sunnuntai 18. lokakuuta 2020

TURVAUTUMINEN

 Kuulun Facebook-ryhmään, Stand Together Nichiren Buddhists, joka on suunnattu kaikille Nichiren-buddhalaisuutta harjoittaville. Ryhmässä jaettiin ilmoitus Seattlen (USA) Choeizan Enkyoji temppelin (joka edustaa Nichiren Shu-koulukuntaa) näinä pandemian aikoina järjestämästä online-tapahtumasta, virtuaalisesta buddhalaisesta turvautumisseremoniasta. Se olisi kaikille avoin, ei-lahkolainen tapahtuma, joka sopii myös itsenäiselle harjoittajalle joka haluaa uudelleen vihkiytyä harjoitukseensa. 

Turvautuminen kolmeen jalokiveen on sitoutumista Buddhadharman harjoittamisen polkuun. Se palvelee monin tavoin porttina oman buddhaluontomme oivaltamiseen. Tämän oven läpi kävelemisen teko itsessään on vahvan tarkoituksen asettamista elämälleen. Se on taitava keino eli älykäs metodi joka pitää sisällään tietoisen kulkemisen kohti kaipaustamme olla vapaa kärsimyksestä, niin että elämämme liikevoima virtaa jatkuvasti heräämisen suuntaan. Harjoituksemme olennainen ydin on muuntaa näkemyksemme todellisuudesta, ja me omistaudumme tälle sisäiselle matkalle kun muodollisesti teemme tämän lupauksen. - Näin kertoo temppelin pastori, Kanjin Cederman. 

Toisaalla kuvataan kuinka turvautuminen on vahvistus että haluat tulla buddhalaiseksi ja että hyväksyt (tai uudelleen vahvistat) Buddhan täydellisenä valaistuneena opettajana; Dharman oppaana henkiselle polulle; Sanghan auttavana hengellisenä yhteisönä. Turvautumista on verrattu kasteen ja konfirmaation vastaanottamiseen yhdessä. 

Pienen mietinnän jälkeen päätin rekisteröityä tilaisuuteen ja maksoin pyydetyn 15 USD rekisteröitymismaksun (13,30 € päivän kurssin mukaan). Se ei ole jotain mitä välttämättä koen tarvitsevani, mutta tälläistä tilaisuutta ei usein kohdalle tule varsinkaan juuri Nichiren-koulukuntaa edustavalta taholta, joten en halunnut jättää sitä käyttämättä. 

Tilaisuus osui Suomen aikaa 18.10.2020 kello 1.00 yöllä (aikaero oli +10 tuntia!), ja se välitettiin Zoomin kautta. Ajasta oli hiukan ristiriitaista tietoa, lopullisen varmuuden siitä sain vilkaisemalla etukäteen Zoom-linkkiä. Asensin jopa web-kameran, joka on ollut minulla vuosia pöytälaatikossani - koskaan en ole sitä käyttänyt, ja nytkin viime tipassa päätin olla käyttämättä; en vain halunnut esiintyä naamallani, enkä ollut ihan ainoa 14 osallistujan joukossa. Seremoniallinen osuus sisälsi seuraavat osat, jotka osallistujat suorittivat, minä muiden mukana:

Kolme kumarrusta (täydellinen prostraatio otsa lattiaan)

Katumus kolme kertaa:

Kaiken ikivanhan vääristyneen karmani, aluttomasta ahneudesta, vihasta ja harhasta, jota on kannettu ruumiin, puheen ja mielen avulla, minä nyt täysin tunnustan. 

Turvautuminen paliksi (ensin Sensei, muut toistavat):

Buddham saranam gacchami

Dhammam saranam gacchami

Sangham saranam gacchami


Buddham saranam gacchami

Dhammam saranam gacchami

Sangham saranam gacchami


Buddham saranam gacchami

Dhammam saranam gacchami

Sangham saranam gacchami

(Käännös: Menen Buddhan luo turvanani, menen Dhamman - opetusten - luo turvanani, menen Sanghan - yhteisön - luo turvanani.)

Kolme kumarrusta

Vedellä siunaus (suoritettiin myös virtuaalisesti, eli kameran välityksellä)

Temppelistä saa halutessaan todistuksen osallistumisesta, mutta en näe sitä tarpeellisena. 

Joissain traditioissa/temppeleissä annetaan samalla kertaa viisi ohjetta noudatettavaksi, mutta tässä ne annetaan erikseen, ja Nichiren-buddhalaisuudessa tärkein on joka tapauksessa timanttimaljan ohje, josta kerrotaan sivulla "opillisia peruskäsitteitä." 

Turvautumisen voi suorittaa koska tahansa, ja itsekin olen sitä harjoittanut jo jonkin aikaa joka aamu. Pidän silti merkittävänä tällaista yhteisöllistä osallistumista, vaikka se ei periaatteessa muuttanut mitään jo olemassaolevaa. Ehkä kuitenkin vahvisti. 

Buddham saranam gacchami




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Vain asialliset kommentit ovat tervetulleita; kaikki kommentit tarkistetaan ennen julkaisua. Henkilökohtaisia viestejä ei julkaista (kunhan sanot että se on henkilökohtaista, ja muista e-mail osoitteesi, jos haluat vastauksen!)/Only suitable comments are welcome; all comments are checked before publishing; Personal messages are not published (if you SAY it's personal; add your e-mail address if you want a reply!).