keskiviikko 1. tammikuuta 2020

NICHIREN: UUDEN VUODEN GOSHO

Olen saanut sata höyrytettyä riisikakkua, ja korillisen hedelmiä. Uuden vuoden päivä merkitsee ensimmäistä päivää, ensimmäistä kuukautta, vuoden alkua ja kevään alkua. Henkilö joka juhlii tätä päivää, saavuttaa hyötyä ja on kaikkien rakastama, aivan kuten kuusta tulee vähitellen täysi sen liikkuessa lännestä itään, ja aurinko paistaa kirkkaammin matkatessaan idästä länteen.

Ensinnäkin, mennäksemme kysymykseen missä tarkalleen on helvetti ja Buddha, yksi sutra lausuu että helvetti on maan alla, ja toinen sutra sanoo että Buddha on lännessä. Kuitenkin tarkempi tutkimus paljastaa, että kumpikin on viiden jalan mittaisessa ruumiissamme. Syy että ajattelen niin, on se että helvetti on ihmisen sydämessä, joka sisäisesti halveksii isäänsä ja väheksyy äitiään, aivan kuten lootuksen siemen, joka sisältää sekä kukan että hedelmän samaan aikaan. Samalla tavalla Buddha asuu sydämissämme. Esimerkiksi piikivi voi tuottaa tulen ja jalokivet omaavat arvoa itsessään. Me tavalliset kuolevaiset emme voi nähdä sen paremmin omia kulmakarvojamme, jotka ovat niin lähellä, kuin taivasta kaukaisuudessa. Samalla tavalla me emme näe että Buddha on omissa sydämissämme. Saatat kyseenalaistaa kuinka Buddha voi asua meissä, kun ruumiimme - saaden alkunsa vanhempiemme siemenestä ja verestä - on kolmen myrkyn (takertuminen, viha, tietämättömyys) lähde ja lihallisten halujen istuin. Mutta toistuva pohdinta osoittaa väitteeni oikeellisuuden. Puhdas lootuksen kukka kukkii mutaisesta lammesta, tuoksuva santelipuu kasvaa maasta, viehkeät kirsikankukat tulevat esiin puista, kaunis Yang Kuei-fei syntyi palvelijattaresta, ja kuu nousee vuorten takaa valaisemaan niitä. Epäonni tulee henkilön suusta ja tuhoaa hänet, mutta onni tulee hänen mielestään ja tekee hänestä kunnioituksen arvoisen. 

Lootus-Sutralle uhraamisen vilpittömyys uuden vuoden alussa on kuin kukkien kukkiminen puissa, lootuksen avautuminen lammessa, santelipuun kukinta lumivuorilla, tai kuu joka alkaa nousta. Japani, tullessaan Lootus-Sutran viholliseksi, on nyt kutsunut epäonnen tuhannen mailin takaa, kun taas ne jotka uskovat Lootus-Sutraan, kokoavat onnea kymmenen tuhannen mailin takaa. Ruumis langettaa varjon, ja aivan kuten varjo seuraa ruumista, epäonni kohtaa maata, jonka kansa on vihamielinen Lootus-sutralle. Lootus-Sutraan uskovat ovat toisaalta kuten tuoksulla siunattu santelipuu. 
Kirjoitan teille jälleen.


Ensimmäisen kuun viides päivä




Koottuja kommentteja:

Sana "Gosho" merkitsee arvostetun henkilön kirjoituksia; Nichirenin oppilailleen kirjoittamia opillisia kirjoituksia ja kirjeitä kutsutaan nimellä "Gosho".

Eri idän kulttuureissa uuden vuoden päivä on tunnettu "kolmen alun" päivänä, koska se merkitsee uuden päivän, uuden kuukauden ja uuden vuoden alkua; lisäksi japanilaisessa kuukalenterissa uuden vuoden päivä merkkaa kevään alkua, osuen gregoriaanisessa kalenterissa jonnekin 21.1. - 19.2. välille.

Uusi kuu nähdään lännessä juuri auringon laskun jälkeen. Perättäisinä öinä kuun kasvaessa se näyttää liikkuneen hiukan kauemmas kohti itää.

Vaikka päivämäärä, jolloin tämä kirje kirjoitettiin, on epäselvä, sen vastaanottaja oli Omosun vaimo, joka eli miehensä kanssa Omosun kylässä Surugan maakunnan Fujin piirikunnassa (osa nykypäivän Shizuokan prefektuuria). Nichiren kirjoitti tämän kirjeen hänelle kiitollisena anneista jotka hän lähetti uuden vuoden alussa.

Tässä kirjeessä hän vahvistaa että aloittamalla uuden vuoden uudella päättäväisyydellä ja jatkaen määrätietoisuutemme elvyttämistä, voimme kerätä suurta hyötyä ja saavuttaa ympärillämme olevien luottamuksen. Läpi kirjoitustensa Nichiren painottaa uusien alkujen tärkeyttä, opettaen meille että päättäväisyytemme uudistaminen auttaa meitä voimallisesti kulkemaan eteenpäin elämässä.

Nichiren Shonin sanoi että ne jotka vilpittömästi harjoittavat Lootus-Sutran opetuksia, ovat kuin kirsikan kukat puissa tai mutaisessa lammessa avautuvat lootuksen kukat, sillä he tulevat mystisesti kykenemään nauttimaan varmasti suuren hyvän onnen ja suuren täyttymyksen elämästä. Sitä vastoin ne, jotka ovat vihamielisiä Lootus-Sutralle ja herjaavat Mystisen Lain oppeja, kutsuvat epäonnea onnen sijasta tuhannen mailin päästä.

Usein suurin uhri jonka voimme antaa, ei ole välttämättä taloudellinen, vaan oma sitoutumisemme. Mitä tulee Lootus-Sutraan, suurin uhrimme on aikamme, energiamme, sydämemme ja elämämme sitoutuneisuus.

Nichiren paljasti että Buddha ei ole jossain kaukaisessa maassa, vaan meidän ruumiissamme. Toisin sanoen, me olemme tosiasiassa Buddhia. 

Katso myös: The Major Writings of Nichiren Daishonin

Viime vuonna hankin ja luin Lootus-sutran; tänä vuonna aloitan lukemaan Nichirenin kirjoituksia. Vaikka ne ovat luettavissa netissä, paras muoto minusta on edelleen kirja, joten aion tilata niitä. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Vain asialliset kommentit ovat tervetulleita; kaikki kommentit tarkistetaan ennen julkaisua. Henkilökohtaisia viestejä ei julkaista (kunhan sanot että se on henkilökohtaista, ja muista e-mail osoitteesi, jos haluat vastauksen!)/Only suitable comments are welcome; all comments are checked before publishing; Personal messages are not published (if you SAY it's personal; add your e-mail address if you want a reply!).