Nämä pikku figuurit sain lahjaksi hyvältä ystävältäni ennen sydänleikkaustani ja täytettyäni 50-vuotta. Minua on aina vaivannut miksi Buddha kuvattaisiin lihavana, vaikka minulla oli jostain saatu käsitys että kyseessä olisi symbolinen, onnea tuova kiinalainen versio. Sitten kun aloin oikeasti ottaa selvää asiasta, selvisi että eihän tämä hahmo ole Buddha ensinkään!
Myös "nauravana Buddhana" tunnettu hahmo - johon viitataan myös "lihavana Buddhana" etenkin lännessä - nousi kiinalaisista kansantarinoista. Alkuperäiset tarinat keskittyivät
Chan-munkkiin nimeltä Ch'i-t'zu tai Qieci, Fenghuasta, joka on nyt
Zhejiangin maakunta. Ch'i-t'zu oli eksentrinen mutta hyvin rakastettu hahmo, joka sai aikaan pieniä ihmeitä, kuten ennusti säätä. Hänen väitetään eläneen 900-luvun tienoilla jaa., mikä merkitsee että hän eli huomattavasti myöhemmin kuin historiallinen Sakyamuni, todellinen Buddha. Hän oli yksi useista "sitoutumattomista pyhimyksistä", jotka tulivat liitetyksi Chan-panteoniin.
Tradition mukaan juuri ennen kuolemaansa Ch'i-t'zu paljasti olevansa Maitreya Buddhan inkarnaatio. Maitreya nimetään Tripitakassa tulevan aikakauden Buddhaksi. Maitreya Buddhan uskotaan olevan Bodhisattva, joka ilmestyy maan päälle tulevaisuudessa, saavuttaa Nirvanan ja opettaa maan ihmisille puhdasta Dharmaa, aivan kuten Sakyamuni Buddha teki. Buddhalaisten kirjoitusten mukaan Maitreya Buddhaa pidetään elävän Buddhan eli Gautama Buddhan seuraajana. Ch'i-t'zun viimeiset sanat olivat:
Maitreya, todellinen Maitreya
syntynyt uudelleen lukemattomia kertoja
aika ajoin ilmennyt ihmisten keskuudessa
Aikakauden ihmiset eivät tunnista häntä
Maitreya oli vuorossa seuraavan kosmisen syklin Buddhaksi, miljardeja vuosia tulevaisuudessa. Kiinalaiset buddhalaiset muuttivat tätä skenaariota, lyhentäen Maitreyan saapumisen ajan lähitulevaisuuteen, ellei jopa tässä ja nyt. Saattaisiko tuleva Buddha jo pitää silmällä asioita, incognito? Siitä saakka jos kohtasit vaeltavan munkin, et voinut olla ihmettelemättä.
Kertomukset Ch'i-t'zusta levisivät läpi Kiinan, ja häntä tultiin kutsumaan Pu-taiksi (Budai), joka merkitsee "hamppuinen säkki". Hän kantaa mukanaan säkkiä, joka on täynnä hyviä asioita, kuten makeisia lapsille, ja hänet kuvataan usein lasten kanssa. Pu-tai edustaa onnea, anteliaisuutta ja vaurautta, ja hän on lasten suojelija yhtä lailla kuin köyhien ja heikkojen. Kutsuttakoon sitä miksi tahansa - tyytyväisyydeksi, onneksi, vapaudeksi - Pu-tai näyttää löytäneen sen. Jos hän kantaa kaikkea tarvitsemaansa tuossa säkissä, tavara ei häntä kuormita. Jos hän tuntee mielensä, ajatukset eivät häntä kuormita.
Tänä päivänä Pu-tain patsas voidaan usein löytää läheltä kiinalaisten buddhalaisten temppelien sisäänkäyntiä. Hänen kuvansa kaunistaa monia ravintoloita, amuletteja ja liikeyrityksiä. Perinne hieroa Pu-tain vatsaa hyvän onnen vuoksi on kansan käytäntö, ei kuitenkaan aito buddhalainen oppi. Se ilmaisee buddhalaisuuden avaraa moninaisuuden suvaitsemista että tämä kansantarinoiden naurava Buddha hyväksytään viralliseen harjoitukseen. Buddhalaisille mikä tahansa ominaisuus, joka edustaa buddhaluontoa, on kannustettava, eikä kansanperinnettä ystävällisestä, nauravasta Buddhasta pidetä minkäänlaisena pyhäinhäväistyksenä, vaikka ihmiset tietämättään saattavat sekoittaa hänet Sakyamuni Buddhaan. Sakyamuni kuvataan melkein aina hoikkana. Et voi erottaa Buddhaa hänen vatsastaan, mutta voit erottaa Buddhan sen puutteesta.
