maanantai 15. helmikuuta 2021

Helmikuun juhlia

 Tänä vuonna ensimmäistä kertaa huomioin pari Nichiren-buddhalaisuuteen kuuluvaa juhlapäivää, jotka sattumoisin osuvat yhteen henkilökohtaisen juhlapäiväni kanssa. Juuri tämä tosiasia tekee niistä jokseenkin helposti omaksuttavia: niillä on jo yhteys minun elämääni, joten ne ovat enemmän kuin vain vierasta perinnettä minulle. Ja vieläpä nämä juhlapäivät kattavat koko ihmiselämän, syntymästä kuolemaan, aivan kuten syntymässä aina on jo kuoleman siemen mukana. 

15. helmikuuta, Nehan-e, (涅槃会) Nirvana-päivä. Sakyamuni Buddha astui Nirvanaan helmikuun täydenkuun päivänä. Saarnamatkansa aikana Buddha söi hartaan maallikko-oppilaan, Chundan, tarjoaman aterian ja tuli vakavasti sairaaksi. Vaikka hän jatkoi matkaansa oppilaidensa kanssa, hän oli uupunut saavuttaessaan Kushinagaran. Annettuaan viimeiset ohjeensa oppilailleen, Buddha kehotti Anandaa ilmoittamaan Kushinagaran ihmisille että hän kuolisi tulevan yön aikana. Hänen viimeiset sanansa olivat:

"Kun kuolen, tee itsestäsi oma valosi. Älä luota muihin. Tee Dharmasta valosi, älä luota muihin. Kaikilla ehdollisilla ja yhdistyneillä asioilla on rappeutumisen ja hajoamisen luonto. Vakaalla tietoisella läsnäololla ponnistele ahkerasti omaan vapautumiseesi."

45 vuoden saarnaamisen jälkeen Buddha kuoli, astuen Nirvanaan, täydelliseen rauhaan, helmikuun 15. päivä, 80-vuoden iässä. Nirvanan uskotaan olevan kuoleman ja uudelleen syntymisen kiertokulun loppu. Buddhalaisuus opettaa, että Nirvana saavutetaan kun kaikki halu ja kärsimys on poissa. 

Useimmat buddhalaiset viettävät Nirvana-päivää 15.2. Jotkut viettävät sitä 8.2. Se tunnetaan myös Parinirvana-päivänä (Parinirvana merkitsee Nirvana ilman loppua). Buddhalaiset saattavat viettää päivää meditoimalla, tai menemällä temppeleihin tai luostareihin. Luostareissa päivää vietetään sosiaalisena juhlana. Ruokaa valmistetaan, ja jotkut ihmiset tuovat lahjoja, kuten rahaa, taloustavaroita tai vaatteita. 

Nirvana-päivänä buddhalaiset ajattelevat elämäänsä, ja kuinka he voivat saavuttaa Nirvanan täydellisen rauhan. He muistavat ystäviä ja sukulaisia, jotka ovat hiljattain kuolleet. He pohtivat tosiasiaa, että kuolema on osa elämää jokaiselle. Ajatus, että mikään ei pysy samana, on tärkeä buddhalaisuudelle. Buddhalaiset uskovat että menetys ja muutos ovat asioita jotka pitää hyväksyä, pikemmin kuin syitä suruun. 

16. helmikuuta, Shuso Gotan-e, (宗祖降誕会) Nichirenin syntymäpäivä. Nichiren Shonin syntyi Kominarossa, Japanissa, Awan provinssissa (tämän päivän Chiban maakunnassa), gregoriaanisen kalenterin mukaan helmikuun 16. 1222 (kiinalaisen kuukalenterin mukaan 27. päivä ensimmäistä kuuta). Hänen isänsä oli nimeltään Nukina Shigetada, ja äitinsä Umegiku. Nichiren kuvasi itseään "Sendaran pojaksi" (Skr. chandala, halveksittu hylkiö; hindujen alhainen kasti). Hänet nimettiin Zennichimaroksi (mm. "loistava aurinko" ja "hyveellinen aurinkopoika"). Sanotaan että useita miellyttäviä ihmeitä tapahtui hänen syntyessään: monia valkoisia lootuksen kukkia kukki lahdenpoukamassa, suuri määrä kaloja ilmestyi mereen, ja vesilähde ryöpsähti heidän kotinsa eteen. 

Nichirenin syntymän päivämäärällä on mystinen yhteys Sakyamunin buddhalaisuuteen, koska Sakyamuni kuoli 15. helmikuuta. 

17. helmikuuta, minä synnyin vuonna 1970, joten voisi kai melkein sanoa että minulla on syntymästäni asti ollut mystinen yhteys Nichiren-buddhalaisuuteen, vaikka löysinkin sen vasta verrattain myöhäisellä iällä. Koko siihen astinen monivaiheinen henkinen elämäni tuntuu olleen valmistautumista tähän; kaikki mitä olen kokenut ja miten ajatteluni on kehittynyt, on johtanut tähän. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Vain asialliset kommentit ovat tervetulleita; kaikki kommentit tarkistetaan ennen julkaisua. Henkilökohtaisia viestejä ei julkaista (kunhan sanot että se on henkilökohtaista, ja muista e-mail osoitteesi, jos haluat vastauksen!)/Only suitable comments are welcome; all comments are checked before publishing; Personal messages are not published (if you SAY it's personal; add your e-mail address if you want a reply!).