain enemmän, jotain arvokasta, mutta hän helposti unohtaa sen tai on tietämätön siitä tämän maailman menon keskellä.
Suosittelen kyllä lukemaan ihan tieteellistä tutkimusta gnostilaisuudesta, se on kyllin mielenkiintoista ilman mitään esoteerisia teorioita.
Kirjan kirjoittaja on mukana Gnostilaisessa Seurassa, joka vaikuttaa hyvin kiinnostavalta. Heidän gnostilaisessa messussaan vierailisin mielelläni, jos tilaisuus tulisi (vain Helsingissä!); pidän siitä, että se vaikuttaisi olevan enempi yleisuskonnollinen kuin kristillinen. Sen sijaan mitään esoteerisempaa sisäpiirin toimintaa en kaipaa.
Toisessa blogissani aihetta sivuavat kirjoitukset:
Carl Gustav Jungin ajatuksia uskonnosta
Stephan A. Hoeller: Kiertelevät piispat
Kuinka tulkita kristinuskoa gnostilaisesta näkökulmasta?
Stephan A. Hoeller: Eukaristian Gnosis
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Vain asialliset kommentit ovat tervetulleita; kaikki kommentit tarkistetaan ennen julkaisua. Henkilökohtaisia viestejä ei julkaista (kunhan sanot että se on henkilökohtaista, ja muista e-mail osoitteesi, jos haluat vastauksen!)/Only suitable comments are welcome; all comments are checked before publishing; Personal messages are not published (if you SAY it's personal; add your e-mail address if you want a reply!).