Joskus silmiinpistävä ikonoklasmi on valepukuista ylistystä. Mutta sen tärkeämpi funktio on hillitä impulssia palvoa uskonnollisia/hengellisiä sankareita. Buddhan ihmisyys, Pu-tain maanläheisyys, ja nauravan Buddhan käytettävyys ei ole tavallisten ihmisten ulottumattomissa.
Pu-tai seurasi buddhalaisuuden leviämistä muihin Aasian osiin. Japanissa hänestä tuli yksi seitsemästä Shinton onnen jumalasta, ja häntä kutsutaan Hoteiksi. Seitsemän onnen jumalaa, Shichifukujin, ovat eklektinen ryhmä jumaluuksia Japanista (1), Intiasta (3) ja Kiinasta (3). Nämä jumaluudet olivat olemassa itsenäisesti kunnes tämä ryhmä luotiin "keinotekoisesti" 1600-luvulla. Shichifukujin on erinomainen esimerkki tavasta jolla hindulaiset, buddhalaiset ja shintolaiset uskomukset elävät rinnakkain Japanissa, vaikuttaen toisiinsa, ja jopa lainaten toisilleen jumalia.
Pu-tai sisällytettiin myös kiinalaiseen taolaisuuteen yltäkylläisyyden jumaluutena.
Thaimaassa Pu-tai toisinaan sekoitetaan toiseen samankaltaiseen munkkiin, jota laajasti kunnioitetaan Thaimaassa, Phra Sangkajai tai Sangkachai; hän oli buddhalainen Arhat joka eli Herra Buddhan aikaan. Herra Buddha ylisti häntä hänen erinomaisuudestaan hienostuneen Dharman (tai Dhamman) selittämisessä helposti ja oikein ymmärrettävällä tavalla. Eräs Thai-kansanperinteen kertomus kertoo että hän oli niin komea että jopa mies halusi hänet vaimoksi. Välttääkseen vastaavan tilanteen, Phra Sangkajai päätti muuttaa itsensä lihavaksi munkiksi. Toinen kertomus sanoo hänen olleen niin puoleensavetävä, että enkelit ja ihmiset usein vertasivat häntä Buddhaan. Hän piti tätä sopimattomana, joten hän naamioi itsensä epämiellyttävän lihavaan ruumiiseen. Kaksi asiaa erottaa Pu-tain ja Phra Sangkajain toisistaan: Phra Sangkajailla on hiven hiuksia päässään, kun taas Pu-tai on selvästi kalju; Phra Sangkajai pitää kaapua Theravada buddhalaisella tavalla, laskostettuna yhden hartian yli, jättäen toisen paljaaksi. Pu-tai pitää kaapua kiinalaisella tavalla, peittäen molemmat käsivarret mutta jättäen yläruumiin etuosan paljaaksi.
Pääasiallinen kertomus joka koskee Pu-taita zenissä, on lyhyt Koan. Siinä Pu-tain sanotaan matkanneen antaen makeisia köyhille lapsille, pyytäen vain penniä zen munkeilta tai maallikkoharjoittajilta joita hän kohtasi. Eräänä päivänä munkki tulee hänen luokseen ja kysyy: "Mikä on zenin merkitys?" Pu-tai pudottaa säkkinsä. "Kuinka zen oivalletaan?" hän jatkaa. Pu-tai ottaa silloin säkkinsä ja jatkaa matkaansa.
Lähteet:
Learn Religions: The Laughing Buddha
Huffpost: Who is the Laughing Buddha? Zen's Artistic Heritage
Chinese Buddhist Encyclopedia: Budai
Wikipedia: Budai
Asian Art: Maitreya Buddha - The Future Buddha
Traditional Kyoto: The Seven Lucky Gods
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Vain asialliset kommentit ovat tervetulleita; kaikki kommentit tarkistetaan ennen julkaisua. Henkilökohtaisia viestejä ei julkaista (kunhan sanot että se on henkilökohtaista, ja muista e-mail osoitteesi, jos haluat vastauksen!)/Only suitable comments are welcome; all comments are checked before publishing; Personal messages are not published (if you SAY it's personal; add your e-mail address if you want a reply!).